Maar ter zake nu:
In de nieuwe Trafic zit MAAR 80 liter meer in de tank. Dus tijd voor mij om eens mijn oud record van zo'n ruime 1500 km te breken, zeker nu ik ontdekte dat je in een Trafic-dieseltank van 90 liter soms maar net 80 liter krijgt, en ik op een bepaalde plaats er nu meer dan 105 liter in krijg: als die schuin staat met je tankopening (chauffeurszijde) aan de hoogste zijde, dan kon ik zelfs tweemaal bijtanken tot 106 liter en 107 liter (eerste keer 'klikt' de pomp af aan ruim 90 liter bij die stand; hangt ook af van gevoeligheid). Dus nu de echte vergelijking.
Wie Facebook heeft, kan op mijn open profiel alle details lezen op https://www.facebook.com/jeanmarc.vanbe ... 80&type=1 maar ik voeg hie rook een foto bij:

Het hele verhaal vind je dus op Facebook, maar ik geef alle (duidelijk door mij al over 130.000 km nageziene als consistente) boordcomputergegevens hier ook nog eens mee die ik op het rechtse blaadje op de foto ook opschreef:
Op 177 km springt lampje aan en valt iets later "Actieradius" uit,
* Boordcomputer geeft 105,1 liter verbruikt aan (werd wel iets te laat gereset, met je boordcomputer kun je als het ware een Dagtellerstand 'B' gebruiken omdat er maar één dagteller is; dagteller is wel exact juiste aantal kilometer)
* Er werd 107 liter getankt tot aan de nok, maar zoals op Facebook vermeld is mijn truc de wagen schuin plaatsen om er meer in te krijgen; de vorige maal reed ik ook nagenoeg leeg en kreeg er 106 liter in;
* Gemiddeld verbruik van 5,7 liter per 100 km (voor Nederlanders = één op 17,54)
* Gemiddelde snelheid vrij hoog: 55,9 km/h (dus liefst 32 uur en drie kwartier gereden met deze tank, heb pas recent ontdekt dat je met dit gegeven kunt uitrekenen hoe lang je doorbrengt in je wagen en lekker kunt filosoferen of muziek beluisteren of kunt studeren - bij voorkeur het andere wegverkeer natuurlijk)
* 134.615 km dagteller stand (huur deze camionette via leasing sinds 2012) (mijn originele achterbanden liggen er nog altijd op, proficiat Renault! Mijn remblokjes werden pas vernieuw een stuk boven de 100.000 km, proficiat mezelf als eco-chauffeur, heb nog maar om de 40.000 km onderhoud gehad, dus echt goedkope camionette mensen en nog geen enkele breuk behalve de schakelingsbutée hersteld maar dat deden ze binnen garantie, proficiat Renault opnieuw)
Wijze van rijden: echt eco-rijden. Voordeel: het waren warme temperaturen (> 20 graden) dus minder luchtweerstand. Ik reed meestal minder dan 100 km/h en er waren veel wegwerkzaamheden met zelfs maar 70 km/h tijdens dit traject. Ik had minder dan anders stadsverkeer en heb leren enorm anticiperend rijden (het verbruik stijgt vooral bij het aanzetten, maar het gashendel kun je met je voet in de eerste stand hanteren en dat is ingesteld op extra zuinig rijden, enkel bij diep doordrukken krijg je snel je maximaal koppel maar ook dito verbruik). Geen airco, wel beetje ramen open, dus er is nog marge om dit te verbeteren...
Let dus wel: Deze motor rijdt dus na 130.000 km nog EVEN zuinig als toen die nieuw was begin 2012!
Waar is die pé weer die Renault voor de rechter sleepte omdat hij meer verbruikte dan er op het boekje sta.
Renault, ik ga u dagvaarden wegens een zware klacht dat ik MINDER verbruik dan er op 'het boekje' staat...