De titel van dit draadje kan gewijzigd worden naar "AC Snellaadpalen in NL, BE en DE". Afgelopen week ben ik naar Duitsland geweest en heb geladen op 22 kW bij twee punten van Ladenetz. Je moet dan wel een pasje van The New Motion hebben.
Aan het begin van mijn reis moest ik laden in De Meern. Daar vond ik de snellader bezet door een Outlander en de 2e laadplek door een Kangoo ZE die aan de lolo hing. Dus moest ik creatief zijn (en schaamteloos de invalideparkeerplaats misbruiken; geen zorgen, ik ben de hele tijd bij mijn Zoe gebleven):
Na nog een laadstop in Venlo kwam ik bij de laadpaal in Rösrath (50.90204, 7.184144):
De auto die naast mij stond was een Smart ED van Stadtwerke Rösrath.
Op de terugreis ben ik uit nieuwsgierigheid nog langs een paal in Duisburg gereden (51.429043, 6.753687) omdat ik deze op een toekomstige trip nodig denk te gaan hebben. Volgens de site van ladenetz is slechts 1 van de vier aansluitingen 22 kW. Ik heb ze niet allemaal geprobeerd, maar de rechter aansluiting op de linkerpaal is inderdaad 22 kW. Ook hier een foto:
Achter de laadpaal, als je een trapje afgaat, kom je in een snacklokaal. Waarschijnlijk bedoeld voor het personeel van Stadtwerke Duisburg, maar je moet voor de versnaperingen betalen dus niemand zal je tegenhouden als je jezelf trakteert op een chocoladereep of koele frisdrank. Hoewel ik er op zondag was, was de ruimte geopend. Stadtwerke Duisburg is kennelijk 7 dagen per week in bedrijf. Terwijl ik stond te laden, kwam de portier naar mij toelopen om vriendelijk te vragen of het laden goed ging.
________________________________________________________________________________________________________
Er ging echter nog wel een verhaaltje aan mijn eerste elektrische Duitslandreis vooraf. Omdat ik nog niet eerder in Duitsland was geweest met mijn Zoe, was ik het weekend tevoren wezen ausprobieren. Ik had de lader in Brühl uitgekozen omdat ik dan, mocht het laden niet lukken, met zuinig rijden nog net veilig nederlands grondgebied (Kerkrade) kon bereiken. Dan moest ik wel in Venlo helemaal volladen.
Het laden in Brühl lukte inderdaad niet. Het scherm op de lader gaf aan mijn pas niet te herkennen. Omdat er nergens een telefoonnummer aangegeven was, heb ik met TNM gebeld en werd zeer vriendelijk te woord gestaan en kreeg het nummer van ladenetz. Die namen te telefoon niet op. Kennelijk is de ondersteuning in Duitsland alleen tijdens kantooruren en TNM kan de laadpalen van ladenetz niet op afstand bedienen. Houd daar rekening mee als je Duitsland ingaat.
Dus trad plan B in werking: via de eco-route door dorpjes en over secundaire wegen naar Kerkrade. Bij de laadpaal aangekomen had ik 165 km gereden op 1 accu en gaf de display nog 22 resterende km's aan. Maar de weersomstandigheden waren dan ook ideaal. Ik kon de ventilatie geheel uitschakelen en heb gereden met de raampjes op een kier. Ik kwam na 637 km in 13 uur en 3 kwartier onverrichterzake weer thuis. 637 km op 1 dag, zoveel heb ik nog nooit gereden met mijn Zoe. Dankzij de Allego/TNM snelladers is dat prima te doen. 637 km in bijna 14 uur is niet erg indrukwekkend, maar dat kwam door het langzaam rijden over binnenwegen dat nodig was voor plan B. (Gisteren, op de terugweg van mijn echte reis, verliep alles gladjes en omdat ik richting het 'veilige' Nederland ging, kon ik iets meer risico nemen. Toen heb ik, met de onnodige laadstop in Duisburg, 378 km gereden in precies 6 uur. Een gemiddelde snelheid van 63 km/u.)
Toen ik weer terug was ben ik aan het e-mailen geslagen en de verklaring die TNM van ladenetz kreeg was:
Actually the charging station manufacturer “Walther-Bosecker” has some problems with reading 7-Byte UIDs, but they are working on solving that problem." Volgens de medewerker van Ladenetz was het laadpunt in Bruhl een van de laadpunten die het niet doet.
Toen ik informeerde of de lader in Rösrath ook van Walther-Bosecker was, luidde het antwoord:
Actually there are only Walther-Bosecker chargers in Brühl and München. So he should be able to charge in Rösrath
Een verrassend groot deel van de laders van ladenetz is 3x32A, dus zeer bruikbaar voor ons Zoe-rijders. Je kunt ze makkelijk vinden op ladenetz.de.
Oh ja, en denk erom dat sommige laders zich in een zg "Umweltschutzzone" bevinden en dat je daarvoor een groene sticker moet hebben.
Tot slot wilde ik nog kwijt dat wij Zoe-rijders in een prettige niche zitten. Outlanders en LEAFs gebruiken CHAdeMO, de i3 CCS en wij hebben dus de 43 kW AC helemaal voor onszelf. De Allego/TNM snelladers kunnen twee auto's met volle snelheid laden, dus je hoeft nauwelijks bang te zijn een snellader bezet te vinden (behalve dan in de situatie die ik in De Meern aantrof).