Airco manueel schakelen
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 mar 2014
- Laatste bezoek: 15 apr 2014 11:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Antwerpen België
Airco manueel schakelen
Model/uitvoering : Kangoo 1.5
Bouwjaar :1996
Brandstof :Diesel
Beste forumleden.
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Oswald Govaerts, woon te Antwerpen (B) , gehuwd, 3 kinderen
Koeltechnicus van beroep. Werkzaam als technicus algemeen in de HORECA sector.
Ik bezit sinds twee maanden een Renault Kangoo DCI 1.5 diesel.
Ik kocht hem tweedehands en de verkoper was zo eerlijk om me te vertellen dat de airco niet werkte.
Ondertussen heb ik er al iets van een 1000 kilometer mee gereden, tot volle tevredenheid.
Omdat het stilaan zomer gaat worden, bracht ik hem binnen in de plaatselijke Renaultgarage met de vraag of zij de airco konden herstellen.
Na twee dagen kreeg ik telefoon met de mededeling dat de fout in de 'computer' zit.
Ben hem terug gaan ophalen (150 Euro diagnosekost) en heb het schema van deze wagen opgezocht.
Ik heb het volgende gedaan :
Het relais van de compressor heb ik door middel van een aparte schakelaar gestuurd.
Aanvankelijk werkte dit vrij goed. Ik heb een testrit gedaan en de airco deed het prima.
Tot vanochtend. Een luide knal en het geluid van wegsissend gas. Wat was er gebeurt ? Eén van de leidingen, de persleiding,
bleek ontploft. Koelgas weg.
Toen ik de monteur belde, was het antwoord "Ah ja....de hoge druk beveiliging doet het nu niet meer, vermits je een bypass hebt gemaakt rond de computer".
Ik heb hier toch wel enige bedenkingen bij. ALs de hoge druk te hoog wordt, duid dat meestal op een verstopping tussen de compressor en de verdamper.
Al bij al een vervelend probleem. Ik zou enerzijds wel een andere 'computer' kunnen aanschaffen (prijs 950 Euro volgens de monteur).
Maar zullen dan alle problemen rond die airco opgelost zijn ?
Wat is jullie mening hieromtrent ? Wat zouden jullie doen ? De ontplofte leiding is ondertussen besteld.
Bouwjaar :1996
Brandstof :Diesel
Beste forumleden.
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Oswald Govaerts, woon te Antwerpen (B) , gehuwd, 3 kinderen
Koeltechnicus van beroep. Werkzaam als technicus algemeen in de HORECA sector.
Ik bezit sinds twee maanden een Renault Kangoo DCI 1.5 diesel.
Ik kocht hem tweedehands en de verkoper was zo eerlijk om me te vertellen dat de airco niet werkte.
Ondertussen heb ik er al iets van een 1000 kilometer mee gereden, tot volle tevredenheid.
Omdat het stilaan zomer gaat worden, bracht ik hem binnen in de plaatselijke Renaultgarage met de vraag of zij de airco konden herstellen.
Na twee dagen kreeg ik telefoon met de mededeling dat de fout in de 'computer' zit.
Ben hem terug gaan ophalen (150 Euro diagnosekost) en heb het schema van deze wagen opgezocht.
Ik heb het volgende gedaan :
Het relais van de compressor heb ik door middel van een aparte schakelaar gestuurd.
Aanvankelijk werkte dit vrij goed. Ik heb een testrit gedaan en de airco deed het prima.
Tot vanochtend. Een luide knal en het geluid van wegsissend gas. Wat was er gebeurt ? Eén van de leidingen, de persleiding,
bleek ontploft. Koelgas weg.
Toen ik de monteur belde, was het antwoord "Ah ja....de hoge druk beveiliging doet het nu niet meer, vermits je een bypass hebt gemaakt rond de computer".
Ik heb hier toch wel enige bedenkingen bij. ALs de hoge druk te hoog wordt, duid dat meestal op een verstopping tussen de compressor en de verdamper.
Al bij al een vervelend probleem. Ik zou enerzijds wel een andere 'computer' kunnen aanschaffen (prijs 950 Euro volgens de monteur).
Maar zullen dan alle problemen rond die airco opgelost zijn ?
Wat is jullie mening hieromtrent ? Wat zouden jullie doen ? De ontplofte leiding is ondertussen besteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Airco manueel schakelen
Wel eens gehad tijdens vullen leiding geklapt. Mogelijk was leiding al slecht. Verstopte condensor ook niet zeldzaam.
Neem een gebruikte computer. Dealermonteur weet ook niet alles.
Neem een gebruikte computer. Dealermonteur weet ook niet alles.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 mar 2014
- Laatste bezoek: 15 apr 2014 11:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Antwerpen België
Re: Airco manueel schakelen
Bedankt, Mechanic.
Dat een condensor verstop kan raken, wist ik niet. Dat zou meteen veel kunnen verklaren.
Heb nog een vraagje. Ik liet daarstraks de motor zo'n 20 minuten stationair draaien.
Mijn temperatuurmeter gaf 4 blokjes aan. Dat doet hij steeds wanneer ik een einde rijd.
Maar die hele tijd heb ik de ventilator nooit één keer weten draaien. Kan dat kloppen ?
Mijn andere wagen, een toyota, laat de ventilator reeds na een paar minuten draaien.
Nogmaals mijn gemeende dank !
Dat een condensor verstop kan raken, wist ik niet. Dat zou meteen veel kunnen verklaren.
Heb nog een vraagje. Ik liet daarstraks de motor zo'n 20 minuten stationair draaien.
Mijn temperatuurmeter gaf 4 blokjes aan. Dat doet hij steeds wanneer ik een einde rijd.
Maar die hele tijd heb ik de ventilator nooit één keer weten draaien. Kan dat kloppen ?
Mijn andere wagen, een toyota, laat de ventilator reeds na een paar minuten draaien.
Nogmaals mijn gemeende dank !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Airco manueel schakelen
Draait je fan wel als de ac draait? Zoniet verklaard dat de hoge druk..
De diesel maakt weinig warmte,dus fan begint pas na heel lange tijd.
De diesel maakt weinig warmte,dus fan begint pas na heel lange tijd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 mar 2014
- Laatste bezoek: 15 apr 2014 11:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Antwerpen België
Re: Airco manueel schakelen
Nee, de fan liep niet toen ik de compressor liet lopen. Kan de hoge druk dan zo hard oplopen ?
Het probleem is, dat ik het juiste relais niet vind voor de fan.
ALs ik het schema bekijk, zou ik dan een positieve spanning moeten leggen net voor de weerstand die de fan op halve kracht laat lopen.
ALs ik de weerstand kan vinden, zou ik dat eens kunnen proberen !
Het probleem is, dat ik het juiste relais niet vind voor de fan.
ALs ik het schema bekijk, zou ik dan een positieve spanning moeten leggen net voor de weerstand die de fan op halve kracht laat lopen.
ALs ik de weerstand kan vinden, zou ik dat eens kunnen proberen !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Airco manueel schakelen
Fan moer idd draaien bij ingeschakelde airco.
Als koeltechnicus weet je vast dat het bloedheet wordt door de verschillende cycli.
Als koeltechnicus weet je vast dat het bloedheet wordt door de verschillende cycli.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 mar 2014
- Laatste bezoek: 15 apr 2014 11:58
- Actief als: particulier
- Locatie: Antwerpen België
Re: Airco manueel schakelen
Inderdaad. Van zodra ik die nieuwe leiding in m'n bezit heb, monteer ik ze.
Vooraleer ik de airco start, zoek ik toch eerst een vakman te raadplegen. Ik heb namelijk alleen een vulkraan voor de lage druk en kan dus de hoge druk niet monitoren. En moest het zijn dat de condensor verstopt zit (of het expantieventiel) kom ik opnieuw in de problemen.
Ondertussen heb ik het relais voor de fan gevonden. Er zit er een voor hoge snelheid en eentje voor de lage snelheid. (met een weerstand er tussen)
Die voor de lage snelheid moet ik hebben als de airco loopt. Daar ga ik me eerst even op concentreren !
Ik laat in alle geval via deze weg nog weten hoe het verder afloopt.
Bedankt voor uw raad !
Vooraleer ik de airco start, zoek ik toch eerst een vakman te raadplegen. Ik heb namelijk alleen een vulkraan voor de lage druk en kan dus de hoge druk niet monitoren. En moest het zijn dat de condensor verstopt zit (of het expantieventiel) kom ik opnieuw in de problemen.
Ondertussen heb ik het relais voor de fan gevonden. Er zit er een voor hoge snelheid en eentje voor de lage snelheid. (met een weerstand er tussen)
Die voor de lage snelheid moet ik hebben als de airco loopt. Daar ga ik me eerst even op concentreren !
Ik laat in alle geval via deze weg nog weten hoe het verder afloopt.
Bedankt voor uw raad !
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 171 Weergaves
-
Laatste bericht door VerstappenE
-
- 0 Reacties
- 265 Weergaves
-
Laatste bericht door Matradjet
-
- 2 Reacties
- 643 Weergaves
-
Laatste bericht door railroader66
-
- 8 Reacties
- 808 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 293 Weergaves
-
Laatste bericht door Hens
-
-
Hoe interieurfilter vervangen? (Twingo 2004 met airco)
door Vertrokken gebruiker 45857 » » in Techniek algemeen - 4 Reacties
- 605 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken gebruiker 45857
-
-
- 2 Reacties
- 399 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic