Door vakantie niet eerder echt tijd gehad om mijn idee op papier te zetten:
Wellicht een heel praktisch idee, waarbij er niet veel instel mogelijkheden zijn (dus redelijk foolproof).
Als ik naar mij zelf kijk, ik heb een 11kw lader om in ieder geval die ene keer dat het nodig is relatief snel te kunnen laden. In de praktijk heb ik dat 1-2 keer per maand 'nodig' (overigens eerder 1 keer dan 2 keer
. Namelijk thuis komen, even wat eten en weer ergens naar toe rijden. De andere keren koppel ik mijn auto aan (zeg rond 18:00 uur) en trek de volgende morgen de stekker er om 7:30 weer uit. dus per saldo staat de zoe ongeveer 13 uur per dag bij mij thuis aan de kabel. Meestal zet ik de zoe er neer met nog ongeveer 50-70% lading. Vooruitlopend op de afschaffing van de saldering zou voor mij het volgende werkbaar zijn:
- Mijn zonnepanelen laden opslagbatterijen op (zeg een capaciteit van de helft van de zoe dus 11kw)
- Opslagbatterijen vol? -> levering door zonnepanelen aan netwerk
- Bij het aansluiten van de auto, keuze kunnen maken: spoed of geen spoed? (waarbij de standaardinstelling "geen spoed" is)
- Indien spoed-> gewoon 11kw van het electriciteitsnetwerk trekken oftewel laadpaal pakt stroom van het netwerk
- Indien geen spoed (standaardinstelling!) -> stroom pakken van opslagbatterijen, laadsnelheid kan dan laag liggen, om te voorkomen dat je door de lage laadsnelheid je 's ochtends met een halfvolle accu staat, standaardinstelling maken dat er vanaf zeg 6 uur 's ochtends standaard geladen wordt met 11kw
- Opslagbatterijen leeg? -> omschakelen naar electriciteitsnetwerk, maar met lage laadsnelheid laden; zodra de opslagbatterijen een bepaalde minimum lading hebben --> omschakelen naar opslagbatterijen
Blijkt dat je toch wellicht "spoed" nodig hebt terwijl je al met "geen spoed" aan het laden bent: Knop "spoed" indrukken en de lader trekt weer 11kw.
Door de laadsnelheid laag te houden in de standaardsituatie kun je redelijk optimaal gebruik maken van de oplaadcapaciteit van de zonnepanelen. Dat is natuurlijk niet helemaal optimaal en zal je bij een 'wolkje' voor de zon wellicht nog een gedeelte van het netwerk pakken, maar ik denk dat dat in de praktijk wel mee zal vallen indien de opslagcapaciteit goed geoptimaliseerd is. In mijn geval denk ik dat ik goed uit de voeten kan met de helft dus 11kw aan opslag (zal dan in de winter wel van het netwerk moeten pakken). Eventueel kun je met variabele electricteitsprijzen de opslag op een goedkoop moment gedeeltelijk gaan opladen. Aan de andere kant: als je nagaat wat ik het belangrijkste vind is dat mijn auto vol moet zijn als ik wegga. Secundair wil ik dat zo 'goedkoop' mogelijk doen, met zo min mogelijk inspanning. Mijn ervaring met technische oplossingen is dat de ideeën vaak perfect zijn, maar door de gebruiker als ingewikkeld worden ervaren door de vele instelmogelijkheden en dat de vele instelmogelijkheden ook voor (potentiële) storingen zorgen.
Ik ben geen techneut dus er zullen wellicht technische problemen zijn, bijvoorbeeld kunnen opslagbatterijen gelijktijdig opgeladen en ontladen worden? (dit zal zijn als je overdag de auto aansluit terwijl de zon schijnt). En kost het omzetten zonnepaneel --> opslag --> Zoe (moet het wel omgezet worden?) niet teveel?
Hopelijk heb je hier wat aan.