Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
De nieuwere gen Leafs hebben vanaf 2013 ofzo inderdaad ook een (veel) efficientere kachel (vermoed ook warmtepomp). Tevens is de lader 2 keer zo snel (6.2 kW ofzo, joepie) en verplaatst zodat er meer bagageruimte is. De motor is minder krachtig geworden, waardoor kennelijk totaal de NEDC range groter is geworden.Opladen in het buitenland
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 20 jul 2013
- Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Inderdaad: de Leaf heeft een warmtepomp vanaf de uitvoering Accenta. De Visia heeft dat niet.
Bovendien is daar enkel de 1f 16A lader inbegrepen. De "dubbele" lader met een vermogen van 6,6 kW is voor alle versies een optie van 965€. De DC-snellader is voor de Visia een optie van 490€.
Uitrustingslijst Nissan Leaf
We beseffen te weinig hoe verwend we wel zijn met de laadmogelijkheden van de Zoe.
Bovendien is daar enkel de 1f 16A lader inbegrepen. De "dubbele" lader met een vermogen van 6,6 kW is voor alle versies een optie van 965€. De DC-snellader is voor de Visia een optie van 490€.
Uitrustingslijst Nissan Leaf
We beseffen te weinig hoe verwend we wel zijn met de laadmogelijkheden van de Zoe.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 33
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Ik wel!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 02 okt 2013
- Laatste bezoek: 04 dec 2017 13:50
- Actief als: particulier
- Locatie: Amsterdam
Re: Opladen in het buitenland
"We beseffen te weinig hoe verwend we wel zijn met de laadmogelijkheden van de Zoe."
Nou door te testen met andere EV's, waaronder Tesla/ e-Golf/ i3, ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat het concept achter de Chameleon lader echt goed doordacht is. Weliswaar erg gevoelig voor aardingsproblemen en naar mijn gevoel best wel wat storingen in de eerste jaargang maar los daarvan superieur aan nagenoeg alle andere auto's. Ja behalve de Tesla natuurlijk want ik vind die Superchargers, hoewel ik die amper zou gebruiken, verbazend heftig met zijn 120kW ....... Maar ja, voor dat geld kun je 4 Zoe's halen ......
Nou door te testen met andere EV's, waaronder Tesla/ e-Golf/ i3, ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat het concept achter de Chameleon lader echt goed doordacht is. Weliswaar erg gevoelig voor aardingsproblemen en naar mijn gevoel best wel wat storingen in de eerste jaargang maar los daarvan superieur aan nagenoeg alle andere auto's. Ja behalve de Tesla natuurlijk want ik vind die Superchargers, hoewel ik die amper zou gebruiken, verbazend heftig met zijn 120kW ....... Maar ja, voor dat geld kun je 4 Zoe's halen ......
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 33
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Gezien de onderzoeksresultaten van HarmOtten (zie topic On Board Diagnostics) vraag ik mij wel af of de Tesla in de winter niet ook op veel lager vermogen laadt dan in de zomer. Wordt die 120 kW beneden de 15 graden wel gehaald?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
De laadsnelheid van een batterij wordt uitgedrukt in verhouding tot de capaciteit. Men spreekt in dat verband over xC waarbij x de factor is van het laadvermogen gedeeld door de capaciteit van de batterij. Voor ontladen spreekt men trouwens ook over xC. De meeste batterijen kunnen sneller ontladen dan opladen. Op vol vermogen ontladen wij bijna aan 4C, net zoals de Tesla MS.
Voor onze Zoe met een batterijcapaciteit van 22 kWh komt laden met een vermogen van 43 kW dus overeen met ongeveer 2C laden. Dat is al behoorlijk snel en indien systematisch met dat vermogen zou geladen worden, zou de batterij voortijdig degraderen.
Maar de supercharger van Tesla laadt maximaal ongeveer aan 110 kW. Voor een capaciteit van 85 kWh is dat dus "slechts" 1,3C. In die zin is het laden aan 43 kW voor ons een zwaardere belasting voor de batterij dan bij de supercharger voor de Tesla.
Op het Teslaforum klaagt men ook dat een koude batterij, want het is eerder de temperatuur van de batterij dan de omgevingstemperatuur die beperkingen oplegt, minder snel doet laden.
Voor onze Zoe met een batterijcapaciteit van 22 kWh komt laden met een vermogen van 43 kW dus overeen met ongeveer 2C laden. Dat is al behoorlijk snel en indien systematisch met dat vermogen zou geladen worden, zou de batterij voortijdig degraderen.
Maar de supercharger van Tesla laadt maximaal ongeveer aan 110 kW. Voor een capaciteit van 85 kWh is dat dus "slechts" 1,3C. In die zin is het laden aan 43 kW voor ons een zwaardere belasting voor de batterij dan bij de supercharger voor de Tesla.
Op het Teslaforum klaagt men ook dat een koude batterij, want het is eerder de temperatuur van de batterij dan de omgevingstemperatuur die beperkingen oplegt, minder snel doet laden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Opladen in het buitenland
Interessant. Weer iets nieuws geleerd over batterijentechniek. Deze C factor verklaart dan wellicht ook waarom de 65kw versie van de Tesla langzamer laad bij de snellaadstations? Die klacht lees je namelijk ook op de fora. Ik neem aan omdat de C factor dus relatief hoger is en dit meer interne belasting oplevert voor de batterij?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Op zich is het ook logisch dat een grote batterije, met grotere capaciteit, meer stroom en dus vermogen kan leveren dan een kleinere batterij. toch zijn er relatief kleine batterijen die toch een hoog vermogen kunnen leveren. Maar niet lang uiteraard. Er zijn LiPo's die 40C stroom kunnen leveren, maar aan die stroom zijn ze binnen 1/40 van een uur, dus na 1,5 minuten leeg. Die worden gebruikt voor dragraces van elektrische moto's.
Dat het laadvermogen bij een 60 kWh-versie van de MS van Tesla snel afneemt, is volgens mij in de eerste plaats te wijten aan het eerder bereiken van de CV-fase. Vanaf dan neemt de stroom geleidelijk af.
De capaciteit van een batterij is ook belangrijk voor de duurzaamheid. Hoe groter de capaciteit, hoe meer km er in totaal uit de batterij kunnen gehaald worden. Bij een Tesla met een gemiddeld verbruik van 250Wh/km kan je met een bruikbare capaciteit van 75 kWh ongeveer 300 km per lading rijden. Voor onze Zoe kan je ongeveer 150 km per lading rijden. De chemie van de cellen is niet dezelfde maar toch vergelijkbaar. Het is daarom realistisch te verwachten dat je met de batterij van de Zoe ongeveer half zoveel km zal kunnen rijden als met die van de MS. Dat zou voor beiden evenveel laadcycli betekenen.
Dat het laadvermogen bij een 60 kWh-versie van de MS van Tesla snel afneemt, is volgens mij in de eerste plaats te wijten aan het eerder bereiken van de CV-fase. Vanaf dan neemt de stroom geleidelijk af.
De capaciteit van een batterij is ook belangrijk voor de duurzaamheid. Hoe groter de capaciteit, hoe meer km er in totaal uit de batterij kunnen gehaald worden. Bij een Tesla met een gemiddeld verbruik van 250Wh/km kan je met een bruikbare capaciteit van 75 kWh ongeveer 300 km per lading rijden. Voor onze Zoe kan je ongeveer 150 km per lading rijden. De chemie van de cellen is niet dezelfde maar toch vergelijkbaar. Het is daarom realistisch te verwachten dat je met de batterij van de Zoe ongeveer half zoveel km zal kunnen rijden als met die van de MS. Dat zou voor beiden evenveel laadcycli betekenen.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Op het Franse Zoe-forum is sinds enkele dagen grote opwinding over de installatie van een netwerk van snelladers langs de Franse snelwegen de Corri-Door:
http://www.latribuneauto.com/reportages ... ploie.html
http://renault-zoe.forumpro.fr/t6371-un ... -de-lannee
Elke 80 km een snellader. Wanneer ik de deelnemende bedrijven bekijk, gaat het waarschijnlijk om de klassieke snelladers met 3 aansluitingen: chademo, CCS en AC.
Dat maakt de "kleine" EVs meteen toch heel wat bruikbaarder voor de occasionele lange verplaatsing.
De verkopen in Frankrijk, vooral dan van de Zoe, beginnen nu toch aan te trekken, onder meer dankzij een superbonus van nog eens 4200€ voor wie een diesel ouder dan 14 jaar uit verkeer haalt en een EV koopt. Totale subsidie bedraagt in dat geval dus: 6500€ + 4200€.
In Frankrijk kiest men trouwens voor een vaste subsidie van 6.500€ voor iedereen, terwijl men in Nederland en België de zakelijke rijders een procentuele korting gaf via voordeligere belastingstarrieven. Logische keuze als men weet dat Renault deels in handen van de Franse staat is.
http://www.latribuneauto.com/reportages ... ploie.html
http://renault-zoe.forumpro.fr/t6371-un ... -de-lannee
Elke 80 km een snellader. Wanneer ik de deelnemende bedrijven bekijk, gaat het waarschijnlijk om de klassieke snelladers met 3 aansluitingen: chademo, CCS en AC.
Dat maakt de "kleine" EVs meteen toch heel wat bruikbaarder voor de occasionele lange verplaatsing.
De verkopen in Frankrijk, vooral dan van de Zoe, beginnen nu toch aan te trekken, onder meer dankzij een superbonus van nog eens 4200€ voor wie een diesel ouder dan 14 jaar uit verkeer haalt en een EV koopt. Totale subsidie bedraagt in dat geval dus: 6500€ + 4200€.
In Frankrijk kiest men trouwens voor een vaste subsidie van 6.500€ voor iedereen, terwijl men in Nederland en België de zakelijke rijders een procentuele korting gaf via voordeligere belastingstarrieven. Logische keuze als men weet dat Renault deels in handen van de Franse staat is.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Moet die ZOE wel kunnen snelladen, dus niet voor de R240. Voor de rest mooie ontwikkeling voor de vakantie!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 22
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Opladen in het buitenland
Kom kom, je bent op vakantie, dan is 22kW toch prima, beetje genietem croisantje, tukje, koffie, en tuffen - oeps nee - zoeven maar weer
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 10 nov 2023 20:13
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Maar of deze corri-door ook met type 2 stekker uitgerust wordt, staat nergens vermeld. (In Frankrijk wordt AC geladen met type 1 stekkers) Op de aankondiging op Facebook heb ik die vraag meteen gesteld, maar geen reactie ontvangen.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Scherp!
Gaan ze die laders plaatsen of is het een plan?
Gaan ze die laders plaatsen of is het een plan?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 47
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Opladen in het buitenland
@renault15.17,
Je bedoelt Type 3 stekker denk ik: Zie ook: stekkeroverzicht.
Ja, die gekke Fransen hebben natuurlijk weer als enige een andere standaard .
Je bedoelt Type 3 stekker denk ik: Zie ook: stekkeroverzicht.
Ja, die gekke Fransen hebben natuurlijk weer als enige een andere standaard .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Snelladers hebben nooit een type1, altijd een vaste kabel met een type 2renault15.17 schreef:Maar of deze corri-door ook met type 2 stekker uitgerust wordt, staat nergens vermeld. (In Frankrijk wordt AC geladen met type 1 stekkers) Op de aankondiging op Facebook heb ik die vraag meteen gesteld, maar geen reactie ontvangen.
In Frankrijk gebruikte men in het begin een type 3 connector, een soort nationalistische reflex, denk ik.
.
Dat komt hen trouwens duur te staan, want de Europese standaard is de Mennekes of Type 2, zoals ze ook kant voertuig altijd geweest zijn.
Ze zijn er trouwens stilaan aan het overschakkelen. Nieuwe laadpalen hebben al een Type 2, meestal nog gecombineerd met een Type 3. De meeste Zoe-bezitters zullen in de nabije toekomst een nieuwe laadkabel moeten aanschaffen. Of een tussenstukje bouwen zoals hier:
http://renault-zoe.forumpro.fr/t3513-ad ... rope#54934
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 05 jun 2013
- Laatste bezoek: 08 mar 2018 20:30
- Actief als: particulier
- Locatie: Kesteren
Re: Opladen in het buitenland
De type 3 aansluiting is toch de laadpaalzijde en niet de autozijde? Als het 43 kwladers zijn met vaste kabel dan kunnen wij als Nederlandse en Belgische Zoérijders er gewoon laden toch?
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 47
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Opladen in het buitenland
@Marco,
Je hebt gelijk! Alle Zoe's (ook de Franse) hebben gewoon Type 2 aansluiting in de neus, en voor 43kW zullen de snelladers MET kabel uitgevoerd worden. Dus is er wat dat betreft helemaal geen probleem!
Zie ook het 2e plaatje in het artikel van mijn eerste reis naar Zwitserland. Daar heb ik een Franse kabel geleend van Renault, en die heeft dus gewoon Type 2 aan de autozijde.
Je hebt gelijk! Alle Zoe's (ook de Franse) hebben gewoon Type 2 aansluiting in de neus, en voor 43kW zullen de snelladers MET kabel uitgevoerd worden. Dus is er wat dat betreft helemaal geen probleem!
Zie ook het 2e plaatje in het artikel van mijn eerste reis naar Zwitserland. Daar heb ik een Franse kabel geleend van Renault, en die heeft dus gewoon Type 2 aan de autozijde.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Ja, klinkt logisch. Maar Fransen die een snellaadnetwerk aanleggen waar een Franse auto niet aan kan laden is volkomen onlogisch. Tenzij ze inmiddels weten dat de ZOE voortaan met een CCS aansluiting gaat komen en dus voorbereid zijn op de toekomst.
Edit: Harm was me voor. Als Franse Zoe's ook met een type2 uitgerust zijn dan is er niets loos. die Franse stekker zit dus aan de lader kant, niet aan de autokant
Edit: Harm was me voor. Als Franse Zoe's ook met een type2 uitgerust zijn dan is er niets loos. die Franse stekker zit dus aan de lader kant, niet aan de autokant
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Inderdaad, dat is wat ik wilde zeggen.
Maar de overige laadpalen hadden een type 3 en schakelen nu over op type 2.
Maar de overige laadpalen hadden een type 3 en schakelen nu over op type 2.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 47
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Opladen in het buitenland
Yesss, m'n laad-sleutelhanger voor heel Scandinavië is binnen!!
Nu alleen m'n Noors nog een beetje ophalen... Takk Fortum .
Bestellen kan via de website van Fortum. Of een email sturen naar chargedrive.no@fortum.com met vermelding van: date of birth, full invoice adress, phonenumber.
Nu alleen m'n Noors nog een beetje ophalen... Takk Fortum .
Bestellen kan via de website van Fortum. Of een email sturen naar chargedrive.no@fortum.com met vermelding van: date of birth, full invoice adress, phonenumber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Spannend. Rij je er heen of laat je je afzetten door de boot? En is het een verkenning voor je winterrit naar de poolcirkel?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 47
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Opladen in het buitenland
De planning is om het zonder veerdiensten te doen, dus via de bruggen in Denemarken, en dan via Zweden door naar Noorwegen.
En ja, stiekum speelt de Sub Zero Race ook een rol hierin. Misschien ga ik in februari wel meedoen... Dus dan is een beetje verkenning van het "circuit" nooit weg .
En ja, stiekum speelt de Sub Zero Race ook een rol hierin. Misschien ga ik in februari wel meedoen... Dus dan is een beetje verkenning van het "circuit" nooit weg .
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 08 jan 2014
- Laatste bezoek: 25 mar 2016 17:09
- Actief als: particulier
Re: Opladen in het buitenland
Wow, erg mooie uitdaging weer! Noorwegen is net als Nederland een echt EV land met een goede laad infrastructuur. Ik ben erg nieuwsgierig naar je reisverslag t.z.t. en ik wens jullie alvast een goede reis!
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 jul 2015
- Laatste bezoek: 05 jul 2015 12:11
- Actief als: particulier
Re: Opladen in het buitenland
Ik heb een vraag die ik niet kan terugvinden via het internet, hopelijk dat jullie mij kunnen helpen.
Wat heb ik nodig om te kunnen laden in Frankrijk?
Wat heb ik nodig om te kunnen laden in Frankrijk?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
@Gabi78 : waarschijnlijk een andere laadkabel, de aansluitingen op de laadpaal zijn anders dan de hier gebruikelijke mennekes. Mogelijk kun je zo'n kabel lenen bij je dealer of is er iemand op het forum met zo'n kabel. Zo langzamerhand schijnt men overigens weer naar mennekes over te schakelen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Dan heb ik nog een vraag: Over een paar weken gaan we naar Gent en Brugge. Snelladen bij Antwerpen (bij d'n Brico) is bekend, maar dan? Het liefst gooi ik 'm even vol aan een 22kW en parkeer dan bij het B&B. Laadpalen in de buurt van het B&B lijken er niet te zijn of werken niet met TNM kaart. Geprobeerd een pas bij EV-point en BlueCorner,aan te schaffen, maar die teren nog op iets wat in 2013 is bedacht. Mobib op de Parkings bij het spoor lijkt wel wat , maar ook dat dateert uit die tijd en werkt dat nu nog zo? Wat is een goede laadpas voor Belgie of doe ik het gewoon met de TNMpas?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
IK lees nogal eens het Franse Zoe-forum.Gabi78 schreef: Wat heb ik nodig om te kunnen laden in Frankrijk?
De snellaadpalen zijn gewoon te gebruiken, want een vast kabel. Langs de autokant is er geen verschil tussen Franse en Nederlands/Belgisch: alle Zoe's hebben een type aansluiting. De laadpalen vind je het gemakkelijkst op chargemap.com. Ikea, Leclercq en bij Auchan bieden snellaadpalen aan. Daarvoor is ee Kiwhi-pas nodzakelijk. Die kan ook door buitenlanders aangevraagd worden, maar daarvoor neem je best contact op via mail. De online-pagina's zijn enkel afgestemd op Franse gebruikers. Zo kan het ook.
Binnenkort installeert men de corri-door: langs de snelweg elke 80 km een snellaadpaal. Daarvoor heb je deze nodig http://www.sodetrel-mobilite.fr/cb/portal/#/
Hoe langer hoe meer verschijnen in Frankrijk ook de type2 versnelde laadstations. De Europese standaard is type 2 en de nieuw geïnstalleerde palen krijgen minstens ook type 2 of zelfs alleen type 2. De Franse klanten kunnen kiezen tussen een T3-T2 of een T2-T2 laadkabel. Geef het nog enkele jaren en ook Frankrijk is volledig type 2.
Succes en houd ons op de hoogte.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 47
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Opladen in het buitenland
In Denemarken heb je om de laadpalen te kunnen bedienen naast CLEVER, waarvoor buitenlanders een prepaid kaart kunnen kopen, ook palen van E.ON. Op hun website vond ik de volgende informatie:
Navraag hierover leverde het volgende op:
De vraag is of de snelladers van E.ON al net zo intelligent zijn als die van Fastnet en Allego in Nederland. Maargoed, dat gaan we zien .
Mocht het om de een of andere reden bij E.ON toch niet lukken, dan kan ik in ieder geval terugvallen op Clever.
Dat klinkt niet erg hoopvol. Maar verder hebben ze ook snellaadpalen langs de snelweg, al kon ik daar geen informatie op hun website over vinden.E.ON website schreef:Our charge network is AC 11kW and is capable of charging all types of electric cars, except Renault Zoe Z.E.
Navraag hierover leverde het volgende op:
99 DKK is iets meer dan €13. Bij een lege accu van de huidige Zoe wordt de prijs per kWh dan €0,61Kundecenter E.ON schreef:We are in the process of making Renault Zoe compatible with our public chargespots. Until the work is completed, you are welcome to use our QuickChargers along the highway from Aarhus to Copenhagen.
You can purchase a one-time charge, CITY-Charge Cash, for 99,00 DKK. It is a flat rate charge, with no time- or kWh-limit. You simply call our 24-hour-service, +45 70 27 05 77, when you arrive at the QuickCharger. The charge will be made available to you instantly and the payment is made over the phone, using your credit card.
You can find the nearest QuickCharger on our map here. The white icons represents the QuickChargers.
We will make an announcement on our homepage and Facebook, as soon as all our public chargespots are made Zoe compatible.
De vraag is of de snelladers van E.ON al net zo intelligent zijn als die van Fastnet en Allego in Nederland. Maargoed, dat gaan we zien .
Mocht het om de een of andere reden bij E.ON toch niet lukken, dan kan ik in ieder geval terugvallen op Clever.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Donateur
- Posts in topic: 47
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Opladen in het buitenland
Naast Fortum, waar ik al een RFID-sleutelhanger van heb, zijn er in Noorwegen nog meer aanbieders van laadpalen. Zoals:
- Grønn kontakt (oplaadpuntenkaart).
- Artic Roads (ishavsveien) (oplaadpuntenkaart).
- EV Power.
- Lyse (oplaadpuntenkaart).
Deze kan je gebruiken via de App GoCharge. Maar om deze App te kunnen gebruiken moet je eerst een account hebben. Het lukt niet om dit zelf aan te maken, want vooralsnog kan je alleen kiezen uit Noorwegen/Zweden/Finland voor je mobiele telefoonnummer . Maar als je even contact opneemt met de klantenservice (kundeservice@wtw.no) dan kunnen zij dat voor je doen. Daarna moet je een Noors kenteken invullen. Aangezien we die niet hebben, krijg je van de klanterservice een dummy kenteken. Tsja, 't is een tijdelijke workaround, maar het belangrijkste is dat het werkt! Vervolgens kan je je creditcard gegevens invullen voor de betalingen.
- Grønn kontakt (oplaadpuntenkaart).
- Artic Roads (ishavsveien) (oplaadpuntenkaart).
- EV Power.
- Lyse (oplaadpuntenkaart).
Deze kan je gebruiken via de App GoCharge. Maar om deze App te kunnen gebruiken moet je eerst een account hebben. Het lukt niet om dit zelf aan te maken, want vooralsnog kan je alleen kiezen uit Noorwegen/Zweden/Finland voor je mobiele telefoonnummer . Maar als je even contact opneemt met de klantenservice (kundeservice@wtw.no) dan kunnen zij dat voor je doen. Daarna moet je een Noors kenteken invullen. Aangezien we die niet hebben, krijg je van de klanterservice een dummy kenteken. Tsja, 't is een tijdelijke workaround, maar het belangrijkste is dat het werkt! Vervolgens kan je je creditcard gegevens invullen voor de betalingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Hebben wij het hier nou zo goed voor elkaar met de roaming laadpassen?
Lijkt er op dat ze dat in Noorwegen etc. ook niet kennen. Afgelopen week wat in Belgie rondgereden en node deze functionaliteit gemist bij die paar laadpalen daar. Interparking parkings heeft veel laadpalen, maar een eigen kaart. Gelukkig heeft de beheerder voor ons de paal aangezet. Overigens vind ik 22 kW niet zo'n goede keuze voor een Parking. De gratis snellader in Brussel bij Electrabel, is gratis, maar zie maar dat je de taxi-chauffeurs met EV-taxi's van je afhoud en de ZOE schakelde na ca. 5 min. uit, 4 keer achter elkaar. Het fijnste zijn natuurlijk de TNM-laadpunten (die met de TNM-pas te bedienen zijn). BlueCorner-palen zijn dat veelal, de constructie is niet zo solide (zijn watervangers, electra vind dat niet leuk en de stalen behuizing ook niet)
Lijkt er op dat ze dat in Noorwegen etc. ook niet kennen. Afgelopen week wat in Belgie rondgereden en node deze functionaliteit gemist bij die paar laadpalen daar. Interparking parkings heeft veel laadpalen, maar een eigen kaart. Gelukkig heeft de beheerder voor ons de paal aangezet. Overigens vind ik 22 kW niet zo'n goede keuze voor een Parking. De gratis snellader in Brussel bij Electrabel, is gratis, maar zie maar dat je de taxi-chauffeurs met EV-taxi's van je afhoud en de ZOE schakelde na ca. 5 min. uit, 4 keer achter elkaar. Het fijnste zijn natuurlijk de TNM-laadpunten (die met de TNM-pas te bedienen zijn). BlueCorner-palen zijn dat veelal, de constructie is niet zo solide (zijn watervangers, electra vind dat niet leuk en de stalen behuizing ook niet)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 22
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Opladen in het buitenland
De tegenhanger van BlueCorner in Wallonië is Ze-Mo ( http://www.ze-mo.be/ ). Werkt met TMN pas. Viroinval heeft mij een keer "gered" met nog 7km in de batterij Goed te vinden op Chargemap.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Die klachten over de snellaadpaal van Suez vind ik vreemd: ik heb er al meerdere keren zonder probleem kunnen laden.
Er wordt veel door taxi's geladen. Zij gebruiken de optie "geheime code". Zo kunnen zij hun wagen ladend of niet achterlaten voor hun collega. Voor wie het nodig heeft, wil ik de code wel via pm doorgeven. Als de wagen onbeheerd achtergelaten werd, heb ik geen scrupules om even te ontkoppelen en daarna terug in te steken. Vreemd genoeg geven de byd's de laadkabel vrij.
Er wordt veel door taxi's geladen. Zij gebruiken de optie "geheime code". Zo kunnen zij hun wagen ladend of niet achterlaten voor hun collega. Voor wie het nodig heeft, wil ik de code wel via pm doorgeven. Als de wagen onbeheerd achtergelaten werd, heb ik geen scrupules om even te ontkoppelen en daarna terug in te steken. Vreemd genoeg geven de byd's de laadkabel vrij.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Die "geheime" code is niet de pincode die op het apparaat staat vermeld?
De ZOE heeft zowel op heen als terugreis in Antwerpen (Schoten) probleemloos geladen bij een TNM/Allego snellader . Bij Electrabel/Suez (ABB) stopte de ZOE 4 keer (niet de lader) met melding dat er niet geladen kon worden en rode neus, iedere keer na ca. 5 min. De laatste keer bleef de stekker wat langer zitten omdat ik met een taxi-chauffeur bezig was en toen leek de ZOE weer te gaan laden, wat eigenlijk niet kon omdat het laadproces op de ABB lader al gestopt was (dwz de instructie was via het paneel gegeven)
De ZOE heeft zowel op heen als terugreis in Antwerpen (Schoten) probleemloos geladen bij een TNM/Allego snellader . Bij Electrabel/Suez (ABB) stopte de ZOE 4 keer (niet de lader) met melding dat er niet geladen kon worden en rode neus, iedere keer na ca. 5 min. De laatste keer bleef de stekker wat langer zitten omdat ik met een taxi-chauffeur bezig was en toen leek de ZOE weer te gaan laden, wat eigenlijk niet kon omdat het laadproces op de ABB lader al gestopt was (dwz de instructie was via het paneel gegeven)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 42
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Nee, de pincode is een code die je zelf kiest om ervoor te zorgen dat niet iemand anders het laden onderbreekt. Een RFID-kaart kan trouwens ook. Alle byd taxi's gebruiken dezelfde code juist om ervoor te zorgen dat de collega's de wagen kunnen loskoppelen. Ik kwam de code te weten toen een chauffeur mij wilde laten laden. Hij vroeg me om nadien terug zijn wagen met die code in te steken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 88
- Berichten: 1880
- Lid geworden op: 21 dec 2013
- Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Oosterhout NB
- Contacteer:
Re: Opladen in het buitenland
Leuk artikel bij de buren van Kia. 4000 km op vakantie in Europa. Van Ed en Harm hebben ze blijkbaar nog niet gehoord.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25
- Actief als: particulier
Re: Opladen in het buitenland
Opvallend feit uit dit (leuke!) artikel: veruit de meeste snelladers in het buitenland zijn gratis.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 13 Reacties
- 1370 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 2 Reacties
- 300 Weergaves
-
Laatste bericht door Lamoor
-
- 14 Reacties
- 694 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 3 Reacties
- 577 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 1 Reacties
- 327 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin Megane