Moeilijk starten + handrem melding
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 01 nov 2023 17:02
- Actief als: particulier
Moeilijk starten + handrem melding
Vreemd probleem bij m'n Scenic 1.5 DCI 106pk uit 2008.
Als hij 24u of langer stilstaat en ik start de motor, dan hoor ik de starter 2 à 4sec aan het werk terwijl het "voorgloei" icoontje oplicht op het dashboard (de spiraal). En het bericht "automatische handrem defect" verschijnt.
Als ie eenmaal start, blijkt er niets mis te zijn met de automatisch handrem en is de melding ook weg.
Als ik dezelfde dag of een uur later nog eens de auto start, is er geen probleem en start hij snel en vlot.
Vandaag was het opnieuw van dat, maar nu was het starten het langste ooit. Zeker 5 seconden. En kreeg ik een nieuwe melding. Niets over de handrem maar wel: "passagiers airbag uit". Kan zijn dat dit kwam omdat er een zware tas (5-7kg) in de passagierszetel stond, maar ook als daar een passagier zit, krijg ik nooit een melding over de airbag.
Het lijkt alsof de auto in zware vriestemperaturen staat en moeilijk start. Op autovakantie in Spanje vorige maand, was het ook van dat. Telkens 's ochtends melding van "handrem defect" en paar seconden om te starten. Hoewel het minstens 15 graden was 's ochtends.
Is mijn batterij bijna dood? Is het handrem mechanisme bijna dood, trekt het stroom ergens? Een ander electronisch probleem? Ik weet het echt niet. Tips/tests zijn welkom.
Als hij 24u of langer stilstaat en ik start de motor, dan hoor ik de starter 2 à 4sec aan het werk terwijl het "voorgloei" icoontje oplicht op het dashboard (de spiraal). En het bericht "automatische handrem defect" verschijnt.
Als ie eenmaal start, blijkt er niets mis te zijn met de automatisch handrem en is de melding ook weg.
Als ik dezelfde dag of een uur later nog eens de auto start, is er geen probleem en start hij snel en vlot.
Vandaag was het opnieuw van dat, maar nu was het starten het langste ooit. Zeker 5 seconden. En kreeg ik een nieuwe melding. Niets over de handrem maar wel: "passagiers airbag uit". Kan zijn dat dit kwam omdat er een zware tas (5-7kg) in de passagierszetel stond, maar ook als daar een passagier zit, krijg ik nooit een melding over de airbag.
Het lijkt alsof de auto in zware vriestemperaturen staat en moeilijk start. Op autovakantie in Spanje vorige maand, was het ook van dat. Telkens 's ochtends melding van "handrem defect" en paar seconden om te starten. Hoewel het minstens 15 graden was 's ochtends.
Is mijn batterij bijna dood? Is het handrem mechanisme bijna dood, trekt het stroom ergens? Een ander electronisch probleem? Ik weet het echt niet. Tips/tests zijn welkom.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 11:46
Re: Moeilijk starten + handrem melding
vermoedelijk is de accu ontladen maar kan er nog net gestart worden. Heb dit zelf ook gehad en je krijgt dan de vreemdste meldingen. Accu controleren, spanning met motor uit moet >12,3 volt zijn en met draaiende motor tussen 13,8 en 14,5 volt.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ga ik eens testen. Zou het verder wel vreemd vinden, want ik doe alleen lange afstanden. Dus de accu zou normaal niet teveel belast moeten worden, en wel moeten goed opladen & starten.Renault47 schreef:vermoedelijk is de accu ontladen maar kan er nog net gestart worden. Heb dit zelf ook gehad en je krijgt dan de vreemdste meldingen. Accu controleren, spanning met motor uit moet >12,3 volt zijn en met draaiende motor tussen 13,8 en 14,5 volt.
Maar ik veronderstel dat ie na 10 jaar (geen idee of het nog het originele exemplaar is), misschien wel wat van zijn energievoorziening verliest?
Zelf nog geen ervaringen gehad met accu's die slecht functioneren of aan vervanging toe zijn.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Multimeter aan gehangen. Bij starten duikt de voltmeter naar 7.5V. Gezonde batterij blijft boven de 10V. Op zoek naar vervanger dus.
Wel vreemd dat het dashboard geen "low batterij" aangeeft ergens. Je zou denken dat dit automatisch door zou gegeven worden.
Wel vreemd dat het dashboard geen "low batterij" aangeeft ergens. Je zou denken dat dit automatisch door zou gegeven worden.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 05 feb 2025 17:29
Een accu gaat zelden 10jaar mee zonder dat deze veel capaciteit verliest.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat als deze nog de originele is dat deze sneuveld.
Het dashboard geeft een verkapte melding,dus door andere systemen een fout.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat als deze nog de originele is dat deze sneuveld.
Het dashboard geeft een verkapte melding,dus door andere systemen een fout.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Update:
Ik wou afgelopen vrijdag de auto starten en een klein uurtje snelweg doen zodat ik zaterdag zeker kon vertrekken (werkopdracht) en dan deze week om een nieuwe accu gaan. Helaas, de auto kon vrijdag gewoonweg niét meer starten. Allerlei waarschuwingslampjes die nu (te laat) stonden te flikkeren.
Gelukkig was de autozaak nog open. Zelf de batterij vervangen (Varta 74Ah), goed spul. Problemen opgelost.
Wel verrassend hoe snel het bergaf ging. Kleine 2 weken wat langer starten. En dan plots: gedaan met starten. Gelukkig op een moment dat ik zelf nergens dringend moest zijn.
Het was dus nog de originele batterij, de datum stond erop (2008). Ging dus bijna 10 jaar mee. Sterke prestatie. Het was ook een Varta (met Renault label).
Nu nog gewoon de code van de autoradio vinden en alles is weer oké.
Ik wou afgelopen vrijdag de auto starten en een klein uurtje snelweg doen zodat ik zaterdag zeker kon vertrekken (werkopdracht) en dan deze week om een nieuwe accu gaan. Helaas, de auto kon vrijdag gewoonweg niét meer starten. Allerlei waarschuwingslampjes die nu (te laat) stonden te flikkeren.
Gelukkig was de autozaak nog open. Zelf de batterij vervangen (Varta 74Ah), goed spul. Problemen opgelost.
Wel verrassend hoe snel het bergaf ging. Kleine 2 weken wat langer starten. En dan plots: gedaan met starten. Gelukkig op een moment dat ik zelf nergens dringend moest zijn.
Het was dus nog de originele batterij, de datum stond erop (2008). Ging dus bijna 10 jaar mee. Sterke prestatie. Het was ook een Varta (met Renault label).
Nu nog gewoon de code van de autoradio vinden en alles is weer oké.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-