Wel een keer olie + filter vervangen, maar dat luchtfilter, volgens mij niet.
Heb inmiddels een kleine 30.000Km gereden in die 4 jaar (in mei 2007 precies 4 jaar), en kan mij ook niet goed voorstellen dat de vorige eigenaar nog echt kosten gemaakt heeft vlak voordat hij de auto bij een alle-merken garage te Amsterdam verkocht.
Misschien zit dat ding er al 40.000Km in....
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Om de hoeveel kilometer vervangen jullie de luchtfilter ?
En voor wat voor een type kiezen jullie dan ?
Standaard papieren filter, of een foam filter, of een k&n 'sport'filter (waar ik nu aan zit te denken, niet voor 'sport' of stoer geluid, maar voor de lage luchtweerstand en daarmee beter ademen van de motor), of een Weitec
Prijstechnisch zeg ik : Doe maar origineel, da's circa 20 euro tegen 80 euro
Maar lezende op internet en andere fora, kom ik nogal gemengde gedachten tegen.
Zo las ik op een site van een leverancier, dat een 2 liter motor op vol vermogen in 60 seconden zo'n 2000 liter lucht naar binnen trekt, en hoe minder luchtweerstand, hoe beter de vullingsgraad.
Tsja... nogal vaag verhaal vond ik, de ene 2liter motor is de andere niet.
De leverancier ging nog even verder, papieren filters hadden bij vochtig weer 20% meer weerstand dan dezelfde filter bij droog weer, en dat zou bij de katoenen of fijngaas filters niet zo zijn.
Ik weet niet waar voor te kiezen, meer geld besteden aan een duurder filter en dat terugverdienen met een zuiniger verbruik doordat de vullingsgraad beter is ? (wat overigens niet gegarandeerd wordt, er spelen nog meer factoren mee, zoals de luchtinlaat in zijn algemeenheid. Een buis waar maar 2000 liter per 60 seconden doorheen kan qua doorsnede/weerstand, zal er heus niet zomaar 3000 liter per 60 seconden door heen kunnen vervoeren)
Zo'n simpel doch essentieel onderdeel, en toch zo ontzettend veel over te doen...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)