Hoge motortemperatuur bij warm weer
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 07 mei 2012
- Laatste bezoek: 15 okt 2021 21:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
Hoge motortemperatuur bij warm weer
Goedendag, ik ben in het bezit van een Renault Scenic 1.6 fase 1 uit 2003. Na een lange rit, tijdens hoge buitentemperaturen, stond ik een tijdje stil, +/- 10 minuten, liep de temperatuur van het koelwater behoorlijk hoog op, tot bijna maximaal. Nadat ik weer ben gaan rijden daalde de temperatuur, mede door het inschakelen van de koelventilator, weer naar normale waarde tot halverwege. Nadat ik de motor had uitgeschakeld bleek dat de koelventilator nog een tijdje bleef draaien.
Ik heb de volgende vragen ;
Bij welke stand van de temperatuurmeter reageert de thermostaat?
Is het normaal dat de temperatuurmeter, bij een rit met in hoge buitentemperatuur, terwijl je stilstaat zo hoog oploopt?
Wanneer schakelt de koelventilator in? en is het normaal dat deze ingeschakeld blijft ook als de motor inuitgeschakeld is?
Bij voorbaat dank
Groet
Jan van Nieuwpoort
Ik heb de volgende vragen ;
Bij welke stand van de temperatuurmeter reageert de thermostaat?
Is het normaal dat de temperatuurmeter, bij een rit met in hoge buitentemperatuur, terwijl je stilstaat zo hoog oploopt?
Wanneer schakelt de koelventilator in? en is het normaal dat deze ingeschakeld blijft ook als de motor inuitgeschakeld is?
Bij voorbaat dank
Groet
Jan van Nieuwpoort
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 23 jun 2017
- Laatste bezoek: 09 dec 2018 12:11
- Actief als: particulier
Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer
Ik gok dat die thermostaat 'open' gaat bij ~90 graden. Ja, het is normaal dat de ventilator soms blijft draaien nadat de motor niet meer draait en zelfs nadat je de auto al op slot hebt gedaan. Geen zorgen daarover, dat is juist goed.
Probeer de volgende keer eens, wanneer het buiten weer zo warm is en de temperatuurmeter ver oploopt, de ramen open te doen en de verwarming - niet de airco - vol te laten blazen op de warmste stand. Dan daalt de temperatuurmeter wellicht een beetje.
Probeer de volgende keer eens, wanneer het buiten weer zo warm is en de temperatuurmeter ver oploopt, de ramen open te doen en de verwarming - niet de airco - vol te laten blazen op de warmste stand. Dan daalt de temperatuurmeter wellicht een beetje.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 28 aug 2011
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
- Actief als: particulier
Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer
dat de temp. na een lange rit en vervolgens bv. in de file extreem oploopt is niet normaal. Zelfs met de huidige buitentemperatuur staat mijn temp. meter stabiel, ook bij stilstand met draaiende motor; wel slaat de koelventilator dan vaker aan. Onder het rijden slaat de koelventilator juist niet aan (>70 km per uur) omdat de rijwind dan voldoende is.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 07 mei 2012
- Laatste bezoek: 15 okt 2021 21:59
- Actief als: particulier
- Locatie: Utrecht
Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer
Oké wat is dan de vermoedelijke oorzaak de thermostaat, lucht in het systeem?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 21 apr 2025 14:16
- Actief als: particulier
Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer
Dit klinkt voor mij normaal.
Thermostaat gaat rond de 90 graden open. De koelmotor zal op zijn eerste snelheid rond de 95 graden gaan draaien OF hij draait al als de airco aan staat (dan draait koelmotor altijd). De hoge snelheid zal rond de 100 graden gaan draaien OF zal al draaien als de druk in het aircosysteem te hoog word.
Lange ritten bij deze hoge temperaturen word alles warmer dan anders. Vergeet niet dat ook de rijwind hoger is dan anders. Als je dan stilstaat of file rijd zal de temperatuur ook snel en eerder hoger zijn. Als de koelmotoren hun werk doen kunnen ze het aangekoeld krijgen. En als je dan weer gaat rijden zakt de temperatuur wel weer wat door de rijwind maar zal nog steeds hoger zijn dan onder koelere omstandigheden.
Zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt is er niks aan de hand.
En de tip verwarming vol op warm open kan ook zeker helpen om de wzrmte af te voeren.
Dat de koelmotor zijn werk nog doet nadat de auto is afgesloten is ook normaal.
Vergeet niet dat met deze temperaturen de auto's het best zwaar hebben en zeker de koeling en airco systemen, die worden nu tot het uiterste gebruikt. En als het systeem al wat ouder is en dus wat airco koudemiddel verdwenen is hebben ze het heel zwaar.
Dit kan ook voor de motorradiateur gelden. Als deze door zijn leeftijd al wat verstopt is koelt hij ook weer minder waardoor motortemperatuur wat hoger is dan je gewend bent.
Thermostaat gaat rond de 90 graden open. De koelmotor zal op zijn eerste snelheid rond de 95 graden gaan draaien OF hij draait al als de airco aan staat (dan draait koelmotor altijd). De hoge snelheid zal rond de 100 graden gaan draaien OF zal al draaien als de druk in het aircosysteem te hoog word.
Lange ritten bij deze hoge temperaturen word alles warmer dan anders. Vergeet niet dat ook de rijwind hoger is dan anders. Als je dan stilstaat of file rijd zal de temperatuur ook snel en eerder hoger zijn. Als de koelmotoren hun werk doen kunnen ze het aangekoeld krijgen. En als je dan weer gaat rijden zakt de temperatuur wel weer wat door de rijwind maar zal nog steeds hoger zijn dan onder koelere omstandigheden.
Zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt is er niks aan de hand.
En de tip verwarming vol op warm open kan ook zeker helpen om de wzrmte af te voeren.
Dat de koelmotor zijn werk nog doet nadat de auto is afgesloten is ook normaal.
Vergeet niet dat met deze temperaturen de auto's het best zwaar hebben en zeker de koeling en airco systemen, die worden nu tot het uiterste gebruikt. En als het systeem al wat ouder is en dus wat airco koudemiddel verdwenen is hebben ze het heel zwaar.
Dit kan ook voor de motorradiateur gelden. Als deze door zijn leeftijd al wat verstopt is koelt hij ook weer minder waardoor motortemperatuur wat hoger is dan je gewend bent.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 23 jun 2017
- Laatste bezoek: 09 dec 2018 12:11
- Actief als: particulier
Re: Hoge motortemperatuur bij warm weer
Dan zou ik je temperatuursensor en/of metertje eens nakijken! Mijn analoge temperatuurmeter loopt zelfs iets op, voordat de thermostaat open slaat - daarna loopt het metertje iets terug.Renault47 schreef:dat de temp. na een lange rit en vervolgens bv. in de file extreem oploopt is niet normaal. Zelfs met de huidige buitentemperatuur staat mijn temp. meter stabiel, ook bij stilstand met draaiende motor; wel slaat de koelventilator dan vaker aan. Onder het rijden slaat de koelventilator juist niet aan (>70 km per uur) omdat de rijwind dan voldoende is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht