Welke bandenspanning Megane 3 estate 1.5 Dci
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 jul 2024 07:41
Welke bandenspanning Megane 3 estate 1.5 Dci
Welke Bandenspanning?
Tja nu zul je zeggen; dat staat toch in je instructieboekje of aan de binnenkant van je deur!
Daar staat het ook maar dan adviseren ze daar een onbeladen spanning Voor 2.3 achter 2.0 of een volbeladen advies (of Eco) 2.6/2.3. Bij die laatste versie (je rijdt nu eenmaal in een 1.5 Dci Eco2 dus je wil graag zo zuinig mogelijk) vind ik de besturing eigenlijk wat vaag worden.
Bij de lage 2.3/2.0 eigenlijk comfortabel maar toch wat zwaarder sturen.
Op dit moment ben ik er tussenin gaan zitten met 2.4/2.1 en dat bevalt wel. Er liggen Continental Sportcontact banden onder.
205/50 R 17 93 V
Mijn verbruik ligt rond de 5 liter per 100 km.
Met zoveel 1.5 Dci's in Nederland moeten hier meer meningen/ervaringen over zijn. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Tja nu zul je zeggen; dat staat toch in je instructieboekje of aan de binnenkant van je deur!
Daar staat het ook maar dan adviseren ze daar een onbeladen spanning Voor 2.3 achter 2.0 of een volbeladen advies (of Eco) 2.6/2.3. Bij die laatste versie (je rijdt nu eenmaal in een 1.5 Dci Eco2 dus je wil graag zo zuinig mogelijk) vind ik de besturing eigenlijk wat vaag worden.
Bij de lage 2.3/2.0 eigenlijk comfortabel maar toch wat zwaarder sturen.
Op dit moment ben ik er tussenin gaan zitten met 2.4/2.1 en dat bevalt wel. Er liggen Continental Sportcontact banden onder.
205/50 R 17 93 V
Mijn verbruik ligt rond de 5 liter per 100 km.
Met zoveel 1.5 Dci's in Nederland moeten hier meer meningen/ervaringen over zijn. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Re: Welke bandenspanning Megane 3 estate 1.5 Dci
Hallo,
Bij al de wagens (meganes) die bij ons op onderhoud komen wordt vooraan 2.4 en achteraan 2.2 druk gezet .
Heb nog niemand horen klagen
slijtage is ook normaal , geen binnen of buitenzijde van band die extra slijt maar gelijkmatig.
Mvg Kurt
Bij al de wagens (meganes) die bij ons op onderhoud komen wordt vooraan 2.4 en achteraan 2.2 druk gezet .
Heb nog niemand horen klagen
slijtage is ook normaal , geen binnen of buitenzijde van band die extra slijt maar gelijkmatig.
Mvg Kurt
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
- Actief als: particulier
0,2 bar hoger gaan zitten dan de 'normale' spanning is sowieso geen enkel probleem en dan heb je ook nog wat reserve als een van de banden een klein beetje leeg zou lopen. Dus dan kom je op voor 2,5 en achter op 2,2.
Bij volle (vakantie) bepakking zou ik hem wel op de spanning voor volle belading zetten, dus voor 2,6 en achter 2,3 (of eventueel 2,7 en 2,4).
Verder is het ook een beetje persoonlijk: bij hele harde banden zal de auto wat stoteriger aanvoelen en zoals jij beschrijft wat vager sturen, bij wat zachtere spanning zal de auto comfortabeler aanvoelen, maar ook een tikkie zwaarder sturen. Ook een beetje uitproberen wat je zelf fijn vindt dus, maar wel binnen de marges van 'normale' spanning en 'volbeladen' spanning.
En verder regelmatig (eens per maand) controleren, daar win je ook mee als je zo zuinig mogelijk wilt rijden en banden en wegligging goed wilt houden.
Bij volle (vakantie) bepakking zou ik hem wel op de spanning voor volle belading zetten, dus voor 2,6 en achter 2,3 (of eventueel 2,7 en 2,4).
Verder is het ook een beetje persoonlijk: bij hele harde banden zal de auto wat stoteriger aanvoelen en zoals jij beschrijft wat vager sturen, bij wat zachtere spanning zal de auto comfortabeler aanvoelen, maar ook een tikkie zwaarder sturen. Ook een beetje uitproberen wat je zelf fijn vindt dus, maar wel binnen de marges van 'normale' spanning en 'volbeladen' spanning.
En verder regelmatig (eens per maand) controleren, daar win je ook mee als je zo zuinig mogelijk wilt rijden en banden en wegligging goed wilt houden.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Laatste bezoek: 05 jul 2024 07:41
Even een update.
2.4/2.2 zoals Scenic2000 al schreef bevalt mij inderdaad het beste. Goed verhouding comfort/strak sturen.
Met de caravan erachter moet de spanning natuurlijk omhoog maar in het normale gebruik is het OK zo.
2.4/2.2 zoals Scenic2000 al schreef bevalt mij inderdaad het beste. Goed verhouding comfort/strak sturen.
Met de caravan erachter moet de spanning natuurlijk omhoog maar in het normale gebruik is het OK zo.
Hide post links |
-
- lid
Dank voor de update, daar hebben anderen ook weer wat aan.
Groeten, Harm
Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 24 aug 2014 22:03
Ik heb een Megane 3 estate 1.4 tce130 uit 2010. Onder mijn auto zitten banden met de maat 205 60 r16, deze zijn er door de dealer onder gezet bij de koop. Dit schijnt de nieuwe maat te zijn voor de renault megane estate 2014. Ik kan nergens terugvinden welke bandenspanning er in moet? is dit hetzelfde als hierboven wordt aangegeven? Iemand een idee?
Hide post links |
-
- lid
De Megane (ook model 2014) heeft 205/55 R16 als bandenmaat, of bij 17 inch velgen 205/50R17. De 205/60R16 is de standaard bandenmaat van de Scenic. Dat betekent dat jouw auto iets te hoge banden (iets te hoge wangen) heeft en dat kan een lichte afwijking van de teller (2 a 3%) veroorzaken, waardoor je snelheidsmeter en je kilometerteller net iets afwijken. Je zou je dealer hier nog eens naar kunnen vragen, op dezelfde velgen zouden dus eigenlijk iets lagere banden moeten in maat 205/55R16.
De bandenspanning zou op een sticker in je deur moeten staan (kopse kant van de bestuurdersportier?) en ook in het instructie of onderhoudsboekje wat er bij je auto zit. Is dat allemaal niet te vinden dan zou ik de dealer even raadplegen. Maar het zal sowieso tussen 2,3 voor en 2,0 achter (onbeladen) of 2,4 voor en 2,2 achter (beladen/snelweg) zitten.
Groeten, Harm
De bandenspanning zou op een sticker in je deur moeten staan (kopse kant van de bestuurdersportier?) en ook in het instructie of onderhoudsboekje wat er bij je auto zit. Is dat allemaal niet te vinden dan zou ik de dealer even raadplegen. Maar het zal sowieso tussen 2,3 voor en 2,0 achter (onbeladen) of 2,4 voor en 2,2 achter (beladen/snelweg) zitten.
Groeten, Harm
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 24 aug 2014 22:03
Bedankt voor je reactie Harm. Ik vond het ook vreemd, dat deze maat er onder zat. Ben hier ook over in contact getreden met de dealer. Zij geven aan dat de banden die zij vervangen hebben ook deze maat had en dat het de nieuwe maat voor de estate is. Het zou verder geen kwaad kunnen. Ik heb km-teller vergeleken met een gps teller en er is geen afwijking. waarschijnlijk is die er bij de standaardmaat wel. Op de autoweek site staat ook 205/60/r16 bij de Megane estate energy-limited (2014)
http://www.autoweek.nl/auto/78710/renau ... gy-limited
http://www.autoweek.nl/auto/78710/renau ... gy-limited
Hide post links |
-
- lid
Hallo Rogier, nou ja je hebt in ieder geval ietsje meer comfort met de iets hogere maat. En misschien is dit dan wel de nieuwe maat miv 2014. Het is inderdaad een slim plan om met een gps of een TomTom te bekijken of je teller erg afwijkt, is dit niet het geval dan is er niet zoveel aan de hand. In ieder geval veel plezier met je Megane.
Groeten, Harm
Groeten, Harm
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community