Aan het eind van een totaalrit van circa 170 km de Q90 aan de snellader bij de Lidl in Tilburg gehangen en moeten constateren dat de toplaadsnelheid 33kW is terwijl er 41 door de lader gegeven wordt.
SoC ca. 25%, batterijtemp 17 graden (idd na een niet al te lang stukje rijden). Bij de Q210 gaat die dan als een jekko, maar de Q90 heeft blijkbaar een ander regiem dan de Q210, dwz de lekkere batterijtemperatuur ligt blijkbaar hoger.
Met CanZE (iOS) alle mogelijke data bekeken (niet heel erg lekker stabiel jammergenoeg), en een aantal zaken waargenomen:
- Laadsnelheid zakt alleen maar, terwijl temperatuur naar ongeveer 27 graden stijgt. Aanvang 33kW, zakt naar 21kW en stijgt dan weer naar 27kW op en op het eind bij 27 graden en 66%SoC naar 23kW
- Waargenomen op het "Charging scherm" in het hoofdmenu:
- In het "Charge " scherm van het Technische menu, zie ik dat de available charging power, afwisselend 41 en 13kW is. Gemiddeld die 27 die ik binnenhaal en die de ZOE toestaat (max battery charge). Tevens de temperaturen op dat moment:
- Als ik tijdens het rijden het "Charging" scherm open hou, zie ik de "Max battery charge sterk fluctueren": als ik "gas" geef stijgt die waarde een aantal kW om na enige tijd weer terug te zakken. De gemiddelde batterij temperatuur, stijgt niet echt.
- Halverwege heb ik het laden afgebroken en een nieuwe sessie gestart met de inmiddels hogere batterij temperatuur (22 graden). Dat maakte niets uit voor de laadsnelheid