Tik geluid onder bijrijdersstoel

Plaats reactie

Topic author
Danny1981
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 mei 2022 17:26
Actief als: particulier

Tik geluid onder bijrijdersstoel

Bericht door Danny1981 »

Beste Renault (Scenic) rijders,

Ik ben nieuw hier dus even een korte introductie.
Sinds begin juli, van dit jaar, rij ik met veel plezier een Grand Scenic tech line 2.0 16V uit eind februari 2009 met 80.000 km op de teller. Reed eerst Clio, maar had een grotere auto nodig ivm gezinsuitbreiding. Hele fijne auto met alles erop en eraan... half leer, open dakje etc. Heb vlak na de aankoop ook maar gelijk wat onderdelen laten vervangen door Renault... nieuwe electrisch inklapbare buitenspiegel (was kapot), nieuwe pookhoes, nieuwe mattenset (hoogste kwaliteit velours / zonder luikjes) nieuw paneel aan linker binnenzijde (ivm schroefgaatjes van microfoon), led stadsverlichting. En binnen nu en een paar maanden komt er nog een Parrot mki9200 in voor m'n iphone, worden er een aantal onderdelen gespoten ivm steenslag en deukjes, ga ik de ramen laten tinten en hopelijk ben ik er dan ook uit welke 19 inch velgen ik ga kopen. Heb wel wat ideetjes, maar hiervoor zal ik in het juiste topic wel verder uitweiden. En onderaan mn lijstje staat nog chiptunen voor wat meer PK's. Is nu 135 pk, maar wil graag richting de 150pk. Dit is alleen niet zo heel belangrijk.

Dan nu het probleem:
Sinds een paar weken hoor ik steeds bij het optrekken, remmen en een rechter bocht nemen een irritante tik onder mijn bijrijdersstoel komen. Klinkt een beetje hetzelfde als de vergrendeling tik/klik die je hoort nadat je je stoel naar voren/achteren hebt geschoven, alleen dan zachter. Heb dit altijd, met en zonder iemand op de bijrijdersstoel. Gaat ook maar om één tik per keer, maar irriteer me er behoorlijk aan. Lijkt ook alsof het erger is bij warm weer (ivm uitzetten van materiaal) Had al gelezen over problemen (bij andere merken) met de stoelgeleiders. Dat de plastic plaatjes/demping ertussen slijten of uitdrogen. Ik ben daarom met dit probleem ook al bij een Renault dealer geweest, hij was hier niet bekend mee, maar zei me wel dat als het de geleiders zouden zijn dat ik ook speling in de stoel had moet hebben. Dit heb ik niet... dus wat zou het dan kunnen zijn. Zou smeren van de geleiders en verstelhendels kunnen helpen?
Iemand bekend met dit tik probleem?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Megane Estate Bose 163pk uit 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 feb 2025 11:46

Re: Tik geluid onder bijrijdersstoel

Bericht door Renault47 »

hoor je het geluid ongeacht in welke stand de bijrijdersstoel staat, dan lijkt het in de stoelrails te zitten. Je zou de stoelrails kunnen smeren door er wat vet in te doen (kogellagervet)
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Ro-Scenic
Lid
Lid
Laatste bezoek: 26 okt 2014 23:04

Bericht door Ro-Scenic »

Ik weet niet hoe het met moderne auto's is maar bij mij scenic-je van 2000 kan ik 4 boutjes en twee stekkers los halen en dan is de hele stoel weg. Misschien is het een optie om de gehele stoel eruit te halen en dan verder te luisteren/testen om zekerheid te creëren v.w.b. de stoel.
Renault Scénic I Phase II - 1.6 16v RXE - febr. 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Wees voorzichtig met die stekkers deze zijn van de gordelspanner en airbag, hier zit springstof in!!!
Het kan wel zijn dat een van die 4 boutjes niet juist vastgedraaid zijn,dan kan de rails "knakken" wanner de bodemplaat iets tordeert.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Danny1981
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 24 mei 2022 17:26

Bericht door Danny1981 »

Bedankt voor de tips...

Ja Renault47, ik heb dit irritante getik in elke stand van de stoel. Voor de zekerheid ga ik (maar waarschijnlijk de dealer) de stoel er maar uit halen en deze eens goed smeren. Heb niet veel te verliezen.
Heb vandaag verder nog eens goed gevoeld en gekeken en blijf niks vreemds onder de stoel voelen. Dus probleem zou in de rails kunnen zitten, Vandaag ook die draden/kabels etc. door de stoel zien lopen. Deze kabels weerhouden mij er toch wel van om de stoel zelf los te halen. Zeker als er springstof in zit. Goed om te weten, WillemS
Zodra ik meer weet zal ik dit zeker even posten...
Renault Megane Estate Bose 163pk uit 2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen