Aangezien ik graag wil dat al onze auto's goed rijden en het liefst ook zuinig rijden, ben ik een voorstander
van het plaatsen van een sport-inlegfilter, merk maakt niet zo veel uit (Green, K&N...), maar omdat K&N het breedste
pakket heeft kom ik altijd daar op terug.
Bij de Brezan een filter besteld, op de tekening zag het er al raar uit, maar toen hij eindelijik er was werd er wel even
gelachen, wat zit er in een 2.0i een belachelijke kleine luchtfilter

Het resultaat:
- stationairdraaien, eerst met oude filter een klein beetje onregelmatig lopen met een miniscuul plofje er tussen door,
nu met de K&N filter is dit allemaal weg, loopt mooi egaal stationair, had wel even tijd nodig om zich aan te passen /
in te leren... maar dat is logisch.
- het rijden, tsjaa, onder in toeren valt hij minder dood, pakt dus eerder op, en trekt vloeiender aan 1 stuk door
en is wat krachtiger bij het optrekken en doortrekken.
- zuinigheid, absoluut een vooruitgang, de waardes die ik de afgelopen weken heb gereden zijn constant gelijk,
50 km/h = 1:20 / 80 km/h = 1:16 / 100 km/h = 1:14 / 120/135 km/h = 1:12, heb nog niet echt constant
+ 140/150 km/h gereden, maar daar zal het wel 1:10 zijn, terwijl voor de laatste reparatie en K&N filter bij
150 km/h op de Duitse snelweg er een verbruik gemeten is van 1:8,5
Al met al voor mij de investering van €54,- wel waard, voor iedereen die dit gelezen heeft en denkt dat dit een
wondermiddel is en veel pk's en koppel erbij krijgen.............dus niet.
De uitleg aan de hand van een voorbeeld:
Onze Scénic 2.0i 16v heeft volgens de gegevens 139 pk bij 189 Nm, dit is gemeten in ideaale omstandigheden,
zou je direct uit de fabriek de boel gaan meten, dan kom je nooit op deze waardes (mischien bij de nieuwe auto's wel)
dit verlies in vermogen komt door o.a. je luchtfilter, deze smoort de luchtstroom waardoor je minder verbrandingslucht
binnen kan krijgen.
Zie het maar als wielrennen of hardlopen met een mondkapje voor, gaat ook niet makkelijk, om dit verlies te
beperken kan je dus een sport-inlegfilter plaatsen, hierdoor krijg je dus niet meer pk's als wat er volgens de
fabrieksgegevens staat, maar je benaderd nu het vermogen en koppel waarmee ze reclame hebben gemaakt,
dus je krijgt nu waar je "recht" op had.
Een bijkomend voordeel is dat je nu een betere verbranding krijgt, dus een efficiënter brandstofverbruik, en een
schoonere verbranding waardoor je motor minder vervuild, al zal dat niet zo dramatisch verschil zijn.
Houd er rekening mee dat het effect bij de kleinere motoren minder aanwezig is als bij de grotere motoren,
stel dat een standaard luchtfilter zoveel luchtweerstand heeft dat het 10% van je vermogen en koppel kost, dan heb
je bij een motor met 70 pk dus 7 pk verlies, bij 140 pk dus 14 pk verlies, met een sport-inlegfilter neem je bv 5%
weerstand weg, dan krijg je bij de 1e 3,5 pk terug en bij de 2e 7 pk terug.....dus bij grotere motoren meer effect