kleine update:
spaanse garagist van Renault garage in Palamos legde zijn hand op de motor, voelde even en zei : "es OK". Of dat helemaal waar is weet ik nog altijd niet maar na een rit van 1350 km waren we toch zonder problemen weer thuis. Met een wagen waarvan het daveren eigenlijk zo goed als weg is (hoe klinkt een 10 jaar oude scenic met bijna 235k km?).
Lange, rustige ritten schijnen het één en ander te reinigen ?
Iemand zei me na dat eerste voorval dat daveren ook kan voorkomen als een motor maar op zoveel poten loopt. Vervuilde diesel ergens onderweg, of zijn die "verbeterde" diesel mengsels (total premium en consoorten) toch niet zo goed voor een oudere wagen ? Ik gooi af en toe wel eens een busje injector reiniger van bardahl (net als voor de vakantie) en daar loopt de motor toch rustiger van.
Toen we bij die garage stonden was het daveren ook (alweer) minder en ik had precies de indruk dat het nog minderde toen hij de airco afzette. (airco verbonden aan motor?).
Wat me ook opviel bij het begin van de terugrit was dat remmen nogal schokkerig verliep, alsof de ABS ermee gemoeid was. Nu de motor weer gekalmeerd lijkt, is het remmen ook weer normaal, kan er een verband zijn tussen de twee ? Kan niet inschatten of de remmen helemaal op zijn, maar ik zou niet verwachten dat het probleem dan minder wordt na 1300km
Ik noem alles maar op, want zo lang de motor niet nog eens staat te dansen gelijk een oude bus of een traktor (het soort lawaai waarvan alle omstaanders omkijken en denken: hoe komt het dat die nog kunnen rijden) is diagnose waarschijnlijk weer lastig.
Rijden bleef hij altijd normaal doen, zolang je de ramen maar dichthield viel het mee