Megane Break, rem vast en start niet meer.

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie

Topic author
Nol78
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 11 mei 2012 19:47
Actief als: particulier

Megane Break, rem vast en start niet meer.

Bericht door Nol78 »

Megane Break 1.6 16V _
1999_
Benzine_

Nou het is zover ik ben ten einde raad....

Vanmorgen mijn zoontje naar school gebracht auto bij school geparkeerd,zoontje naar school gelopen.
Terug gekomen bij de auto wil hij niet meer starten en zit het rempedaal vast....heel soms start hij even en schiet het rempedaal los maar dan valt ie ook gelijk weer uit. :(

Iemand enig idee?

Hartelijk dank alvast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13

Re: Megane Break, rem vast en start niet meer.

Bericht door Harm »

Goedemorgen Nol,

Dat je rempedaal strak/vast aanvoelt bij stilstaande motor kan, zeker als je er (nadat de motor is uitgezet of bij het opnieuw starten) nog op getrapt hebt. Maar zodra de motor draait moet het rempedaal weer normaal aanvoelen. Doet het dat niet, dan moet je zeker niet met de auto gaan rijden.

Qua starten: is het ritje voor het wegbrengen van je zoon erg kort? Dat vinden veel iets oudere auto's (zeker met vochtig en koud weer) niet zo leuk. Probeer ook af en toe een wat langere rit met je auto te maken, zodat alles lekker op temperatuur komt.

Verder kan het natuurlijk heel goed zo zijn dat je accu gewoon leeg of kapot is, dat komt erg veel voor in dit jaargetijde en dan wil de auto niet meer starten.

Qua starten: geen gas geven tijdens het starten, maar gewoon sleutel omdraaien. Koppeling intrappen tijdens het starten (minder weerstand, kan soms net een beetje helpen). Pas als ie (een beetje) loopt kun je voorzichtig wat gas geven om te kijken of je hem draaiend kunt houden. Als het na vijf keer starten nog niet lukt, de auto weer even laten rusten en het een kwartier of half uur later nog eens proberen, dan kan de accu even herstellen. Verder geen lampen, radio, blower en andere energieslurpers aan tijdens het starten, als je accu slecht is, dan kan dat nog net even schelen om de auto weer aan de praat te krijgen.

Verder even checken: als je het contact aanzet: branden dan je controlelampjes op het dashboard? Zo nee: waarschijnlijk lege accu.
Als je de auto probeert te starten: draait dan de startmotor dan lekker rond? Of hoor je alleen een droge tik en verder niets.
En heb je al eens geprobeerd: uitstappen, auto met de afstandsbediening op slot, weer openmaken en dan starten (er zit startblokkering op de auto (in de sleutel), als die niet lekker meer is doet de auto het ook niet. Probeer anders de reservesleutel eens, kijken of die het wel doet.

Aanduwen of aanslepen schijnt niet goed te zijn voor je katalysator, maar daar weet ik verder niet zoveel van.

Zo kun je een aantal oorzaken uitsluiten. En anders... de wegenwacht bellen (ben je lid?). Die kan de accu zo doormeten en zien of ie nog goed is. Of een andere oorzaak opsporen. Maar ik heb nog wel 'goede hoop' dat het gewoon je accu is.

Oh ja: bij de Renault dealers bieden ze een wintercheck aan voor weinig, daar komen accu etc ook aan bod, best de moeite waard om te doen voor je auto (maar dan moet ie natuurlijk wel eerst starten om daar te komen...)

Succes ermee! Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nol78
Lid
Lid

Bericht door Nol78 »

Hoi Harm

Als eerst hartelijk dank voor je antwoord, helaas is het niet de accu alle lampjes branden hij gooit de start motor gewoon rond enz...
Start onderbreker is het ook niet omdat hij soms wel start maar gelijk weer uitslaat.
Starten doe ik trouwens altijd in zijn vrij en met de koppeling ingetrapt.
Het koud rijden zou het eventueel kunnen zijn, al moet ik er wel bij vertellen dat ik regelmatig lange afstanden rijd heb er de laatste 2 weken meer als 1000 km bij gereden en ik rijd altijd rustig als ie koud is, maar het ritje naar school is idd maar 1 Km.

Ik heb de monteur al gebeld die komt straks even kijken dus fingers crossed.

Gr Nol

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Bericht door RichTrip »

Heb je de auto soms niet op slot gedaan? Als je dat namelijk niet doet, dan start de auto na een tijdje niet meer. Dat wil zeggen, de motor slaat wel aan, maar ook meteen weer uit.
Je moet dan even de deur op slot doen met de afstandsbediening en weer ontgrendelen, dan zou ie weer goed moeten starten.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nol78
Lid
Lid

Bericht door Nol78 »

Hoi RichTrip

Hartelijk dank voor de reactie, helaas is het dat ook niet.
De auto is gisteren weg gesleept naar een monteur die is er vanmorgen mee begonnen, en heeft ontdekt dat hij niet vonkt en is daar nu mee bezig.
Hoe en wat verder hoor ik nog.

Gr Nol

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 24 nov 2024 21:20

Bericht door Valkenet »

Hoi Nol,

Vermoedelijk is de zekering van de onstekingsmodule defect, ca maakt slecht contact.
Ik neem aan dat je een Megane van hebt van het eerste of tweede type.
Die zekering zit namelijk bij de accu rechtsvorm. Alle het regenwater loopt daar overheen en zorgt ervoor dat de zekering slecht contact gat maken en soms doorbreekt.

Dat je rem hard is komt omdat de rembekrachtiger niet werkt als de moor niet loopt. Rempedaal is dat hard, wat normal is.

Ik zou dus eerst even naar de zekering kijken. Het wel een groter. Type zekering.

Groet Martin.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Nol78
Lid
Lid

Bericht door Nol78 »

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken :thumb:

Hij was vanmiddag klaar, de monteur kwam er niet uit :think: dus uiteindelijk was ie bij de renault dealer belandt en daar is gebleken dat de computer helemaal op de hobbel was :cry2:
Dus alles geresset en fout codes verwijderd en nu rijdt hij weer als een zonnetje :clap:

Gr Nol

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen