Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Ook ik heb "last" van een niet beschikbaar start/stop systeem. Na verdiepen in het onderwerp ben ik erachter gekomen dat de belangrijkste oorzaak van dit probleem is dat dit voornamelijk komt door een niet beschikbare accu spanning van minimaal 80%!
1 van de 7 meetpunten is deze accu spanning, daarnaast overig stroomverbruik o.a. airco, buitentemperatuur enz. Op moment dat niet voldaan wordt aan deze punten meldt de boordcomputer "start/stop niet beschikbaar" Moeten we daar verdrietig van worden? Ik denk het niet, tenzij je de auto met start-stop specifiek voor het milieu hebt gekocht; een start-stop systeem doet nl niets meer dan de Co2 uitstoot iets verlagen. Op je benzineverbruik doet het nl niets tot zeer weinig. Daarnaast wordt de startmotor ook veel meer belast dan normaal dus die zal eerder vervangen moeten worden. Het start-stop systeem moet er nu eenmaal op zitten, want de auto is gefabriceerd met o.a. Europese milieusubsidie! Tegenwoordig vragen de auto's met al hun elektronische snufjes aan boord erg veel spanning van de accu, dus een accuspanning van minimaal 80% is erg veel gevraagd. Een enkele keer zal daar aan voldaan worden en zal uw auto even afslaan bij het stilstaan. Snel daarna zal hij automatisch weer starten omdat de spanning weer te laag wordt op de accu. Kortom; ga je écht voor het milieu dan heb je een punt, wil je start-stop voor brandstof besparing dan zou ik er niet wakker van liggen. Te zijner tijd zal Renault waarschijnlijk met een software update komen waarbij men de vereiste accuspanning omlaag brengt, moeten we daar blij mee zijn?........, ik weet het niet. Wie het weet mag t zeggen
Bedankt voor de uitleg, de meeste hier weten dit ook wel.
MAAR >
Je koopt iets en dan mag je verwachten dat het werkt. Je zou het namelijk ook kunnen uitzetten als je perse de startmotor wil sparen. En waarom werkt het wel op andere Renault/Nissan modellen ook blijkbaar op een hoop Captur modellen.
Moet RN maar een zwaardere accu monteren en/of software aanpassen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
@ Axel57; ja daar heb je gelijk in. Maar dan moet je het wel iedere keer handmatig op het dashboard uit zetten, want bij iedere nieuwe rit staat het standaard aan. Verwacht dat RN wel met een aanpassing komt op de accuspanning, dan zijn ze van het "gezeur" af! Elke Captur terug roepen voor een zwaardere accu zie ik niet gebeuren
Dat de Renault Captur een Start en Stop systeem had was voor mij een voorwaarde om voor deze auto te kiezen. Kort gezegd als de Captur dit niet had gehad dan had ik een andere auto gekozen. En daarom is het erg zuur dat het maar een paar maanden gewerkt heeft. Renault kan er niets aan veranderen hebben ze gezegd, Renault Nederland en de garage, dus zal je het daar mee moeten doen. Het werkt volgens hun niet omdat de spanning van de accu geen 100% is. Ik rijd nooit in donker dus geen lichten, gebruik de airco zelden alleen nu soms als het heel erg warm is.
Ze zeiden vroeger was je accu binnen no time 100% geladen na het starten maar de techniek is veranderd en laadt nu heel langzaam.
Dus voor mij geen werkend Start en Stopsysteem, nogmaals ik vind dit zwaar .....
Ja dat vraag ik me ook vaak af, hoe zit het met andere merken en modellen. Volgens Renault komt het door mijn rijgedrag, ik rijd te weinig. Dus dat houdt in dat mijn accu ook nooit vol is, dat belooft nog wat dan als we een slechte winter krijgen en je veel met licht, kachel en airco aan moet rijden.
Maar eigenlijk voel ik me een beetje misleid met dat Start en Stop systeem want dat hadden ze er nooit bij verteld dat het bij mij niet zou werken terwijl ze precies wisten hoeveel km ik per jaar rijd en welke afstanden.
Wij gebruiken de auto ook hoofdzakelijk voor kortere afstanden maar als ik 1,5 uur op de snelweg heb gereden werkt het nog niet?
Mijn vrouw rijdt ook ca 3x per week stukken van 20km dat zou toch voldoende moeten zijn om de accu voldoende op te laden? Zal dat dinsdag wel eens navragen hoeveel km je nodig hebt om een accu te laden. Het vreemde is dat bv de Clio hier geen last van hebben volgens mij.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Je zou nog kunnen nagaan of het monteren van een "diesel"accu die een wat hogere capaciteit heeft, dus meer reserve, zin heeft en of software matig de temperatuursensor wat kan worden gepimpt.
Kijk anders eens naar een Mazda deze heeft een heel bijzonder S/S systeem, echt heel slim bedacht.
mvg WillemS
Geef dan even aan ons door wat de specs zijn, Ah maar veel belangrijker de CCA. Deze gegevens bepalen veel tov de standaard batterij. Lees dit ook maar eens door: http://www.awaccu.nl/pagina/16-capacite ... ng-op-accu
mvg WillemS
p.s. een hogere CCA maakt de accu wel duurder !
Mijn originele accu is 70Ah en 720A.
Start stop werkt zoals ik al aan gaf eigenlijk altijd, behalve als de airco uit (rode lampje dus brandend) staat. Dan moet volgens mij de binnentemp altijd gelijk aan cq kouder zijn dan de buitentemp. Want als het warm is in de Captur en de airco functie staat dus uit en zodoende kan de temp in de auto dus niet echt omlaag gebracht worden (omdat er alleen gewone niet extra gekoelde lucht van buiten af binnen geblazen wordt), dan werkt het startstop gek genoeg erg vaak niet.
Airco aan, verlichting aan, radio aan, koude motor, etc etc maakt allemaal niet uit, dan werkt startstop gewoon wel.
En werkt S&S in je leen HH altijd? Dus ook als je bijv airco uit zet en temp op lager dan 18 zet? Dus op blauwe bolletje? Of bijv airco uit en blaassnelheid handmatig op vrij hard/max zet?
Deze geef alleen geen melding alleen een wit S&S systeem symbool met een streep erdoor.
Temp staat op ca 21graden op de automaat en net voor we de woonwijk inrijden zet ik de airco handmatig uit.
Ook niet na 20km rijden op de snelweg.
Garage zou er voor onze auto wel een officiele melding van maken bij RN, schijnbaar erkent RN het probleem (nog) niet.
Ik denk zelf dat het grootste probleem in het opladen van de accu zit, software schakelt denk ik de dynamo te veel/vroeg uit en zo kom je nooit aan voldoende capaciteit in de accu.
Vanmiddag hoop ik meer te weten.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Haha de leen HH doet het dus ook niet. Bizar. Maar ergens wel fijn. Want dan werkt hun demo auto dus ook niet.
Overigens heb ik ook alleen het symbooltje en geen tekstmelding. Denk dat dat in de nieuwere Capturs zo is?
Ze hebben de accu opgeladen, hij zat rond de 74% en voor het S&S Systeem moet hij minimaal op 80% zitten.
De chef monteur kon er nog niet veel aan doen, hadden laatst een cursus gehad waar ook het S&S systeem is besproken, maar dat hing blablabla....
De "baas" wist ook dat het bij andere merken allemaal veel beter werkte dan bij RN, das dan weer jammer.
Blijven klagen en hopen dat RN er dan een keer wat aan gaat doen, de veiligheidsmarges zijn zo ruim dat het systeem bijna nooit werkt. Blijft vreemd dat er veel problemen met het systeem hebben maar er ook vele niet.
Wij gaan nu eerst naar Frankrijk op vakantie eens kijken of het dan wel wil werken.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Het zal nu vast eventjes werken. Maar je accu zal vlot weer onder de 80% zakken en kennelijk laadt jouw captur uit zichzelf niet krachtig / ver genoeg bij. Dus over paar dagen cq veel korte ritten weer een accu die onder de 80% zit...
Tuttivini daar zal je wel gelijk in hebben want Renault Nederland heeft me op een klacht van mij over het S&S systeem gezegd dat het aan de huidige werking van de dynamo ligt. Hij zei: vroeger was je accu binnen no time helemaal volgeladen en nu gaat dat heel geleidelijk, eigenlijk bijna druppelsgewijs en daarom heeft je accu zelden de benodigde capaciteit om het S&S systeem goed te laten werken. Ik vind het dan een bar slecht werkend systeem want wat heb je eraan als het niet werkt doordat je accu niet snel genoeg volledig oplaadt?
Gek eigenlijk het S-S systeem is juist bedoeld voor wagens die vaak moeten stoppen en starten !!!
Een grotere capaciteit batterij kan tijdelijk helpen, maar als je toch alleen maar korte stukjes rijd, minder dan bv 100km in een keer, dan heb je er niks aan en ben je wellicht misleid bij de aankoop. Zou hier zeker werk van maken.
mvg WillemS
Ik heb inmiddels per brief een klacht ingediend over het start en stop systeem want ik vind dat ik recht heb op een goed werkend systeem. Eerlijk gezegd voel ik me eigenlijk misleid. Na een half jaar ongeveer stopte het met werken en nu erger ik me er steeds meer aan als ik weer eens ergens lang moet stilstaan bij stoplichten bijv. en er staat weer op mijn scherm "Start en stop systeem niet beschikbaar". En dan te bedenken dat mijn nieuwe auto zuinig moest zijn en vooral ook een start en stopsysteem moest hebben. Ja dat start en stopsysteem heeft hij maar het werkt niet en de chefmonteur heeft gezegd dat het bij mij niet meer zal werken ook omdat de dynamo de accu niet vol genoeg oplaadt. Ben benieuwd wat ik voor reactie krijg.
Deze week even met mijn renault monteur staan praten. Hij zei dat het startstop op de Captur alleen maar erger wordt de komende jaren. Dit omdat accu's na aantal jaartjes slechter worden. Na circa 3 jaar behaalt een accu sowieso al de 80% lading niet meer. Dat betekend dat startstop vanaf dat punt nóóit meer zal werken omdat 80+% een harde voorwaarde is in het regelapparaat van de Captur.
Bij mij werkt startstop overigens erg vaak wel. Mogelijk omdat ik een krachtiger en grotere 70 Ah diesel accu heb en natuurlijk omdat mijn Captur pas twee maanden oud is.
Ja bij mij deed hij het eerste half jaar ook en daarna niet meer. Zelfs na een rit van 400 km deed hij het nog niet.
Ik ben wel zeer benieuwd hoe dat bij andere merken is en ik hoop dat ik daar ook nog eens meer over lees.
Heb bericht gekregen van Renault Nederland dat ik een afspraak kan maken met de dealer voor het vervangen van de accu en sensor, hopelijk werkt mijn start en stop systeem daarna wel?.
Ja maar ik ben bang dat dit maar voor even is. Ik denk dat ze de dynamo moeten vervangen of tenminste er voor zorgen dat die de accu sneller vol laadt. De chefmonteur bij ons had gezegd dat de dynamo dat tegenwoordig niet meer doet zoals vroeger en dat dat het probleem is. Een zware of een lichte accu maakt volgens mij niet uit, 90% is 90% tenminste dat is mijn mening en ik ben geen technicus...........
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
In mijn onderzoek naar de werking van het Start/Stop systeem ( kwam het volgende langs.
Ik heb al vaker, en ook in andere context, gelezen dat de turbo, als de motor uitgezet wordt en dan zeker na een krachtsinspanning waarbij de turbo nog hoge...
Mijn dochter heeft een captur1 automaat.
Nu heeft ze de melding gekregen stop risico op motorschade stop en start controleren.
Weet er misschien iemand wat er hier fout kan zijn. Alvast bedankt
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn issue.
Ik heb een Kadjar uit 2017. Nu geeft hij regelmatig een start/stopmelding waarbij mijn automatische handrem niet meer losgaat bij het wegrijden.
Herkent iemand dit probleem? Of beter, weet iemand een...
Ik maak even een nieuwe draad aan om dit soort gevallen een beetje overzichtelijk te houden. De horror ervaring van ECO-Roller op dit punt beangstigen mij. Na mijn verhaal over de BMS update had ik niet verwacht hier zo snel terug te komen, helaas....
Vraagprijs: € 100
Foto's:
Te koop can clip sonde.
wegens verkoop van mijn renault scenic verkoop ik de canclip sonde.
doe een redelijk bod en we komen er waarschijnlijk wel uit.
Allen,
Ik ben sinds 3 jaar in het bezit van een Captur 2, plugin hybride. Het lijkt mij dat de active noodrem niet fungeert, niet dat ik hem ooit nog nodig heb gehad. Wel komt er af en toe een waarschuwings( rood) scherm, met een luide toon, als het...