Verslag van onze trip naar Orleans, Frankrijk (en de hel van Belgie)
Via Oosterhout liep het een beetje stuk bij de Delhaize in Kontich. Omdat deze op zondag gesloten is gaat de lader ook uit.
Hier niet op gecheckt. Opgelost met een lader van Bluecorner in Edegem die naast een italiaans restaurant zit waar we maar gelijk geluncht hebben.
Door naar de vdValk in Nijvel welke niet werkte met de Zoe.
![oeps :doh:](./images/smilies/doh.gif)
Allego gebeld en paal gereset maar laden sloeg af na 1 seconde.
Tja wat nu ? 20 km range over en een lader gevonden in R-link in Courcelles. Enfin na veel zoeken een ev-box achter een hek van een transport bedrijf gevonden waar wel auto's stonden maar niemand open deed.
Hotel gaan zoeken maar niet echt iets gevonden. Mensen aangesproken en een Belg gevonden die ons stroom wilde geven op onze mobiele lader en deze met een adapter op de Belgische verlengsnoer werkend gekregen. Echter na 2 % lading klapte de aardlek eruit waarna mijn hele lader geen spanning meer zag en ik vermoed dat er intern iets kapot is gegaan. (Neuter probleem op 1 fase ?)
Toen Renault Service gebeld (19:49) waarna een Belgische pickup er was om 21:55. Toen een laadpaal gaan zoeken.
McDonalds Charleroi => trafo geeft problemen. Vliegveld Gosselies => Ores laadpaal die alleen met SMS werkt op Belgisch tel.nummer. Dan maar door naar Mons (40 km) waar een Bluecorner laadpaal zou zijn bij de Imagix. Nergens te vinden en blijkt laadpaal weg te zijn.
Nog een Bluecorner laadpaal (volgens website) in Centrum die echter geen TNM of ander pasje pakt (is ZE-MO paal).
Toen was het 00:15 uur (!) Zoe naar Renault Dealer in Mons gebracht en wij naar een hotel Dream in Mons waar blijkt dat
het de oude school van de chaufeur was die nu hotel is (!) Tijd: 01:10. De mokkende chauffeur klaarde nu een beetje op.
Renault zou mailtje sturen om de Zoe te laten laden en laadklepje opgezet.
Volgende dag maandag: Ontbijt maar niet mijn telefoon gecheckt dat de lading begonnen is.
Gebeld met Renault Dealer om 09:30, nee lading is nog niet gebeurd, SMS lading start om 09:42 (22KW), Taxi naar dealer
waar we om 10:50 weg kunnen rijden naar Frankrijk.
Direct door naar Auchan - Petite Forêt om onze Kiwhi pass te testen. Deze werkte direct zodat we verder konden.
Verder geen problemen via Auchan Escaudœuvres, Roye, extra geladen bij de Renault in Senlis. Hier werd een T3 kabel geleend omdat er twee aansluitingen waren maar er kon er maar 1 laden. De andere Zoe even afgekoppeld via het renault pasje en na 15 minuten weer aangesloten.
Door naar een Corri-door paal bij vliegveld Charles de Gaulle en ja hoor geen prepaid kaart in het benzinestation en Kiwhipass werkt niet. Gelukkig genoeg range over om naar de Ikea Paris Nord 2 te gaan. Komen we hier aan staat er een Tesla al 14 minuten te laden en geen chauffeur. Binnen in de Ikea wat gedronken maar ik had mijn telefoon in de auto laten liggen. Loop ik om de Tesla heen komt de chauffeur eraan (soms zit het mee
![yessss :dance:](./images/smilies/dance.gif)
) en dus snel aangesloten.
En verder naar de Auchan in Bretigney-sur-Orge, die na even zoeken in "erreur"
![verdriet :cry2:](./images/smilies/crybaby2.gif)
staat met nog 54 km range over.
Via Kiwhipass app gezocht wat in de buurt zit, Sainville op 47km maar wel in de richting.
Via een hobbeldebobbel weg met 60 km/h om 21:15 er aangekomen waar er gelukkig zowel een T2 als een T3 zit.
Na een uur met 80 km range in het pikkedonker richting Orleans gegaan waar we om 23:05 er waren (5 minuten na sluiting B&B die ik wel telefonisch had ingelicht). Over just in time gesproken !
Kortom: Frankrijk gaat vrij goed maar Belgie is een probleem als de lader bij Nivelles niet werkt.
Er is geen backup daar. Ook de kleine Lolo er naast deed het niet. We twijfelen nu heel erg over de terugweg om dit maar via Duitsland te doen (ik hoop dat ik geen laadpunten gemist hierboven
![uhm :think:](./images/smilies/think.gif)
)
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.