Opladen in het buitenland

Geldende voor alle Renault Z.E. modellen, over laadpalen etc.
Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door PieterZoe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Opvallend feit uit dit (leuke!) artikel: veruit de meeste snelladers in het buitenland zijn gratis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Ik lees juist op twitter dat Kiwhi en TheNewMotion de handen in elkaar slaan en dat de beide netwerken elkaars laadpassen toegang geven.
Excellent nieuws voor wie naar Frankrijk wil, want daar heb je met de Kiwhi-kaart een zeer uitgebreid netwerk.
http://www.automobile-propre.com/breves ... ew-motion/
Au-delà du partage des points de charge de leurs réseaux respectifs, les deux partenaires annoncent également un travail commun pour le lancement de nouveaux services « innovants et qualitatifs ».
Stilaan beginnen de winnaars zich af te tekenen: TheNewMotion in Benelux en nu ook Frankrijk, Plugsurfing in Duitsland(?)
Hopelijk eindigt het dat alles met alles compatibel wordt n dan kan de prijs terug beginnen spelen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

We hebben het plan opgevat om met de ZOE op wintersport te gaan! Niet helemaal zuiver; er rijdt een busje met familie en bagage vooruit, dus we (berijder en navigator) kunnen ons concentreren op het rijden. Dus nu de voorpret:
  • route uitstippelen
  • winterbanden en sneeuwkettingen uitzoeken en aanschaffen
  • stoelverwarming regelen en stroomvoorziening in orde brengen
  • Android tablet voor CanZE regelen voor de navigator
  • Fivari-lader oid arrangeren voor de back-up.
Op Goingelectric.de al wat gepuzzeld met de route en de laadstations die we aan gaan doen. Gekozen voor een selectie van TNM, RWE-e en Plugsurfing laders. Volgens de berichten hier moet RWE-e nu normaal kunnen werken voor Ausländer. De inspanningen van deze drie firma's zouden dan ook de grootste winst tov de vakantie naar Kopenhagen moeten zijn: geen portemonnaie vol laadpassen nodig. Ook geen snelladers trouwens; allemaal 22kW laders, om die paar snelladers aan te rijden verlies ik te veel tijd met omrijden. Omdat de Routeplanner maar met 8 tussenpunten kan rekenen, laden we maar 8 keer ;-) Desalniettemin een ritje van ca. 15 uur ipv de gebruikelijke 11 uur. Vermoed dat onderweg nogal wat optimalisatie/aanpassingen mogelijk/nodig zijn ivm stijgen/dalen, effecten van kou op de actieradius, wind, files, niet werkende laadpalen enz. Hartstikke leuk dus!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Dit weekend een trip gedaan naar Munster in Duitsland en vooraf de optie "gratis laden" een keer aangezet in de routeplanner van GoingElectric. Komt er een windmolenpark in Heiden tevoorschijn halverwege de route. Zie http://openchargemap.org/site/poi/details/56824.
Op de heenweg hier snel kunnen laden dus gingen we op de terugweg ook hier langs. Staat er een zwarte duitse Zoe (BOR kenteken) te laden maar is de eigenaar in geen velden en wegen te bekennen en geloof me, er daar niets in de omgeving als alleen maar weilanden en windmolens dus waar was ie ?
Nog een half uur gewacht maar al wie er kwam geen eigenaar en de laadkabel was geblokkeerd. Nog geprobeerd om de spanning eraf te halen maar de lader liet niet los. :naughty: Een briefje onder de ruitenwisser gedaan met de vraag waarom hij de lader blokkeerde :cry2: en 3 km verder in Borken bij de RWE op een 22KW lader :dance: kunnen laden (de probleemloze app van Plugsurfing deed weer zijn trucje a € 6,20 dat weer wel) en even daar gegeten.
Op http://www.lee-nrw.de/emobil/ staan meer gratis laadplaatsen wat een top initiatief is om letterlijk op de wind te kunnen rijden. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Zijn er windparken in NL met zoiets ? Zo gaaf om bij de molen op een informatie display de KW output te zien. :clap:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Like!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Via "Zoe in de media" kwam ik op "overal laden met PayPal". Dit filmpje doet vermoeden dat je zonder gebonden te zijn aan een contractvorm ("Verbund" zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen) aan iedere laadpaal kunt laden. Zoals zo vaak gezegd is het in Nederland prima geregeld, in het buitenland wil het laadlandschap nogal divers zijn. Bron van deze oplossing is de QC-code die door Intercharge wordt uitgegeven en op deelnemende laadpalen is geplakt. De nieuwe App van TNM maakt er gebruik van en ook Plugsurfing al langer (volgens mij de eerste). Maar nu wordt het een soort van onafhankelijk door de directe koppeling aan PayPal; er zit niemand meer tussen. In Belgie was het afgelopen zomer wat zoeken, maar Intercharge gelabelde palen zijn er toch wel behoorlijk wat, in Nederland blijkbaar juist weer niet! De veronderstelde koppeling met PayPal heb ik in de Intercharge App nog niet kunnen vinden, mogelijk komt deze te voorschijn als je de code scant.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Dat ik dat nooit gemerkt heb: inderdaad de Bluecorner laadpalen zijn met de Intercharge gelabeld. Ik zal het systeem eerstdaags eens uit proberen en laat bericht.
Gertjan,
Op de 3de pagina van de App kan je contract-ID en paswoord ingeven. Welke gegevens vraagt men daar vermits er geen contract moet worden afgesloten.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

@Fivari; dat is juist waar ik de mist in gaat. Men claimt juist geen contract nodig te hebben. Ik vermoed dat hier een contract ID van bv RWE of TNM ingevuld kan worden (in de TNM vul je ook je inloggegevens in om gebruik te kunnen maken van de scanner in hum App) mocht je dat hebben. Wanneer je de code scant, zonder die gegevens ingevuld te hebben, zou de PayPal optie te voorschijn kunnen komen denk ik dan maar. Mijn PayPal account vermeld geen contractgegevens die ik op die 3e pagina in zou kunnen vullen. Ben zeer benieuwd naar je ervaringen, in Nederland zie je die code zelden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De codes staan in TNM. Toets als test maar in +49*809*010*150781 = Rwe in Heiden. Er is nog een Italiaanse app van Spin8 die ook interchange kan scannen. Bij een Duitse code verwijst ie naar de RWE e-kwh app.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

@Sordone; Die codes die snap ik wel; scannen of handmatig invullen. Dat zijn in de intercharge App de pagina's 1 en 2. Maar Pagina 3 vraagt om contractgegevens ("Vertrags-ID"), terwijl men claimt die niet nodig te hebben, want we willen met PayPal betalen, los van RWE, TNM of wie dan ook. Naar die optie zijn we op zoek. Plugsurfing maakt overigens ook gebruik van die codes.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Ik denk dat ik het begrepen heb.
Er zijn twee soorten laadpalen die met intercharge geactiveerd kunnen worden: die waarvoor je een contract moet hebben met een provider, bijvoorbeeld TNM of Plugsurfing. De nummer van de laadpas wordt dan het contract-ID, maar ik heb zelf geen pin. die zal je dan moeten aanvragen. Dit is de standaard intercharge. Maar je kan dan volgens mij even goed de RFID-kaart gebruiken. Ik probeer eens bij TNM om zo'n pin vast te krijgen. Of zou het mijn paswoord voor de website zijn? Het kaartnummer wordt in elk geval al aanvaard als contract-ID.
Afbeelding
En dan is er een tweede systeem: de intercharge-direct, een nieuwigheid die enkel voor de laadpalen met het intercharge direct logo kan worden gebruikt. Deze laadpalen zouden op een andere manier op hun kaart moeten aangeduid zijn,maar ook dat lijkt niet echt te werken ofwel zijn er nog geen. Het zijn enkel die laatste waarvoor je geen contract moet hebben met een van de partners.
Afbeelding
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Klopt. Je moet bij de direct-laadpunten, naar deze site. De handleiding staat hier.
Mijn contact in Oostenrijk gaf idd aan dat je geen speciale betaal-App maar slechts een QC-code scan app nodig hebt, dwz dat je rechtstreeks naar een site geleid wordt waar eea wordt afgehandeld. Dat is waarschijnlijk dus deze site.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Jana Höffner, ook bekend als ZOEPIONIERIN, doet haarfijn uit de doeken hoe je de laadpunten van GoingElectric op je R-Link kan krijgen: http://zoepionierin.de/zoe-hack-alle-la ... im-r-link/
Voor België is het niet echt nuttig omdat er slechts enkele laadpunten zijn, maar voor Nederland is het misschien de moeite waard. De procedure lijkt mij doenbaar.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Beetje off-topic, maar:
Dat zou dan toch ook moeten kunnen met de AC-lader.nl punten? Lijkt mij fantastisch!

Update: hmmm... KML-OV2 converter nodig. Bestaat dat? Zo ja, dan zet ik de OV2's wel online.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door zoe2goe »

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

De TNM-app met de intercharge code scanner werkt als een speer, zorg wel goed bereik van je mobiel, want met bv GPRS werkt het niet. Met deze toevoeging komen in Duitsland alle RWE-e palen binnen bereik en dat zijn er een boel.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Gert-Jan, hoe werkt het dan precies? Ik kreeg bij TNM geen paswoord vast
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Als je een TNM laadpas hebt, kun je met een inlog en wachtwoord inloggen op je Mijn TNM site om je gegevens te beheren. Die inlog en dat wachtwoord gebruik je (eenmalig) in de TNM app om de scan te activeren. Gisteren in Duitsland geprobeerd en werkt perfect.
image.jpeg
Alle RWE-e laadpalen komen binnen bereik. Voor de intercharge App; dat is niets meer als een Q-code scanner. Heb je de TNM dan gebruik je die app beter (dat is contractueel al geregeld), is het een direct ingerchargecode dan gebruik je willekeurig welke QC-code scanner, die je naar de website brengt waar je met diverse betaalmethodes (waaronder PayPal) de sessie kunt betalen en starten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb helemaal geen scanmogelijkheid in de TNM-app.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 11
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door OlafH »

Ik ook niet... #android
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Je moet wel een echte telefoon hebben en de nieuwste TNM-app ;-)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door zoe2goe »

Inleveren die omalader!!!! ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Kom maar halen in de Eifel, wel onderweg laden met die scanner van de TNM-app natuurlijk ! :-)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

We zijn weer thuis van ons uitstapje naar de Eifel. Op de heenreis dramatisch verbruik: tegenwind (3 bft) winterbanden, lage temperatuur (8 C) en berg op deden het verbruik en dus bereik geen goed. De snelheid daardoor noodgedwongen zeer gematigd, naar 90 km/h op de snelweg. De TNM kaart en scan-optie bevielen prima, alleen was er in een bepaalde uithoek geen bereik waardoor we even om moesten rijden om traditioneel met de kaart te laden.
Gekozen voor 1 snellaadsessie in NL en drie kortere 22kW laadsessies in Duitsland om maximale laadsnelheid uit te nutten. Uiteindelijk 6,5 uur reistijd incl. laden. Laatste laadsessie had niet zo lang hoeven duren, de oma-lader van Jeroen deed zijn werk voortreffelijk en het preventief laden was niet nodig. Hierdoor had de reistijd 6 uur en een kwartier geweest.

Op de terugweg gekozen om zsm op Nederlands grondgebied te komen en dan met 1 22kW sessie in D en twee snellaadsessie in NL de zaak te klaren. Verbruik in D hakte er gelijk weer flink in (toch de bergjes), als je berg op begint dan geeft dat een slechte prognose, uiteindelijk berg af geëindigd waardoor verbruik wel meeviel. Totaal viel het ook mee: wind mee (1 bft) en berg af, temperatuur gelijk. De laatste laadsessie ging de mist in vanwege twee rode neuzen op de TNM lader waardoor de verbeterde laadtijd niet gerealiseerd werd. Snelweg hier met ca. 105 km/h gedaan. Door de ellende in Eindhoven was de reistijd uiteindelijk 6 uur en een kwartier, dat had ruim 5 uur en een kwartier kunnen zijn.

Effectief moet je er blij mee zijn als je de 100km met een lading red. Toch wel een tegenvaller. Rekentechnisch 120 om 127 km uit een volle batterij, toch ook weer niet slecht, maar omwille van de rust, zul je 20 km eerder aan de paal willen hangen.
image.jpeg
image.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Bedankt voor het verslag. In de winter is 100 km snelweg tegen 120 km/u ongeveer de limiet. Eind januari vorig jaar ben ik van Leuven naar Dusseldorf (190 km) gereden met een snellaadbeurt in Urmond. Prima te doen, maar toch heb je na 100 km die laadbeurt nodig. Eens de batterij opgewarmd, gaat het allemaal wat beter.

Nog even over intercharge. Begrijp ik het goed dat de TNM-app bij een iPhone toelaat om met de logingegevens van de mythenewmotion-website een scanfunctie te activeren die toelaat om bij alle intercharge laadpalen te laden?
Die scanfunctie is voorlopig nog niet geïmplementeerd bij de android-app, waardoor het met dergelijke smartphones niet mogelijk is om via intercharge te laden.
Zelf krijg ik, wanneer ik mijn kaartgegevens en de login van de website ingeef, de foutmelding: "defective communication with the server, eMobility provider hasn't been found (code 300)"
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

@Fivari; als je je TNM inlog en ww in de nieuwe TNM-app op iPhone invult in de scanoptie zal hij alle intercharge laadpunten kunnen activeren. En het werkt als een zonnetje, vermits je bereik op je telefoon hebt om je data te versturen.
IMG_1892.jpg
IMG_1893.jpg
IMG_1830.jpg
IMG_1898.jpg
IMG_1844.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Dit weekend naar Essen geweest en met de E-kwh app van RWE geladen en ik moet zeggen dat dit toch wel een top app is. :thumb:
Zie https://play.google.com/store/apps/deta ... ility.ekwh en
https://www.rwe-mobility.com/web/cms/me ... WE-APP.pdf
Je kan sowieso real-time online zien of de laadpaal bezet is (Wordt mijn e-mail naar Renault: waarom kan R-Link dit niet ?), QR Code scannen en je kan de tijd (per 10 minuten) en snelheid (16 of 32 Amp) instellen. Je ziet direct het bedrag en betalen kan o.a. per Paypal en Creditcard. Tijdens het laadprocess zie je de tijd en kw's of kan je stoppen met laden, na afloop komt er een reminder. Werkt super en zeer klantvriendelijk. :clap: :clap: :clap:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 88
Berichten: 1880
Lid geworden op: 21 dec 2013
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door GertjanVB »

Ziet er ook prima uit en met prijsinfo. De betalingsgegevens kun je alleen na keuze van de lader kiezen? Je kunt je creditcardinfo of PayPal gegevens niet vooraf invoeren en gebruiken als je een laadpaal gaat gebruiken?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

Bij de volgende keer laden onthoudt de app wel (bij Paypal) je gebruikersnaam (is een soort van website applicatie in de app) maar niet je wachtwoord (wel veiliger). Creditcard heb ik nog niet gebruikt maar doet denk ik hetzelfde, er komt ook een webform. Je kan het testen met de "Proceed" knoppen, zolang je niet op de knop "Complete order" drukt kan je terug in het proces en gebeurt er niets. Anders 10 minuten kiezen op 16A voor de zekerheid. :D
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 42
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door fivari »

Juist even die app van RWE bekeken: ziet er erg snel en gebruiksvriendelijk uit.
En RWE neemt blijkbaar de laadtijd als eenheid voor de betaling. Dat is voor snel- en semisnellaadpalen voor mij de beste methode.
Als dan de kabel nog loslaat nadat het laden beëindigd werd, heb je nood aan minder palen om eenzelfde aantal voertuigen van een laadmogelijkheid te voorzien.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 605
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door Sordone »

De kabel laat pas los op de RWE laadpaal als je de Zoë kabel ontgrendelt op de neus en blijft gelockt als het laad proces klaar is.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door zoe2goe »

Het is een beetje en academische discussie over dat kabelslot, want ik zie het niet vlug veranderen, maar @fivari heeft absoluut een punt. Het is wellicht voortgekomen uit de Type 1 pluggen die je met de hand ontgrendelt aan de auto zijde. Het zou m.i. inderdaad genoeg zijn als de kabel aan de auto vast blijft zitten, dan kun je, als de parkeerplaats het toelaat tenminste omprikken.

Toch is het iets gecompliceerder dan dat. Bij een vaste kabel zou de auto moeten loslaten. Bij een losse kabel de laderkant.

Hier wreekt zich het oliedomme design van het het protocol (niet zozeer de plug) van het gewone AC systeem. De argumentatie bij het ontwerp was dat het protocol zo simpel moest zijn dat het met eenvoudige analoge componenten moest kunnen worden gerealiseerd. Ten eerste is dat niet gelukt (alle palen werken met microcontrollers om alles een beetje netjes en veilig af te handelen), ten tweede was het echt niet nodig, alle EV's staan stijf van de met CANbussen gekoppelde computers, ten derde heb je nu een lastige driedubbele voeding nodig in een lader en ten vierde is het protocol volstrekt niet uitbreidbaar, en worden dit soort uitbreidingen onmogelijk om te implementeren.

Hierin zijn CCS en ChaDemo absoluut superieur. Chademo heeft gewoon CANbus, en voor CCS hebben ze weer volstrekt onnodig iets verzonnen wat niet gebruikt werd in de auto industrie (Power Line Communication, PLC).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Die (PLC) overigens over die simpele analoge Control Pilot van Modus 3 heen wordt gemoduleerd. Dus uitbreiding van het protocol met behoud van plug bouwvorm kan wél!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

De reden dat in CCS voor PLC is gekozen heeft te maken met de SmartGrid integratie waar CCS op is voorbereid. Er zit overigens op een andere OSI-laag wel een bizarre XML 'berichtverkortingscode' in het protocol.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 22
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Opladen in het buitenland

Bericht door zoe2goe »

PLC: ja, zo lust ik er nog wel een :D

SmartGrid, me zolen! ;-) Ik moet de eerste autofabrikant nog zien die energie UITNEMEN gaat goedvinden (en al helemaal in een batterij lease constructie); en de eerste DC thuislader-inverter (uiteraard niet merkgebonden :-P ) Allemaal oud denken. Wie denkt dat netbesturing via PLC gaat werken moet nog even goed achteroverleunen. Zelfs de "domme meters" zijn vrijwel allemaal met GSM uitgerust. Dat gaat straks echt allemaal over ge-encrypte internet verbindingen, en zo hoort het ook.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 33
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Actief als: particulier
Contacteer:

Opladen in het buitenland

Bericht door MartijnEV »

Hee hee ik heb het niet verzonnen, don't shoot the messenger! Ik probeer alleen uit te leggen waarom de EU (IEC) en de USA (SAE) (dus niet louter de autofabrikanten) gekozen hebben voor dit rare protocol.

Het uiterst succesvolle Lomboxnet uit Utrecht doet het overigens gewoon wél, dat retour leveren, maar dan op basis van het Japanse ChaDeMo protocol haha!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht