Mistlicht achter defect
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 22 dec 2014 09:54
- Actief als: particulier
Mistlicht achter defect
Hallo,
Ik heb een probleem met het mistachterlicht van mijn Scenic 2004, 1.6 16V, deze werkt niet.
Dashboardsignalering brandt.
Overige verlichting werkt correct.
Spanning op het middencontact mistlamp is 8V, ook op de stekker die het achterlicht voedt, maar levert te weinig stroom om de lamp zelfs een beetje te laten gloeien.
Er zit geen schakeling t.b.v. trekhaak tussen.
Vermoeden: Relais defect of er zit ergens een gecorrodeerde stekkeraansluiting tussen de zekering en de aansluiting achter.
Vragen: Wie ondersteunt deze conclusie? Waar zit het relais voor de mistlamp of wie weet of er nog een stekker tussen zit die mogelijk gecorrodeerd is?
Wie heeft er een idee?
Groeten,
C4REL
Ik heb een probleem met het mistachterlicht van mijn Scenic 2004, 1.6 16V, deze werkt niet.
Dashboardsignalering brandt.
Overige verlichting werkt correct.
Spanning op het middencontact mistlamp is 8V, ook op de stekker die het achterlicht voedt, maar levert te weinig stroom om de lamp zelfs een beetje te laten gloeien.
Er zit geen schakeling t.b.v. trekhaak tussen.
Vermoeden: Relais defect of er zit ergens een gecorrodeerde stekkeraansluiting tussen de zekering en de aansluiting achter.
Vragen: Wie ondersteunt deze conclusie? Waar zit het relais voor de mistlamp of wie weet of er nog een stekker tussen zit die mogelijk gecorrodeerd is?
Wie heeft er een idee?
Groeten,
C4REL
Renault Scenic II, 2004, 1.6 16V, LPG, 200k+
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Re: Mistlicht achter defect
Hallo,
De relais zit in de UCH ingewerkt .
Je kan een probleem ergens in een kabelbundel hebben.
Anders geen klachten van deuren ,ramen of dergelijke?
Probleem onder de stoelen , verrotte stekkers door waterinloop ?
Indien je 8 V hebt zit je met een geoxideerde draad of massa .
Al de lichten achter werken dus geen gezamenlijk massaprobleem .
Nooit een trekhaak gehad?
Ik zou eens onder de chauffeurszetel kijken . er is hier al een topic van .
Mvg Kurt
De relais zit in de UCH ingewerkt .
Je kan een probleem ergens in een kabelbundel hebben.
Anders geen klachten van deuren ,ramen of dergelijke?
Probleem onder de stoelen , verrotte stekkers door waterinloop ?
Indien je 8 V hebt zit je met een geoxideerde draad of massa .
Al de lichten achter werken dus geen gezamenlijk massaprobleem .
Nooit een trekhaak gehad?
Ik zou eens onder de chauffeurszetel kijken . er is hier al een topic van .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
Hoi Kurt, bedankt voor je reactie.
Ik heb een trekhaak die bedraad is met de kant en klare doorlusstekkers. De stekkers zijn allemaal goed, niet geoxideerd.
Op de originele aansluiting die op het achterlicht hoort staat 8V. Deze komt dus van het relais. Loopt de spanning voor het mistlicht via een stekker onder de stoel? Als dat zo is is dat de eerstvolgende verdachte natuurlijk.
Ik zoek verder op het forum naar een tekening van die stekker.
Ik heb een trekhaak die bedraad is met de kant en klare doorlusstekkers. De stekkers zijn allemaal goed, niet geoxideerd.
Op de originele aansluiting die op het achterlicht hoort staat 8V. Deze komt dus van het relais. Loopt de spanning voor het mistlicht via een stekker onder de stoel? Als dat zo is is dat de eerstvolgende verdachte natuurlijk.
Ik zoek verder op het forum naar een tekening van die stekker.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
In de stekkerdoos van de trekhaak zit een schakelaartje dat de stroom naar het mistlicht vd auto verbreekt als de stekker wordt ingestoken, die schakelaartjes geven wel meer problemen.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
Bedankt Willem.
Dit schakelaartje heb ik bekeken maar deze is niet aangesloten.
Ik heb de trekhaakbedrading losgehaald en de originele bedrading aangesloten op het achterlicht. Geen effect.
Spanning gemeten op de originele bedrading, daar staat maar 8V.
Ik ben op het forum op zoek naar een schema van de bedrading, of naar een topic waar de stekkers onder de bestuurdersstoel in zijn beschreven. Volgens de reactie van Kurt zou in een van deze stekkers mogelijk corrosie zitten.
Het enige andere electrische probleem dat ik heb is het airbaglampje. Dit wordt wel veroorzaakt door "Iets" onder de stoel in ieder geval. Misschien vang ik twee problemen tegelijk.
Nog een vraag: Welke zekering is voor het mistachterlicht? Zit op de zekeringenkast in de motorruimte? Welke dan?
Ik zoek verder...
Dit schakelaartje heb ik bekeken maar deze is niet aangesloten.
Ik heb de trekhaakbedrading losgehaald en de originele bedrading aangesloten op het achterlicht. Geen effect.
Spanning gemeten op de originele bedrading, daar staat maar 8V.
Ik ben op het forum op zoek naar een schema van de bedrading, of naar een topic waar de stekkers onder de bestuurdersstoel in zijn beschreven. Volgens de reactie van Kurt zou in een van deze stekkers mogelijk corrosie zitten.
Het enige andere electrische probleem dat ik heb is het airbaglampje. Dit wordt wel veroorzaakt door "Iets" onder de stoel in ieder geval. Misschien vang ik twee problemen tegelijk.
Nog een vraag: Welke zekering is voor het mistachterlicht? Zit op de zekeringenkast in de motorruimte? Welke dan?
Ik zoek verder...
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Hallo,
voor de zekering vind ik geen plaats of vermelding waar .enkel vermeld ,door zekering?
In bijlage overzicht van zekeringen en relais en aansluitingen UCH.
Volgens mij een duidelijk probleem van oxidatie stekkers . Met controle+f tik je mist in en krijg je alles van mistlichten voor en achter in lijst .
Mvg Kurt
Ps topic gevonden viewtopic.php?f=212&t=8855
voor de zekering vind ik geen plaats of vermelding waar .enkel vermeld ,door zekering?
In bijlage overzicht van zekeringen en relais en aansluitingen UCH.
Volgens mij een duidelijk probleem van oxidatie stekkers . Met controle+f tik je mist in en krijg je alles van mistlichten voor en achter in lijst .
Mvg Kurt
Ps topic gevonden viewtopic.php?f=212&t=8855
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Bedankt Kurt,
Zoals je zegt vind ik in de lijst alleen stekker PP3 punt 6 Commando + mistachterlicht via zekering. Welke zekering of welk relais gebruikt wordt is nog steeds niet duidelijk.
Volgens mij is dit het commando van de stuurschakelaar naar het relais via zekering... Maar welke dan???
Ik heb onder de stoel gekeken. Daar vindt ik geen sporen van vocht of corrosie in enige stekker.
Ik zoek verder...
Zoals je zegt vind ik in de lijst alleen stekker PP3 punt 6 Commando + mistachterlicht via zekering. Welke zekering of welk relais gebruikt wordt is nog steeds niet duidelijk.
Volgens mij is dit het commando van de stuurschakelaar naar het relais via zekering... Maar welke dan???
Ik heb onder de stoel gekeken. Daar vindt ik geen sporen van vocht of corrosie in enige stekker.
Ik zoek verder...
Hide post links |
-
Update Mistlicht achter defect
Ik heb de stekkers onder de stoel allemaal los gehad en bekeken. Geen corrosie, ziet er allemaal heel netjes uit.
Ik heb de UCH onder de motorkap uitgebouwd. Geen corrosie of andere vreemde dingen, alle zekeringen eruit gehaald en bekeken, allemaal goed.
Iemand nog een idee waar te zoeken?
Mag een mistlamp voor de keuring tijdelijk in en uitgeschakeld worden met behulp van een sigaretteaanstekerstekker? Vreemde oplossing natuurlijk, maar voor tijdelijk... Of kan ik beter even een schakelaar met relais aanleggen?
Ik heb de UCH onder de motorkap uitgebouwd. Geen corrosie of andere vreemde dingen, alle zekeringen eruit gehaald en bekeken, allemaal goed.
Iemand nog een idee waar te zoeken?
Mag een mistlamp voor de keuring tijdelijk in en uitgeschakeld worden met behulp van een sigaretteaanstekerstekker? Vreemde oplossing natuurlijk, maar voor tijdelijk... Of kan ik beter even een schakelaar met relais aanleggen?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Je moet een mistlamp achter hebben,hoe je die aanzet maaktniet uit. Als je deze maar apart in/uit kan schakelen.
Hide post links |
-
Bedankt Mechanic.
Dat is dan in ieder geval een tijdelijke oplossing voor de apk. Ze zullen zich wel bescheuren bij de garage!
Uiteraard ben ik daar niet voor langere tijd tevreden mee. Ga zeker de bedrading maar eens volgen vanaf het achterlicht naar voren toe om te kijken welke stekkers ik onderweg tegen kom.
Groeten, C4REL
Dat is dan in ieder geval een tijdelijke oplossing voor de apk. Ze zullen zich wel bescheuren bij de garage!
Uiteraard ben ik daar niet voor langere tijd tevreden mee. Ga zeker de bedrading maar eens volgen vanaf het achterlicht naar voren toe om te kijken welke stekkers ik onderweg tegen kom.
Groeten, C4REL
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Wel moet dit middels een controle lamp kenbaar gemaakt worden aan de bestuurder.
Staat niet dat dit op het display met het originele lampje moet zijn.
Bij bv golf 3 brant er in de schakelaar een lampje.
Een lampje op de 12v stekker zou in principe dus ook mogen...
Beetje een grijs gebied dus.
Staat niet dat dit op het display met het originele lampje moet zijn.
Bij bv golf 3 brant er in de schakelaar een lampje.
Een lampje op de 12v stekker zou in principe dus ook mogen...
Beetje een grijs gebied dus.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Volgens mij gaat de draad rechtstreeks via de uch naar het achterlicht..
Hide post links |
-
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het voorlopig opgelost met een stekker in de sigarettenaansteker en een plusdraad naar achteren aangesloten op de mistlamp. In de stekker heb ik een gaatje geboord en LED met voorschakelweerstand geplaatst. Een label met "Mistlamp" maakt duidelijk waarvoor deze stekker dient. Ik heb zo in ieder geval een werkende mistlamp met signalering. Kijken wat de APK keurmeester hiervan zegt hahaha.
De zoektocht is hiermee natuurlijk niet ten einde...
Groeten, Carel
Ik heb het voorlopig opgelost met een stekker in de sigarettenaansteker en een plusdraad naar achteren aangesloten op de mistlamp. In de stekker heb ik een gaatje geboord en LED met voorschakelweerstand geplaatst. Een label met "Mistlamp" maakt duidelijk waarvoor deze stekker dient. Ik heb zo in ieder geval een werkende mistlamp met signalering. Kijken wat de APK keurmeester hiervan zegt hahaha.
De zoektocht is hiermee natuurlijk niet ten einde...
Groeten, Carel
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Wijs de keurmeester op de regels als hij dit afkeurt.
Je hebt er ook bij die devregels niet zo goed weten!
Je hebt er ook bij die devregels niet zo goed weten!
Hide post links |
-
Bedankt voor de tip!
Hide post links |
-
Ik ben er eindelijk achter hoe het mistachterlicht ongeveer werkt. Kost heel wat zoekwerk in diverse talen.
Stuurkolomschakelaar stuurt het commando "mistlamp achter" naar de UCH, ofwel het" huis met hulporganen interieur", ofwel "orgaan 645". De UCH bevat naar alle waarschijnlijkheid het stuurrelais en mogelijk een zekering voor de mistlamp (af te leiden uit de documentatie: één van de functies van de UCH is verlichting, gescheiden in Commando verlichting en Vermogen verlichting). Van de UCH via connector PP3 punt 6 loopt rechtstreeks òf via een multistekker onder de vloer bij de linkervoet van de bestuurder de voedingsspanning naar het mistlicht achter.
Ik heb nu alle stekkers totaan de UCH los gehad en vast gemaakt. Alles zag er goed uit. Helaas zit de UCH op een dusdanige plaats dat meten onmogelijk is, maar alles wijst erop dat er gewoon te weinig spanning uit de UCH komt om het licht te laten branden. En om hiervoor een nieuwe UCH aan te schaffen gaat me veel te ver. Kost een paar honderd euro en dan moet ie nog naar de garage om opnieuw ingeleerd te worden. Helaas past dat niet bij de door mij gewenste vorm van "Budget rijden".
Redelijk mysterieus allemaal maar zo lijkt het te zitten.
Ik bezorg morgen de APK mannen een leuke dag met mijn aanstekerstekkermistlampschakelapparaat...
Prettig avond! Hoi...
Stuurkolomschakelaar stuurt het commando "mistlamp achter" naar de UCH, ofwel het" huis met hulporganen interieur", ofwel "orgaan 645". De UCH bevat naar alle waarschijnlijkheid het stuurrelais en mogelijk een zekering voor de mistlamp (af te leiden uit de documentatie: één van de functies van de UCH is verlichting, gescheiden in Commando verlichting en Vermogen verlichting). Van de UCH via connector PP3 punt 6 loopt rechtstreeks òf via een multistekker onder de vloer bij de linkervoet van de bestuurder de voedingsspanning naar het mistlicht achter.
Ik heb nu alle stekkers totaan de UCH los gehad en vast gemaakt. Alles zag er goed uit. Helaas zit de UCH op een dusdanige plaats dat meten onmogelijk is, maar alles wijst erop dat er gewoon te weinig spanning uit de UCH komt om het licht te laten branden. En om hiervoor een nieuwe UCH aan te schaffen gaat me veel te ver. Kost een paar honderd euro en dan moet ie nog naar de garage om opnieuw ingeleerd te worden. Helaas past dat niet bij de door mij gewenste vorm van "Budget rijden".
Redelijk mysterieus allemaal maar zo lijkt het te zitten.
Ik bezorg morgen de APK mannen een leuke dag met mijn aanstekerstekkermistlampschakelapparaat...
Prettig avond! Hoi...
Hide post links |
-
Goedgekeurd met aanstekerstekkermistlampschakelapparaat!
Allemaal bedankt voor het meedenken tot zover!
Allemaal bedankt voor het meedenken tot zover!
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Nu de boel netjes wegwerken en hier een permanente oplossing van maken? Evt met schakelaar?
Nu de boel netjes wegwerken en hier een permanente oplossing van maken? Evt met schakelaar?
Hide post links |
-
De bedrading (alleen een plusdraad) loopt al netjes onder de matten en dorpels.
De stekker ligt onder het schakelhuis op een plateautje waar normaal niets ligt, je hebt er dus geen last van.
De 21W lamp trekt 1,75A en kan dus met een eenvoudig schakelaartje zonder relais geschakeld worden.
De oorzaak van het defect raken van het relais in de UCH is te vinden in de extra draad die vanaf het mistachterlicht t.b.v. een mistlamp op een aanhanger of caravan getrokken was naar de stekker naast de trekhaak. Deze liep door de achterbak en had hier en daar klem gezeten waardoor de isolatie beschadigd was. Als dit af en toe wat vonken trekt verbranden op den duur de relaiscontakten in de UCH. Gelukkig dat de UCH zelf niet opgerookt is!
Wel weer wat geleerd over het mobiel
De stekker ligt onder het schakelhuis op een plateautje waar normaal niets ligt, je hebt er dus geen last van.
De 21W lamp trekt 1,75A en kan dus met een eenvoudig schakelaartje zonder relais geschakeld worden.
De oorzaak van het defect raken van het relais in de UCH is te vinden in de extra draad die vanaf het mistachterlicht t.b.v. een mistlamp op een aanhanger of caravan getrokken was naar de stekker naast de trekhaak. Deze liep door de achterbak en had hier en daar klem gezeten waardoor de isolatie beschadigd was. Als dit af en toe wat vonken trekt verbranden op den duur de relaiscontakten in de UCH. Gelukkig dat de UCH zelf niet opgerookt is!
Wel weer wat geleerd over het mobiel
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Heel fijn dat je de oorzaak hebt gevonden, goed speurwerk.
Wellicht kan je de UCH openen en alleen het relais vervangen.
En ja, soms wordt bij inbouw van een trekhaak e.d. minder zorgvuldig werk geleverd, daarom check ik altijd eerst de achteraf ingebouwde zaken, zoals trekhaak en radio e.d.
mvg WillemS
Wellicht kan je de UCH openen en alleen het relais vervangen.
En ja, soms wordt bij inbouw van een trekhaak e.d. minder zorgvuldig werk geleverd, daarom check ik altijd eerst de achteraf ingebouwde zaken, zoals trekhaak en radio e.d.
mvg WillemS
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in