megane II 1.5dci 2005: welke olie? verkeerde olie erin?

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
megane2005gt
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

megane II 1.5dci 2005: welke olie? verkeerde olie erin?

Bericht door megane2005gt »

Welke olie moet er in een megane II 1.5 dci (60kw), bouwjaar januari 2005 (dus van de reeks 2003-2005 denk ik)? Blijkbaar zit er geen onderhoudsboekje in mijn mapje.

Ik denk dat er 5w40 in moet. Wat nu als iemand er 5w30 heeft ingedaan?

bedankt voor de hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

De olie voor auto's met die motor is normaal 5w40. De motoren uitgerust met roetfilter, heeft die van jou niet gok ik, moet 5w30 in.
Kortom, als iemand er 5w30 ingedaan heeft, lekker laten zitten en bij de volgende keer olie verversen vervangen voor 5w40. De 5w30 is iets dikker in warme toestand dan de 5w40, maar dat boeit eigenlijk niet zo veel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
megane2005gt
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Bericht door megane2005gt »

bedankt voor je snelle reactie.

ten eerste weet ik bijna niks van autos.

Ik weet dus ook niet of er een roetfilter op zit, we hebben deze auto pas tweedehands gekocht. Moet je die specifiek laten installeren? Op de onderhoudshistorie wordt er in ieder geval niks van vermeld. Ik heb nu ook niet echt zin om in de regen onder de auto te kruipen (heb op google afbeeldingen gekeken hoe zo'n ding eruit ziet). Als er nu 5w30 inzit maakt het ook niks uit dus...

Verder kan ik dus makkelijk een paar duizend kilometer door frankrijk gaan rijden nu? Ik dacht dat als de olie dikker is bij hoge bedrijfstemperaturen, dat dat wel eens verkeerd zou kunnen aflopen... maar zoals ik al zei, ik weet niks van autos, behalve wat ik op internet vind. En internetten kan ik als de beste

Zit de oliefilter trouwens in de buurt van de airco? Bij mijn vorige auto zat ie onderaan, toen moest ik eronder kruipen om hem te vervangen. Het probleem is eigenlijk dat mijn moeder stiekem naar een bevriende maar bejaarde wijsneus-garagist is geweest die eigenlijk niet zo goed weet waarover ie praat. Hij zei dat hij de oliefilter had vervangen, maar dat blauwe ding voor de motor en rechts van de airco is nog precies hetzelfde (roest op zilveren randje)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 feb 2025 11:15
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Dat blauwe ding is het oliefilter 8)
Een roetfilter is op die auto niet verplicht, dus als die er niet op zit is het helemaal geen probleem. Dat die olie 'iets' dikker is, maakt in de praktijk eigenlijk niks uit. Je kan gewoon mee op vakantie gaan. Renault gebruikt die 5w30 olie om zn milieu eisen te halen met de roetfilter motoren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut