Melding inspuitsysteem defect
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 13
- Laatste bezoek: 16 mei 2015 15:43
- Actief als: particulier
Melding inspuitsysteem defect
Model/uitvoering : Grand Espace 2.2 dCi
Bouwjaar : 2004
Brandstof : Diesel
Ik heb al heel wat reparaties op deze auto zitten. Kabelboom vervangen, ECU gecontroleerd, Drukomvormer vervangen, nieuwe dynamo maar iedere keer als ik wegrij krijg ik de melding inspuitsysteem defect. De turbo hoor ik ook niet op gang komen tijdens het wegrijden. De turbo heb ik en de garage gecontroleerd en deze ziet er nog als nieuw uit (geen versleten schoepen, geen te grote speling, draait soepel). De slangen van en naar de regelaar heb ik ook gecontroleerd. Deze zien er goed uit en lopen ook zoals ze moeten lopen.
Iemand een idee wat deze melding kan veroorzaken aangezien het een nogal brede melding is?
Bouwjaar : 2004
Brandstof : Diesel
Ik heb al heel wat reparaties op deze auto zitten. Kabelboom vervangen, ECU gecontroleerd, Drukomvormer vervangen, nieuwe dynamo maar iedere keer als ik wegrij krijg ik de melding inspuitsysteem defect. De turbo hoor ik ook niet op gang komen tijdens het wegrijden. De turbo heb ik en de garage gecontroleerd en deze ziet er nog als nieuw uit (geen versleten schoepen, geen te grote speling, draait soepel). De slangen van en naar de regelaar heb ik ook gecontroleerd. Deze zien er goed uit en lopen ook zoals ze moeten lopen.
Iemand een idee wat deze melding kan veroorzaken aangezien het een nogal brede melding is?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 jun 2014 22:42
Re: Melding inspuitsysteem defect
Hoi Alex,
Heb je de computer laten uitlezen op foutcodes?
Krijg je alleen een melding of zijn er nog andere verschijnselen?
Heb je de computer laten uitlezen op foutcodes?
Krijg je alleen een melding of zijn er nog andere verschijnselen?
Renault Grand Scenic II 1.9DCI 11-2004
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Een verschijnsel die ik kreeg was geen turbodruk en daardoor ging hij in noodmodus.
Hij is vanmiddag uitgelezen. Kwam een DF301 naar voren. Het probleem was (en daar kwamen we later achter) dat je de auto niet moest uitzetten maar eerst een stukje rijden totdat de melding verschijnt en dan meteen uitlezen.
Na onderzoek bleek dat de slang vanaf de intercooler los zat. Deze is nu vastgezet. We moeten nog een proefrit maken om te kijken of de storing nu is opgelost. Ik zag namelijk dat je ook nog subcodes voor DF301 hebt. Ik hoop zelf dat het nu is opgelost. Momenteel is alles op de ECU na in het motorcompartiment zo een beetje vervangen (gereviceerde motor, nieuwe dynamo, nieuwe kabelboom, nieuwe omvormer, nieuwe magneetklep etc). Een hoop ervan was tijdens de motorrevisie vervangen maar recentelijk heb ik een nieuwe kabelboom geplaatst en een nieuwe dynamo aangezien er met de oude kortsluiting was ontstaan waardoor mijn kabelboom op verschillende punten doorgebrand was.
Hij is vanmiddag uitgelezen. Kwam een DF301 naar voren. Het probleem was (en daar kwamen we later achter) dat je de auto niet moest uitzetten maar eerst een stukje rijden totdat de melding verschijnt en dan meteen uitlezen.
Na onderzoek bleek dat de slang vanaf de intercooler los zat. Deze is nu vastgezet. We moeten nog een proefrit maken om te kijken of de storing nu is opgelost. Ik zag namelijk dat je ook nog subcodes voor DF301 hebt. Ik hoop zelf dat het nu is opgelost. Momenteel is alles op de ECU na in het motorcompartiment zo een beetje vervangen (gereviceerde motor, nieuwe dynamo, nieuwe kabelboom, nieuwe omvormer, nieuwe magneetklep etc). Een hoop ervan was tijdens de motorrevisie vervangen maar recentelijk heb ik een nieuwe kabelboom geplaatst en een nieuwe dynamo aangezien er met de oude kortsluiting was ontstaan waardoor mijn kabelboom op verschillende punten doorgebrand was.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ok, we dachten dat we de DF301 code hadden opgelost maar helaas deze is weer naar boven gekomen.
De meldingen die we krijgen is
DF301 lucht inlaat lek gedetecteerd
DF325 hersirculatie uitlaatgas negatief
Het laatste komt doordat de EGR mechanisch is afgedopt.
Iemand een idee waardoor het eerste veroorzaakt wordt?
De meldingen die we krijgen is
DF301 lucht inlaat lek gedetecteerd
DF325 hersirculatie uitlaatgas negatief
Het laatste komt doordat de EGR mechanisch is afgedopt.
Iemand een idee waardoor het eerste veroorzaakt wordt?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
De DF 325 heb ik inmiddels opgelost. Voor de DF301 .1DEF denk ik dat het probleem bij de magneetklep zit. De slangen heb ik gecontroleerd en hier zie ik niet echt iets abnormaals maar wat mij wel opviel is dat ik totaal geen druk voel. Een lek zou op zijn minst een druk opleveren op de slangen. Ik heb tijdens het uitlezen de druk gegevens opgezocht en ik zie wel waardes.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ik heb de kleppendeksel eraf gehaald. Toen ik in het brandstofhuis keek zag ik dat daar een verstopping zat. Dit zou de DF301 .1def code kunnen hebben veroorzaakt aangezien het ook precies op de EGR zat. De verstopping heb ik verwijderd en het brandstofhuis gereinigd. Nu ga ik de kleppendeksel er opnieuw opzetten. De pakking (binnenste pakking bij de verstuivers etc) ziet er nog goed uit. De buitenste pakking lijkt mij puur voor het tegenhouden van de olie. Op het inlaatspruitstuk zitten ook pakkingsringen die er volgens mij ook nog goed uitzien. Wat is jullie advies? Pakkingen zowiezo vervangen ondanks dat ze er nog goed uitzien of alleen de pakking van het inlaatspruitstuk vervangen (4 ringen) aangezien daar toch behoorlijk wat druk op komt te staan?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Je hebt nu alles los, dus ik zou de pakkingen vervangen dan weet je zeker dat daar geen lekkage zit.
mvg WillemS
p.s. zijn kleppendeksel en inlaatspruitstuk nog helemaal gaaf en heel ?
mvg WillemS
p.s. zijn kleppendeksel en inlaatspruitstuk nog helemaal gaaf en heel ?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Kleppendeksel ziet er nog goed uit. geen beschadigingen ed. Het inlaatspruitstuk heeft alleen 1 moertje (waarmee je de kleppendeksel vastzet) die los zit. Dit zijn van die ingeperste moertjes. Deze zit op een dusdanige positie dat ik deze wel veilig kan doorboren zodat ik hem aan de buitenkant kan vastzetten. Naast het visueel zoeken op beschadigingen (scheurtjes) op het kleppendeksel is er ook nog een mannier om beschadigingen te kunnen vinden die niet echt duidelijk voor het oog te zien zijn zoals bijvoorbeeld de lucht leidingen?
Met het terugplaatsen van het kleppendeksel: Wat mij eerder was overkomen is dat de buitenste pakking (om de olie binnen te houden) was gaan verschuiven/naar buiten of binnen tijdens het terugplaatsen. Het lijkt mij dat deze recht op de cylinderkop moet zitten. wat is de beste mannier om deze terug te plaatsen. beetje kit erbij of juist geen kit en recht boven de cylinderkop naar beneden laten zakken en voor het vastzetten eerst met de vinger erlangs zodat de pakking recht staat?
Met het terugplaatsen van het kleppendeksel: Wat mij eerder was overkomen is dat de buitenste pakking (om de olie binnen te houden) was gaan verschuiven/naar buiten of binnen tijdens het terugplaatsen. Het lijkt mij dat deze recht op de cylinderkop moet zitten. wat is de beste mannier om deze terug te plaatsen. beetje kit erbij of juist geen kit en recht boven de cylinderkop naar beneden laten zakken en voor het vastzetten eerst met de vinger erlangs zodat de pakking recht staat?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Om luchtlekkage op te sporen gebruikt men een rook apparaat.
Op youtube zijn voorbeelden te zien van doe het zelvers.
pakking goed leggen en met de vingers op z'n plaats houden en boutjes gelijkmatig aandraaien en niet te strak want dan pers je de pakking er tussen uit.
mvg WillemS
Op youtube zijn voorbeelden te zien van doe het zelvers.
pakking goed leggen en met de vingers op z'n plaats houden en boutjes gelijkmatig aandraaien en niet te strak want dan pers je de pakking er tussen uit.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ok zal eens op youtube kijken. Voor de pakking heb ik een klein beetje pakkingkit gebruikt om hem tegen te houden. Werd er een beetje gek van dat hij er constant uit viel. Ik zal de boutjes ook niet te strak zetten. Moet het gewoon vast=vast of vast plus nog een kwart slag?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Gewoon vast, waarbij de pakking ietsje ingedrukt is.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ok. Denk dat ik de oorzaak van het probleem heb gevonden. Zag dat de kleppendeksel uit 2 delen bestaat. hetgeen je vastzet op de cylinderkop en daar bovenop zit een klein deel waar de lucht doorheen gaat. Tussen die 2 delen zag ik naar mijn idee het probleem. Ik heb een andere kleppendeksel erop gezet. Ben nu nog bezig met het af-monteren. (verstuivers ed).
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Al een tijdje geleden heb ik je dit geschreven .
Toen al ging ik er vanuit dat er een probleem met je deksel was.
Kijk goed naar TEST 4 .
De dichting die in het midden zit waar de injectoren en gloeikaarsen zitten .grijs kleur. pakking midden .
Deze houd de druk tegen .kleppendeksels durven scheuren vooraan .
Hopelijk is nu het probleem opgelost .
Bij montage moet er aan de beide kanten waar een nokkenas zit een beetje pakkingspasta op de hoeken .
Mvg Kurt
Toen al ging ik er vanuit dat er een probleem met je deksel was.
Kijk goed naar TEST 4 .
De dichting die in het midden zit waar de injectoren en gloeikaarsen zitten .grijs kleur. pakking midden .
Deze houd de druk tegen .kleppendeksels durven scheuren vooraan .
Hopelijk is nu het probleem opgelost .
Bij montage moet er aan de beide kanten waar een nokkenas zit een beetje pakkingspasta op de hoeken .
Mvg Kurt
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Klopt kurt. Ik had alleen niet gezien dat deze uit twee delen bestond maarja weer wat geleerd. Ik heb alle pakkingen vervangen ook de midden pakking. Ik heb rondom een dun laagje pakkingpasta gedaan en alles zit nu vast. Hij staat nu op te laden. Het enige probleem waar ik nu tegenaanloop is dat een van de gloeischachten verstopt is geraakt maar ik ga hem starten zonder die gloeikaars erin. Hij blaast die verstopping er dan zelf uit en dan kan ik die kaars erin zetten.
Ik merkte het op toen ik de oude kleppendeksel vergeleek met een andere die ik nog in de schuur had liggen. Toen zag ik dat de afstand tussen de bovenkant van de kleppendeksel zelf en dat deel (ik weet niet hoe dat heet) wat erop zit van de kleppendeksel die erop zat groter was dan van degene die ik had liggen dus daar zal hij dus gelekt hebben (dit viel mij inderdaad aan de voorkant op).
Test 4 heb ik inderdaad erbij gehad tezamen met de andere tests die beschreven staan voor deze storing. Daarnaast aangezien we een elektronisch probleem wilden uitsluiten heb ik nog AC004 gedaan. Daar staat precies beschreven hoe je de omvormer moet testen inclusief het signaal + voltage die erop komt te staan (waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een kortsluiting was).
Mvg,
Alex
Ik merkte het op toen ik de oude kleppendeksel vergeleek met een andere die ik nog in de schuur had liggen. Toen zag ik dat de afstand tussen de bovenkant van de kleppendeksel zelf en dat deel (ik weet niet hoe dat heet) wat erop zit van de kleppendeksel die erop zat groter was dan van degene die ik had liggen dus daar zal hij dus gelekt hebben (dit viel mij inderdaad aan de voorkant op).
Test 4 heb ik inderdaad erbij gehad tezamen met de andere tests die beschreven staan voor deze storing. Daarnaast aangezien we een elektronisch probleem wilden uitsluiten heb ik nog AC004 gedaan. Daar staat precies beschreven hoe je de omvormer moet testen inclusief het signaal + voltage die erop komt te staan (waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een kortsluiting was).
Mvg,
Alex
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Helaas na het vervangen van de kleppendeksel nog steeds de zelfe storing. Na mijn vakantie ga ik er weer mee verder. Het moet ergens een lekkage zijn. Het vreemde vind ik dat de hele turbo uitgeschakeld wordt terwijl je verwacht met een lekkage dat de turbo toch blijft werken. Kan je zo een rookmachine ook ergens huren?
Mvg,
Alex
Mvg,
Alex
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Eindelijk de oorzaak van het probleem gevonden. De variabele geometrie van de turbo zit vast. Ik ga de turbo nu vervangen en heb een turbo gevonden. Nu is de vraag: kan ik deze vervangen zonder dat ik het hele blok eruit moet halen en zo ja, wat zijn de stappen? Ik weet dat ik de brandstofrail eraf moet halen om zo bij de bovenste boutjes te komen maar dan?? Olie en filters heb ik al gedaan en er zijn geen schoepen door het blok heen gegaan. Het is puur de variabele geometrie die vast zit (waarom weet ik nog niet maar is wel leuk om achteraf eens uit te zoeken).
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Meestal is vervuiling de oorzaak.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Waarschijnlijk wel maar dat zie ik dan vanzelf wel. Ben al blij dat het puur de geometrie is en dat er geen schoepen door de inlaat zijn gevlogen.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Zorg ook dat de aan en afvoerleidingen voor de smering brandschoon zijn, de meeste turbo's gaan hemelen door verstopte olieleidingen. 5 sec. zonder smering is al voldoende.
Vandaar ook na stilstand v.d. auto eerst de turbo laten stilvallen door 10 sec stationair draaien, want zet je de motor uit terwijl de turbo nog draait dan valt direkt de smering weg.
mvg WillemS
Vandaar ook na stilstand v.d. auto eerst de turbo laten stilvallen door 10 sec stationair draaien, want zet je de motor uit terwijl de turbo nog draait dan valt direkt de smering weg.
mvg WillemS
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Inderdaad willem. Dat van dat 10 seconden nalopen wist ik aangezien hij van 200k toeren terug moet vallen. De olieleidingen zal ik nakijken. Volgens mij zijn ze goed schoon maar toch. Eigenlijk gek dat ze geen elektrische oliepomp bij de turbo zetten om deze drukuitval op te vangen. Dat ding zit vol met sensoren maar een pompje.....
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
De as draait eigenlijk in een soort oliebad, niveau is dus heel belangrijk, als je afvoer(retour) verstopt raakt door aangebakken olie in die leiding loopt de olie dus over en komt of in de uitlaat of in de inlaat terecht. Het kan zo slecht aflopen dat op een heel lange rit alle olie zo verdwijnt en dan loopt de motor vast.
In de toevoer zit een zeefje en als dat verstopt raakt komt er te weinig olie in het oliebad en breekt meestal de as vd turbo.
In de toevoer zit een zeefje en als dat verstopt raakt komt er te weinig olie in het oliebad en breekt meestal de as vd turbo.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-