Versnellingsbak Gr Espace IV 2.2 dci 2003
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Versnellingsbak Gr Espace IV 2.2 dci 2003
In April 2006 kreeg ik bericht van Renault Nederland dat er een modificatie moest plaats vinden bij mijn auto.
Er moest een nieuwe hoofdcilinder bij de koppeling komen. Dit is 2 weken later gebeurd bij een officiele Renault-dealer in Nederland.
Op de terugweg v/d garage maakte de auto op sommige momenten een geluid dat ik niet direkt kon plaatsen.
Een week later heb ik de after-sales-manager v/die garage gebeld en hem verteld wat er aan de hand was en dat ik heel duidelijk het gevoel had dat het"mijn" auto niet meer was. Hij stelde voor dat een monteur van hen de auto een paar dagen mee zou nemen om e.e.a. te ondervinden. Omdat ik een goede relatie met de garage heb/had stelde ik voor dat ik eerst zelf zou gaan onderzoeken wanneer dat geluid precies de kop op stak, dat zou beide partijen tijd en dus geld schelen. Mijn onderzoek heeft maanden geduurd (heel slordig van mij!!) en vorige week werd het geluid duidelijker en duidelijker en daarom ben ik toen pas eindelijk naar de dealer terug gegaan. Deze heeft de chef werkplaats erin laten rijden en zijn concluse was na de proefrit dat ik de auto gelijk maar moest laten staan en dat er een lager kapot was in de bak. 's Middags kreeg ik een e-mail v/d garage met een offerte: inruilversnellingsbak
€ 2250,- koppelingsset € 305,- hydraulische druklager € 130,- en arbeid € 1166,- en nog wat, samen in elk geval
€ 4000,-
Mijn vraag is nu: is er op enige manier aan te tonen dat op het moment dat de hoofdcilinder vervangen werd dit tot gevolg kan hebben dat mijn bak naar de knoppen gaat?
De cilinder zit op de bak en in theorie hoeft men dus niet in de bak te zijn.
Maar kan het zo zijn dat de werking van de cilinder die moest worden vervangen niet goed geweest is en er dus al een basis is gelegd voor het kapot gaan? en dat de nieuwe cilinder dit proces ongelofelijk versneld heeft?
Ik heb uiteraard ook vraagtekens bij het feit dat de garage gelijk voorstelt om maar gelijk alles te vervangen, want ik ben nog steeds van mening dat men bij een Renault-dealer alleen maar denkt aan vervangen en nooit aan repareren.
Uitkijkend naar een reaktie in dit trieste weekend,
Lucien
Er moest een nieuwe hoofdcilinder bij de koppeling komen. Dit is 2 weken later gebeurd bij een officiele Renault-dealer in Nederland.
Op de terugweg v/d garage maakte de auto op sommige momenten een geluid dat ik niet direkt kon plaatsen.
Een week later heb ik de after-sales-manager v/die garage gebeld en hem verteld wat er aan de hand was en dat ik heel duidelijk het gevoel had dat het"mijn" auto niet meer was. Hij stelde voor dat een monteur van hen de auto een paar dagen mee zou nemen om e.e.a. te ondervinden. Omdat ik een goede relatie met de garage heb/had stelde ik voor dat ik eerst zelf zou gaan onderzoeken wanneer dat geluid precies de kop op stak, dat zou beide partijen tijd en dus geld schelen. Mijn onderzoek heeft maanden geduurd (heel slordig van mij!!) en vorige week werd het geluid duidelijker en duidelijker en daarom ben ik toen pas eindelijk naar de dealer terug gegaan. Deze heeft de chef werkplaats erin laten rijden en zijn concluse was na de proefrit dat ik de auto gelijk maar moest laten staan en dat er een lager kapot was in de bak. 's Middags kreeg ik een e-mail v/d garage met een offerte: inruilversnellingsbak
€ 2250,- koppelingsset € 305,- hydraulische druklager € 130,- en arbeid € 1166,- en nog wat, samen in elk geval
€ 4000,-
Mijn vraag is nu: is er op enige manier aan te tonen dat op het moment dat de hoofdcilinder vervangen werd dit tot gevolg kan hebben dat mijn bak naar de knoppen gaat?
De cilinder zit op de bak en in theorie hoeft men dus niet in de bak te zijn.
Maar kan het zo zijn dat de werking van de cilinder die moest worden vervangen niet goed geweest is en er dus al een basis is gelegd voor het kapot gaan? en dat de nieuwe cilinder dit proces ongelofelijk versneld heeft?
Ik heb uiteraard ook vraagtekens bij het feit dat de garage gelijk voorstelt om maar gelijk alles te vervangen, want ik ben nog steeds van mening dat men bij een Renault-dealer alleen maar denkt aan vervangen en nooit aan repareren.
Uitkijkend naar een reaktie in dit trieste weekend,
Lucien
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3455
- Lid geworden op: 27 aug 2004
- Laatste bezoek: 08 feb 2025 13:40
- Actief als: particulier
- Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp, is er sprake geweest van een soort van terug-roep-actie van Renault t.a.v. de hydraulische koppeling ?
Dan is het denk ik belangrijk te weten waarom deze terugroep actie in gang gezet is.
Wat zouden de gevolgen zijn geweest wanneer de hoofdcylinder niet vervangen werd ?
Ik neem aan dat Renault de hoofdcylinder vervangen heeft voor een exemplaar met dezelfde afmetingen, danwel ook de hulpcylinder aangepast heeft wanneer de hoofdcylinder door het hebben van een andere diameter een hogere druk opleverd.
Welk lager is overigens kapot ?
Het te lang doorrijden gaat hier wel in meespelen denk ik zo.
Wanneer er fouten gemaakt zijn door de dealer, had de schade beperkt danwel voorkomen kunnen worden door tijdig in te grijpen. Dat is door de dealer aangeboden, maar in onderling overleg wat anders afgelopen. Alleen een paar maanden...denk dat de dealer dan ook gedacht heeft 'het zal meegevallen zijn' ofzo.
Dus over de vraag 'wie gaat dat betalen' denk ik dat in elk geval het grootste deel van de rekening helaas voor je...
Misschien dat hij uit coulance of (indien van toepassing) medeschuld aan de schade wat meer voor eigen rekening neemt, maar dat is koffie-dik kijken.
Dan is het denk ik belangrijk te weten waarom deze terugroep actie in gang gezet is.
Wat zouden de gevolgen zijn geweest wanneer de hoofdcylinder niet vervangen werd ?
Ik neem aan dat Renault de hoofdcylinder vervangen heeft voor een exemplaar met dezelfde afmetingen, danwel ook de hulpcylinder aangepast heeft wanneer de hoofdcylinder door het hebben van een andere diameter een hogere druk opleverd.
Welk lager is overigens kapot ?
Het te lang doorrijden gaat hier wel in meespelen denk ik zo.
Wanneer er fouten gemaakt zijn door de dealer, had de schade beperkt danwel voorkomen kunnen worden door tijdig in te grijpen. Dat is door de dealer aangeboden, maar in onderling overleg wat anders afgelopen. Alleen een paar maanden...denk dat de dealer dan ook gedacht heeft 'het zal meegevallen zijn' ofzo.
Dus over de vraag 'wie gaat dat betalen' denk ik dat in elk geval het grootste deel van de rekening helaas voor je...
Misschien dat hij uit coulance of (indien van toepassing) medeschuld aan de schade wat meer voor eigen rekening neemt, maar dat is koffie-dik kijken.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Dit defect heeft niets met de terugroepactie van Renault te maken en is ook niet veroorzakt door het monteren van een verkeerde hoofdcilinder.
De terugroepactie was erop gericht om de hoofdcilinder te vervangen en eventueeel een sterkere terugtrekveer te monteren om het blijven hangen van het pedaal te voorkomen.
Hierbij is de hoofdcilinder vervangen.
Deze zit direct achter het koppelingspedaal en niet bij de versnellingsbak, dat is de werkcilinder.
Bij deze auto is de werkcilinder in het druklager ingebouwd en niet van buitenaf bereikbaar.
Wanneer de werkcilinder vervangen moet worden, moet dan ook de hele bak uitgebouwd worden.
Deze ingreep is niet in deze terugroepactie inbegrepen en is als het goed is ook niet uitgevoerd.
Dat de bak is kapotgelopen is in dit geval deels te wijten aan de bestuurder dat deze de dealer tegemoet wilde komen door zelf op onderzoek uit te willen gaan.
Echter is het personeel bij een garagebedrijf en zeker bij een dealer getraind om defecten aan de hand van geluiden, trillingen en andere vage klachten snel en duidelijk op te sporen.
Aan de andere kant is het wel erg vlot dat de bak nu al kapot loopt.
Wanneer de auto altijd bij de betreffende dealer volgens schema in onderhoud is geweest kan er aanspraak op gemaakt worden op coulance regelingen waardoor het reparatiebedrag beduidend lager kan uitvallen.
Misschien had het nog wel een garantie geval kunnen zijn wanneer er direct actie was ondernomen (1e registratiedatum van de auto na oktober 2003?).
Het is heel jammer dat het zo is gelopen maar het had anders kunnen aflopen als er direct actie was ondernomen.
Antonio.
De terugroepactie was erop gericht om de hoofdcilinder te vervangen en eventueeel een sterkere terugtrekveer te monteren om het blijven hangen van het pedaal te voorkomen.
Hierbij is de hoofdcilinder vervangen.
Deze zit direct achter het koppelingspedaal en niet bij de versnellingsbak, dat is de werkcilinder.
Bij deze auto is de werkcilinder in het druklager ingebouwd en niet van buitenaf bereikbaar.
Wanneer de werkcilinder vervangen moet worden, moet dan ook de hele bak uitgebouwd worden.
Deze ingreep is niet in deze terugroepactie inbegrepen en is als het goed is ook niet uitgevoerd.
Dat de bak is kapotgelopen is in dit geval deels te wijten aan de bestuurder dat deze de dealer tegemoet wilde komen door zelf op onderzoek uit te willen gaan.
Echter is het personeel bij een garagebedrijf en zeker bij een dealer getraind om defecten aan de hand van geluiden, trillingen en andere vage klachten snel en duidelijk op te sporen.
Aan de andere kant is het wel erg vlot dat de bak nu al kapot loopt.
Wanneer de auto altijd bij de betreffende dealer volgens schema in onderhoud is geweest kan er aanspraak op gemaakt worden op coulance regelingen waardoor het reparatiebedrag beduidend lager kan uitvallen.
Misschien had het nog wel een garantie geval kunnen zijn wanneer er direct actie was ondernomen (1e registratiedatum van de auto na oktober 2003?).
Het is heel jammer dat het zo is gelopen maar het had anders kunnen aflopen als er direct actie was ondernomen.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 14 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dank voor jullie reakties die zeker hebben geholpen bij het zoeken naar de juiste oplossing.
Vorige week heb ik mijn Renault naar een bedrijf in Waardenburg gebracht en vandaag heb ik hem opgehaald.
http://www.rhenoy.nl
Dit bedrijf repareert bijna uitsluitend lease-auto's en krijgt gemiddeld 2 tot 3 auto's per week binnen met dezelfde klachten als die van mij. Daarom hebben zij ook veel artikelen op voorraad en kunnen snel werken.
Zij hebben alle 8 lagers vervangen en een nieuwe koppelingsset aangebracht.
Totaal kostte deze reparatie € 1700,00
De Renault-dealer vroeg € 4000,00
Het grootste verschil zit hem daarin dat Renault ervan uit ging dat er een ruilbak in moest ( € 2250,-) en de arbeid die bij Renault € 1166,- kost en bij Rhenoy € 450,-
Overigens heb ik 6 mnd. garantie op de reparatie.
Kortom: voorlopig heb ik het even gehad met de Renault-dealer, hoewel ik natuurlijk nog wel even moet afwachten hoe lang alles nog goed gaat. Maar in elk geval staat de houding van Rhenoy wat betreft de werkwijze (niet gelijk alles vervangen, maar repareren indien mogelijk) mij wel aan.
Vorige week heb ik mijn Renault naar een bedrijf in Waardenburg gebracht en vandaag heb ik hem opgehaald.
http://www.rhenoy.nl
Dit bedrijf repareert bijna uitsluitend lease-auto's en krijgt gemiddeld 2 tot 3 auto's per week binnen met dezelfde klachten als die van mij. Daarom hebben zij ook veel artikelen op voorraad en kunnen snel werken.
Zij hebben alle 8 lagers vervangen en een nieuwe koppelingsset aangebracht.
Totaal kostte deze reparatie € 1700,00
De Renault-dealer vroeg € 4000,00
Het grootste verschil zit hem daarin dat Renault ervan uit ging dat er een ruilbak in moest ( € 2250,-) en de arbeid die bij Renault € 1166,- kost en bij Rhenoy € 450,-
Overigens heb ik 6 mnd. garantie op de reparatie.
Kortom: voorlopig heb ik het even gehad met de Renault-dealer, hoewel ik natuurlijk nog wel even moet afwachten hoe lang alles nog goed gaat. Maar in elk geval staat de houding van Rhenoy wat betreft de werkwijze (niet gelijk alles vervangen, maar repareren indien mogelijk) mij wel aan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 20 jan 2007
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Ik ben blij om te horen dat je problemen opgelost zijn, en ook ik ben een voorstander van repareren in plaats van vervangen. Gelukkig heeft 'mijn' garage dezelfde instelling, en zullen die ook eerst kijken of het defecte gerepareerd kan worden voordat zij aan vervangen gaan denken...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 66 Weergaves
-
Laatste bericht door citrovw
-
- 0 Reacties
- 398 Weergaves
-
Laatste bericht door fibi_18
-
- 1 Reacties
- 460 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 6 Reacties
- 195 Weergaves
-
Laatste bericht door Frank Frenken
-
- 7 Reacties
- 1419 Weergaves
-
Laatste bericht door adjr
-
- 1 Reacties
- 223 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 7 Reacties
- 631 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic