Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Er is best veel commotie aangaande de nieuwe kostenstructuur. Vanuit een Zoë perspectief ben ik echter van mening dat wij nog het meeste voordeel hebben aan deze nieuwe structuur. Zoals al door sommige mensen (terecht) aangegeven, is een starttarief niet altijd vervelend. Als je even op een 11kw lader 1 uurtje uur gaat laden (stel je hebt nog 30% accu bij de start) dan heb je in theorie, (en beetje in de praktijk) weer 80% actieradius. Het starttarief (vaak €0,61) komt dan bovenop de vaak €0,35 per kW. Uiteindelijk dis ongeveer €0,40 per kW uiteindelijk. Een PHEV is wel de Sjaak, met vaak maar 3-5 kW laden. Echter, meestal zijn dit zakelijke rijders die toch liever fossiele brandstoffen verbranden.Als particulier blijven er nog legio mogelijkheden om gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief bij te laden onderweg. Soms is het inderdaad even zoeken of accepteren dat het allemaal niet zo snel gaat als je zou willen. Zakelijk rijden is echter een héél ander verhaal. Ik ben juist bereid meer te betalen voor snelheid en beschikbaarheid. Uiteindelijk moet het elektrisch rijden zonder zware subsidie maatregelen interessant worden. Naar mijn mening is het tijdperk van zakelijk rijden met volledige elektrische auto's nu aangebroken. Met de Zoë, Fastned 43kW laders en een juiste planning kan er straks landelijk dekkend zakelijk gereden worden en tussen de afspraken/bezoeken in tijdens bijvoorbeeld pauze's of plaspauze's snel geladen worden op de route. Dit zal een minimale tijdsverlies tot gevolg hebben voor een vast bedrag per maand van €100 (Fastned).
Die 43kW laders zijn niet goedkoop, en moeten hoe dan ook worden terugverdiend. Zonder verdienmodel in het vooruitzicht ook géén 43kW laders. Zakelijk rijden moet even de "knop omzetten" en de potentie hiervan inzien. Ik zit met smart te wachten op een bestelauto met 43kW laadoptie (en hopelijk een 30kW accu) . Als Renault die zou hebben dan denk ik dat vele bedrijven wakker zullen worden en de potentie zien om voor €100 per maand onbeperkt te kunnen laden en hun pakjes rond te brengen. Uiteraard is het probleem een beetje het gewicht van de accu's, dit beperkt het laadvermogen uiteraard nadelig. Voor een bedrijf die met zijn tijd meegaat zijn nu de kansen. Iedereen moet pauze nemen, zo ook chauffeurs. Met 43kW kan je in een kwartiertje lekker even bijladen onderweg naar je volgende afspraak. Uiteindelijk zal het vraag en aanbod zijn. Veel vraag, veel aanbod, iedereen blij.
The New Motion is ook goed bezig met de nieuwe 43kW laders, echter zij hebben nog géén abonnementsvorm zoals Fastned. Zouden ze denk ik goed aan doen om dit te realiseren.
Afijn, ik denk dat we wel realistisch moeten blijven.... Filantropen zijn er zeker, maar zakelijk gezien zal er nou eenmaal iets meer betaald moeten worden voor comfort en snelheid. Je kan op vakantie ook zelf koken, of naar een restaurant gaan. Zelf koken zal al snel 5x goedkoper zijn dan uit eten... maar het is wel fijn om niet te hoeven inkopen, koken, opdienen en afwassen.