Temp stijgt bij stationair en stadsverkeer

Plaats reactie

Topic author
Reinreno
lid
lid
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
Actief als: particulier

Temp stijgt bij stationair en stadsverkeer

Bericht door Reinreno »

Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · 2001 · 167.000

H allen,

Sinds een week wijst mijn temperatuurmeter opvallend hoger aan bij stationair lopen en intensief stadsverkeer; nieuw pendelend gedrag.

Tijdens snelweg en Autobahnritten 500 km+ staat de meter stabiel op Midden of iets daaronder; bij stationair of lang stadsverkeer/verkeerslichten loopt hij op Midden + 1 streep of Midden + 2 streep richting top van de meterschaal.

Bij Midden +2 streep slaat de fan aan gedurende 30 seconden, niet veel langer.
Dan daalt de temp in ca. 60 seconden naar Midden + 1 streep en loopt weer op.
Dan herhaalt zich het spel.

Motorisch:
Koelmiddel tot max.; waterpomp vernieuwd bij Distributieriem vervangen augustus alsook Multiriem + rollen en spanner.
Buitentemp 15 graden
Verbruik bij 100-120 ca. 7,5/100.
Geen olieverbruik, geen koelvloeistofverlies.
Geen zichtbare uitlaatgassen; APK augustus perfect op uitstoot.
Airco doet niet mee.

Overall tevreden dus maar... waarom pendelt die temp meter opeens duidelijk rond ¾ van de meterschaal bij stationair en stadsverkeer?

Radiatorthermostaat dichtgeslibd, geringere doorstroom bij lage toeren en rijwind?

Ben zeer benieuwd naar jullie mening en suggesties.

Met groet van

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 apr 2025 11:00

Re: Temp stijgt bij stationair en stadsverkeer

Bericht door mechanic »

Mijn oude 1.6 liep alleen in de zomer bij stilstand hoog op. Verder altijd in het midden.
Mn 2.0 16v liep in de zomer in de stad ook iets hogrr dan midden,maar bij dit weer altijd strak in het midden. Kwaad zal dit zeker niet kunnen,zijn beide van je radiateur slangen wel heet? Kreeg de indruk dat dit koelsysteem wat ondermaats was.
Als je thermostaat goed werkt en de thermoschakelaar ook,je vin slaat immers mooi in,dan kan er of nog wat lucht inzitten maar verder lijkt me niks aan de hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Reinreno
lid
lid

Bericht door Reinreno »

Mij gaat het (door mijn vakgebied) altijd om:

Waarom is het gedrag veranderd?
Wat is de trigger?
Of wat is er "ingeslopen"?

Bij auto's betreft het vaak een stapeling van een aantal langzame, kleine verouderingsverschijnselen die zich plots als grotere fout openbaren, bij voorkeur in een extreme situatie zoals superheet of juist ijskoud of kletsnat weer.

De thermostaat uitwisselen, is dat een reuze klus?
En die twee temp sensors?

Rein
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Nee dat valt reuze mee. Maar als de auto relatief snel op temperatuur komt en de kachel heet wordt,werkt de thermostaat.
De sensoren zijn op waardes uit te lezen.
Mogelijk zit er zoals ik zei nog wat lucht in,vooral als het na de pomp wissel ontstaan is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Reinreno
lid
lid

Bericht door Reinreno »

Ja de motor warmt aan maar heel geleidelijk; niet met een scherpe knik.

Uit mijn vroegere ervaring met radiator-thermostaten herinner ik mij dat zij bij koude motor gesloten zijn door veerdruk, op een kleine doorstroomopening na, voor de begincirculatie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radiator_ ... mostat.jpg

Bij aanwarming gaat de thermostaatafsluiter, door een met gas/vloeistogf gevulde uitzetbare cylinder, tegen de veerdruk in, open.

Bij veroudering neemt de uitzettingskracht van de gas/vloeistofcylinder af, de veerdruk blijft constant, waardoor de thermostaat zich pas bij steeds hogere temp voldoende opent.

Dat zou het verschijnsel kunnen verklaren bij stationair, stadsverkeer dus bij ontbreken van voldoende rijwind.

Wie weet is die thermostaat ook van 2000 en dan mag die wel eens vervangen worden.
Dat zal mijn eerste actie zijn.

Rein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Een goed werkende thermostaat zou de temp. gelijkmatig moeten houden.
De T. wordt bewogen door een busje waar een pen inzit die de klep bedient. Het busje is gevuld met was, door de temp. verandering zet de was uit en druk de pen met klep open.
De T. is een vervangingsonderdeel en aan slijtage onderhevig. Je kunt hem checken door in een pannetje water te verhitten.
Bij kamertemp. dient de klep geheel gesloten te zijn. en bij de op de T. aangegeven temp. dient de klep te openen.
Het kan ook nog zijn dat je koelradiateur verstopt zit. Deze zit achter de condensor vd airco en daar komt vaak troep tussen dat de lamellen verstopt. Met tuinslang doorspuiten vd lamellen wil wel helpen. Succes
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Reinreno
lid
lid

Bericht door Reinreno »

Ja Willem goed punt - luchtdoorlaatbaarheid van de radiatrice na 169.000 km stof en vliegen en gruis etc.

Dinsdag gaat mijn garagist thermostaat vervangen samen met nog een paar andere werkjes.

Hebben die twee temperatuursensoren nog invloed op dit proces?

Eén is voor de tempmeter en fan-aansturing dacht ik en de andere voor de elektronische motorregeling nietwaar?

Groet van

Rein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Ik ga voor een slechte thermostaat, we horen wel van je, toch!
O,ja, laat het gehele koelsysteem eens grondig reinigen inwendig de garagist is toch bezig.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Reinreno
lid
lid

Bericht door Reinreno »

Hi guys - afgelopen dinsdag Themostaat gewisseld + coolant aangevuld.

Garagist durfde NIET de lamellen spuiten van de radiateur achter de condensor - had er wel eens één beschadigd en dan is Leiden in last met de cliënt. Het kwetsbare materiaal is natuurlijk niet nieuw en wie draait dan voor de schade op?

Heeft wel de radiateur doorgespoeld; hoe?

Eerste waarnemingen:

1 Temperatuuraanstijging na koude start niet sneller, feller - gewoon traag naar mijn smaak
2 Temperatuur stabiliseert op niveau Midden -1 van de temp schaal (was Midden)
3 Bij stationair en stadsverkeer kruipt de temp langzaam naar Midden schaal tot Midden +1 (was Midden + 1 tot Midden +2; pendelend)

Met andere woorden: het gemeten temperatuurverloop is gewijzigd naar een lager niveau met ca. -1 temp streep.
Dat duidt m.i. op een verbeterde algemene doorstroming.

Niets verontrustends noch opzienbarends dus maar wel een substantiëleverbetering/verlaging van ca. 20%.
Volgende week een paar buitenlandritten met stadsverkeer; dan meld ik mij weer.

Groet van

Rein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Reinreno
lid
lid

Bericht door Reinreno »

Hi allen -- (nieuwe thermostaat) vandaag bij ca. 9 graden alleen stadsritten gemaakt; zaterdagmiddag-boodschappen doen, stoppen, starten, stoppen, motor aan/uit.

De temp op de meter steeg zeer langzaam aan; de naald bleef minutenlang op de stuitnok staan zodanig dat ik op de meter begon te tikken.

Stationair toerental was minutenlang ca. 1000 toeren - de automaat was voortdurend aan het "trekken" en bij afremmen voor een verkeerslicht schakelde de automaat voelbaar terug naar 1.
De verwarming stond op 21 en uit de ventilatiepoorten kwam lucht van tussen. 30 - 40 graden.

Uiteindelijk kwam de naald los en steeg tergend langzaam naar Midden -2. Het stationair-toerental daalde naar 750.

Na een rondrit, met intervallen van een uur, stond de meter op ca. Midden; de uitstroomtemp van de ventilatiepoorten bedroeg nu ca. 58 graden.

Tijdens de rit naar huis van ca. 10 minuten stabiliseerde de temp zich op Midden en de uitstroomtemp van de ventilatiepoorten was 62-68 graden.

Het gedrag met de nieuwe thermostaat valt mij tegen vanwege
- de zeer trage stijging van de motortemperatuur (daar heb je toch een thermostaat voor)
- de lage verwarmingstemperatuur (de thermostaat zou de verwarming moeten bevoordelen)
- het irritant langdurig vasthouden van een verhoogd stationair toerental van ca. 1000 (lastig bij een automaat ivm kruipen en harkerig terugschakelen)
- het uitblijven van een snelle stijging naar werktemperatuur, ook bij lage vermogensvraag tijdens stadsritten

Als ik eerst naar de provinciale weg c.q. snelweg zou zijn gereden was de werktemperatuur snel gestegen. Daarna zou die gestabiliseerd zijn op ca. Midden +/- 1

Enig idee waarom bovenstaand (ongewenst) gedrag plaatsvindt?

Hoe is dat bij jullie?

Groet van

Rein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Reinreno
lid
lid

Bericht door Reinreno »

Afgelopen week bij intensief stadsverkeer, kruipen, verkeerslichten en stationairloop stond de meter vaak in het 7/8 zeg maar rood.

De verwarming aanzetten op 22 graden en volle ventilatorsnelheid bracht de temp snel naar Middenstand.
Tijdens ritten op provinciale- en snelweg geen afwijkingen: temp stabiel in het Midden.

Toch geen lekker gevoel. Ik trok de conclusie dat 1) bij intensief stadsverkeer, kruipen (automaat), verkeerslichten en stationairloop en 2) opwarming door het ontbreken van rijwind 3) de fan niet aanslaat

Gisteren in die situatie geconstateerd dat het expansievat bijna vol was, tot aan/over de overloopslang bovenin die je normaal ziet druppelen. Bijna geen luchtruimte meer bovenin: leek me niet goed.

Vandaag bij koude motor coolant gecheckt. Stond nog op een duimbreedte boven de max. streep! Hoe? waarom?

Coolant afgetapt tot ca. een pinkbreedte onder de max. streep. Had de gebruikelijke gelige/bruinige tint, geen bijzonder geur.

Daarna wederom intensief stadsverkeer, kruipen, verkeerslichten en stationairloop waarbij
1) géén verhoging van betekenis
2) de meter in het Midden stond
3) en coolant in het expansievat keurig stabiel tot aan de max. streep stond en
4) de fan bij temp in het Midden keurig, langer dan voorheen, aan/uit sloeg.

Ik weet niet waarom de coolant bij koude motor zo hoog stond. Ikzelf heb sinds tijden niet bijgevuld. Misschien tijdens de radiatorthermostaatvernieuwing bij de garagist gebeurd?

Kan de hoge stand van de koelvloeistof tot vóór de overloopslang de ventilatorthemostaat in de war brengen?

Is het de oorzaak? Of juist het gevolg?

Ben benieuwd naar jullie mening -

Rein

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Zo een te hoog peil is niet zodanig van invloed. Dat is hoogstens 0.4l oid.
Wellicht is er inderdaad niet goed gevuld,teveel sap komt er niet uit zichzelf in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut