Maar weer eens een vraagje aan de deskundigen hier op het forum.
Mijn vrouw kwam terug van een weekendje Berlijn in onze Grand Scenic II 1.9 diesel van 1995.
Vlak bij huis wilde ze schakelen en trapte het koppelingspedaal in. Het pedaal bleef vervolgens op de bodem. Gelukkig kon ze bij een benzinestation stoppen. Het pedaal moest ze met de hand weer omhoog trekken.
Het vreemde is nu dat het lijkt alsof de koppeling weer werkt, als je het intrapt voel je weerstand maar als je een versnelling inschakelt gebeurd er niets. De auto gaat niet rijden.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Koppeling / versnellingsbak
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 31 jan 2025 19:46
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Allereerst heb je dan een tamelijk unieke wagen. Bij mijn weten bestond de Scenic nog niet in 1995....
. Zal wel 2005 zijn...
Maar er lijken twee oorzaken over te blijven: een defect koppelingspedaal mechanisme of een gebroken koppelingskabel (eventueel losgeraakt van de koppelingsgaffel op de versnellingsbak).
Het gekke is alleen dat je stelt dat de auto niet wil rijden bij een ingeschakelde versnelling. Betekent dat de motor gewoon blijft draaien bij ingeschakelde versnelling? Of slaat de motor af als je de versnelling inschakeld (meest logische bij genoemde oorzaken).
Een koppeling die namelijk ontkoppeld blijft zonder het pedaal in te drukken lijkt mij namelijk tamelijk uniek, dat zou alleen kunnen als de kabel ergens vast blijft zitten in ontkoppelde toestand.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Maar er lijken twee oorzaken over te blijven: een defect koppelingspedaal mechanisme of een gebroken koppelingskabel (eventueel losgeraakt van de koppelingsgaffel op de versnellingsbak).
Het gekke is alleen dat je stelt dat de auto niet wil rijden bij een ingeschakelde versnelling. Betekent dat de motor gewoon blijft draaien bij ingeschakelde versnelling? Of slaat de motor af als je de versnelling inschakeld (meest logische bij genoemde oorzaken).
Een koppeling die namelijk ontkoppeld blijft zonder het pedaal in te drukken lijkt mij namelijk tamelijk uniek, dat zou alleen kunnen als de kabel ergens vast blijft zitten in ontkoppelde toestand.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 mei 2009
- Laatste bezoek: 02 aug 2011 16:36
RitchTrip bedankt voor je reactie!RichTrip schreef:Allereerst heb je dan een tamelijk unieke wagen. Bij mijn weten bestond de Scenic nog niet in 1995..... Zal wel 2005 zijn...
Maar er lijken twee oorzaken over te blijven: een defect koppelingspedaal mechanisme of een gebroken koppelingskabel (eventueel losgeraakt van de koppelingsgaffel op de versnellingsbak).
Het gekke is alleen dat je stelt dat de auto niet wil rijden bij een ingeschakelde versnelling. Betekent dat de motor gewoon blijft draaien bij ingeschakelde versnelling? Of slaat de motor af als je de versnelling inschakeld (meest logische bij genoemde oorzaken).
Een koppeling die namelijk ontkoppeld blijft zonder het pedaal in te drukken lijkt mij namelijk tamelijk uniek, dat zou alleen kunnen als de kabel ergens vast blijft zitten in ontkoppelde toestand.
Uiteraard bedoel ik 2005, een slip of the pen dus. Ik kan helaas het topic niet meer aanpassen.
Inderdaad een gekke combinatie: de koppeling en/of de aandrijving.
Helaas heb ik alleen het verhaal wat mijn vrouw wist te vertellen en later dat van de monteur. Ze wilde tijdens het rijden van versnelling wisselen waarbij het koppelingspedaal op de bodem bleef. Ze moest hem met de hand (of voet) weer omhoog trekken.
Ze kon de auto laten uitrollen omdat ze net een benzinestation naderde.
De auto is door de Wegenwacht bekeken met als conclusie dat de koppeling de geest had gegeven.
Auto vervolgens afgevoerd naar een garage hier in de buurt. Monteur heeft heel even gekeken waarbij het leek of de koppeling werkte. Intrappen gaf weerstand zoals je bij een normale werking zou verwachten en kwam ook weer netjes omhoog. Echter als de versnelling werd ingeschakeld en hij weg wilde rijden gebeurde er niets, de motor sloeg dus ook niet af, hij bleef gewoon op zijn plaats staan. Blijkbaar zijn er ook geen vreemde geluiden te horen die op een defect wijzen. Merkwaardig dus, alsof er twee verschillende problemen tegelijk optreden en dat is wat me nieuwsgierig (en bang voor grote kosten)maakt.
Mogelijk is het hart uit de koppelingsplaten gebroken? Dat zou kunnen verklaren dat de koppeling raar doet en dat de prise as de versnellingsbak niet kan aandrijven waardoor de auto niet in beweging komt. Iemand daar ervaring mee?
Helaas ziet de garage geen kans om dit karwei aan te pakken. Er is maar één brug en die kan hij niet zolang bezet houden voor een dergelijke reparatie. Ik moet dus op zoek naar een alternatief waarbij ik, i.v.m. de kosten, graag inzicht zou krijgen in de mogelijke mankementen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 mei 2009
- Laatste bezoek: 02 aug 2011 16:36
Nou het bleek inderdaad de koppeling te zijn die defect/versleten was. Geschatte kosten waren € 750,- ex. btw.
Eenmaal uitgebouwd bleek dat bovendien het vliegwiel vervangen moest worden. Dat vliegwiel kost het lieve sommetje van € 855,- ex. btw.
Uiteindelijk mocht ik maar liefst € 2086,- afrekenen voor de GS weer mee naar huis mocht.
Op weg naar huis bleek dat nu ineens de airco niet meer werkt. Iemand enig idee wat daarmee aan de hand kan zijn? Ik neem aan dat dit niets met de reparatie (uit- en inbouw van de koppeling / aandrijflijn) te maken heeft?
Eenmaal uitgebouwd bleek dat bovendien het vliegwiel vervangen moest worden. Dat vliegwiel kost het lieve sommetje van € 855,- ex. btw.
Uiteindelijk mocht ik maar liefst € 2086,- afrekenen voor de GS weer mee naar huis mocht.
Op weg naar huis bleek dat nu ineens de airco niet meer werkt. Iemand enig idee wat daarmee aan de hand kan zijn? Ik neem aan dat dit niets met de reparatie (uit- en inbouw van de koppeling / aandrijflijn) te maken heeft?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 1409 Weergaves
-
Laatste bericht door adjr
-
- 2 Reacties
- 281 Weergaves
-
Laatste bericht door gertjanb
-
- 4 Reacties
- 418 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 5 Reacties
- 104 Weergaves
-
Laatste bericht door Timmie
-
- 11 Reacties
- 1335 Weergaves
-
Laatste bericht door CapturIvoire
-
- 0 Reacties
- 264 Weergaves
-
Laatste bericht door CapturIvoire
-
- 1 Reacties
- 450 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs