Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Algemeenheden Scenic, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

Hey jongens ,
Gisteren een proefrit gedaan met een Grand Scenic uit 03/2006 met de 1.5dci 105pk met 149000km.
Auto ziet er zeer netjes uit , onderhoudsboekje zit er bij .
3 zaken die me voorlopig tegenhouden om hem te kopen ;
1/ de 2 achterbanden maken herrie , zijn gecupt of hoe noem dat.Op zich niet erg , ze zijn toch bijna versleten.
2/ bij het loslaten van de koppeling in achteruit hoor en voel je een vibratie/gekletter door heel de auto.
alsof er ergens 2 metalen delen tegen mekaar slaan.Wat kan dit zijn?Middelste motorsteun misschien?
3/ wat me wel tegenviel is de trekkracht bij lage toeren.Absoluut geen koppel !Is dit normaal , of scheelt er iets met dit exemplaar,en waar kan dit aan liggen? De vermogensopbouw verloopt alles behalve lineair.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015
Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door kaleido 1 »

Het metalen gekletter , kan ook van het 2 massa vliegwiel af komen , deze heeft zo een vliegwiel als ik me niet vergis.
Hoe loopt de motor stationair , als je gerammel hoort zou het van dit onderdeel af kunnen komen.
105pk voor zo een zware auto houdt natuurlijk niet over.
Maar waarom de garage deze punten niet op laten lossen voor dat je de auto koopt ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

het is een bruingetinte bijbeuner,geen garage.
Stationair loopt de motor perfect!
In 1ste vertrekken is zonder bijgeluiden.In achteruit vertrekken dan krijg je die vibratie.
Op dat moment duw je de motor naar voor denk ik,dus daar zit de oorzaak.

Maar 105pk is idd niet zat ,maar je moet echt planken wil je goed vooruit.

Mijn Clio heeft 65pk en weegt 1150kg en in lage toeren(onder 2000tpm) gaat die wel goed vooruit.
Jammer want moest ie feller zijn had ik 'm gekocht.Mss EGR vuil?
Ben nu een phaseII 2008 aan het bekijken,heb ook gelezen dat die beter zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

Misschien is een kapotte luchtmassameter de schuldige voor trekkrachtverlies?
Kan ik checken door de stekker uit te trekken,wat moet er dan gebeuren?
Kost wel 160€

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015
Laatste bezoek: 01 nov 2023 17:02
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door Caleido »

Ik kan beide eigenschappen van de motor bevestigen met mijn Scenic 1.5 DCI 106pk uit 2007.

Bij achteruitrijden, bijvoorbeeld bij parkeren, trilt de motor (en auto) heel hard. In 1ste versnelling gaat dit zonder problemen, waar ik bijvoorbeeld uiteraard puur op de koppeling kan vooruit rijden. Bij achteruit is dit onmogelijk zonder hevig "protest" van de motor.

De trekkracht onder +/-2000 t/m is inderdaad quasi onbestaand. Ik kan er mee leven, maar soms is het wel heel onhandig. Onlangs in tocht door pyreneeën, moest ik vaak terugschakelen naar 1e versnelling in steile haarspeldbochten. Terwijl de snelheid eigenlijk vroeg om 2e versnelling. Maar de motor ging geen meter vooruit in 2e versnelling. Terugschakelen is qua rijcomfort (geluid en motorkanteling) ook niet echt ideaal.

Maar in gewoon verkeer is het geen probleem - als je snel wilt vertrekken alleen de koppeling meer laten slippen.

Ook benieuwd naar mogelijk oplossingen - indien die er zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

ik heb de auto gekocht ,ik ga beginnen met de lmm te kuisen of vervangen indien defect.
Let op ,het protesteren bij vertrek in achteruit ,indien het meer lijkt op schokken dan echt vibreren kan de middelste motorsteun zijn,ik had dit met mijn megane.
chiptunen ivm trekkacht in lage toeren mss ook mogelijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door DHL »

Van die trekkracht begrijp ik totaal niet. Die van mijn vrouw heeft 95 pk en die kan je zeer goed op koppel rijden. Die trekt echt wel goed vanaf lage toeren. Normaal zijn die 105 pk's vrij vlot te noemen. Niet snel, maar wel vlot. Soepele, goede motoren.
Ook dat gerammel bij achteruit rijden lijkt me totaal niet normaal. Nog nooit gevoeld bij een Scenic.
Wanneer ik van mijn Espace overstap naar de Scenic heb ik nooit de indruk dat je moet planken in lage toeren om vooruit te komen. Denk echt dat hier meer aan de hand is...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

idd is niet normaal.
Ik begin met lmm te checken/kuisen ,egr ook eens bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015
Laatste bezoek: 01 nov 2023 17:02
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door Caleido »

Iemand een link met uitleg om de lmm en EGR te controleren ?
Dacht ook al aan motorsteun. Omdat bij 120km/u mijn wagen wat trilt. Ook na wisselen voor & achter wielen. Zie mijn eigen topic met vraag daarover.

Alleen, een versleten motorsteun na net geen 90.000km lijkt mij wel vroeg. Kan dit eenvoudig zelf getest worden ?

Qua trekkracht lijkt het mij ook ergens normaal, de meeste diesels die ik had hadden allemaal een turbogat. Bij de Scenic 1.5dci ligt die alleen meer rond 2000t/m dan bijvoorbeeld rond 1500t/m.

Ik wil jouw topic trouwens niet kapen, ik heb gewoon dezelfde symptomen.

@DHL Welke Scenic II 1.5 DCI heeft 95 pk? Ik heb alleen weet van 86pk en 106/103pk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

lmm = luchtmassameter
seenikII , een probleem hoor , alle input is welkom.
de middelste motorsteun is heel makkelijk te testen ; pak het oliecarter beet en probeer de motor naar voor en achter te "wiegen".Beweegt de pook ook veel naar voor en achter ?Bij mijn Megane ging dit erg gemakkelijk , vandaar dat ik haas niet kon vertrekken in achteruit.
Normaal gezien moet je de 105pk wel degelijk kunnen rijden op koppel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door DHL »

SeenikII, zie mijn onderschrift... die had je in 95 pk versie. Ook 6 versnellingen. Denk electronisch teruggedraaide 105 pk versie. Nu heb ik beroepshalve heel wat Scenics gereden, deze kocht ik tweedehands. Na testrit dacht ik werkelijk met een 105 pk versie gereden. Was een jaar oud toen en dient voor mijn vrouw. PK's spelen bij haar niet zo'n rol.
Maar een turbogat tot 2000 toeren lijkt me echt veel. 1500 en dan trekt die toch al goed hoor.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015
Laatste bezoek: 01 nov 2023 17:02
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door Caleido »

Ah dus de Scenic III. Ja daar zal ongetwijfeld wel een evolutie zitten in de bekende 1.5 DCI en nog iets zachter lopen dan de versie in een Scenic II van 2006/2007, misschien met een betere overbrenging.

Ik ben van plan om eens de lmm te ontkoppelen, omdat ik dit bij een snelle zoektocht op dit forum vaak lees dat dit een van de eerste dingen is om te controleren. Alleen, ik weet zelf niet waar de stekker zit en of het wel 100% veilig is voor motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

ik heb bij mijn audi ooit het advies gekregen om de lmm stekker uit te trekken op de autokeuring , om de roettest te doen.
auto gaat dan voor geen meter vooruit , maar schade doet het niet;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

LE-driver
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 jan 2012
Laatste bezoek: 12 dec 2015 16:48
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door LE-driver »

Dat gekletter, kan dat de kantelsteun achter aan de versnellingsbak zijn. Of een motorsteun?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

even gezocht naar de lmm ;zit die op een lastige plek,nl links van de luchtfilter,achter de batterij?
dus ruitenwissers ed demonteren?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2088
Lid geworden op: 13 nov 2010
Laatste bezoek: 11 mar 2025 18:48
Actief als: particulier
Locatie: REO

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door nikk »

Zelf een 2005 86pk gehad en 2007 105pk. Reed allebei prima. De 86pk kwam zelfs niet sloom over.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Megane Break 1.8 16v midnight blue '02
Matra Espace The race 2.0 16v '02
Megane Berline automaat 1.6 16v '00

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zuinigrijder
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 520
Lid geworden op: 20 apr 2012
Laatste bezoek: 14 feb 2025 19:07
Actief als: particulier

Re: Grand Scenic 2006 1.5dci 105pk

Bericht door zuinigrijder »

Als je bij constante snelheid gas geeft , houdt de auto eerst wat in , hoe kan dat komen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht