Op 19 april wilde de Zoe na een snelwegrit niet meer laden. Onderweg had ik er al een publieke lader doen uitspringen en ook thuis lukte het laden niet "batterij opladen niet mogelijk". Daags nadien werd de wagen roemloos afgevoerd.

Het probleem: de omvormer, zeg maar de lader was stuk en diende vervangen te worden. Ondertussen werd een vervangwagen van Rent a Car ter beschikking gesteld. Bij inlevering van die vervangwagen (180 km afgelegd op 10 dagen dus bijna niet gebruikt) nog een koude douche: er werd schade vastgesteld: een bijna onzichtbare deuk in de zijflank en een krasje op een van de velgen: factuurtje van 340€. Niet betaald, want niet door ons veroorzaakt. De schade werd door ons niet opgemerkt bij het afleveren van de vervangauto. Ik wacht op aanmaningen en eventueel juridische acties van hen. Laat maar komen, zou ik zeggen. Als we al beginnen met het betalen van schade die we niet zelf veroorzaakt hebben...
Blijkt bij Rent a Car een systeem te zijn: de huurprijzen liggen iets lager, maar dat compenseren ze door dergelijke minieme schade zwaar aan te rekenen, en in sommige gevallen onterecht. Renault assistance betreurt de zaak, maar kan niets doen. Hen treft uiteraard geen schuld, maar vermijdt dus deze verhuurfirma.

De onzichtbare deuk

en de krasjes op de velg, samen goed voor 340€.
Verder met het verhaal van de Zoe. Voor het verlengde 1 mei weekend kreeg ik bericht dat de wagen hersteld was. Hoewel de garage de auto nog liever een dagje had getest, wilden ze hem toch aan hun ongeduldige klant meegeven. Probleemloos naar huis gereden, enkele kleinere ritjes: alles prima. 's Avonds ingeplugd om te laden: na enkele uurtjes keurig op 100% vol. De volgende morgen opende ik de deur van de auto, een zangerig geluid zoals ik al eerder had gehad bij de lege 12V batterij en de melding STOP ELEKTRISCH GEVAAR. De auto wilde niet rijden, de pook verzetten van P naar bijvoorbeeld R, deed de indicatie niet veranderen. Op 4 mei werd de auto opnieuw afgevoerd. Een Nissan Leaf van Europcar als vervangwagen: gelukkig geen problemen gehad.
De diagnose wees uit dat de batterij beschadigd was. Vreemd, want ik was probleemloos naar huis gereden en ik had kunnen laden. Na vervanging van de batterij, deed de specialist EV van de Renault garage een proefrit. Hij was niet helemaal tevreden met het resultaat. Gevolg: metingen voor analyse doorgestuurd naar Renault Frankrijk. De diagnose luidde: defecte motor (iets met de koolborstels). Dit defect was tevens de oorzaak van beide andere beschadigingen. Uiteindelijk werd deze week de motor vervangen en gisteren kwam de auto op de My Ze Online terug tot leven. Vandaag proefritjes, nu is de wagen opgeladen en zo goed als zeker morgen een emotioneel weerzien

Conclusies van het verhaal:
- de garage doet absoluut zijn best. Wij hebben de Zoe elders gekocht, maar toch werd veel energie gestoken in het oplossen van ons probleem.
- de herstellingen verlopen moeizaam. Dit is onder meer te wijten aan gebrek aan ervaring, maar ook omdat de EV-wisselstukken uit Frankrijk moeten komen
- Ik was altijd verbaasd over de frequent voorkomende problemen bij de Tesla's (het Tesla-forum staat er vol van), maar ik heb zelf ondervonden dat ook de Zoe's niet bepaald zonder problemen zijn
- Dit kost Renault erg veel geld: alles werd onder garantie geregeld, de vervangwagens werden gratis ter beschikking gesteld en er werd mij een bijkomende compensatie beloofd voor het ongemak
- Het vertrouwen zal toch terug moeten opgebouwd worden
- Ik heb nu een Zoe waarvan de essentiële stukken vernieuwd zijn : nieuwe lader, motor en batterij