Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Arjen65
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2013
Laatste bezoek: 27 aug 2022 19:30
Actief als: particulier

Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door Arjen65 »

Na jaren van trouwe dienst en 200k km besloot ik mijn Kuubje eens te verwennen.
Niet dat er wat was of zo. Hij liep keurig en zo gemiddeld 1:18.
Nieuwe filters nieuwe olie etc. So far so good.
Nu schat ik mezelf nogal technisch in en dus dacht ik ook de injectoren eens los te halen, los te schroeven en te reinigen.
Die hebben immers ook 200k km achter de rug.
3 injectoren kreeg ik los, de laatste komt later als ik hem ooit los krijg.
De spraykop-gaatjes getest met remmenreiniger, netjes 5 dunne straaltjes. Die zijn dus open.
Alles in elkaar gezet, echt heel schoon en netjes geweest.

De auto start netjes. Loopt even netjes stationair en dan loopt het toerental licht op. Uit het niets. Een paar seconden daarna begint hij onregelmatig te lopen en gaat een oranje waarschuwingslampje branden. Mijn OBD computertje geeft geen foutcodes.
Rijden lijkt hij een stuk minder vermogen te geven.

Dus op onderzoek.
Retour meten.
De injector die ik niet heb losgekregen geeft het meeste retour.
De anderen minder, degene met de minste retour geeft ongeveer de helft van de injector die ik niet heb losgekregen.
De andere twee volgen die injector met een klein verschil.

De injectoren zijn van binnen echt schoon als in een cleanroom. Van buiten nu ook trouwens.Maar een laag retour zou kunnen aangeven dat er toch iets open blijft staan, of bij de andere injectoren dat er nozzles verstopt zitten of de naald niet lost of zo. Een verstopping.

Iemand enig idee ? :think:
De vraag is vooral heb ik injectoren met een verstopping of heb ik injectoren waarbij iets open blijft staan.
Ik vermoed het laatste vanwege het oplopende toerental.
Hoeveel ml retour zou ik bij een bepaald toerental per minuut moeten hebben ?

Alle adviezen die hiermee te maken hebben zijn welkom. :thumb:

Groet,
Arjen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door mechanic »

Het werken aan iets wat niet stuk is, brengt vaak alleen ellende.

Zijn de verstuivers op gelijke cilinder terug gezet, met nieuwe afdichtingen?

Zou ze dus eigenlijk alle 4 moeten vervangen, revisie is meestal ook uitstel van executie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Arjen65
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2013
Laatste bezoek: 27 aug 2022 19:30
Actief als: particulier

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door Arjen65 »

Ja, op dezelfde cilinder, nieuwe brandring er onder.
Ik wil ze best vervangen maar dan moet ik op een of andere manier de code in de ECM krijgen.
Daar heb ik geen apparatuur voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door mechanic »

Dan zal je daar wellicht voor naar garage moeten, of de software aanschaffen.

Gekloond vaak niet zo duur, wellicht werkt de renault clip ook op de nissan, denk het wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Arjen65
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2013
Laatste bezoek: 27 aug 2022 19:30
Actief als: particulier

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door Arjen65 »

Ik heb wat onderzocht over retourhoeveelheid en het heeft er veel van weg dat alle injectoren ruim over de limiet zitten.
Dat ga ik morgen even testen.
Mag ook wel na 200k km.
Dus ik denk dat ik er een reviseerde set in zet.
Programmeren kan ook via Delpi ds150 tool. Daar kan ik wel aankomen, de can clip ook.

Nu alleen nog kijken of ik de laatste injector er uit kan krijgen.
Dat zou met een warme motor beter moeten lukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door mechanic »

Hopelijk bevalt die set goed, zie vooral veel ellende met revisie verstuivers.

Inderdaad, warme motor eens proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Arjen65
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2013
Laatste bezoek: 27 aug 2022 19:30
Actief als: particulier

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door Arjen65 »

Injector is er uit. Zelf een brug erboven gemaakt en hem zo met een draadeind M10 er uit getrokken.
Schoongemaakt en er weer in gezet.
Geen verandering.

Ik vind de retourflow wel meevallen. Ik heb 200sec stationair gedraaid en had 12, 12, 9, 16ml retour.
Anderzijds heb ik geen idee wat het zou moeten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16659
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 26 apr 2025 06:30
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door mechanic »

Alvorens het werken aan de injectoren liep de motor prima begrijp ik uit het bericht.

Laat ze eens testen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Arjen65
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2013
Laatste bezoek: 27 aug 2022 19:30
Actief als: particulier

Re: Nissan kubistar 1.5dci 70, injector probleem.

Bericht door Arjen65 »

Ja, dat klopt.
Injector 2 wilde lastig los. Ik heb daarvoor de slaghamer gebruikt.
Voor injector 1 en 3 ook maar die waren vrij snel los.
Voor injector 4 heb ik van alles geprobeerd maar vooral de slaghamer. Daarmee kreeg ik hem niet los.
Dus heb ik een stalen brug gebouwd over de injector waardoor ik hem er met een draadeind uit kon trekken.
Dat vergde veel kracht, maar het is uiteindelijk gelukt.

Kijk, die injectoren hebben ook 200.000 km gedraaid.
Dan mogen ze ook best versleten zijn, dat vind ik niet zo'n probleem maar ik wil dat dan wel zeker weten.
Niet dat ik dadelijk een andere set in draai en dat blijkt dat het om heel iets anders ging.

Ik heb zojuist ook nog even geprobeerd de solenoid te meten.
Van youtube begreep ik dat ik tussen 160 en 180 ohm over de polen moet meten en oneindig naar de behuizing.
Ik deed dat terwijl ze in de auto zaten. Dat was geen succes.

De injectoren zijn allemaal open geweest.
Het zag er keurig schoon uit.
De nozzles geven met remmenreiniger mooie straaltjes.
De schijf die door de solenoid bediend wordt loopt soepel, de naald loopt soepel, alle doorgangen zijn open.
Alles zit weer keurig in elkaar, ik heb zelfs gemarkeerd hoe ver het omhulsel van de injector weer op het huis geschroefd moet worden.

De retouren zijn niet allemaal gelijk maar het lijken me ook geen hele grote hoeveelheden.
Maar goed, ik weet dus niet wat binnen de marges valt en hoe de testprocedure verloopt.
De testresultaten die ik op youtube zie zijn van een andere orde en hebben veel grotere retouren.
Denk aan 100ml per 6 minuten. Dan loopt het er echt als een straaltje uit.
Bij mij is dat zeker niet het geval.

Morgen haal ik alle injectoren er uit en ga ik weerstand meten.

Ik zit ook te denken om de injectoren eens buiten de cilinders aan de buizen te hangen en kijken wat ze doen.

Maar, voor hetzelfde geld is het de hogedrukpomp en levert hij gewoon niet voldoende druk. Maar dat zou raar zijn want het is pas mis gegaan toen ik aan de injectoren ging sleutelen. De pomp is niet onderhevig geweest aan mijn sleutelwoede.
Ik heb een OBD2 computertje maar dat is met Renault spul soms wat lastig. In ieder geval vind ik geen brandstofdruk er op terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht