Onderbreken van laden

Plaats reactie

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Onderbreken van laden

Bericht door zoe2goe »

Misschien kunnen jullie mij een beetje helpen met het bevestigen / ontkrachten van een vermoeden wat ik heb.

Ik heb een P20 lader van KEBA met vaste kabel en de versie die ik heb kun je met een externe schakelaar of relais aan en uitzetten. Ik gebruik dat actief om alleen te laden op nachtstroom. De lader gaat om 11 uur aan, en ook in de weekeinden en feestdagen. Voorkomt allemaal ongelofelijk gedoe met de timer instellen en later wil ik dit gebruiken voor betere PV integratie.

Als ik de auto aansluit komt het "controleren" scherm op in de auto. De lader is natuurlijk wel "aan", maar start niet het laadproces. Volgens mij blijft de auto op "controleren" staan, lees, ze dus ten minste deels wakker blijft, maar dat weet ik niet 100% zeker. Vervolgens wordt op zeker moment het laden geactiveerd. Ik kan dat overigens ook met de hand starten. Je hoort het relais in de lader inschakelen, de bekende klik in de auto en "daar-gaat-ie", loopt als een raket. Nu komt het (als mijn vermoeden dus klopt).......

Het komt wel voor, bijvoorbeeld als ik iets aan het testen ben, dat ik na verloop van tijd het laden weer stop via dat besturingscontact van de lader. Proces stopt keurig. Het lijkt er echter op dat de auto het nu wel welletjes vindt en na enkele minuten in diepe slaap gaat; als je na zeg 10 minuten weer inschakelt gebeurt er niets meer. De indicatie op de lader springt keurig om, maar de auto gaat niet opladen. Als je dan bijvoorbeeld op de afstandsbediening van de deur drukt, schrikt ze wakker en oh oh oh, ik kan laden, gaat het pas weer verder.

Het is te weinig voorgekomen dat ik met zekerheid kan zeggen dat het bovenstaande precies klopt, ik ga uiteraard zelf verder experimenteren. Kunnen diegenen die bijvoorbeeld een contactslot op hun lader hebben dit scenario een keertje voor mij nabootsen? Ik kan me voorstellen dat het mede afhangt van "hoe" de lader tegen de auto zegt dat het helaas even niet verder gaat nu c.q. dat het wel weer kan.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Contacteer:

Re: Onderbreken van laden

Bericht door fivari »

Ik heb een gelijkaardige configuratie waar een SSR de scheidinstransfo van het laadstation bekrachtigt om niet permanent de transformatorverliezen te hebben. Bij inpluggen en eenmalig activeren, geen enkel probleem.
Wanneer het laadproces enkele keren op een "vuile manier" onderbroken wordt, lijkt het inderdaad alsof de Zoe zegt: dit is geen goed laadpunt e wordt er bij de volgende activatie het laden niet meer gestart. En inderdaad: dan helpt het de deur even te openen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Dank fivari. Ja, die indruk heb ik ook. Maar dit lijkt toch iets anders te zijn. Het lijkt geen "afkeuren" te zijn (wat heb ik vaker gehad, ook bij publieke laders), en daar hielp uiteindelijk ook het deurslot), maar "deep sleep", meteen na het onderbreken van de eerste laadsessie via het stuurcontact en zonder verder aan de stekker of de auto te zitten. Het lastige daarvan is op termijn dat als ik dit voor PV laden ga gebruiken ik de auto niet meer wakker krijg. Nou weet ik wel een trucje via de dongle, maar ik zou eigenlijk graag méér dan een "steekproef uit één" hebben :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Contacteer:

Bericht door fivari »

Jeroen,
denk toch wel dat het moet lukken. Bij de Open EVSE is er de mogelijkheid om het laden te onderbreken. Sinds dit jaar gebeurt dat door eerste de pilot op 0 ampère te zetten en pas dan de relais te onderbreken. Je hoort ook dat het laden stopt vooraleer de relais loslaat. Wanneer je verder gaat met laden, gebeurt het omgekeerde en hervat het laden zonder problemen.
Zelfde met de Keba en de transfo: als ik de Zoe en het laadstation verbind zonder te bekrachtigen, gebeurt er uiteraard niets. De Zoe gaat slapen en wanneer ik dan de transfo en dus het laadstation bekrachtig, start het laden zonder problemen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Dank wederom. De Keba gaat er sowieso uit en wordt een OpenEVSE dus ik wordt al weer iets geruster. Ik zal uiteraard ook hier terugrapporteren. Andere evraringen, goed of "slecht" blijven zeer welkom uiteraard.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 21 jan 2025 16:39
Contacteer:

Bericht door Sordone »

Hi Jeroen, Ik heb ook een KEBA P20 met vaste kabel dus kan ik ook testen. De optie om extern aan te sturen heb ik nog niet verkend maar ik zal kijken of ik een timer o.i.d. kan aansluiten. Is inderdaad interessant omdat je de ZOE telkens moet instellen als je om bijv. 23 uur wilt laten laden. Volgens dag schema laden heb ik nog niet getest. Ik heb het een paar keer geprobeerd en zag bijv. dat mijn stroom soms pas om 23:15 of zelfs 23:55 uur ging lopen terwijl de timer in de ZOE op 23 uur stond (in ZE Connect wordt starttijd op 23 uur getoond). Kan ons madammeke niet klok kijken :think: of ligt het ergens anders aan, dat madam aan het slapen is. Ben er nog niet achter. Ik ga de KEBA openmaken en testen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

@sordone: de keba heeft een dip switch waar je een vrij contact op kan aansluiten De led-balk wordt dan blauw. Ik zoek straks even voor je welke het is, waar hij op moet staan en welk contact je moet gebruiken

Als je handig bent met arduino's kun je van mij over het internet een signaal krijgen wanneer nachtstroom ingaat, inclusief feestdagen, weekeinden, etc ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Bovenste DIP switch blok, meest linker switch moet dan op ON.

Extern contact dan over blok X1 (meest linkse,rechts van de interne LED's op de printplaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Contacteer:

Bericht door Sordone »

@zoe2goe Ik zie een ander gedrag met mijn KEBA, type KC-P20-EC240410-000. Als ik de kabel aansluit, blauwe led, dan blijft de ZOE zwart in de display. Sluit ik het contact (groene led) dan komt "controleren" en begint het laden. Bij openen van contact stopt het laden en gaat display weer op zwart. Ook na laden, stoppen, dan 20 minuten wachten (blauwe led) en contact gaat het zo. Verbinding controleren start pas bij groene led en contact aan.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Top! Zeer bedank voor het mee-testen!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Ik heb een contactslot op mijn RWE laadpaal van max 7kW. Als ik daar de sleutel tijdens het laden omdraai (stroom onderbreek) en later (half uur) weer aanzet, pikt de ZOE gewoon weer op en gaat door met laden.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Dank Gertjan!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Contacteer:

Bericht door Sordone »

@zoe2goe. Ik zag vandaag een ander gedrag. P20 was in blauw LED mode. Ik sloot de kabel aan en ZOE blijft dan in "controleren" mode in display staan. Niet getest hoe lang dit duurt maar na ca. 40 seconden was display nog aan. Contact gesloten, groen led en Zoe gaat laden. Contact uit, blauwe led en display gaat uit. Dan groene led en laden begint weer. Het lijkt inderdaad in de eerste keer te zitten dat er "iets" mist. Is er verbinding geweest dan blijft het goed gaan. Ik zal nog verder testen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

RudyH: Ik heb het "inschakel" probleem in ieder geval niet, en fivari meldt dat ook tussentijds stoppen en starten via het control contact op de P20 lader geen probleem is. Daarmee is het lijkt me in ieder geval een oplosbaar probleem als OpenEVSE dat slapen wel "initieert". Niet voor niks Open, dus daar moet uit te komen zijn.

Hoe heb je het aan/uitzetten op openevse geimplementeerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Contacteer:

Bericht door Sordone »

Mijn timer via de KEBA P20 werkt goed. De tijd dat de display aanblijft met "controleer verbinding" is circa 130 seconden daarna wordt de display zwart.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04

Bericht door RudyH »

Zoe2goe: Ik heb gewoon de standaard installatie en vanuit Openevse.
Verder heb ik um niet ingesteld. Misschien dat het daar wel aan ligt.
Binnenkort maar een extra openesve module bestellen zodat ik wat kan gaan testen gezien ik de auto bijna elke dag nodig heb en de omalader wel heel erg traag laad.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

@OlafH: sorry, mijn vraag was niet helder: ik dacht niet dat OpenEVSE een "droogcontact" had om het laadproces te starten/stoppen, bijvoorbeeld via een tijdschakelijk, of zoals ik het heb gedaan. Of heb je die problemen gehad met de timerfunctie in de latere releases van OpenEVSE? Of misschien gewoon een tijdschakelaar in de 230 gezet? Ik vraag me dus af op welke technische manier je inschakelde zodat de Zoe niet "wakker" werd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Ben dan wel niet OlafH maar ik starte het laden met de timer functie van de openEVSE wat dus bij niet werkt omdat de ZOE niet wakker wordt.
Een andere optie waar ik nu mee bezig ben is via een 433mhz relais welke met 12 volt nu een 1 fase 16 amp (wordt nog 3 fase) relais aanstuurt zodat de openevse aan gaat. (OpenEVSE heb ik er nog niet op aangesloten komt nog) Het voordeel hiermee is dat ik via mijn domotica systeem het laden kan triggeren en dus ook mijn live stroomverbruik en zonnepanelen kan meenemen in het laden. Dit in het vooruitzicht op 2020 mocht het salderen weg worden bezuinigd. Wat mooi mee is genomen dat ik dan ook via Siri het laden kan starten of nog mooier via kenteken herkenning pas mag worden geladen. Je kan het zo gek maken als je wil, denk ook aan het terug brengen van het laadvermogen van de auto mocht ineens de warmtepomp, oven, vaatwasser, wasmachine en droger ineens aan gezet worden door het vrouwtje.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Oh, D'uh. Dementia preacox :fp:

433: Gewoon even proberen dan met "na het slapen gaan" de stekker van de OpenEVSE in het stopcontact steken. Als het werkt, hup naar de Action voor een tussenschakelaar setje van 9.95, als je domotica de codering niet kent heb ik die voor je, in arduino source code. Schakel ik hier mijn halve huis mee. Voor "weinig" :thumb:

Overigens "moeten" we dan wel eens uitzoeken hoe verschillend de Keba en de OpenEVSE wakker worden, want daar zit dus overduidelijk verschil in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Ja die ken ik, heb ik o.a. ook overal in het stopcontact zitten.

Ik gebruik voor dit soort projecten (bediening bed, TV lift etc) )meestal dit soort 433mhz printplaatjes.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 5305498668

Gewoon te bestellen via de bekende ali.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Ja, top meuk is dat!

Als we met OpenEVSE het "wakker worden" probleem in de software kunnen fixen, zou ik voor aansturing via een contact, of nog beter via RAPI kiezen, dan kun je op termijn het laden laten "meebewegen" met b.v. de zonnepanelen.

433:

Met de klok mee: relay print (o.a. naar de Keba), terminator blok voor ingangen (bv staat de PV inverter in error), ethernet, 433 MHz zender, heartbeat led, brein (Arduino Nano).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Ja daar heb ik inderdaad ook even naar gekeken. Er zijn wel wat projecten hierover te vinden. Vooral Tesla rijders.
Maar goed stap voor stap.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Heb de auto getest door de evse lader aan te sluiten (uit) en vervolgens met een 220 schakelaar de lader aan te zetten. De auto begint vervolgens te laden. Na 10 min. Openevse weer helemaal uit door de stroom er af te halen. 30 min gewacht en opnieuw. Auto springt gewoon weer aan.

Zo op eerste gezicht werkt het door de stroom te onderbreken richting de openevse lader.
Aansturing via Openevse vind ik toch een nettere manier en via scripts zou ik de aansturing dan via Domotica aan kunnen sturen.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Vind ik ook. Zou een reset van de processor werken? Want zo ja dan is het niet meer zo moeilijk op te lossen. Gewoon softwarematig resetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • AC laden kan dit......
    door Harley2Zoe » » in Opladen Zoe
    1 Reacties
    364 Weergaves
    Laatste bericht door Andere Peter
  • accu laden
    door groen_duiven » » in Megane E-TECH
    5 Reacties
    714 Weergaves
    Laatste bericht door haelewyn
  • Laden tot 80% automatiseren
    door Harley2Zoe » » in Opladen Zoe
    4 Reacties
    596 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • Vraag over laden en laadspanning
    door i2paq » » in Captur E-TECH
    2 Reacties
    235 Weergaves
    Laatste bericht door Pepone
  • Probleem bij het laden van de auto
    door erik75 » » in Captur E-TECH
    0 Reacties
    526 Weergaves
    Laatste bericht door erik75
  • auto verkocht en dan stoppen sms laden.
    door Raijmond » » in Opladen Zoe
    0 Reacties
    59 Weergaves
    Laatste bericht door Raijmond
  • Mobilize app wil niet slim laden
    door roymar » » in Renault App
    0 Reacties
    71 Weergaves
    Laatste bericht door roymar