Automatsche hoogteverstelling koplampen
Forumregels
Plaats hier svp géén nieuwe onderwerpen.
De onderwerpen die hier staan zijn van mensen die niet hebben vermeld over welk jaar/versie Espace het ging
Plaats hier svp géén nieuwe onderwerpen.
De onderwerpen die hier staan zijn van mensen die niet hebben vermeld over welk jaar/versie Espace het ging
-
Topic author - 4-posting-stubborn
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 27 dec 2010 09:39
- Actief als: particulier
Automatsche hoogteverstelling koplampen
De koplampen van mijn Renault Espace staan bijna altijd in de laagste stand, maar soms, zonder enige aanleiding, nemen ze de normale stand aan om even later weer naar beneden te gaan. De stangetjes, die de sensoren bedienen, zijn gecontroleerd.
Wat is er aan te doen?
Wat is er aan te doen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 12 jan 2025 14:29
Re: Automatsche hoogteverstelling koplampen
Zijn de hoogtesensors zelf ook gecontroleerd of ze geen storing hebben?
Stangetje kan wel vast zitten maar sensors gaan zelf ook defect.
Auto bij de dealer aan de CLip (uitlees laptop) hangen.
Dan de auto van links naar rechts bewegen (flink tegenaan duwen). Op het scherm vd Clip moeten beide sensors dan steeds van waarde veranderen. Blijft de waarde constant (had ik dus bij de voorste sensor), dan is hij defect en moet vervangen.
Nieuwe sensors zijn wel erg duur (+/- €200,- excl montage )
Stangetje kan wel vast zitten maar sensors gaan zelf ook defect.
Auto bij de dealer aan de CLip (uitlees laptop) hangen.
Dan de auto van links naar rechts bewegen (flink tegenaan duwen). Op het scherm vd Clip moeten beide sensors dan steeds van waarde veranderen. Blijft de waarde constant (had ik dus bij de voorste sensor), dan is hij defect en moet vervangen.
Nieuwe sensors zijn wel erg duur (+/- €200,- excl montage )
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
- Contacteer:
Wat je ook even zou kunnen proberen is handmatig de automatisch hoogteregeling doen.
Als je het stuur helemaal naar links draait zie je bij je linkervoorwiel, ter hoogte van de draagarm, de sensor en het asje (stangetje) zitten. Als je dit stangetje even loskoppelt aan één kant kun je de sensor handmatig bedienen. Als je dit doet zouden de koplampen in hoogte moeten verstellen. Doen ze dit niet dan is waarschijnlijk het motortje in de koplamp of de sensor defect.
Aangezien je aangeeft dat de koplampen soms wel omhoog gaan vermoed ik ergens een slecht contact.
Als je het stuur helemaal naar links draait zie je bij je linkervoorwiel, ter hoogte van de draagarm, de sensor en het asje (stangetje) zitten. Als je dit stangetje even loskoppelt aan één kant kun je de sensor handmatig bedienen. Als je dit doet zouden de koplampen in hoogte moeten verstellen. Doen ze dit niet dan is waarschijnlijk het motortje in de koplamp of de sensor defect.
Aangezien je aangeeft dat de koplampen soms wel omhoog gaan vermoed ik ergens een slecht contact.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 08 sep 2012 13:55
Goedenavond,
Betreft: RENAULT ESPACE INITIALE 2004 3.5 V6 AUTOMATIC
Ik heb ook het probleem ondervonden van een afgebroken sensorarm.
Omdat je het armpje niet los kan kopen (alleen met sensor) is het verhelpen van een storing vaak belachelijk duur. Wellicht hier nog een oplossing.
Wat heb je nodig:
• RVS plaatje
• Messing boutjes m3
• Kogelstang 6mm setje http://www.rcp-racing.nl/prod/rcp-10323
• Ringetjes en vulbusje.
• Draadstang 3mm
Met papier de vorm van het afgebroken armpje overnemen. Gewoon er tegen houden, goed aandrukken, door het vuil een perfecte afdruk. RVS plaatje op maat maken. 3 gaatjes van 3 mm boren in de het nieuwe RVS armpje. 5mm uit de kant, anders zit je op een ruggetje te boren.
Sensor uitbouwen (stekker niet los maken) anders moet deze opnieuw worden ingelezen.
RVS armpje plaatsen op het afgebroken armpje. 1e gaatje boren 2,5mm. Schroef met een boutje het RVS plaatje op de afgebroken arm. Boor vervolgens de andere 2 en schroef deze vast. Maak het nieuwe Armpje op de zelfde maat (H.O.H 56mm).
Omdat je het armpje niet los kan kopen (alleen met sensor) is het verhelpen van een storing vaak belachelijk duur. Wellicht hier nog een oplossing.
Wat heb je nodig:
• RVS plaatje
• Messing boutjes m3
• Ringetjes en vulbusje.
• Draadstang 3mm
Met papier de vorm van het afgebroken armpje overnemen. Gewoon er tegen houden, goed aandrukken, door het vuil een perfecte afdruk. RVS plaatje op maat maken. 3 gaatjes van 3 mm boren in de het nieuwe RVS armpje. 5mm uit de kant, anders zit je op een ruggetje te boren.
Sensor uitbouwen (stekker niet los maken) anders moet deze opnieuw worden ingelezen.
RVS armpje plaatsen op het afgebroken armpje. 1e gaatje boren 2,5mm. Schroef met een boutje het RVS plaatje op de afgebroken arm. Boor vervolgens de andere 2 en schroef deze vast. Maak het nieuwe Armpje op de zelfde maat (H.O.H 56mm).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Laatste bezoek: 12 jan 2025 14:29
Prachtige oplossing met zeer duidelijke instructie, scheelt een hoop geld.
Daar is dit forum voor om dit te delen
Daar is dit forum voor om dit te delen
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 08 sep 2012 13:55
fhk schreef:Goedenavond,
Wat heb je nodig:
• RVS plaatje
• Messing boutjes m3
• Ringetjes en vulbusje.
• Draadstang 3mm
RVS armpje plaatsen op het afgebroken armpje. 1e gaatje boren 2,5mm. Schroef met een boutje het RVS plaatje op de afgebroken arm. Boor vervolgens de andere 2 en schroef deze vast. Maak het nieuwe kogelstangetje op de zelfde maat (H.O.H 56mm) als het orgineel.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 01 mei 2023 00:51
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 09 sep 2014 22:15
Hallo iedereen,
deze prachtige oplossing wil ik ook graag toepassen. Bij onze auto, Espace IV Initiale uit 2007, is het hele kunststof verbindingsstangetje tussen de sensor arm en de draagarm verdwenen. Bij de dealer willen ze je doodleuk een hele nieuwe sensorkit met alles erbij voor +/- € 200 aansmeren!
Mijn probleem is dat ik dus geen voorbeeld heb van het oude stangetje en niet weet hoe lang het moet zijn hart-op-hart. Heeft iemand misschien zo'n stangetje over of weet de maten ervan?
Alvast hartelijk dank hiervoor.
deze prachtige oplossing wil ik ook graag toepassen. Bij onze auto, Espace IV Initiale uit 2007, is het hele kunststof verbindingsstangetje tussen de sensor arm en de draagarm verdwenen. Bij de dealer willen ze je doodleuk een hele nieuwe sensorkit met alles erbij voor +/- € 200 aansmeren!
Mijn probleem is dat ik dus geen voorbeeld heb van het oude stangetje en niet weet hoe lang het moet zijn hart-op-hart. Heeft iemand misschien zo'n stangetje over of weet de maten ervan?
Alvast hartelijk dank hiervoor.
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 11 dec 2014 10:51
Hallo Pauleline,
Jij had hetzelfde probleem als ik. Je zal wellicht al een oplossing hebben. Hoe lang is het stangetje?
Jij had hetzelfde probleem als ik. Je zal wellicht al een oplossing hebben. Hoe lang is het stangetje?
Espace IV 2.0T Initiale Phase 2
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 09 sep 2014 22:15
Hoi Miguel,
Nee, nog steeds geen oplossing. Af en toe met de hand even bijstellen als de lampen té hoog schijnen. De auto is zonder problemen door de APK gekomen. Daar had ik problemen verwacht maar nee...
Wij laten het voorlopig zo. De kosten van nieuwe sensor etc. zijn veel te hoog o.i. Daar komt bij dat je de onderdelen wel zelf kan inbouwen als je handig bent maar vervolgens moet de auto bij de dealer aan de computer omdat na het loskoppelen van de sensor alles opnieuw moet worden ingeregeld is ons verteld.
Als je ergens tegen een oplossing aanloopt dan hoor ik ook graag van je!
Groet en succes
Nee, nog steeds geen oplossing. Af en toe met de hand even bijstellen als de lampen té hoog schijnen. De auto is zonder problemen door de APK gekomen. Daar had ik problemen verwacht maar nee...
Wij laten het voorlopig zo. De kosten van nieuwe sensor etc. zijn veel te hoog o.i. Daar komt bij dat je de onderdelen wel zelf kan inbouwen als je handig bent maar vervolgens moet de auto bij de dealer aan de computer omdat na het loskoppelen van de sensor alles opnieuw moet worden ingeregeld is ons verteld.
Als je ergens tegen een oplossing aanloopt dan hoor ik ook graag van je!
Groet en succes
Hide post links |
-
- repeating visitor
Hallo Pauleline,
Ik heb uiteindelijk het stangetje ook zelf gemaakt. Zie mijn topic: https://www.renaultforum.nl/forum/verb ... 8698.html
De afstand heb ik gehouden op 56 mm, zoals hierboven ook is omschreven. Het werkt weer.
Groeten,
Miguel.
Ik heb uiteindelijk het stangetje ook zelf gemaakt. Zie mijn topic: https://www.renaultforum.nl/forum/verb ... 8698.html
De afstand heb ik gehouden op 56 mm, zoals hierboven ook is omschreven. Het werkt weer.
Groeten,
Miguel.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Mooi dat je het kunnen herstellen hebt. Zoiets moet je zo snel mogelijk doen want xenon die te hoog schijnen zijn een echt gevaar voor de medeweggebruikers.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
- 4-posting-stubborn
- Laatste bezoek: 12 dec 2014 17:00
ook ik ben het hele stangetje kwijt . zlefde probleem als velen. oplossing om een nieuwe te kopen is er niet want de dealer (ik woon in frankrijk!!) verkoopt allen de hele unit. bij nameten op andere espace 4's bleek de afstand tussen de centers van de kogel kopjes 55mm te zijn. bij ieder auto onderdelen zaak kan men kogel kopjes kopen zoals die vroeger op gastangen zaten van de carburateur. kosten 3 euro per stuk. er zit een draadeind met 5mm metrisch aan de kogel en een busje 5mm aan de kopkant.
de mijne waren 20 mm lang en dus een stainless steel draadeindje met twee moertjes er tussen kan makkelijk. vul de kopjes met goed vet. zowel het armpje van de sensor en de traingle hebben een gaatje van 6mm dus monteren is een fluitje van een cent.
kijk af en toe die stangetjes na op vrij bewegen. ook achter! (92 mm lang)
het lijkt of dit stangetje nu te zwaar is maar de versnelling wordt door de triangle gegeven en die is sterk, als de sensor normaal beweegt komt er geen groter koppel op te staan dus blijft alles heel, voorgoed!!
kan zelfs gedaan worden zonder de kar op te krikken!!
PO
de mijne waren 20 mm lang en dus een stainless steel draadeindje met twee moertjes er tussen kan makkelijk. vul de kopjes met goed vet. zowel het armpje van de sensor en de traingle hebben een gaatje van 6mm dus monteren is een fluitje van een cent.
kijk af en toe die stangetjes na op vrij bewegen. ook achter! (92 mm lang)
het lijkt of dit stangetje nu te zwaar is maar de versnelling wordt door de triangle gegeven en die is sterk, als de sensor normaal beweegt komt er geen groter koppel op te staan dus blijft alles heel, voorgoed!!
kan zelfs gedaan worden zonder de kar op te krikken!!
PO
Hide post links |
-
- repeating visitor
Zo zie je maar: ook in het land van de Renault wordt je getild. Mooie oplossing Paposc. Scheelt weer een hoop centen.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in