Bouwjaar : 2005
Brandstof :B / LPG
beste Forummers,
de magneet-koppeling van mijn airco-compressor pakt niet.
Om uit te sluiten dat dit komt vanwege te weinig koudemidel in het systeem ben ik bij een airco-bedrijf geweest die het systeem hebben afgevuld - maar ook toen deed de koppeling het niet. (ter info: omdat ik de compressor zou gaan demonteren hebben zij het systeem weer leeggehaald).
Een van de twee draadjes vooraan voor de koppeling krijgt wel spanning, dus ik dacht dat de magneetspoel kapot is, hoewel deze wel een redelijke weerstand gaf (ca 30 ohm) toch de compressor uitgebouwd en koppeling gedemonteerd. Toen ik de spoel los had en op een losse accu aansloot gaf deze een goed magneetveld. Dus compressor weer dichtgebouw en met losse draadjes op een losse accu geprobeerd: koppeling werkt goed! Dus voor niets uitgebouwd

Compressor weer gemonteerd en stroom voorziening op de magneetkoppeling nader onderzocht. De rode plusdraad heeft constant spanning (als de motor draait) ongeacht de instellingen op de display (temperatuur of wel/niet airco). Dus in/uit-schakelen van de magneetkoppeling gaat via de massa-draad. Dit gecontroleerd door op de andere draad die naar de koppeling gaat (oranje) een draadje aan te sluiten. En als ik dat losse draadje op massa druk dan pakt de magneet koppeling netjes.
Dus de draad / schakeling naar massa van de magneetkoppeling gaat niet goed.
Heeft iemand hier meer informatie over? Wordt die massa draad via een relais geschakeld - indien ja waar zit die dan? Of heeft iemand een electrisch schema van het airco systeem?
Bij voorbaat dank!