MAD hulpveren Espace3

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

MAD hulpveren Espace3

Bericht door Kubic »

Heeft iemand misschien een gebruiksaanwijzing voor, of ervaring met het monteren van MAD hulpveren op een Espace3?
:oops:
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

hulpveren

Bericht door RPS »

Hallo, ik heb zelf hulpveren van car-support onder mijn Espace3.
Monteren is vrij snel gebeurt, zeker als je een brug tot je beschikking hebt, maar met een pot of garage krik is het ook goed te doen( heb dit namelijk met een potkrik gedaan bij een ford sierra)voor de Espace had ik een brug.
Je brengt de wagen omhoog, legt er een paar blokken onder en verwijderd het wiel, wagen laten zakken op de blokken, krik onder achterbrug zetten en op spanning brengen,schokbreker losnemen, en achterbrug laten zakken tot bestaande achterveer spanningsvrij is, nu kun je de hulpveer door de bestaande veer "draaien" nadat je eerst de onder en boven plaatjes (soms rubbers) hebt aangebracht. nu de achterbrug weer op z'n plaats brengen met de krik en de schokbreker weer vast zetten, hierbij wel opletten dat de hulpveer en de hoofdveer goed in hun pasvlakken blijven!
Nu deze procedure herhalen aan de andere kant en de hulpveren zijn gemonteerd.
Het lijkt misschien wat simpel omschreven maar ik kan het niet moeilijker maken dan het is.
Bij de veren van car-support zijn er ook nog verschillende stijfheden bijv. voor het trekken van een paardetrailer hebben ze zwaardere uitvoering. Ik weet niet of ze dat van MAD ook hebben maar als je slechts af en toe zwaar beladen bent dan is een te zware veer niet de juiste keus omdat de wagen dan gaat 'springen' als hij niet beladen is.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Hallo RPS,
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht inderdaad dat het niet al te moeilijk zou kunnen zijn, maar de beschrijving van jou maakt hen nog wat eenvoudiger.
MAD heeft voor de Espace3 twee verschillende veren.
Een heavy duty en een normale.
Volgens MAD blijft het comfort (in ieder geval bij de normale veren ) in onbeladen toestand gelijk.

Ik zal binnenkort eens een poging gaan wagen, als het even wil zal ik er ook nog wat foto's van maken en bij intresse deze posten.
Misschien handig voor een volgende :P
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Ik ben er eindelijk toe gekomen om de hulpveren eronder te zetten.
Heb er meteen maar een paar foto's van gemaakt.
Morgen zal ik ze hier wel bij plaatsen als het lukt.
Bij de proefrit viel meteen op dat hij nu achter een heel stuk stugger is.
binnenkort maar eens proberen met volle belading, kan ik meteen zien of hij dan nog zo hoog op z'n pootjes staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Ik vind persoonlijk de veerweg er wel erg kort uitzien (kan natuurlijk indien nodig een stukje van het zwarte plastic afzagen :wink: )
Ook weet ik niet waar die goudkleurige ringen voor zijn, iemand een idee?
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

ringen

Bericht door RPS »

de ringen zijn om de veer goed gecentreerd te houden tijdens de veerbeweging, bij mij zaten er twee soorten bij met verschillende diameters, waarschijnlijk zijn de pasvlakken van de gewone en de Grand Espace verschillend(bovenkant) en moet je zelf de juiste kiezen. Ook kan de veer zoals hij nu zit over de boven rubben schieten omdat hij verder opengedrukt kan worden, in de ringen blijft de veer in zijn juiste vorm. Wat betreft de hoogte van het zwarte rubber, dit is om bij extreme uittrekking van de veer te zorgen dat hij toch op zijn plaats blijft. Als je hem afzaagt kan bij een zijwaardse beweging van de vering de hulpveer scheef schieten met alle gevolgen van dien, niet doen dus!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Bedankt voor je reactie.
De logica van de ringen kan ik wel volgen, alleen kan ik niet bedenken waar die dan zouden moeten komen om de veer te kunnen geleiden suggesties?(of foto van hoe het wel hoort?)

Het halveren van het dunne deel van de zwarte stukken plastic zou geen probleem moeten geven aangezien de achteras in gemonteerde staat bij lange na niet ver genoeg naar beneden kan, dan zouden de dempers eerst uit elkaar schieten.
Ik heb namelijk de dempers aan beide zijden los moeten maken en de as laten zakken voordat ik de hulpveer er binnenin kon plaatsen, van erin draaien was geen spraken helaas. :(

Ik was het voorlopig niet van plan, eerst maar eens uitvoerig testen met gewicht erin.
Ik heb nog wel een closeup van de bovenkant van de veer, zou dat er overheen kunnen komen?
Met genoeg kracht is alles mogelijk natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Bericht door RPS »

bij moest ik de boven kant in zo'n schaal laten vallen.
neem anders eens contact op met de leverancier heb ik ook gedaan omdat er voor de schalen geen instructies bijzaten.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Voorlopig laat ik het even zitten zo en morgen zal ik eens info vragen bij de fabrikant.
Neem aan dat zij het weten :lol:

Mocht ik wat wijzer worden dan zal ik het hier vermelden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Chicco
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 474
Lid geworden op: 06 dec 2007
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Bericht door Chicco »

Ik ben benieuwd.... Ik ben in ieder geval ook van plan hulpveren te plaatsen onder mijn Espace IV. Van het weekend de 1e keer de caravan er achter, maar hij zakt wel erg ver door (met een kogeldruk van 75-80 kg).

Hier een foto van hoe hij "doorzakt".
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Ja dat zakt wel wat door met zo'n flinke caravan, en dan is de auto nog niet eens afgeladen lijkt het :)
Is 80Kg niet de maximum kogeldruk?
Ik probeer het meestal rond de 50-60Kg te houden
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Socrates
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 447
Lid geworden op: 04 aug 2008
Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21

Bericht door Socrates »

Tsja, dat doorzakken schijnt ook wel te horen. Ik heb een Grand Scenic (helaas geen Espace) met een LPG tank, en als ik de trekhaak belast met 50 kilo kogerldruk (dubbelassige aanhanger) dan schraapt de kont bij elke vluchtheuvel over de grond. Dealer en gasboer gebeld en beide vertellen me dat er geen hulpveren onder mogen/hoeven/kunnen en dat een franse auto vanwege het comfort wat eerder door zal zakken. Dus ja, ik laat het maar zo...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

thomassen7
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 feb 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam

Zijn die veren wel de juiste?

Bericht door thomassen7 »

Hallo Kubic,

Ik heb de foto's eens bekeken, en wat er bij jou onder zit lijkt niet op wat ik verwacht had te zien. :shock:
Volgens mij heb jij een systeem nodig wat om je schokbreker gaat, of een compleet nieuw veerpakket wat het geheel vervangt.
Wat ik bij jou op de foto zie is volgens mij een systeem van de Renault 20, en op deze manier is je rubber stootblok binnen de kortste keren verdwenen. :(
Moet je dat blok trouwens niet verwijderen, want dan gaat je veer er wat verder op en is je veerweg ook wat langer.
Ik probeer een vergelijkbaar fotootje te zetten ( van fabrikant )van wat er bij jou onder moet.
De eerste is van het schokbreker systeem type 3, de tweede is van het complete vervangingsetje type 8, waarbij het stootrubber wordt verwijdert omdat de veer alles onderin opvangt.( dat type heb jij volgens mij nodig )
Welk HV nummer hebben ze jou eigenlijk geleverd?
Als ik de foto bekijk type 5, maar ik ben niet zeker of dat voor jouw Renault wel op gaat, ook al heb je voldoende ruimte in je hoofdveer, je veerweg is namelijk nog al kort.



Gr
Peter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

juiste hulpveer

Bericht door RPS »

Ik denk dat het verschil in uitvoering zit in het feit dat de bouwjaren verschillen, de veren op de afbeelding van Thomassen7 zijn volgens mij voor een Espace van na 2002. De veren die Kubic gemonteerd heeft zijn voor de Espace 3 en voor zijn model dus de juiste.( Ik heb hetzelfde systeem gemonteerd onder mijn Espace 3, alleen andere fabrikant)
van de week moet de wagen op de brug voor wat onderhoud met het oog op de komende zomervakantie, ik zal dan eens kijken hoe het ook alweer precies bij mij zit en als ik aan de camera denk een foto nemen, ik ben namelijk gaan twijfelen of je de veren niet op z'n kop hebt gemonteerd en dat de ring aan de onderkant moet in de ronde vorm van de veerschotel om hem te centreren.Dus wordt vervolgt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

De ring past wel in de uitsparing aan de onderkant, maar het punt is dat de ring in de brede kant van de veer past en de smalle kant van de veer niet in de ring past.
Als ik de veer andersom zou monteren ( met de smalle kant boven) past de veer weer niet over het rubber aan de bovenkant.
Dat zou inhouden dat het zwarte plastic stuk aan de bovenkant gemonteerd moet worden in plaats van het rubber wat met een M8 draadeind gemonteerd is.
Het zwarte plastic heeft geen draadeind of gat met schroefdraad , maar paste wel precies in de uitsparing aan de onderkant.
Ik acht het best aannemelijk dat er iets niet goed (gemonteerd) is, ik ben er alleen nog niet helemaal achter wat :shock:

Vandaag heb ik wat tijd om op onderzoek te gaan, als ik wat weet meld ik het wel even.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Ik heb van een vriendelijke meneer bij MAD de handleiding gekregen, en volgens deze handleiding heb ik de veren juist gemonteerd :D

Ik heb nog wel even gevraagd of het een goed idee is om een stukje vant de zwarte veerhouder af te halen :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

thomassen7
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 feb 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam

Bericht door thomassen7 »

Heel mooi dat alles toch goed zit. :D
En de ring, gaat die nu nog om de bovenkant waar de slang op de hulpveer zit, of kan je die weggooien? :shock:

Gr.
Peter
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

De ringen Schijnen geen deel uit te maken van de set....
Waarom ik ze erbij gekregen heb is mij dan ook een raadsel :?

Verder ben ik best tevreden zo, al ben ik benieuwd hoed de veerweg is bij volle belading.
Maar als ik daar achter ben zal ik ook dat hier melden.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

ringen

Bericht door RPS »

Bij mij zaten er zelfs twee verschillende setjes ringen bij. Waarschijnlijk kunnend e veren onder verschillende auto's worden gemonteerd en nu zit in iedere doos de juiste ringen voor de verschillende auto's.
lekker makkelijk en veel plezier met uw puzzel.
wat betreft veer comfort heb ik gemerkt dat als je er alleen in zit de achterkant strakker is maar als je er zoals ik met 7 persoen in zit met de vakantie bljift hij netjes soepel veren zonder doorzakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Chicco
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 474
Lid geworden op: 06 dec 2007
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Bericht door Chicco »

Mijn set is er afgelopen woensdag ook opgezet. Lijkt ongeveer op de set die jij hebt, echter aan de bovenkant zat een rubber met een bout er in. De bout zorgt waarschijnlijk alleen voor het "fixeren" van het rubber en de veer aan de bovenkant, want er was in ieder geval geen mogelijkheid om de bout en moer ergens op vast te draaien.
Na de montage stond hij in ieder geval 5 cm hoger, maar dat zal nog wel wat minder worden/zijn geworden nadat ermee is gereden.
De bovenkant van de kogel zit nu in ieder geval op 45 cm vanaf de grond.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Aan de buffer (P op het plaatje) zit een bout waarmee hij in het chassis geschroeft zit.
Was het bij jouw set niet de bedoeling om de buffer te verwijderen en te vervangen door het rubber?

Zou je een foto kunnen plaatsen van hoe het er gemonteerd uitziet?
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Chicco
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 474
Lid geworden op: 06 dec 2007
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Bericht door Chicco »

Die buffer waar jij over spreekt kan ik me niet herinneren. Ik ben net, nadat de originele veren losgehaald waren, pas bij mijn auto gaan kijken. Dus ik weet niet of deze buffer ook daadwerkelijk op mijn auto aanwezig was.
Ik heb nu zowel aan de onderkant als bovenkant een soort hard rubber waar de uiteinden van de veer in past. Deze lijken een beetje op hetgeen op de handleiding als "A" aangemerkt wordt.
De bovenkant ziet in ieder geval zo uit als foto 2 van Thomassen7 op pagina 1 van dit topic.

In het rubber welke aan de bovenkant moet, zit in het midden een gat waar dus een bout doorheen zat en welke weer vast zat aan het rubber door een moer aan de achterzijde.
Het stuk van de bout welke nog aan de achterkant van het rubber uitsteekt moest vervolgens in het gat geplaatst worden welke zich precies in het midden van de originele rubber van de originele veren bevindt.
Hier bevond zich in het chassis namelijk ook een gat waardoor het naar mijn idee gecentreerd wordt.
En, er was echt in het geheel géén mogelijkheid om deze bout met moer op een andere manier vast te maken c.q. er was ook geen schroefdraad aanwezig in/achter het gat om de bout in vast te draaien.
Het was zelf niet mogelijk om de moer achter dit gat te krijgen zodat je het rubber met de moer mogelijk vast zou kunnen draaien. Dit stond trouwens ook niet op de handleiding, er stond alleen dat je het rubber met bout en moer in het aanwezige gat van het chassis moest plaatsen.

Het is een beetje moeilijk te omschrijven allemaal, maar ik hoop dat je hier een beetje wijs uit wordt.

Op foto 2 zie je trouwens de gehele veer en op foto 1 (wel moeilijk te zien) zie je een klein beetje glimmen aan de bovenzijde van de blauwe veer, dit is dus de moer waar ik over spreek. Maar let op, dit is dus voor een Espace IV en geen III.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Chicco
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 474
Lid geworden op: 06 dec 2007
Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07

Bericht door Chicco »

Ik heb nog even 2 foto's gemaakt, mogelijk dat het dan iets duidelijker is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

Bericht door RPS »

gisteren mijn Espace 3 op de brug gehad voor een nieuwe voorveer, en gelijk evengekeken hoe het zat.
ik heb zowel boven als onder een metalen ring, onder eerst een rubber en daar de ring over, boven een ring over de bestaande 'demper'door de ringen behoud de hulpveer zijn vorm en kan niet in het rubber wegzakken waardoor de demping afneemt.
hoop dat het zo duidelijk is heb ook nog foto's genomen maar nog geen tijd gehad om ze op de computer te bekijken om te zien of ze duidelijk genoeg zijn.
als ze goed zijn zal ik ze later toevoegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

@ Chicco:

de foto's zijn duidelijk genoeg.
Ik zie in ieder geval dat jij een veel langere veerweg hebt dan ik, volgens mij zonder hulpveren ook.

@ RPS:
Het onderste deel bij mij is hard plastic en aan de bovenkantzit hij precies om het rubber heen tegen een ijzeren flens.
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

thomassen7
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 feb 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Rotterdam

Bericht door thomassen7 »

Kubic,

Ik heb gisteren nog een auto bekeken waar het zelfde veersysteem als bij jou onder zat.
Die goudkleurige ring zat bij hem boven in de hulpveer om het bufferrubber heen, als extra stootrand voor de hulpveer.
Het kunststof blok onderin was zichtbaar ingekort, volgens de eigenaar was dat gedaan na klachten van hem over de te stugge veering bij het vervoeren van 6 personen. :?
De passagiers kregen het idee dat ze in hun rug geschopt werden bij verkeersheuvels en andere bulten in de weg.
Hij had ook de voorveering een paar weken later laten doen, omdat deze zonder passagiers veel vaker "doorsloegen" omdat de achterkant dan hoger stond.
Het bedrijf waar hij ze had laten inbouwen had al gewaarschuwd dat dit kon gebeuren, omdat de gewichtsverdeling over de auto met een hogere achterkant anders was. :)

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt, als je deze problemen ook mocht tegenkomen.

Gr.
Peter
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RPS
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 193
Lid geworden op: 09 jul 2007
Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
Actief als: particulier
Locatie: Schiedam

doorveren

Bericht door RPS »

ik heb twee weken geleden ook mijn voorveren en schokbrekers vernieuwd, was een veer gebroken dus de auto stond iets scheef. vorig jaar met de zomervakantie de hulpveren gemonteerd en tijdens de vakantie met 7 personen in de auto geen klachten gehoord over het doorveren en een klap krijgen, wel kwam eigenlijk bij iedere verkeersdrempel de rubber lip onder de bumper over de straat. dit is na het vernieuwen van het voorspul nu ook verleden tijd. was een aardig werkje, had namelijk eerst de schokbrekerlagers en schokbrekers vernieuwd en na twee weken brak er een stuk van een voorveer, dus toen kon heel de riedel opnieuw los en uit elkaar, nu gelijk de schijven en blokken vernieuwd dus voorlopig hoeft er niets meer los van voren. en wat een verschil met rijden zeg, veel strakker en vloeiender over verkeersdrempels.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Kubic »

Ik heb de veren ondertussen uitgebreid getest en ze goed bevonden.
De veerweg is lang genoeg om geen ongemak op te leveren en het comfort is volgens de achterste passagiers goed te noemen.
Zeker met een afgeladen vouwwagen, dakkoffer en de bepakkingen gezin in de passagiersruimte is het een stuk prettiger rijden MET hulpveren.

Bij mij blijven ze erondeer.

Allen bedankt voor het meekijken, meelezen en meedenken. :D
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: MAD hulpveren Espace3

Bericht door Kubic »

Overigens kan ik nu zeggen dat mijn motagemethode niet de juiste was :oops: :doh:
Het dempingsrubber dat in de veer aan de bovenkant geschroefd was moest verwijderd worden.
de hulpveer valt nu mooi over het deel waar dat rubber aan vast geschroefd was en zit nu netjes midden in de originele veer.

Als er behoefte is aan een foto hoor ik het wel :thumb:
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Elroyg
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 nov 2009
Laatste bezoek: 25 apr 2012 22:21
Actief als: particulier
Locatie: Zwolle

Re: MAD hulpveren Espace3

Bericht door Elroyg »

Kubic schreef:Overigens kan ik nu zeggen dat mijn motagemethode niet de juiste was :oops: :doh:
Het dempingsrubber dat in de veer aan de bovenkant geschroefd was moest verwijderd worden.
de hulpveer valt nu mooi over het deel waar dat rubber aan vast geschroefd was en zit nu netjes midden in de originele veer.

Als er behoefte is aan een foto hoor ik het wel :thumb:
Als je zin en tijd hebt zou ik graag die foto's zien. Ik zal binnenkort ook hulpveren gaan plaatsen omdat we een caravan hebben aangeschaft.

Zit nog te twijfelen tussen car-support en MAD. Dus als iemand daar nog een advies over heeft dan hoor ik dat graag.

Elroy.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: MAD hulpveren Espace3

Bericht door Kubic »

Hmmm :oops: . Helaas kan ik er geen foto's meer van maken omdat ik ze gedemonteerd heb.
De Espace staat te koop :cry2: en de hulpveren de bagage afdekhoes en de aluminium velgen worden los verkocht.
De vervanging een Scenic op G3 staat er al. :dance:
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 16
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2009
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: MAD hulpveren Espace3

Bericht door Kubic »

De set hulpveren voor de Espace3 is overigens te koop aangezien ik geen Espace meer heb. :)
Huidige: Megane GT 1.6 2006 grijs
Vorige: Scenic 2.0 16v 2004 Beige, Scenic 1.8 RXT 2000 Blauw, Laguna 1.8 16v Initiale 2005 Zwart, Scenic 2.0 16v Dynamique 2001 Groen, Scenic 1.6 16v RXE 2000 Zilver, ESPACE 2.0 RXE 1998 Groen, Espace RN 2.2I U9 1993 Blauw, Espace 2000-1 QUADRA 1989 Groen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in