Bobine? Of toch niet?
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 jul 2014
- Laatste bezoek: 28 jul 2014 14:30
- Actief als: particulier
Bobine? Of toch niet?
Model/uitvoering : _Renault Scenic SXE (?)
Bouwjaar : _2001
Brandstof : _benzine/lpg
Gisteren onderweg naar huis haperde de motor ineens: wel toeren maar geen kracht en rare geluiden, rommelig en vooral geklik. Ik dacht aan (een van) de bobines... Die zijn eerder stuk geweest en vervangen (ong 5 jaar geleden) en dat voelde net zo.
Omdat ik me had voorgenomen geen hoge kosten meer voor deze auto te maken (is dat reeel? Heb nu net 200000 op de teller) ben ik op zoek gegaan hoe de bobines te testen/vervangen. Toen ik net ging kijken - motor koud dus - leek hij weer veel beter te draaien. Geen geklik in elk geval. Is het dan toch niet (waarschijnlijk) de bobine?
Bouwjaar : _2001
Brandstof : _benzine/lpg
Gisteren onderweg naar huis haperde de motor ineens: wel toeren maar geen kracht en rare geluiden, rommelig en vooral geklik. Ik dacht aan (een van) de bobines... Die zijn eerder stuk geweest en vervangen (ong 5 jaar geleden) en dat voelde net zo.
Omdat ik me had voorgenomen geen hoge kosten meer voor deze auto te maken (is dat reeel? Heb nu net 200000 op de teller) ben ik op zoek gegaan hoe de bobines te testen/vervangen. Toen ik net ging kijken - motor koud dus - leek hij weer veel beter te draaien. Geen geklik in elk geval. Is het dan toch niet (waarschijnlijk) de bobine?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1631
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20
Re: Bobine? Of toch niet?
Goedendag,
Het verhaal lezend, denk ik eerder dat de bougies niet helemaal lekker.
Zet er eerst eens nieuwe bougies in, is de goedkoopste en kan nooit kwaad.
Gaat de motor weer onregelmatig lopen maak dan de eerste bobine-connector los. Gaat de motor slechter lopen dan is die bobine dus heel. Doe dit bij alle bobine's. Heb je er eentje waar je geen verschil merkt dan is die bobine defect.
Suc6
Martin
Het verhaal lezend, denk ik eerder dat de bougies niet helemaal lekker.
Zet er eerst eens nieuwe bougies in, is de goedkoopste en kan nooit kwaad.
Gaat de motor weer onregelmatig lopen maak dan de eerste bobine-connector los. Gaat de motor slechter lopen dan is die bobine dus heel. Doe dit bij alle bobine's. Heb je er eentje waar je geen verschil merkt dan is die bobine defect.
Suc6
Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 jul 2014
- Laatste bezoek: 28 jul 2014 14:30
- Actief als: particulier
Re: Bobine? Of toch niet?
Dank voor je reactie.
Ik heb de bobines ondertussen gecontroleerd, die zijn allemaal goed, heel duidelijk verschil bij het losmaken steeds. De auto is nog steeds gewoon in onderhoud, dus bij de laatste grote beurt zijn de bougies gewoon vervangen (even kwijt wanneer dat was, niet te lang geleden ieg).
Bij een koude start merkte ik echter niets aan de auto. Geen gerommel, krachtverlies of rare geluiden. Na een klein rondje - temperatuur wel op "warm", nou ja op "normaal warm" zeg maar - hoorde ik wel geklik bij het motorblok. Is dat normaal?
Vanochtend zelfs 25 km gereden oa over de snelweg, geen probleem. Toch vertrouw ik het niet.
Iemand nog een suggestie wat het probleem kan zijn? Of wat ik zelf nog zou kunnen uitsluiten? Alvast bedankt!
Ik heb de bobines ondertussen gecontroleerd, die zijn allemaal goed, heel duidelijk verschil bij het losmaken steeds. De auto is nog steeds gewoon in onderhoud, dus bij de laatste grote beurt zijn de bougies gewoon vervangen (even kwijt wanneer dat was, niet te lang geleden ieg).
Bij een koude start merkte ik echter niets aan de auto. Geen gerommel, krachtverlies of rare geluiden. Na een klein rondje - temperatuur wel op "warm", nou ja op "normaal warm" zeg maar - hoorde ik wel geklik bij het motorblok. Is dat normaal?
Vanochtend zelfs 25 km gereden oa over de snelweg, geen probleem. Toch vertrouw ik het niet.
Iemand nog een suggestie wat het probleem kan zijn? Of wat ik zelf nog zou kunnen uitsluiten? Alvast bedankt!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 26 okt 2014 23:04
- Actief als: particulier
Re: Bobine? Of toch niet?
Ik heb een nagenoeg gelijkwaardig probleem en ben er ook nog niet uit, als ik meer weet zal ik het in mijn draadje opvolgen. haperende-stotterende-motor-scenic-1-6- ... 18421.html
Renault Scénic I Phase II - 1.6 16v RXE - febr. 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01 aug 2014
- Laatste bezoek: 26 okt 2014 23:04
- Actief als: particulier
Re: Bobine? Of toch niet?
Mijn probleem was dus toch een bobine. (Ik had gelijkwaardige symptomen)
De test van het een voor een loshalen van de connectoren van de bobines was in mijn geval niet voldoende.
Bij elke stekker die ik los haalde liep de motor slechter en daarmee leken de bobines dus oké
De test dus werkte prima, maar er kan er nog steeds overslag aanwezig zijn waardoor de motor niet lekker loopt.
Dit is met deze test niet duidelijk.
Geen idee hoe je de "overslag" zelf zou kunnen testen, dat heeft de garage voor mij gedaan.
Nogmaals, test is in mijn ogen prima maar er kunnen 'diepere' bronoorzaken zijn.
De test van het een voor een loshalen van de connectoren van de bobines was in mijn geval niet voldoende.
Bij elke stekker die ik los haalde liep de motor slechter en daarmee leken de bobines dus oké
De test dus werkte prima, maar er kan er nog steeds overslag aanwezig zijn waardoor de motor niet lekker loopt.
Dit is met deze test niet duidelijk.
Geen idee hoe je de "overslag" zelf zou kunnen testen, dat heeft de garage voor mij gedaan.
Nogmaals, test is in mijn ogen prima maar er kunnen 'diepere' bronoorzaken zijn.
Renault Scénic I Phase II - 1.6 16v RXE - febr. 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Bobine? Of toch niet?
Bij een haperende bobine wordt een foutcode opgeslagen P030. , op de plaats van de punt staat een nummer en dat is de betreffende cilinder waarvan de bobine defekt is. Bij Renault motoren telt men vanaf de kant van de versnellingsbak(=cil.1).
Zo is het heel eenvoudig te vinden.
mvg WillemS
p.s. bij haperen op toeren kan het ook een defekte bougie zijn, vooral bij LPG motoren(die worden veel warmer daar).
Zo is het heel eenvoudig te vinden.
mvg WillemS
p.s. bij haperen op toeren kan het ook een defekte bougie zijn, vooral bij LPG motoren(die worden veel warmer daar).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht