Oliemeter dashboard '99 Scenic
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 06 jul 2012 17:13
- Actief als: particulier
Oliemeter dashboard '99 Scenic
Ik heb een 99'er Scenic. Snelheidsmeter in het midden met daaronder dat oranje display met daarop de gereden KM'ers en de dagteller.
Contact aan en je ziet een aantal blokjes welke het oliepeil aangeven. Ergo, dit fluctueert. Als ik soms een stuk heb gereden, laat 'm even staan en start 'm weer, dan heb ik soms 1 a 2 blokjes. Staat hij langer, dan heb ik er weer 5/6. Soms heb ik er 3. Soms 4.
Komt dit vaker voor? Als in, is dit normaal? Want ik schiet helemaal in de stress wanneer ik 1 blokje zie, terwijl ik een 200 kilometer daarvoor nog 5 blokjes had..
Contact aan en je ziet een aantal blokjes welke het oliepeil aangeven. Ergo, dit fluctueert. Als ik soms een stuk heb gereden, laat 'm even staan en start 'm weer, dan heb ik soms 1 a 2 blokjes. Staat hij langer, dan heb ik er weer 5/6. Soms heb ik er 3. Soms 4.
Komt dit vaker voor? Als in, is dit normaal? Want ik schiet helemaal in de stress wanneer ik 1 blokje zie, terwijl ik een 200 kilometer daarvoor nog 5 blokjes had..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 19:32
Re: Oliemeter dashboard '99 Scenic
Als de motor koud is zit alle olie in de carterpan en zal de peilsensor een volle carterpan zien. Is de motor warm zit niet alle olie in de carterpan omdat deze door hele de motor zit, en kan hierdoor een andere waarde afgeven. Beste is om handmatig te peilen elke week, dan heb je zekerheid.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Er komt nog iets anders om de hoek kijken.
N.l als je veel korte ritjes maakt kan het oliepeil zelfs "stijgen" , dit komt door de onverbrande benzine die langs de zuigers in het oliecarter komt. Ga je vervolgens een behoorlijke rit maken dan zal de olie goed op temperatuur komen en de brandstof via de carterontluchting in de motor verbranden. Ga je dan na die lange rit en teninste 5 minuten stilstand van de motor peilen dan is het peil plots veel lager. En dat kan best een paar streepjes uitmaken!!!
mvg
WillemS
N.l als je veel korte ritjes maakt kan het oliepeil zelfs "stijgen" , dit komt door de onverbrande benzine die langs de zuigers in het oliecarter komt. Ga je vervolgens een behoorlijke rit maken dan zal de olie goed op temperatuur komen en de brandstof via de carterontluchting in de motor verbranden. Ga je dan na die lange rit en teninste 5 minuten stilstand van de motor peilen dan is het peil plots veel lager. En dat kan best een paar streepjes uitmaken!!!
mvg
WillemS
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13
In zo'n geval vooral zelf peilen, gewoon ouderwets met de peilstok, auto horizontaal en met koude motor, dan weet je het zeker. En als je toch de kap open hebt kijk je gelijk even naar je koelvloeistof en je remvloeistof en dan weet je of het goed zit.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 22 apr 2012 21:59
Ik kan me vergissen, maar kun je nog wel gewoon ouderwets peilen? Ik dacht dat ik een peilstok toch wel zou herkennen, maar bij mijn scenic van 97 zie ik die nergens, en het instruktieboekje heeft het ook alleen maar over die oliemeter onderin je kilometerteller...
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 19:32
Jou scenic heeft zeker een peil stok. Oude acht kleppers zitten deze als je voor de auto staat links achterop. De 16kleppers hebben deze voorop de motor onderaan naast het oliefilter zitten. De diesels hebben de peilstok over het algemeen in de vulopening van de motorolie zitten. Je kijkt er dus naast
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-