Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door E-mission »

Na een week niet rijden (op vakantie) wil ik de fan aanzetten in de Zoe om een beetje te ontwasemen maar er komt nul reactie van de ventilator. Alle airco / auto / fan speed lichtjes branden, maar geen lucht en geen geloei, nada. Iemand al iets vergelijkbaars meegemaakt met een (hopelijk) makkelijke oplossing of reset voordat ik langs Bochane ga rijden (met ramen open)?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door zoe2goe »

Dat is weer een bijzondere storing. Zelf zou ik de zekering van de airco trekken, maar ik denk toch dat het Bochane wordt. Ik zal even kijken, want ik weet dat de zekeringenposities in het instructieboekje niet kloppen. Moment......
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door zoe2goe »

Link http://www.goingelectric.de/forum/resources/file/5012

Zo te zien F3 (helemaal rechtsonder "kleine" zekeringen)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door E-mission »

Dank daarvoor. CB trekken en weer insert heeft niets geholpen. Ik hoor buiten de kachel / warmte wisselaar fan wel lopen, maar in de cabine is er dus nul luchtstroming. To be continued...
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door E-mission »

Nou, de fan in de cabine doet het weer. Ik was gaan rijden naar Lelystad en terug, waarbij er nog steeds niks gebeurde. Ik parkeer bij Bochane Almere en vertel de monteur het probleem. We gaan in de Zoe zitten, doen hem aan en de fan begint meteen te werken....

We vermoeden dat hij door de week stilstaan (tevens niet ingeplugd) dat de 12V accu zodanig laag is geworden dat hij bepaalde dingen uit zet (zoals de fan die 1 kW vraagt bij stilstand als je hem opschroeft). iets dus om gedachte te houden en waarbij de oplossing zou kunnen zijn om de Zoe een tijd aan te houden (of te rijden) net als in een ICE om de 12V weer op spanning te brengen. Of een druppellader er aan hangen (of startkabels). Ik heb in ieder geval weer helder zicht en warmte.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door PieterZoe »

Heb je toevallig ook de 12v accu-kwaliteit laten meten? Het lijkt erop dat de Zoe toch meer van de 12v accu vraagt dan je zou denken van een EV (geen startmotor, ontsteking etc). Misschien kunnen we ook meer doen om de 12v-accu te sparen: bijv. niet uitrollen in N want dan wordt de accu niet geladen, auto niet lang aan laten staan/accessoires gebruiken zonder dat het 400v systeem is ingeschakeld etc
Wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door zoe2goe »

Geen idee van de architectuur daarvan. Het 12V net wordt wel vrij serieus belast. Het klimaatsysteem is de grootste boosdoener. Naast de warmtepomp heeft het zelfs nog 12V rheostaten (verwarmingselementen), die overigens in de "Cold Climate" versies op het 400 volt systeem zijn aangesloten.

Dit wil echter helemaal niet zeggen dat de 12V *Accu* (toch maatje pink) zwaar wordt belast: hoogst waarschijnlijk wordt het leeuwendeel van het 12V systeem rechtstreeks uit het 400V systeem gevoed via de BCB en het zou zelf zo maar kunnen dat bijvoorbeeld het klimaatsysteem helemaal niet op de loodaccu is aangesloten, maar op een separate 12V bus. Op de CANBUS staan wel berichten over beschikbare/gebruikte vermogens in het 12V systeem, maar nogmaals, hoe het samenhangt weet ik niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door fivari »

De warmtepomp werkt op de tractiebatterij. De ventilatoren ed. op de 12V
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

bitman
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 sep 2015
Laatste bezoek: 07 jan 2016 22:37
Actief als: particulier
Locatie: Redhill, UK
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door bitman »

op de eerste generation Leaf kon je een (optionele) zonnepaneel krijgen (nou ja kopen) ik zit hier eigenlijk aan te denken met de Zoe om de 12V battery op spanning te houden :?:
BMW i3

Your hurry is NOT my problem; think MPG

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door E-mission »

Pieter, de 12V wordt niet opgeladen (met 43 kW) door het regenereren, maar gewoon (neem ik aan) door de tractie batterij als de auto aan staat. Uitrollen in N (danwel met pedaal zodanig dat belasting 0 kW is) is efficienter dan het stuk daarna nog vermogen vragen en daarna meer regenereren. Maar dat heeft dus niet met de 12V accu te maken.

Bijkomende details, mijn Zoe is nu 2.5 jaar oud met 53K km ongeveer op de teller. We hebben geen accu test gedaan, dat geloof ik voor nu wel even.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door PieterZoe »

Ha Emile, dat snap ik. Ergens op ons forum is eerder al eens besproken dat in N de 12v-accu niet wordt bijgeladen door het 400v systeem.
Verder is er een richtlijn vanuit Renault om in de Zoe de 12v-accu na 2 (of 3, wil ik even vanaf zijn) jaar te vervangen.

Wellicht heb je wat aan deze info. Sommige van ons hebben al wat gedoe gehad met zwakke 12v-accus

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door E-mission »

Ok, dat is goed om te horen. De monteur vond de tijd en kilometrage geen obstakel voor de 12V batterij, dus die weet daar niet van denk ik.

Maar als de 12V niet wordt bijgeladen door de tractie batterij, door wat dan? Enkel door regen denk jij? Dat lijkt me toch heel sterk. Niet dat ik het weet.

Ik vroeg de monteur overigens ook naar een mogelijke Lithium Ion 12V accu vervanging, maar dat kende hij niet echt. Dit omdat ik voor motorfietsen fantastische 12V accu's heb gezien die niets wegen, maar meer vermogen hebben en dat langer kunnen vasthouden. Lijkt me no brainer voor Zoe, zolang het niet heel veel duurder is dan een reguliere lood accu. Kent iemand mooie 12V accu alternatieven?
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door PieterZoe »

Interessant idee van die LION 12v accu. Misschien kunnen de deskundigen op dit forum er iets over zeggen?
Deze link vond ik zoiezo wel informatief:
http://acculeverancier.com/lithium

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door zoe2goe »

Er is geen enkel PRINCIPIEEL bezwaar tegen een 12V Li-Ion batterij, maar het laadsysteem is op sommige punten fundamenteel anders dan lood. Ik wil het best een keer uitschrijven, maar de twee belangrijkste verschillen zijn: cell balancing is absolute noodzaak (maar kun je eventueel in het battery pack bouwen) en druppelladen is verboten. Het is dus geen kwestie van zomaar omwisselen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
E-mission
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013
Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door E-mission »

Je hebt eigen laders voor die LION 12V accu inderdaad, ze zijn wel een stuk sneller geladen dacht ik. Maar inderdaad geen standaard druppelladers.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door zoe2goe »

Correct. Beetje gesimplificeerd: een Li-Ion batterij mag je zonder enig probleem met 1C laden = in een uur volladen. Een loodaccu idealiter met 0.2C = 5 uur.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Ventilator / kachel / airco reageert niet meer

Bericht door fivari »

Bijkomend verschil: een lithium-batterij kan gerust een tijdje half geladen blijven, een loodbatterij die een week ontladen blijft staan, is onherstelbaar beschadigd en heeft aanzienlijk capaciteitsverlies. In een auto wordt een loodbatterij onmiddellijk na het belasten bij het starten, terug volgeladen. Van een auto die maanden aan de kant staat, moet de loodbatterij vervangen worden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht