2014 clio dci houdt in

Alles wat met de motor van de Clio te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
HennieBergsma
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2014
Laatste bezoek: 15 jul 2014 11:11
Actief als: particulier

2014 clio dci houdt in

Bericht door HennieBergsma »

Hallo,

Ik heb sinds januari een Clio Estate Dci deze houdt bij verschillende snelheden en onwillekeurige momenten in. Hier wordt niets van gelogd in de boordcomputer. Morgen naar de garage. ben zeer benieuwd.

Gr. Hennie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HennieBergsma
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2014
Laatste bezoek: 15 jul 2014 11:11
Actief als: particulier

Re: clio houdt in

Bericht door HennieBergsma »

Hallo,

Vorige week donderdag 10-07-2014 nieuwe software ingelezen, zou het probleem opgelost moeten zijn. Helaas niet op 11-07-2014 weer het probleem vastgesteld en maandag 14-07-2014 opnieuw laten uitlezen maar het probleem wordt niet gelogd. Nu in afwachting actie garage en Renault Nederland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013
Laatste bezoek: 21 okt 2016 18:08
Actief als: particulier

Re: clio houdt in

Bericht door Jeffrey71 »

Toevallig net contact gehad met Renault en jou gegevens doorgegeven Hennie. Ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Heb ze tot vrijdag gegeven voordat de eerste brief er uit gaat.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HennieBergsma
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2014
Laatste bezoek: 15 jul 2014 11:11
Actief als: particulier

Re: clio houdt in

Bericht door HennieBergsma »

Jeffrey,

Ik ben vanmorgen terug geweest naar de garage probleem naar software update niet opgelost.Ook ik heb mij vanmorgen bij Renault Nederland aangemeld voor deze klacht. wat ik vreemd vond dat ze daar vertelden dat het bij hun niet bekend was. Ook hier weer even een afwachtende houding aannemen. De garage gaar dan nu ook contact opnemen met Reanault Nederland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: clio houdt in

Bericht door WillemS »

Hennie waarom heb je een oud topic gekaapt? Bovendien gaat het topic over een Clio met een 1.6 Benzine motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HennieBergsma
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2014
Laatste bezoek: 15 jul 2014 11:11
Actief als: particulier

Re: clio houdt in

Bericht door HennieBergsma »

Dit is voor mij geen oude topic, mij clio estate is een Dci van januari 2014. dit komt bij dezelfde motoren voor die in de Captur gebruikt wordt. dus een nieuw probleem wat voorkomt bij de DCI motoren. De klachten kwamen als eerst voor bij de Captur en beginnen nu ook bij de nieuwe Clio.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2686
Lid geworden op: 08 jun 2008
Laatste bezoek: 23 jan 2025 23:55
Actief als: particulier

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door Pleiades »

Ik heb hem afgesplitst want WillemS heeft gelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door WillemS »

Dank, is wel zo handig voor anderen, bij het zoeken naar net zo'n probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013
Laatste bezoek: 21 okt 2016 18:08
Actief als: particulier

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door Jeffrey71 »

Nu nog een oplossing voor ons probleem Willem en we zijn allemaal tevreden :clap:
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door mechanic »

Motor is te geknepen,moet steeds zuiniger.
Lijkt toch softwarematig. Duurt vaak lang bij Renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013
Laatste bezoek: 21 okt 2016 18:08
Actief als: particulier

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door Jeffrey71 »

Hoi Mechanic,
Ik heb dit al vaker gehoord. Gezien de DCI in meerdere uitvoering geleverd wordt zou het voor Renault toch een kleine moeite moeten zijn om tijdelijk de 110 pk flash er even in te blazen om dan te kijken of het probleem opgelost is? Of denk ik nu te makkelijk.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16538
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door mechanic »

Die motor is al 10jaar oud in de basis.
Wordt telkens geknepen om aan emissie eisen te voldoen. Zeg niet dat dit enige reden is,maar speelt zeker mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door WillemS »

In ons land is inwendige vervuiling de grootste boosdoener. Enenzijds hebben we hier te maken met lagere gemiddelde snelheden , anderzijds wil de bestuurder zo zuinig mogelijk rijden.
Terwijl een diesel juist het best presteert onder een behoorlijke belasting.
Veel van onze problemen komen in Frankrijk veel minder voor.
mvgWillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JB2
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2014
Laatste bezoek: 29 dec 2015 08:33
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door JB2 »

Die laatste opmerking van WillemS is terecht. Door de belastingmaatregelen om schone auto's te verkopen in Nederland hebben veel dealers auto's met schone dieselmotor verkocht als (semi-)stadautootje. Die dieselmotoren moeten echter veel draaien om goed tot hun recht te komen.

Ik heb een FIAT Punto Evo 1.3 MultiJet diesel uit 2010 gehad en daar speelde hetzelfde probleem. Veel Punto-rijders reden veel te weinig en de motoren slibden daardoor dicht, met onder meer defecte turbo's tot gevolg. Ik had daar uiteraard geen last van, aangezien ik 50.000 km/jaar reed en rijd. Momenteel rijd ik nog een genepen PSA-diesel, een 1.6 e-HDI 90pk in mijn Citroën C3 uit 2012. Zelfde laken een pak. De mensen die te weinig rijden en/of te veel stadritjes rijden lopen risico op klachten zoals inhouden van de motor, terwijl mijn C3 daar dus helemaal geen last van heeft.
Ik ga er van uit dat het verhaal bij de 1.5 dCi van Renault vergelijkbaar is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door WillemS »

En zo is het maar net!
Blazen met die diesels hier, en "Super" diesel tanken.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dci
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2014
Laatste bezoek: 11 jun 2015 08:57
Actief als: particulier

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door dci »

Ben zomaar even benieuwd, is dit probleem geleidelijk ontstaan of is het al vanaf het begin aanwezig? En op wat voor momenten komt het voor?

Het volgende zal het - vermoed ik - niet zijn, maar ik meld het toch even: Mijn huidige auto (een leasebak, VAG TDI) houdt in als het roetfilter geregenereerd wordt. Ik verlies (gok, op gevoel) zo'n 15% vermogen en het uitlaatgeluid wordt merkbaar anders. Dit gebeurt, zoals hier beschreven wordt, om de 200-1000 km zo'n beetje, en merkbaar vaker wanneer ik veel korte stukjes rijd óf wanneer ik 'm zwaar belast (Duitsland in bijv.).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door WillemS »

Tijdens het regenereren wordt er dmv extra brandstof veel hitte geproduceerd, om het roet te verwijderen. Dit proces is nodig maar heeft als consequentie dat je wat vermogen moet inleveren. Bovendien moet het proces afgemaakt worden anders is het middel erger dan de kwaal. Je kunt de inteval tussen de periode's verlengen door de diesel behoorlijk te belasten en flink door te jassen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dci
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 dec 2014
Laatste bezoek: 11 jun 2015 08:57
Actief als: particulier

Re: 2014 clio dci houdt in

Bericht door dci »

@ WillemS: Heb bij de VAG TDI juist het vermoeden dat de intervalperiodes verkorten als je flink doortrekt. Door tussen de 1500 en 3000 tpm te blijven rijden lijken de momenten het langst uit elkaar te liggen (gaat hard zat, 3000 tpm in 5 rijd ik 165 km/h). Veel lange afstanden verlengt ook, herhaaldelijk echt pittig optrekken (4500 tpm) of echt planken (lange Duitslandrit) resulteert vrijwel altijd in een regeneratiesessie nog in dezelfde rit. Daarnaast (ja, ik heb er een hele studie van gemaakt..) heb ik het vermoeden dat de auto níet regenereert als de navigatie aangeeft dat ik bijna op plaats van bestemming ben. De ECU zou dit in theorie mee kunnen wegen, ik weet niet of ze zo ver gegaan zijn maar het is dan ook maar een vermoeden.
Witte pomp diesel <-> Shell V-Power Diesel maakt voor m'n gevoel ook geen verschil.

Je merkt regeneratie bij VAG het best op aan het feit dat er bij het stoplicht ineens "START STOP NICHT MOEGLICH" in het display verschijnt.

Overigens zou ik het geschikt maken van een oude motor voor nieuwe emissie eisen niet per definitie "knijpen" willen noemen. Sommige autofabrikanten doen dit wel, vele anderen ook echt niet. Wat je namelijk doet om een dieselmotor schoner te krijgen is simpelweg optimaliseren: inspuitmoment en -hoeveelheid nauwkeuriger bepalen, eventueel een extra inspuitmoment inbouwen om verbranding te verbeteren, en de computer beter laten anticiperen op het gedrag van zijn berijder (bij remmen op de motor en met de voetrem plotseling rem los = stoplicht springt misschien op groen, wees voorbereid op een dot gas, dat soort dingen).
"Knijpen" is het vertragen van de gasreactie enz., gebeurt lang niet bij alle zuinig lopende motoren. Er zijn meerdere voorbeelden van dieselmotoren die na een softwareupdate ineens aan nieuwe emissie-eisen voldoen, maar tegelijkertijd een stuk feller lopen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht