Mijn ervaring met een K&N inleg-sport-filter

Plaats reactie

Topic author
DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Actief als: particulier
Contacteer:

Mijn ervaring met een K&N inleg-sport-filter

Bericht door DexterXL »

Hierbij mijn ervaring met een K&N inlegfilter in mijn Scénic 2.0i 16v uit 2000:

Aangezien ik graag wil dat al onze auto's goed rijden en het liefst ook zuinig rijden, ben ik een voorstander
van het plaatsen van een sport-inlegfilter, merk maakt niet zo veel uit (Green, K&N...), maar omdat K&N het breedste
pakket heeft kom ik altijd daar op terug.
Bij de Brezan een filter besteld, op de tekening zag het er al raar uit, maar toen hij eindelijik er was werd er wel even
gelachen, wat zit er in een 2.0i een belachelijke kleine luchtfilter :shock:
Het resultaat:

- stationairdraaien, eerst met oude filter een klein beetje onregelmatig lopen met een miniscuul plofje er tussen door,
nu met de K&N filter is dit allemaal weg, loopt mooi egaal stationair, had wel even tijd nodig om zich aan te passen /
in te leren... maar dat is logisch.

- het rijden, tsjaa, onder in toeren valt hij minder dood, pakt dus eerder op, en trekt vloeiender aan 1 stuk door
en is wat krachtiger bij het optrekken en doortrekken.

- zuinigheid, absoluut een vooruitgang, de waardes die ik de afgelopen weken heb gereden zijn constant gelijk,
50 km/h = 1:20 / 80 km/h = 1:16 / 100 km/h = 1:14 / 120/135 km/h = 1:12, heb nog niet echt constant
+ 140/150 km/h gereden, maar daar zal het wel 1:10 zijn, terwijl voor de laatste reparatie en K&N filter bij
150 km/h op de Duitse snelweg er een verbruik gemeten is van 1:8,5

Al met al voor mij de investering van €54,- wel waard, voor iedereen die dit gelezen heeft en denkt dat dit een
wondermiddel is en veel pk's en koppel erbij krijgen.............dus niet.
De uitleg aan de hand van een voorbeeld:
Onze Scénic 2.0i 16v heeft volgens de gegevens 139 pk bij 189 Nm, dit is gemeten in ideaale omstandigheden,
zou je direct uit de fabriek de boel gaan meten, dan kom je nooit op deze waardes (mischien bij de nieuwe auto's wel)
dit verlies in vermogen komt door o.a. je luchtfilter, deze smoort de luchtstroom waardoor je minder verbrandingslucht
binnen kan krijgen.
Zie het maar als wielrennen of hardlopen met een mondkapje voor, gaat ook niet makkelijk, om dit verlies te
beperken kan je dus een sport-inlegfilter plaatsen, hierdoor krijg je dus niet meer pk's als wat er volgens de
fabrieksgegevens staat, maar je benaderd nu het vermogen en koppel waarmee ze reclame hebben gemaakt,
dus je krijgt nu waar je "recht" op had.
Een bijkomend voordeel is dat je nu een betere verbranding krijgt, dus een efficiënter brandstofverbruik, en een
schoonere verbranding waardoor je motor minder vervuild, al zal dat niet zo dramatisch verschil zijn.
Houd er rekening mee dat het effect bij de kleinere motoren minder aanwezig is als bij de grotere motoren,
stel dat een standaard luchtfilter zoveel luchtweerstand heeft dat het 10% van je vermogen en koppel kost, dan heb
je bij een motor met 70 pk dus 7 pk verlies, bij 140 pk dus 14 pk verlies, met een sport-inlegfilter neem je bv 5%
weerstand weg, dan krijg je bij de 1e 3,5 pk terug en bij de 2e 7 pk terug.....dus bij grotere motoren meer effect :wink:
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Ook ik gebruik een K&N inlegfilter (Safrane 2.0 Alize Aut.) Hierbij wil ik toch een waarschuwing plaatsen, nl. Indien een Luchtmassameter is geplaatst na het luchtfilter (dus tussen de filter en het inlaatspruitstuk) dan is het gebruik van een met olie bevochtigd filter STERK AFTERADEN, aangezien kleine oliedeeltjes dan de sensoren in de luchtmassameter kunnen vernielen. Deze LMM's zijn behoorlijk prijzig!!. Dus in dat geval gewoon een droog papier fliter element gebruiken. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Bericht door Renier »

Persoonlijk vind ik het gebruik van dit soort "sport" filers grote onzin :roll: .
Als je een "sportiever" geluid wilt krijgen kan dat op deze manier, maar van een significante vermogenswinst geloof ik niets, om het over zuinigheid al helemaal maar niet te hebben.

Dat kan je echt alleen zeggen als je de auto voor en na montage op een geijkte rollenbank test... :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid
Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30

Bericht door Hema »

Maar met een sportiever geluid ga je toch al sneller ;-)
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Nog meer effect krijg je wanneer je dan ook nog een sportuitlaat monteert :twisted:
Nog meer herrie dus nog sneller :roll:

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Da's waar ja, en dan niet te vergeten een vette spoiler erop en flink wat cm naar beneden :lol:
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid

Bericht door Hema »

En moeten er dan ook sport bougies of blauwe bougiekabels gemonteerd worden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32

Bericht door CPTR »

In het geval van een diesel zou ik 'm lekker laten chippen.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Dat kan ook prima bij een benzine motor, maar dan heeft het alleen zin als het een turbo versie is.
Met een gewone atmosferische motor hoef je er niet aan te beginnen.

Al die motor tuning bedrijfjes claimen een flinke winst in zowel pk's als koppel en daarnaast een zuiniger auto maar of dat nu samen kan gaan :roll: :? .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Een "inlegfilter" van K&N heeft geen enkel effekt op het geluid!!
Het voordeel ervan is tweeledig 1) je hoeft niet meer te vervangen alleen schoonmaken om de 45.000 km. 2) er gaat gewoon gemakkelijker lucht doorheen, dus ademt de motor gemakkelijker.
De zgn. "sportfilters"of "open" luchtfilters zijn niet aan te bevelen aangezien de temperatuur van de aangezogen lucht dan vaak niet geregeld wordt, dus of te warm of te koud, met verhoogd brandstof gebruik tot gevolg.
Bovendien maken ze een geweldige "herrie".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hema
Lid
Lid

Bericht door Hema »

Ik vraag me altijd af hoe het nou kan dat al die autofabrikanten met hun type goedkeuringen voor de euro normen, zelf niet op het idee komen dat hun motoren met een ander luchtfilter plots veel beter gaat presteren en zuiniger wordt. En dat schoonmaken, hoe doe je dat dan en zal dat uiteindelijk wel lukken en hoeveel kost dat dan in tijd en middelen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 28 apr 2025 09:13
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Stel dat een fabrikant maar 1 euro op een band kan besparen door een andere te nemen, per auto 4 banden of 5 als er een volwaardig reservewiel inzit, 50.000 auto's verder is dan zo'n 200.000 tot 250.000 euro bespaart.

Die K&N filters zijn fors duurder dan de papieren exemplaren, zelfs voor een fabrikant die leuke kortingen kan bedingen.
Daar zit dus de eerste winst.
De tweede winst zit hem in het periodiek verkopen van nieuwe filters.

Dat schoonmaken van die filters heb ik ooit eens iets over gezien. Daar schijnt een flesje speciale olie bij te pas te komen.

Zelf heb ik zitten twijfelen aan een K&N filter. Ik was dus bang dat het geluid 'sportiever' zou worden, en dat is iets wat ik juist niet wil. Het mooist vind ik een fluister stille auto.
De angst voor het geluid, is dan ook de reden dat ik maar weer een gewone papieren filter gekocht heb.
Alleen zit ik nu, na het lezen van dit topic, wel weer te twijfelen. Zou willen kiezen voor een inleg vervanging door K&N, maar wil niet mijn MAF sensor naar de bliksem helpen door de olie op een K&N filter.
Heb een hele grote motor in de auto, dus het eerste topic zo door lezende zou ik ergens wel wat winst kunnen oppikken door het plaatsen van een K&N filter.
Het zou mij dan vooral gaan om het verbruik wat terug te brengen.

Nu heb ik ook ergens gelezen dat er mensen zijn die regelmatig de MAF sensor schoonmaken met één of ander goedje (kan dat remmen reiniger zijn?), en claimen dat dit ook het verbruik ten goede is gekomen, alsmede wat prestaties.

Dus als ik wel een K&N filter zou plaatsen, zou ik moeten zien uit te vinden wat dit met de sensor doet, en hoe deze te reinigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DexterXL
lid
lid
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Mathijs schreef:Stel dat een fabrikant maar 1 euro op een band kan besparen door een andere te nemen, per auto 4 banden of 5 als er een volwaardig reservewiel inzit, 50.000 auto's verder is dan zo'n 200.000 tot 250.000 euro bespaart.

Die K&N filters zijn fors duurder dan de papieren exemplaren, zelfs voor een fabrikant die leuke kortingen kan bedingen.
Daar zit dus de eerste winst.
De tweede winst zit hem in het periodiek verkopen van nieuwe filters.
Daarbij komt ook nog eens dat K&N achteraf deze filters pas ontwikkeld, het zou wel vooraf kunnen, maar dan
moeten ze met de fabrikanten om de tafel gaan zitten, ik denk niet dat de fabrikanten dat willen.

Mathijs schreef:Zelf heb ik zitten twijfelen aan een K&N filter. Ik was dus bang dat het geluid 'sportiever' zou worden, en dat is iets wat ik juist niet wil. Het mooist vind ik een fluister stille auto.
De angst voor het geluid, is dan ook de reden dat ik maar weer een gewone papieren filter gekocht heb.
Alleen zit ik nu, na het lezen van dit topic, wel weer te twijfelen.
Het geluid is echt afhankelijk per type motor, heb er 1 gehad in een 1.3i Subaru Justy, deze gromde best met zo'n
filter, de Scénic is het zelfde gebleven, maar daar zit echt een belachelijk kleine luchtfilter in.
Overigens weet ik niet of er bij mij een LMM voor of na de filter zit, ik gok ervoor.
Schoonmaken gebeurd idd met een reinigingskit, 1 busje reiniger en 1 busje olie, en zal ongeveer 45 min duren
incl. uitbouwen en inbouwen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ericon
lid
lid
Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
Contacteer:

Bericht door ericon »

Zit er ook al een tijdje over te denken, bedankt voor de goede uiteenzetting Dexter!.
Heb je een tip waar deze aan te schaffen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

De importeur voor Nederland is : www.efkaimport.nl
Dit bedrijf zit in Zandvoort. Je kunt online de catalogus bekijken incl. prijzen.
SUC6
mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
DexterXL
lid
lid
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Ik heb hem gewoon bij de Brezan vandaan, aangezien ik daar enige vorm van korting krijg, kom ik dan op
bijna dezelfde prijs als bij de importeur (EfKa), Brezan besteld ze ook gewoon daar.

Meestal kan je op http://www.hbase.nl het type nr. van de filter vinden,
gewoon even je kenteken invullen en dan kijken bij filters.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community