Zekering airco Scenic 2 van 2006

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 21
Laatste bezoek: 29 apr 2025 08:57
Actief als: particulier

Re: Zekering airco Scenic 2 van 2006

Bericht door mechanic »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Dan komt het helemaal goed. Ja het zijn zeker fijne auto's!
Er zitten 2 soldeerbuisjes bij die krimpen en tegelijkertijd de tin laat vloeien. Perfecte verbinding dus, moet ook want juist door slechte verbinding komt de storing :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid
Posts in topic: 14
Laatste bezoek: 30 nov 2024 23:29

Bericht door Frans_G.Scenic »

Ik vond het kabeltje van Renault nogal aan de prijs, heb de pinnen uit de originele steker gehaald en deze gesoldeerd in de connector van de magneetkoppeling. Sindsdien werkt de airco geheel naar behoren, bedankt voor je advies!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ben&Sabrina
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 06 jun 2013 19:39

Bericht door Ben&Sabrina »

Wij hebben ook een Renault Scenic uit 2006 en hebben hetzelfde probleem. Nu las ik dat Renault het probleem erkend heeft en de kosten voor dit probleem geheel of gedeeltelijk opzich neemt. Heb ik dit goed begrepen en zo jaar hoe weet je of je hiervoor in aanmerking komt met je auot?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Naar dealer toe gaan, en kijken welke storing in de computer zit. De df 1070 storing is erkend door Renault en zal in 9 van de 10 gevallen kosten loos opgelost worden dmv het nieuwe stekkertje, dan wel een airco compressor. Is een stappenplan voor wat doorgelopen moet worden om te kijken wat er gedaan moet worden.
De df 1070 storing treedt eigenlijk altijd op terwijl er niks aan de hand is met de airco.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ben&Sabrina
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Ok, dankjewel voor je reactie! We gaan eens kijken wat we ermee kunnen. Auto vertoont erg veel kuren dus weten nog niet zo goed wat we ermee (moeten) gaan doe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Ligt eraan wat de kuren zijn natuurlijk. :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ben&Sabrina
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Koppeling gaat niet meer soepel, vering kraakt ineens uit het niets, raam blijft maar haperen (ondanks al 2 reparaties) en dan natuurlijk het airco probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De koppeling is een dure reparatie, maar als je die uitvoerd heb je er ook geen last meer van voor jaren.
De vering zijn naar alle waarschijnlijkheid de stabilisatorstang rubbers, gekend probleem en komt voor als het warm is en in de winter als het weer koud wordt. Als het de rubbers zijn kan het geen kwaad, en gaat het vanzelf weer weg.
De ruit, daar is een oplossing voor: nieuw mechanisme en nieuwe stekker op de ruitmotor. Ook duur helaas..
Dan is het afvragen of je nog wat wil investeren of een andere auto wilt nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Menno4466
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 28 jul 2013 13:05

Bericht door Menno4466 »

Hoi Mechanic,

ik heb een clio RS uit 2007, en die heeft ook de foutcode DF1070. Ik ben al naar verschillende dealers geweest, maar die vertellen me dat er geen software-update voor deze auto beschikbaar is. Maar als ik jou zo hoor dan zou deze er wel moeten zijn. Weet jij of deze software-update er ook voor de clio is, en waar ik moet zijn om deze te krijgen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Naar mijn idee moet die er gewoon zijn. Heb de clio RS wel eens in de lijst zien staan van modellen waarvoor deze mededeling geldt.
Je moet uiteraard wel aan wat voorwaarden voldoen om hiervoor in aanmerking te komen. Persoonlijk deze foutmelding nog niet gezien bij de clio.
Is de airco wel voldoende gevuld? Zoja zou de mededeling even geraadpleegd moeten worden en wellicht de stekker op de airco compressor vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Hallo, Sinds kort de gelukkige bezitter van een CLIP en ben mijn airco probleem verder aan het analyseren.
Ik heb de beruchte DF1070 van de zomer opeens weer gekregen en krijg hem niet gewist of hij komt direct weer terug.
De druk in het systeem is in rust 4 bar en rond de 9 bar als ik de magneetkoppeling van de compressor direct bekrachtig, dan koelt hij ook goed. Ik heb net gelezen dat in bedrijf deze druk hoger hoort te zijn namelijk 10-12 bar klopt dit en is dit de oorzaak van de foutcode? Oorzaak te weinig vulling of toch de compressor? Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van Mechanic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Draait je compressor nog wel vrij?
Beruchte kabeltje op de pomp nu goed inmiddels?
De juiste vulling in het systeem is alleen juist te meten door het systeem leeg te halen.
Maar bij geen suisende geluiden achter het dashbord en bij rechtstreeks aansturen wel goed werken zal er 'gok' ik niet heel veel te weinig inzitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Hoi, wat bedoel je precies met draait hij nog vrij?
Ik bedenk dat de rest van mijn airco verhaal staat bij mijn post over de gebroken multiriem. Ik schakel de compressor nu in doordat ik een kabeltje heb gelegd van de connector van mijn mistlampen naar de magneetkoppeling van de compressor.
M.a.w. het kabeltje naar de pomp gebruik ik nu ook met de directe sturing.
Eigenlijk weet ik niet zeker of de DF1070 echt gewist wordt, als ik de motor laat lopen krijg ik wel de melding van de CLIP dat er niet wordt voldaan aan de eisen om te wissen. Dan zet ik de motor uit en kan ik wissen, maar als ik dan weer ga kijken staat hij er nog of dus weer.
Hoe zit het met die druk, is 9 bar binnen specs of een reden om direct een DF1070 te schrijven?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Storing wissen met contact aan en motor uit..
De df1070 storing heb je als deze rood is bij het uitlezen.
Draait de magneetkoppeling niet te zwaar bedoel ik?
Deze storing komt door meestal door een,onterechte,waargenomen drukval in het systeem.
De precieze waardes die de airco moet hebben mbt druk weet ik zo niet meer.
Oude clipversies draaien inderdaad alleen op oudere windows.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Vanmiddag nog eens geprobeerd en rustig gekeken, airco doet het echt goed in rust druk van 4 a 5 bar en in bedrijf rustig naar de 12 bar. Maar die DF1070 blijft er in, mijn CLip lijkt uitstekend te draaien en heb er al wel andere meldingen mee kunnen verwijderen maar deze helaas niet. Ik ben een paar weken geleden naar iemand geweest die met een ander apparaat de code (voor mijn vakantie) kon verwijderen, lukt nu ook niet.
Verder heb ik een df095, weet nog niet precies wat dit is. Maar er zit een stukje installatie draad bij mijn versnelling handel, heeft dat hier misschien mee te maken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Ga binnenkort maar weer eens verder met de airco. Ik lees nu pas goed je bericht over de foutmelding DF1070 en krijg nu ook wat ervaring met de Can Clip. Hij is inderdaad rood en staat in het linker vak van aanwezige storingen. Eigenlijk vind ik dat vreemd want hij geeft ook een rustdruk van 5 bar en dat lijkt me normaal. Ga kijken of ik een andere druksensor kan scoren, al lijkt hij me in orde. Op een andere site http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 551130.htm staat ook het ea over de sensor en deze storing. Ik ga misschien wel proberen de sensor na te doen door zelf een spanning aan te bieden tussen de 0 en 5 volt, kijken of ik de foutmelding weg krijg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
Contacteer:

Bericht door jeroentune »

Beste Frans ,,

Aan de hand van jullie en jouw verhaal ben ik ook maar aan de gang gegaan ..
ik heb een grand Scenic II 2 .o 16V met climate control ..
op de een op andere dag deed de airco het niet meer maar dat heb ik niet zo waar genomen .. de auto is in maart 2013 voor het laatst gevuld en ik heb vanmorgen de auto weg gebracht om hem weer opnieuw te laten vullen met de gedachte dat dit het euvel wel zou zijn. er ging 316gr koel middel in maar de airco deed niets .. het bedrijf wist er verder ook niet veel van en ik reed met een warme auto weer naar huis .. via het forum op dit staartje gekomen en maar eens aan de slag gegaan ..

bumper gedemonteerd en de stekker van de pomp gevonden .. de pomp draait prima met de hand .. de pomp draait niet met een draaiende motor ..
stekker gedemonteerd en weer gemonteerd . geen oplossing .
volt meter er bij . draaiende motor stekker in de pomp .. geen spanning . draaiende motor stekker uit de pomp en meters in de stekker .. geen spanning . stekker er af geknipt .. draaiende motor .. geen spanning .

Conclusie . de pomp krijgt op geen enkele manier spanning ..

ook ik heb mijn mistlampen niet aangesloten omdat daar mijn dagrij verlichting inzit en dus wilde ik de test wel doen door die schakel spanning te gebruiken om de pomp aan te krijgen ..

alles gesoldeerd en geïsoleerd en met draaiende motor van stadslicht naar mistlicht gedraaid en ...... de pomp slaat aan .
we hebben weer koeling .

Nu de vragen .. de kans is groot dat deze auto er in september uitgaat .. we moeten nog een warme vakantie naar Frankrijk met deze auto en ik vraag me af of ik deze constructie zo kan gebruiken ..

verder .. is mijn climate control nog geheel functioneel of heb ik nu alleen maar aan uit koeling ?

Ik hoor graag wat jullie denken .

Met groeten , Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Ik zou toch uitzoeken waarom er geen spanning op de originele draad zit.
Het kan zomaar zijn dat er een beveiliging ervoor zorgt dat de pomp geen stroom krijgt via de originele aansluiting.
Succes
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Hoi allemaal,

Het is weer airco tijd!!
Van de week zelf nog even druk geweest want mijn noodvoorziening hield er ook mee op, oorzaak bleek toch weer een losse verbinding op de magneetkoppeling.
Met een Renault Clip kun je de druk in het systeem zien, dus scheelt weer een bezoek aan een airco bedrijf.
Ongetwijfeld staat er de beruchte DF1070 in je systeem die de pomp blokkeert, als je nu voor goede verbindingen hebt gezorgd werkt hij waarschijnlijk weer goed na het wissen.

Helaas lukt dat trouwens nog niet met mijn clone can clip, als iemand daar eens een oplossing voor wist...

Nu schakel je echt een koelkast in, de auto wordt erg snel koud en is niet comfortabel. Het is mij nog niet duidelijk hoe de airco normaal regelt. Gaat hij aan en uit of wordt de kachel er bij gezet?
Ik zet nu de kachel hoger of schakel hem handmatig in en uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jeroentune
Lid
Lid
Laatste bezoek: 13 mei 2016 20:20
Contacteer:

Bericht door jeroentune »

Ok dan maak ik een afspraak bij de dealer om de auto te resetten en sluit ik de originele bedrading weer aan .. als hij het dan doet , dan prima .. maar ik vind het een beetje raar om zo veel geld uit te geven als mijn pomp het nog gewoon doet en ik geen behoefte heb aan een nieuwe multiriem enz ..
ik kan hem in ieder geval even koud zetten als het nodig is ..

Merci !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Ik heb een vast kabeltje gemaakt met een schakelaar (onder de motorkap) tussen de airco en de mistlamp.
Als ik de code kan verwijderen dan zet ik de schakelaar open, scheelt een hoop gesleutel.
Hier op voortbordurend zou ik de airco ook met een stukje elektronica kunnen laten schakelen, afhankelijk van koude vraag meer keren aan of langer aan per minuut.
Maar het moet ook mogelijk zijn de sensor van de auto te vervangen, zoiets als compressor aan ik geef hem 15bar en uit geef ik hem 5bar.

Wat Willems schrijft is natuurlijk waar, je bent wel elke beveiliging kwijt. Renault schijnt dit te hebben bedacht om de motor te beschermen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

Vandaag de Renault garage in Lelystad bezocht met mijn lijstje foutcodes en vragen, erg goed geholpen. :D :D :thumb:
Voor wat betreft de airco, de compressor wordt geregeld. Er zit een constructie in die de opbrengst regelt, nu staat hij waarschijnlijk maximaal open en daarom koelt hij zo extreem. De installatie wordt hierdoor natuurlijk ook behoorlijk (over)belast!

De foutcode DF1070 wordt geschreven na de update! Door slechte contacten kwamen er zoveel inschakelingen zodat de multiriem brak. Om dit te voorkomen blokkeert hij nu de compressor zodra dit wordt gedetecteerd. Mag ik dus zeggen dat er een nieuwe compressor met wellicht betere connectoren de oplossing geeft ipv de update??
De monteur heeft mij verteld dat ze geprobeerd hebben de update ongedaan te maken om van de DF1070 af te komen maar dat dit niet meer lukte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De oude software detecteerd te SNEL en onterecht een drukval. Nieuwe software detecteerd niet meer zo snel,maar de compressor wil rn vernieuwd zien om problemen hiermee uit te kunnen sluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frans_G.Scenic
lid
lid

airco G.Scenic 2 van 2006

Inderdaad dit is een beetje tegenstrijdig met jou verhaal, maar er zouden ook zomaar 3 versies kunnen zijn en dan klopt het wel. Waar zit die firmware eigenlijk en hoe kan ik de versie zien? ECU?

Mijn auto geeft ook een foutmelding bij de automaatbak DF095, (circuit elektromagneet blokkering keuzehendel).
Ik begrijp dat dit een elektrische vergrendeling van de automaat pook is, graag weet ik hier wat meer details van.
Wellicht heeft het te maken met een stukje installatiedraad wat zit onder de pook, stoort mij niet heel erg maar ik kan mij voorstellen dat deze melding zorgt dat niet voldaan wordt aan de voorwaarden om de foutcodes te kunnen wissen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De gegevens heb ik niet tot mijn beschikking mbt softwarenummers.
Er zijn er inderdaad meerdere,maar achter de nummers staan ook de type's. Scenic is maar 1 mogelijkheid dacht ik zo.
Werkt je vergrendeling nog van de pook? Zolang alles werkt zou ik me daar geen zorgen om maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut