Sinds begin augustus ben ik de trotse eigenaar van een Megane III uit 2009 (1.6 81KW, 160K km gereden) met een LPG systeem. Tot mijn grote verbazing kwam er de volgende melding snel op de dashboard 'Controleer Luchtverontreiniging' Gelijk naar de Dealer in Vlaardingen en ze hebben de volgende 2 codes uitgelezen en gereset met de melding als ze weer naar voren komen moeten wij een grondige diagnose doen:
DTC042009 - Storing in werking Katalysator, 1.DEF
DTC013611 - Circuit achterste Lambdasonde, CC.0
Na ongeveer een week kwam de melding weer, maar in Vlaardingen hadden ze geen tijd voor mij, dus ben even naar Rotterdam Zuid gereden. Weer de auto uitgelezen en weer de DTC042009 code gevonden. Monteur gaaf aan dat er in de katalysator zelf gekeken moeten worden omdat de autop op LPG rijdt en LPG heeft hogere temperatuur en de katalysator sneller kapot gaat. Eventuele reparatie zal rond de 1000 euro kosten incl nieuwe katalysator. Lambdasonde was volgens hem nog goed. Foutcode weer gewist en ik ging vandoor.
3 weken kon ik zonder problemen mee en vandaag kwam de melding weer. Nu twijfel ik of ik weer naar de dealer moet gaan of zelf direct actie ondernemen. Ik heb beetje online gekeken en ik kan of 2e hands katalysator scoren (rond 150 euro) of eventueel een nieuwe (rond 300). Heeft iemand hier ervaring mee of dat het probleem gaat oplossen of misschien ligt het helemaal niet aan de Katalysator....
Alvast bedankt.
Megane III 1.6 LPG Controleer Luchtverontreiniging
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 sep 2017 14:32
- Actief als: particulier
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen