Waar of niet waar? Turbomotoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
powerboot
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 362
Lid geworden op: 26 mei 2013
Laatste bezoek: 11 apr 2015 16:34
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door powerboot »

Ik wilde weten , of je na een rit de motor, nog een minuut, stationair,moet laten draaien?
Kreeg dit door van een tuning, bedrijf


:fotoplease2: Groeten Rob-PowerbootCappie. :fotoplease:
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16537
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door mechanic »

Bij de nieuwe motoren hoeft dit niet meer perse.
Kwaaf kan het niet,zou wel adviseren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004
Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door renault15.17 »

Bij normale ritten waarbij de turbo niet (veel) is aangesproken, is het niet per se noodzakelijk. Maar het kan nooit kwaad de motor even te laten draaien. Maar zet de motor nooit meteen uit als je bijvoorbeeld even een parkeerplaats op gaat tijdens een snelle autorit. De hete olie in de turbo komt dan meteen stil te staan, verbrand mogelijk (gedeeltelijk) en koekt aan. Als dat te vaak gebeurt, raakt het oliekanaal verstopt, heb je dus geen smering meer en dan draait het natuurlijk stuk.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door DHL »

Ik heb de vaste gewoonte om de laatste kilometer zeker rustig aan te doen. Ik kom thuis, rij op het gemak mijn oprit op, doe eerst rustig mijn gordel uit, pak mijn spullen zoals gsm en zo en zet pas als laatste de motor af.
Bij vertrek omgekeerd, instappen en eerst starten, daarna gordel aandoen en dan pas rijden zodat de olie rustig kan rondgaan. Misschien overbodig allemaal maar is nu een gewoonte geworden. Schaden zal het iig niet doen...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
powerboot
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 362
Lid geworden op: 26 mei 2013
Laatste bezoek: 11 apr 2015 16:34
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door powerboot »

Bedankt, voor de goede adviezen, zal de goede raad opvolgen .

:fotoplease2: Groeten Rob-PowerbootCappie. :fotoplease:
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door Verwijderd 18239 »

Mijn generatie heeft ook nog geleerd hoe met een turbocompressor om te gaan, dus na het parkeren de motor even stationair laten draaien zodat het turbowiel uit kan lopen en dan de motor afzetten. Vroeger zat er ook nog een turbodrukmeter en/of controlelampje op het dashboard, heeft men ook laten vervallen en in het instructieboekje wordt ook helemaal niet (meer) over de behandeling van de turbo gesproken. Als je er een vraag over stelt aan de verkopers kijken ze je aan of ze het in Keulen horen donderen. De huidige generatie turbo's hebben geen speciale behandeling (meer) nodig. Er zijn dusdanige voorzieningen ingebouwd dat deze niet snel te heet wordt of smering te kort komt na het uitzetten van de motor. Zelf behandel ik mijn motor nog op de ouderwetse manier, even wachten voordat ik de motor afzet en zorg er ook voor dat het motoroliepeil altijd maximaal is voor een optimale smering en koeling.
Ik heb ook eens een vraag gesteld aan de Telegraaf, rubriek auto, over de turbo en kreeg onderstaand antwoord gepubliceerd:
VRAAG TURBO CAPTUR telegraaf 7-9-2013.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door DHL »

Ze mogen zeggen wat ze willen, maar ik blijf toch vast en zeker bij mijn gewoonte. Het kost me geen extra tijd, schaden zal het zeker niet. Feit is dat er nog regelmatig turbo's stuk gaan waarvan de oorzaak niet gekend is.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005
Laatste bezoek: 04 jul 2021 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door Huite »

Bij je ritjes in en rond Adam hoef je je over de turbo niet druk te maken Rob.
Mocht je in de bergen na een lange steile beklimming (liefst met sleurhut of powerboot!) of een snelle rit over de Autobahn (zoals Captured!) even een parkeerplaats opschieten voor een korte stop, dan wel. Dan de motor even laten na draaien.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door WillemS »

@ DHL, goed en verstandig :clap: :D blijven doen zo.
Op bezoek geweest bij C&E turbochargers in Amersfoort, je wilt niet weten hoeveel kapotte turbo's ze daar op een dag reviseren. Er staan van die palletbakken(1 cuub) tot aan het plafond opgestapeld vol met turbo's die wachten op reparatie.
Ze zijn er erg blij mee dat er geen instrukties meer in de gebruiksaanwijzing staan. Ze doen alleen voor VW al 25 turbo's per dag.(die gedownsized TSI's).
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Tuintje
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 aug 2014
Laatste bezoek: 03 jul 2016 22:24
Actief als: particulier
Locatie: Het Noorden des Lands

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door Tuintje »

Wat is de nieuwe generatie turbo's? Hoe oud/jong zijn deze? Mijn Megane II bromt nog wat na als ik de motor uitzet, dit is te horen als ik uitstap. Ik doe eigenlijk hetzelfde als DHL, maar wil het wel eens vergeten.
www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door DHL »

Ik weet niet wat de nieuwe generatie zou zijn.
Mijn zus deed het nooit en had toch een defecte turbo bij 60k. Was een Golf 6, dus ook al een moderne wagen. In de garage gaven ze haar dezelfde raad. Zo'n turbo draait enorm snel rond. Als je dan je motor onmiddellijk uitzet kan de hitte niet zo snel weg. Laat je hem rustig even draaien koelt hij. Zo redeneer ik toch, kan verkeerd zijn natuurlijk wan ben geen technieker. Maar heb nog nooit turboprobs gehad. En eenmaal je het gewoon bent, kost je dit geen extra tijd of inspanning. Je verandert gewoon de volgorde bij het uitstappen he.
Ik zal ook nooit hard optrekken de eerste 15 kilometers. Lijkt lang, maar het duurt ook een tijdje vooraleer de olie warm gereden is. Ook laat ik hem na het starten heel eventjes draaien. Niet lang, de tijd voor je gordel aan te doen en zo.
Misschien overdreven zorgzaam, maar ik voel me er goed bij.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

captur1947
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 222
Lid geworden op: 07 mei 2014
Laatste bezoek: 17 jan 2016 10:05
Actief als: particulier

Re: Waar of niet waar? Turbomotoren

Bericht door captur1947 »

Als hij gechipt is zoals bij @Powerboot altijd de motor een half minuutje laten draaien i.v.m afkoelen turbo.
Volvo V40-T2 2016 Geartronic Summum, kleur Onyx Black metalic,bekleding Leder Charcoal/Blond/Blond. Businness Pack Connect Luxury Line, Michelin CrossClimate banden en getint glas.
Voorheen:1x Fiat, 3 VW Kever, opel rekord SW, 3 Ford Taunus SW,3 Ford Sierra,
Honda CRV,Renault Captur en 6 Volvo's.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht