Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Als geen last hebt van cuppende banden (of je stoort je er niet aan), is laten zitten waar het zit de meest praktische oplossing!
In die zin begrijp ik het advies van Renault heel goed.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
@huite, mijn tekst was inderdaad wat verdraaid overgekomen. Nu aangepast. Ik hoop nu duidelijker.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
En uiteindelijk kruis je de voorbanden dus toch bij de 2e keer wisselen, van achter naar voor!
Het is idd zaagtand slijtage, het echte cuppen wordt veroorzaakt door onbalans in combi met speling en slechte dempers.
mvg WillemS
Zou dit niet een geweldig alternatief voor de Primacy van Michelin kunnen zijn? http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Mi ... hanger.htm
Heb er voor mijn volgende brommert ook al aan zitten denken maar durf het (voor de meerprijs) nog niet aan.
Even nog wat meer testen afwachten én de praktijkverhalen.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Een autoband is altijd een compromis, en dit wordt een compromis van 2 goede compromissen.
1 van een zomerband en 1 van een winterband.
Geef mij maar een setje goede winterbanden en een setje goede zomerbanden, dan kan je met enig beleid zo'n 200.000km vooruit.
mvg WillemS
p.s. het wisselen is een mooie aanleiding om een aantal zaken even te kontroleren.
Ja die crossclimate... ziet er erg goed uit. Zal wel enkel in kleinere maten gemaakt worden las ik. Maar indien verkrijgbaar voor Espace ben ik sterk geinteresseerd. Las er net een test van in Autogids en lijkt veelbelovend te zijn. Kan in de sneeuw vertrekken op een helling van 9% en dat wil al iets zeggen. Dat doe je met een zomerband niet (en ik kan het weten hier boven op de Muur an Geraardsbergen )
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Die mannen van tyrereview mag ik wel, denken langs dezelfde lijn als ik doe. In ons klimaat kun je in de winter vaak beter uit de voeten met een allseason dan met een winterband. Ben tevreden met mijn eigen keuze.
Over de CrossClimate: eerst maar eens zien of de werkelijkheid biedt wat beloofd wordt. Michelin heeft wel vaker grote woorden gebruikt.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Heb vooral vragen bij de sleetgevoeligheid van die banden en het geluidsniveau omwille van het v profiel.
Ja 17 inch is maximum, maar of ze bvb 101W in het gamma zullen hebben betwjfel ik. (komt niet zo heel erg veel voor)
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
@Huite, gewoon van oktober tot april op winterbanden mede met oog op regelmatig bezoek aan onze oosterburen.
en ik was de wagen nog met de hand(microfiberdoek) en 2 emmer methode. M'n wagens zijn van resp. '95; '99 en '02.
Zo een beetje afdwalen, ha, ha,.
Beste mensen, ik heb inmiddels 14 dkm gereden met Michelin Primacy en heb voor nog 5 mm en achter 6 mm over. Uitgaande van 7,5 mm bij begin verwacht ik voor ongeveer 36 dkm en achter 60 dkm te kunnen halen. Vind ik redelijk maar voorheen kwam ik verder met Michelins. Deze slijtage komt wel overeen met sommige andere Captur rijders.
Het kruislings verwisselen om het (effect van) cuppen te verminderen, moet ik sterk afraden. Omdat de band moet inlopen op zijn nieuwe plaats en draairichting, stimuleer je veel extra slijtage. Het is m.i. beter voor/achter links/links en rechts/rechts te wisselen halverwege de verwachte levensduur, als compromis tussen slijtage en (geluid productie van) cuppen . Mvg Jan
Nou dan mogen jullie even opnieuw gaan rekenen want op een nieuwe Priemazzie zit n.l. 7,0 mm profiel.
Net namelijk even mijn nog (vrijwel) nieuwe banden opgemeten. Liggen nog op de stapel. Sta nog op de wintersloffen.
Komende week maar even de krik eronder!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Pfff, na de fabrieksfout in mijn Conti's laat ik twee nieuwe leggen vooraan en nu trilt mijn stuur. Al twee keer gebalanceerd maar helpt niet. Morgen eens ergens anders laten balanceren zeker? Bizar, velgen zijn uiteraard mooi recht. iemand een idee waardoor dit nu kan komen?
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Als je banden een hoogte- of zijdelingse slag hebben helpt balanceren niet.
Karkas kan ook niet in orde zijn.
Zoek eventueel een bandenboer of garage op met een "Hunter 9700" Road Force.
Apparaat dat alle bandenproblemen kan analyseren en deels kan oplossen.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Zo'n Hunter zoals hierboven vind ik niet. Maar ik ga straks nar een bandencentrale die ik ken en die balanceren met Hunters omdat die verticaal balanceren. Waar ze gebalanceerd zijn was het een horizontale machine.
Hij zal eerst eens kijken met het lood erop of er verschil op zit.
Ik herinner me dit nog goed van mijn vorige Espace, die moest ook altijd een paar keer gebalanceerd worden voor het ok was (behalve de stalen wintervelgen). Het lijkt wel alsof die banden zich nog 'zetten' op de velg als je een paar kilometers gereden hebt. Alhoewel dit theoretisch niet kan volgens mij... We zien wel straks.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Banden kunnen in de eerste kilometers op de velg draaien door fors optrekken of remmen.
Dat kan onbalans geven. Maar dat zal het wel niet zijn bij jou. Benieuwd wat er uitkomt!.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
DHL, balans moet altijd goed te krijgen zijn. Bij Conti kun je altijd terugvallen op de service van de importeur in Barneveld.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
@DHL kan de onrustige sturing niet gewoon komen omdat de pasvlakken van velg en naaf niet brandschoon en vlak zijn?
Een beetje roest kan al voor dit verschijnsel zorgen. En natuurlijk zorgvuldig de wielbouten aandraaien. Echt heb eens als proef op de som voor het balanceren een klein stukje papier op het pasvlak geplakt en toen gebalanceerd na verwijdering van het stukje papier en opnieuw balanceren kwam er toch een verschil van 5 gram uit !! en hoe dik is een stukje papier nu eigenlijk.
mvg WillemS
p.s. bij montage op de wagen draai ik het wiel op de naaf(kan niet bij naven met tapeinden) eerst een halve slag om eventuele oneffenheden zo veel mogelijk te voorkomen.
Ik heb wel stevig opgetrokken direct na het balanceren om te kunnen testen want was vrij druk die dag. Maar of mijn wagen hiervoor voldoende vermogen heeft om de band te doen draaien denk ik niet zeker?
Ik zal straks toezien of de naven netjes zijn. Heb wel gezien dat de monteur er met zijn hand over gewreven heeft. Ze zien er ook nog vrij nieuw uit eigenlijk (1 jaar oud is de wagen))
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Zat rechts voor 10 gram verschil op, achteraan 50 gram op 1 wiel. Banden en wielen waren ok. Eerste indruk is dat het goed is maar ben nog niet zeker omdat ik maar heel kort 120 kon rijden. Zal het vervolg laten weten... (is toch ook ontopic, zijn ook 17 duimswielen )
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Zoals Huite al zegt, door de "bandenzeep" dien je de eerste 500 km voorzichtig te rijden, mocht je binnen die periode een noodstop hebben gemaakt dan kunnen de banden ook nog verschuiven op de velg.
Dus voorzichtig optrekken en ver vooruitkijken.
mvg WillemS
Gisteren m'n Cappie weer op zijn (nog vrijwel nieuwe) Primacy's 3 gezet.
De winterwielen met Michelin Alpin's netjes schoon gemaakt en net even de profieldiepte opgemeten.
Wielen hebben 2 winters dienst gedaan en hebben (inschattenderwijs) tussen de 30 a 40K achter de kiezen.
Kon mijn ogen niet geloven en heb daarom meermaals nagemeten.
Kwam voor alle vier de wielen uit op waardes van meer dan 7 en zelfs tot 8mm!
Over duurzame banden gesproken.
Mocht iemand interesse hebben (velgen zijn 100%!) dan even PM-en...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Huite, je hebt natuurlijk niet gemeten toen de bandjes nieuw waren. Winterbanden beginnen in de rgel met iets meer profieldiepte. Maar inderdaad, als je nu nog 7 mm profieldiepte meet heeft meneer Michelin het op dat vlak goed gedaan.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Meen dat ze standaard 10mm hebben nieuw, en bij een rest van 4mm zijn ze ongeschikt als winterband.
De banden zitten nu dus op 50% , wat ik op zich een heel mooi resultaat vind bij deze km's.
mvg WillemS
de 16" Michelin Alpin's hebben drie winters en twee zomers onafgebroken onder mijn relatief zware Benz gezeten, in die periode 145.000 kilometers afgelegd, en 2,5 mm restprofiel, vind ik niet verkeerd.......
Ter info... trilling is weg. Werd veroorzaakt door 10 gram op rechtervoorwiel. 10 gram en zo een verschil zeg...
Intussen achteraan ook laten controleren (balans nog afmontage fabriek) 1 wiel met 50 gram lood teveel erop.
Nu nog even afwachten wat Conti doet met het garantiegevalletje.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Vandaag wielen van voor naar achter gewisseld na 18000 km.
Voorbanden hadden nog maar 3 millimeter profiel achter 6 millimeter Michelin Primacy 3
Dit is al het tweede setje zomerbanden nu 119000 km op de teller staan.
Met de vorige zeker 65000 km mee gereden.rest met winterbanden.
Dus de kwaliteit van deze banden is hard achteruit gegaan 40000 km haal ik zeker niet.
Heb je geen garantie op zo'n dure banden,zo snel heb ik nog nooit banden versleten.
Groetjes ontevreden Michlin rijder Piet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
IK heb in 2004 een nieuwe Megane Grand Tour gehad met standaard Conti 16inch er onder en ik reed 95% snelweg en alle 4 na 45000 totaal op daarna alleen maar Michelin meer.
Maar moet zeggen dat het mij ook al opgevallen was dat de Primacy 3 (voorheen HP en Energy) redelijk snel op gaan, Captur is toch geen zware auto.
Ach ja wij rijden gelukkig niet zoveel km dus kan er nog wel even mee doen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
@PiTH; ik zou Michelin zelf eens contacten en je ontevredenheid uiten. Zeker omdat het verschil tussen de twee setjes zo groot is. Je weet nooit hoe ze erop reageren.
Ik heb zelf wel eens beleefd dat ik (ander merk auto, ander merk band) bij 17.000 km een band (RV) irreparabel lek reed. Vervolgens lette ik alleen nog maar op de profieldiepte van de oude band (LV) om er bij bijna 40.000 km achter te komen dat de band die bij 17.000 km gemonteerd was al versleten was terwijl de band met 40.000 km nog restprofiel voldoende had.
Eerste wat vervolgens gebeurde was inspectie van de banden op productielocatie en productieperiode; kan verschil maken.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Heb in het verleden eens een stel Michelin's gehad op een Punto. Deze waren binnen no-time versleten.
Wat bleek ze waren gemaakt in Spanje en het vermoeden bestond dat ze slecht waren opgeslagen, vandaar de droogtescheuren in de banden. Daarna alleen nog maar Michelins uit Germany en France gemonteerd. Nooit meer problemen.
Is het nu zo dat de Captur in Marokko gemaakt wordt, en de banden daarvandaan komen te warm of buiten in de zon liggen opgeslagen?!
Wellicht dat daar dan de oorzaak gevonden kan worden van de extreme slijtage.
mvg WillemS
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Vraagprijs: € 350
Nieuwe set Michelin e-primacy uit 2023 en maar 2
Km gereden. Sticker en strepen nog niet eens afgesleten….
Kunnen opgehaald worden in Wijchen en bij de garage om de hoek eventueel gemonteerd worden voor 10€ extra per band
Foto's:
Ik heb dit onderwerp ook in de rubriek onderdelen aangeboden staan maar toch hier even de melding omdat het alleen om Renault Zoe banden gaat. Vanwege een connectie met een Renault dealer kan ik erg goedkoop aan Michelin e-primacy 195/55/16...
Aangeboden een set van 4 originele lichtmetalen velgen van Renault met gebruikte winterbanden van Michelin.
Ze hebben onder een Renault Megane III stationwagon gezeten.
Worden verlocht ivm aanschaf andere Renault.
Heeft er iemand al een bredere band gemonteerd op zijn r16
Banden maat 155 SR 14 TL (standaard) naar 175/70-14 welke de zelfde omtrek heeft maar breder loopvlak en vrees dat die achterraan tegen de wielkast rant zou kunnen komen tenzij er dit al...
Ben benieuwd wat de originele maat band is van mijn master camper.
Het betreft een Renault Master half integraal camper uit 2001.
2.8dci 114 pk motor.
Het is een 6 j velg met 215 breed banden.
Reserve wiel is 225 breed allen 16 inch.
Vind dat nogal...