Zekering kapot?
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 aug 2015
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Zekering kapot?
Ik ben kakelvers op dit forum, altijd fervent R4 rijder en sleutelaar geweest maar vorige week een Megane 2 Grand Tour 1.6 van 2006 gekocht voor wat zorgeloos rijplezier. Nou ja zorgeloos ... het ging allemaal perfect tot ik in het weekend een (ietwat bejaard) fietsdragertje achterop de trekhaak schoof, nu doet het rechterachterlicht het niet meer (en ook rechtsachtermistlam p). Lampjes vernieuwd, maar dat biedt geen soelaas, dus heb ik een zware verdenking naar een zekering.
Ik heb inmiddels wat zitten grasduinen en vond op renaultforum.nl een mooi topic met foto's over het moeizame vervangen van deze zekering: rechter-achterlicht-brand-niet-t10202.html
Dus dat wil ik vanavond gaan doen. Schoten me nog wel wat vragen te binnen waar jullie misschien over kunnen adviseren:
1. Als ik nou een 7.5 A fuse opblaas met een fietsendragertje, kan ik dan niet beter een 15 A terugzetten om de extra lampen erbij te kunnen trekken? Of is die 7.5 A al een verzwaring tov een auto zonder trekhaak?
2. Als ik nou toch bezig ben, kan ik dan niet beter alle zekeringen vervangen en meteen zuurvrije vaseline aan de pootjes smeren ter wering van vocht en corrosie?
3. En ook meteen de connectoren voorzien van vaseline?
4. Zou ik eigenlijk niet een zekeringendoosje in de trekhaakbedrading moeten zetten omdat die zekeringenkast naast de accu zo moeilijk te bereiken is? Zou ik achterin de auto makkelijk bij die bedrading moeten kunnen komen?
Er is nog een kleine kans dat de stekkerdoos van de trekhaak niet goed is, deze heb ik open gehad, zit tjokkievol met vet en de draadjes zitten vast. Het is een 13 polige Thule. De fietsendrager is 7 polig, er zit dus een adapter tussen. Ik las wat over een mistachterlicht schakelaar maar kon deze niet ontdekken. Ik zag wel een klein knopje in de de behuizing die een schakelaartje bedient, maar deze is niet aangesloten.
En een heel domme vraag, maar in die 13 polige doos kom je binnen met een bajonet achtige draaiende stekker ... draait dan dat hele binnenwerk van de stekkerdoos? It boggles the mind.
Ik heb inmiddels wat zitten grasduinen en vond op renaultforum.nl een mooi topic met foto's over het moeizame vervangen van deze zekering: rechter-achterlicht-brand-niet-t10202.html
Dus dat wil ik vanavond gaan doen. Schoten me nog wel wat vragen te binnen waar jullie misschien over kunnen adviseren:
1. Als ik nou een 7.5 A fuse opblaas met een fietsendragertje, kan ik dan niet beter een 15 A terugzetten om de extra lampen erbij te kunnen trekken? Of is die 7.5 A al een verzwaring tov een auto zonder trekhaak?
2. Als ik nou toch bezig ben, kan ik dan niet beter alle zekeringen vervangen en meteen zuurvrije vaseline aan de pootjes smeren ter wering van vocht en corrosie?
3. En ook meteen de connectoren voorzien van vaseline?
4. Zou ik eigenlijk niet een zekeringendoosje in de trekhaakbedrading moeten zetten omdat die zekeringenkast naast de accu zo moeilijk te bereiken is? Zou ik achterin de auto makkelijk bij die bedrading moeten kunnen komen?
Er is nog een kleine kans dat de stekkerdoos van de trekhaak niet goed is, deze heb ik open gehad, zit tjokkievol met vet en de draadjes zitten vast. Het is een 13 polige Thule. De fietsendrager is 7 polig, er zit dus een adapter tussen. Ik las wat over een mistachterlicht schakelaar maar kon deze niet ontdekken. Ik zag wel een klein knopje in de de behuizing die een schakelaartje bedient, maar deze is niet aangesloten.
En een heel domme vraag, maar in die 13 polige doos kom je binnen met een bajonet achtige draaiende stekker ... draait dan dat hele binnenwerk van de stekkerdoos? It boggles the mind.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
Naar mijn weten heeft deze auto alleen links achter een mistlamp.
Er moet ergens sluiting zitten. Stekkerdoos,verloop,antieke fietsendrager.
Er moet ergens sluiting zitten. Stekkerdoos,verloop,antieke fietsendrager.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
De draaiinrichting is een vergrendeling. Binnenwerkt draait niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 aug 2015
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Re: Zekering kapot?
Dank voor de info !
Ik heb het klusje inmiddels geklaard, had maar 1 tegenvaller nl de 3 torx bouten van de accubak zaten dermate vast dat mijn gereedschap erop afbrak. Eigenlijk niet zo goed te begrijpen dat ze daar torx toepassen, anders dan om de amateurs af te schrikken. Ik had er een apart adaptertje voor nodig om het bitje met een doppengreep aan te kunnen pakken.
Er was inderdaad 1 7.5 A zekering doorgebrand, en de andere had verkleuring op de pootjes dus die was even flink heet geweest. Ik heb ze allebei vervangen door een 15 A om wat marge te scheppen voor de aanhanger.
Toen ik de contacten zag zakte mijn lust om vaseline te gaan gebruiken snel in de schoenen. Ten eerste omdat er geen spoortje corrosie te zien was, ten tweede omdat ik bij die vele dunne pinnen aan de ECU wat zorg kreeg over rommel die zich aan de vaseline zou gaan hechten.
Ook het plan om preventief alle zekeringen te gaan vervangen liet ik snel varen, dat had ik bedacht omdat ik verwachtte nogal wat corrosie te zien.
Het rechterachterlampje brandt nu mooi maar de ruiten linksvoor en rechtachter gaan schokkend naar beneden en boven, je moet voor elke 5 cm het knopje weer indrukken. Zal wel iets zijn van te hoge weerstand in een connector, iemand enig idee welke? Loopt dit via de ECU?
Ik heb het klusje inmiddels geklaard, had maar 1 tegenvaller nl de 3 torx bouten van de accubak zaten dermate vast dat mijn gereedschap erop afbrak. Eigenlijk niet zo goed te begrijpen dat ze daar torx toepassen, anders dan om de amateurs af te schrikken. Ik had er een apart adaptertje voor nodig om het bitje met een doppengreep aan te kunnen pakken.
Er was inderdaad 1 7.5 A zekering doorgebrand, en de andere had verkleuring op de pootjes dus die was even flink heet geweest. Ik heb ze allebei vervangen door een 15 A om wat marge te scheppen voor de aanhanger.
Toen ik de contacten zag zakte mijn lust om vaseline te gaan gebruiken snel in de schoenen. Ten eerste omdat er geen spoortje corrosie te zien was, ten tweede omdat ik bij die vele dunne pinnen aan de ECU wat zorg kreeg over rommel die zich aan de vaseline zou gaan hechten.
Ook het plan om preventief alle zekeringen te gaan vervangen liet ik snel varen, dat had ik bedacht omdat ik verwachtte nogal wat corrosie te zien.
Het rechterachterlampje brandt nu mooi maar de ruiten linksvoor en rechtachter gaan schokkend naar beneden en boven, je moet voor elke 5 cm het knopje weer indrukken. Zal wel iets zijn van te hoge weerstand in een connector, iemand enig idee welke? Loopt dit via de ECU?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
Even de ruiten dichtdoen en de knopjes 5sec bedienen in de sluit richting. Initialiseren van de ruiten noemt renault dat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 aug 2015
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Re: Zekering kapot?
Tanx, die truc kende ik niet.
De (originele) radio is inmiddels weer asn de praat, de security code stond er met koeieletters op.
Enige manco: de tijd knippert, mijn boekje heeft het over knop 12 maar dat zijn er twee en hoe ik ze ook indruk, ik krijg er geen beweging in. Enig idee?
De (originele) radio is inmiddels weer asn de praat, de security code stond er met koeieletters op.
Enige manco: de tijd knippert, mijn boekje heeft het over knop 12 maar dat zijn er twee en hoe ik ze ook indruk, ik krijg er geen beweging in. Enig idee?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
Welke het is weet ik niet. Maar je moet,als er 2 zijn op je tellerpaneel,de knop iets draaien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 aug 2015
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Re: Zekering kapot?
Ik heb inmiddels ergens info opgeduikeld dat er twee knoppen zijn, en dat je de linker 2 seconden in zou moeten drukken en dan met + en - de uren kan veranderen, met idem het rechterknopje voor de minuten. Ik heb een Megane 2 Grand Tour uit 2006 waarbij er een cruise control op het stuur zit, en een radio besturings hendel rechts achter het stuur. Het instellen van de tijd zou met deze hendel moeten gebeuren volgens het boekje.
Het is een versie met een volume plus , mute en min knop, aan de achterkant een roller om snel door de zenders te scrollen, aan de onderkant aan knopje voor beschikbare zenders zoeken en aan de bovenkant de twee knopjes die voor het instellen van de klok gebruikt zouden moeten kunnen worden. Doet dat bij iemand een lampje branden? Iedereen loopt toch een keer tegen de zomer / wintertijd aan?
Ik heb ook al gedubbelklikt op die knopjes, tegelijk ingedrukt, geen succes so far.
Het is een versie met een volume plus , mute en min knop, aan de achterkant een roller om snel door de zenders te scrollen, aan de onderkant aan knopje voor beschikbare zenders zoeken en aan de bovenkant de twee knopjes die voor het instellen van de klok gebruikt zouden moeten kunnen worden. Doet dat bij iemand een lampje branden? Iedereen loopt toch een keer tegen de zomer / wintertijd aan?
Ik heb ook al gedubbelklikt op die knopjes, tegelijk ingedrukt, geen succes so far.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
Heb je navigatie erin? Zoja dan moet er een disc in zitten wil je de tijd kunnen aanpassen.
Ja nu rinkelt er een belletje. Dat was een ingewikkeld systeem,dat weet ik. Niet zo dat er naast je display bovenop dash 2knoppen zitten?
Ik kan je er niet mee helpen,is alweer ruim 2jaar geleden voor mij.
Het gaat elk geval dan met de knoppen achter het stuur,maar hoe precies?!
Ja nu rinkelt er een belletje. Dat was een ingewikkeld systeem,dat weet ik. Niet zo dat er naast je display bovenop dash 2knoppen zitten?
Ik kan je er niet mee helpen,is alweer ruim 2jaar geleden voor mij.
Het gaat elk geval dan met de knoppen achter het stuur,maar hoe precies?!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 aug 2015
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Re: Zekering kapot?
Nee geen navigatie, ik zal kijken of ik een foto kan plaatsen van mijn dashboard en knoppen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
Of de bovenste twee knoppen ingedrukt houden,of de onderste ingedrukt houden? Of de onderste en een vab de bovenste. Haha ik weet het iet,maar iets in die richting.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 11 aug 2015
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 20:38
- Actief als: particulier
Re: Zekering kapot?
Jaja, het is gelukt, na lang zoeken. De knopjes zitten rechts naast het display ... en de boel staat weer mooi op tijd !-!
In de auto handleiding staat het eigenlijk wel aardig goed, maar in de handleiding van de radio staat het fout. En de knopjes zitten zo perfect in de schaduw dat ik er glorieus overheen keek.
Bedankt voor jullie hulp
!
In de auto handleiding staat het eigenlijk wel aardig goed, maar in de handleiding van de radio staat het fout. En de knopjes zitten zo perfect in de schaduw dat ik er glorieus overheen keek.
Bedankt voor jullie hulp

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Berichten: 16661
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 12:55
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Zekering kapot?
Ja nu rinkelt er een belletje. Dat was een ingewikkeld systeem,dat weet ik. Niet zo dat er naast je display bovenop dash 2knoppen zitten?
Zat ik er toch dicht in de buurt!
Top dat het gelukt is.
Zat ik er toch dicht in de buurt!
Top dat het gelukt is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door Klaas85
-
- 0 Reacties
- 239 Weergaves
-
Laatste bericht door Erik. Renault
-
- 8 Reacties
- 736 Weergaves
-
Laatste bericht door ronny530
-
- 3 Reacties
- 602 Weergaves
-
Laatste bericht door Pleiades