Monteren van Renault fietsenrek op Espace III

Plaats reactie

Topic author
Verwijderde gebruiker 18616

Monteren van Renault fietsenrek op Espace III

Bericht door Verwijderde gebruiker 18616 »

Zojuist van MP een fietsenrek gekocht. Aan de bovenzijde gaan 2 metalen beugeltjes in de dakrail. Moet ik daarvoor de eindstop van de dakrail met de imbus verwijderen? Kan ik de metalen beugeltjes laten zitten door de dakdragers er tegen aan te schuiven?

Aan de onderzijde rust het rek tegen de bumper aan, moet het rek daar ook nog vast gezet worden?

Groet Harmen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hochi-Rocku
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 19 jul 2022 14:55
Actief als: particulier

Re: Monteren van Renault fietsenrek op Espace III

Bericht door Hochi-Rocku »

Hallo,

De beugeltjes kan je inderdaad boven op laten zitten hoef je hem er niet steeds op en af schroeven.
De onderkant van het fietsenrek komt dan tegen je achterklep stootlijst en daar maak je hem vast met die soort rekbanden of hoe dat ook mag heten.
Heb een foto toegevoegd van hoe die bij mij erop zat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author

Heb ik weer.... Die inbussleutel boutjes draaien dol waarmee de eindstop vast zit in de dakrail en dak. In de 13 jaar dat de auto oud is, heeft niemand daar ooit aan gedraaid. Gelukkig past de imbus er wel in. Van de week maar eens meer tijd nemen om die te verwijderen of uit te boren.

Heb ik een mooi fietsen rek, die snel te monteren is, moet ik eerst over een aantal hordes heen. Wordt vervolgt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Vogelzang
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 12 jan 2019 23:33

Bericht door Vogelzang »

deze had ik ooit eens gescand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jeda
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 25 jun 2015 14:51

Bericht door Jeda »

Hier eenzelfde probleem: doordraaiende inbus boutjes van het dakrail.... Heb de dakrails er al afgeschroefd, maar mag niet baten. Krijg ze er niet uit. Iemand hiervoor tips?
Heb jij het uiteindelijk voor elkaar gekregen Harmen? (en hoe?)

Alvast dank.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author

Leuk die folder, daar heb ik nog wat aan. Ik moet de beugeltjes nog eens monteren, waarschijnlijk zaag ik voorzichtig de imbus door, of boor de imbus uit. Aan de voor zijde. Schuif de dakdragers er af, beugeltjes in de goot, dakdragers weer terug. Als je namelijk de achterste imbus kapot maakt, heeft de dakdragers cq het fietsenrek geen blokkering meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Vogelzang
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Vogelzang »

@jeda. ik had hetzelfde probleem. Heb ze doorgeboord (voorzichtig, anders schiet je door in het dak!)Daarna iets groter draad ingetapt en RVS stelboutjes gemonteerd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author

Even de tijd genomen, de dakrails gedemonteerd. Er achter proberen te komen hoe die eindstipjes gemonteerd zijn, dat lukte nadat uiteindelijk 1 eindstop aan de achterzijde los ging. Na veel gepruts ging op de andere rail de eindstop aan de voorzijde eraf.

Probleem opgelost. Dakdragers eraf geschoven, de plaatjes in de rail geplaatst, die blijven er nu permanent in, daar ik 1 eindstop aan de achterzijde niet los krijg (of moet deze kapot maken). De plaatjes zijn er af te halen door de dakrail weer te demonteren. De dakdragers naar achter geschoven, die zitten nu 6 cm meer naar voren.

Wat me nog opviel: er zit/zat een hoop bagger onder de dakrail. Bij de vorige eigenaar stond de Espace vaak onder een naaldboom geparkeerd. Hij haalde de auto regelmatig door de wasstraat. De dakdragers zaten altijd op de achterste stand, waar het grijs een iets andere kleur heeft dan de rest van het dak. De borstels komen niet onder de dakrail.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author

Vervolg stap is het rek te monteren, past goed, alleen mijn achterruitenwisser zit knel. De achterruit kan open en de achterruitenwisser rust op de klep ipv het glas. De wisser zit verder van de carrosserie af dan bij de modellen waarbij de ruitenwisser op het glas rust. In de handleiding staat niets over een ruitenwisser die in de knel komt. hmmmm, dit is iets met hordes. Heeft eeg Grand Espace altijd een te open achterruit? Had ik een Grand Espace fietsenrek moeten hebben?

Twee fietsen, (kinderfiets en vouwfiets) gaan zo achter in, mijn fiets op zo'n schaar achter op de trekhaak, ben binnen 5 minuten weg. Dat je het kenteken slecht kan zien is een detail. Met dit mooie fietsenrek....zit in elk geval al wat werk in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jeda
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Jeda »

@Harmen, heb ook de dakrails erafgehaald. Bij mij lukte het echter niet om die inbusschroefjes los te halen (draaien bij alle 4 de eindstoppen van de dakrails door....)

@Etoile, Was bij 1 inbus ook al begonnen met doorboren, maar het staal van de inbusschroefjes lijkt vrij hard, waardoor ik dacht hier niet doorheen te komen. Misschien iets langer de boor er op en af en toe koelen (t begon al te roken enzo). Je hebt ze met een 5,5 mm diameter staalboor doorgeboord? Welke RVS stelboutjes heb je gemonteerd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Vogelzang
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Vogelzang »

@jeda, het klopt dat de originele inbusboutjes vrij hard zijn. Heb boortjes gebruikt die ook geschikt zijn om in RVS te boren. Welke diameter ik precies gebruikt heb weet ik niet meer. Als je M6 stelboutjes wilt monteren kun je in ieder geval niet groter boren dan max. 4.8 mm. Anders kun je geen M6 meer tappen. Welke lengte de stelboutjes hadden weet ik niet meer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author

Wat ook nog een optie is, is om ter breedte van de beugeltjes aan eenzijde een stuk uit de dakrail te zagen, slijpen. Beugeltje in de goot schuiven, de eindstoot blijven dan mooi vastgeroest zitten. Niks geen geboor en getap.

De voorste schroef in de goot is een uitstekende imbus, terwijl de andere verzonken torx schroeven zijn. Hoort dat zo? Zeker om te voorkomen dat bij hard remmen, met veel daklast de beugels uit de rails schuiven en de hele zwik op je voorruit beland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Jeda
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door Jeda »

@etoile @harmen,
Did it! Eerst dakrails eraf geschroefd, toen inbusjes uitgeboord. Had kennelijk toch niet helemaal de goeie boortjes, want het kostte wat moeite, 1 botte boor en 1 gebroken. Toch gelukt. Nieuw tappen bleek niet nodig. In de kunststof dakstop zit nl. een moertje (in kunsstof) geklemd. Kunststof droogt wat uit in de loop der tijd, schroef en moer roesten vast, met als gevolg dat als je het inbusje los probeert te draaien, het moertje van binnen meedraait, door het kunststof heen...

Nieuw boutje en moertje (RVS), M6, 16 mm lang, en de boel doet t weer. Heb wel de kunststof eindstop dichtgekit van binnen, zodat het moertje de volgende keer niet meer zo makkelijk meedraait.
Helaas hadden ze alleen zeskant boutjes M6x16 bij de bouwmarkt, en geen inbus, waardoor het boutje niet mooi verzonken is. Dit geeft wel wat problemen als ik het fietsenrek aan de in de dakrail geschoven schroeven wil monteren.
Vraagje hierover: zit de draagkracht van het geheel vooral in het feit dat de boel tegen de eindstoppen aangeschoven zit? Of wordt het geheel vooral gedragen omdat je de schroeven bij het monteren van het fietsenrek aan het dak goed vast moet schroeven? (handleiding zegt 5Nm, dat is nogal stevig vast?)
Volgens mij moet het metalen plaatje met schroeven wat je in de dakrail schuift namelijk niet meteen tegen de eindstop aan, maar iets ervoor. Dan passen de afdekkapjes die je er vervolgens overheen schuift ook beter wellicht? Een van jullie ervaring?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Vogelzang
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Bericht door Vogelzang »

de klemkracht wordt verkregen door het aandraaien van de beugeltjes. de beugel trekt zich dan vast in de rail. De plaats daarvan merk je vanzelf bij het monteren, ze hoeven niet perse tegen de eindstoppen aan te zitten. Als je ze hebt gemonteerd en je achterklep kan fatsoenlijk open dan zit je goed! (Mocht er nog iemand belangstelling hebben voor zo'n fietsenrek; ik heb er nog 1!)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut