Laguna II verwarming rechts regelt niet

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
PaulusmaJ
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 03 nov 2016 15:49
Actief als: particulier

Laguna II verwarming rechts regelt niet

Bericht door PaulusmaJ »

Goedenmorgen Renault forum gebruikers!

Model/uitvoering : Renault Laguna 2.0 16v Techline (2005/2007)
Bouwjaar : 2007
Brandstof : Benzine

Ik heb een prachtige Renault Laguna met alle opties erop. Echter heb ik het probleem dat de verwarming aan de rechterkant niet inregelt. Ik heb meerdere forums gelezen over dit probleem echter heb ik mijn specifieke situatie nog niet gevonden.

Probleem analyse:
Wanneer je de auto start en het buiten koud is moet de kachel dus warm leveren en maakt de climate beide kanten goed warm. Als het buiten koud is (10 graden en koeler) en de verwarming vol warm moet blijven leveren bij een lagere ventilatorstand is er ook niks aan de hand. Bij 18 graden en hoger werkt de airco naar behoren, koelt beide zijden. Echter tussen de 10 en 18 graden wanneer de kleppen moeten bijmengen wordt mijn rechterzijde ijskoud terwijl de linkerzijde de goede temperatuur geeft. Als ik de rechterzijde op 26 graden zet wordt hij wel warm, de linkerzijde piekt dan ook een beetje. Echter zet je alles weer op automatisch dan is de rechterzijde weer koud.

Tot zo ver geprobeerd:
- Gekeken naar accuspanning, die was voldoende.
- De heater unit er uit gehaald en alle stekkers opnieuw bevestigd.
- CLIP storingen bekeken, die gaf aan dat de rechter mengmotor geen signaal kreeg en we konden zien dat hij niet reageerde op veranderingen van temperatuur in de heater unit.
- Ik heb de vocht/temperatuursensor onder de spiegel vervangen, dit heb ik gedaan omdat die herrie maakte.
- Meerdere malen de stroom van de auto af gehad, in de hoop dat alles goed reset.

Vraag:
Ik vond op forums dat het de heater unit kan zijn welk geen goed signaal geeft of de mengmotor kapot is. Ik zoek iemand met ervaring die advies kan geven wat ik het beste eerst kan proberen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 feb 2025 11:46

Re: Laguna II verwarming rechts regelt niet

Bericht door Renault47 »

de rechter mengmotor krijgt volgens de ClIp-uitlezing geen signaal bij een bepaalde temperatuur. Je zou kunnen overwegen er een ander bedieningspaneel in te zetten. Je bent dan 50 a 60 euro kwijt (o.a. bij vandervenauto in Roosendaal) maar verder (laten) zoeken en uitlezen kost beduidend meer.....
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
PaulusmaJ
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door PaulusmaJ »

Bedankt voor de hulp,

Ik heb gekeken voor die bedieningspanelen, echter heb ik het facelift model. Dat zou niks uit moeten maken omdat de unit los kan van het frontje. Het valt me op dat ik een enkele rij groene stekker heb waar alle panelen op internet een dubbele rij hebben. De grijze stekker is wel hetzelfde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
PaulusmaJ
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door PaulusmaJ »

Goedendag allemaal,

Ik heb op de onderdelenlijn een andere heater unit kunnen regelen voor mijn type auto (met een kleinere groene stekker). Het systeem regelt wel beter maar rechts is nog steeds kouder dan links. Aan het begin zijn beide nog steeds warm, totdat hij moet regelen bij een lagere ventilator stand.

Heeft iemand een idee hoe je het dashboard er uit haalt en de mixerklep aan de rechterkant vervangt?

Ik heb al eens een dashboard van een Renault Clio uit 2000 er uit gehaald. Ik kan me voorstellen dat deze wat complexer is.

Met vriendelijke groet,

Jasper Paulusma

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
PaulusmaJ
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door PaulusmaJ »

Goedendag allemaal,

De heaterunit hielp helaas niks. Ik heb de auto langs de renault dealer gebracht en gevraagd of ze de klep konden vervangen. Ze konden op de constructietekeningen zien dat de rechter mixermotor zo vervangen kan worden door midden/onder het dashboard bekleding open te trekken. De hele boel werkt weer voor €140!

Met vriendelijke groet,

Jasper Paulusma

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community