Inbouwen van een Parrot 9200 Carkit in een Espace

Plaats reactie

Topic author
Frank_77
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 10 apr 2013 17:47

Inbouwen van een Parrot 9200 Carkit in een Espace

Bericht door Frank_77 »

Ik heb inmiddels mijn Parrot 9200 volledig werkend gekregen in mijn Espace. In deze uitleg zal ik (soms met afbeeldingen) een stap-voor-stap uitleg geven van hoe ik het gedaan heb. Door deze stappen in de hieronder beschreven volgorde te volgen, heb je de klus binnen een paar uur geklaard met een fantastisch eindresultaat.

1. Kies een plek voor de hoofdunit

Dit is het blauwe "kastje" dat bij de set zit. Ik heb deze aan de onderzijde van het uitschuifplankje van de mega-box (handschoenen-vak) zit. Om makkelijk te kunnen werken heb ik de scharnierende klep aan de bovenzijde verwijderd (zie afbeelding).

Afbeelding
Afbeelding: Scharnierende klep verwijderd en voorklep in laagste stand.

Alle bekabeling (microfoon en audio-kabelboom (naar de autoradio) kun je uiteindelijk door het kabelgat aan de rechterzijde trekken (zie afbeelding). Hierdoor voorkom je dat je helemaal een deel van je dashboard moet uitbouwen om er aan de achterzijde bij te kunnen.

Afbeelding
Afbeelding: Bovenaanzicht van de mega-box. Door dit gat kun je de bekabeling trekken.

Ik heb de blauwe-unit met zelfklevend klittenband vastgezet aan de onderzijde van de schuifplank. Hierdoor kun je deze nog eens los halen wanneer er bijvoorbeeld iets met de kabels mis is. Laat de unit echter even los liggen terwijl je met de vervolgstappen verder gaat, in stap 5 leg ik je uit waarom.

2. Plaats de microfoon.

De microfoon kun je het beste plaatsen nabij de knop voor je alarmverlichting en de interne centrale deurvergrendeling. Hierdoor is deze makkelijk weg te werken en volg je het advies van Parrot op om de microfoon in het midden van de auto te plaatsen. Zorg dat je het kunststof waar je de microfoon op wilt plakken, goed ontvet. Ik kan me voorstellen dat auto's waarin gerookt is (zonde overigens, maar dat is een ander verhaal) wat nicotine-aanslag hebben waardoor de kleefband niet goed hecht.

Afbeelding
Afbeelding: De microfoon hangt nabij de plek waar deze uiteindelijk wordt vastgeplakt. Plak deze pas vast zodra de microfoonkabel in de A-stijl is weggewerkt.

Het is verstandig om de microfoon nog niet direct vast te plakken. Je kunt het beste eerst de kabel goed wegwerken in de dakrand (tussen de bekleding) richting de A-stijl. Pas als de gehele kabel tot in de A-stijl is weggewerkt, kun je de microfoon zijn uiteindelijke plek geven. De kabel in de A-stijl kun je prima wegwerken tot aan de zijkant van het dashboard. Wanneer je de bestuurdersdeur open hebt staan, kun je de rest van de kabel achter het dashboard krijgen door deze aan de zijde van de deur hier achter te klemmen. Vervolgens leid je de kabel over de pedalen (zorg dat je hem daar goed vastzet!) naar het kabelgat in de megabox. De eerste kabel is nu weggewerkt.

Laten we nu eens wat handenarbeid gaan verrichten voor de volgende stap, waar je best een paar uur aan de keukentafel voor kunt uittrekken...

3. Verleng de draden die naar de autoradio gaan

Omdat de autoradio en ISO-stekkers zich onder de bijrijdersstoel bevinden (en dus ver verwijderd zijn van de unit), heb ik ervoor gekozen om de ISO-kabelboom van de Parrot in het compartiment van de autoradio te houden. De platte lange stekker die uiteindelijk op het blauwe kastje uit moet komen heb ik er vanaf geknipt en er een stuk kabel tussen gezet. Endstate is dat de ISO-stekkers bij de radio blijven en dat de platte lange stekker toch gewoon in de blauwe unit geplaatst kan worden.

Ik heb bij een inbouwcentrum een verlengkabel voor ISO-stekkers gekocht. Je krijgt dan 4 meter kabelboom waarmee je de ISO-kabels van de Parrot kunt verlengen. Je zult nog een paar meter speakersnoer erbij moeten kopen (3 meter dubbele draad moet voldoende zijn) om uiteindelijk alles te kunnen verlengen. Kijk even goed welke kabels je allemaal moet verlengen en werk hierbij secuur. Ik heb draad voor draad verlengd en hierdoor houd je alles overzichtelijk. Meet vooraf op hoeveel draad je denkt nodig te hebben want hoe korter de draad is, des te minder je last krijgt van spanningsverlies.

Om het enigszins eenvoudig te houden : Alle speakerkabels moeten worden verlengd (dit zijn de kabeltjes waaronder de groene, paarse, witte enz. - 8 in totaal meen ik). Van de andere stekker moet je de kabeltjes verlengen die ook daadwerkelijk vastzitten aan beide stekkers (zowel de ISO-stekker als de platte unit-stekker). Ik meen dat ik drie draadjes niet heb hoeven verlengen omdat die geen functie hadden en die heb ik daarom ook gewoon weggeknipt en afgetaped.

Je kunt de kabels solderen maar ik heb ervoor gekozen om het koper netjes in elkaar te draaien en dit vervolgens te isoleren met vulkaniserende tape. Solderen is echter wel steviger maar de kabels bewegen uiteindelijk niet of nauwelijks dus het is in mijn optiek geen must.

4. Plaats de verlengde audio-kabelboom

Ik ben begonnen aan de zijde van de blauwe unit. Het is makkelijker om overtollige kabel weg te werken onder de bijrijdersstoel dan in de mega-box. Plaats de kabels door het kabelgat (zie punt 1, tweede afbeelding) naar beneden en werk deze weg achter de bekleding aan de voorzijde van de auto. Het werkt het makkelijkst als je de voetenmat even verwijderd. Wees niet bang om je bekleding om te buigen ter hoogte van de zwarte afdekplaat van je zekeringenkast - het kan een hoop hebben.

Verwijder de kunststof beschermkap aan de zijkant van de bijrijderszijde (ter hoogte van de deur). Je moet hiervoor wat torx-schroefjes losdraaien en het onderdeel voorzichtig verwijderen (het is overigens redelijk flexibel). Ik ga er overigens vanuit dat de bijrijdersstoel al is verwijderd. Mocht je dat nog niet hebben gedaan: Zorg dat het contact van de auto minimaal 15 minuten uit staat voordat je de twee stoelstekkers van de airbag losmaakt.

Terug naar de kabels. Je plaatst deze nu op de plek waar je zojuist de afdekplaat hebt verwijderd (zie afbeelding).

Afbeelding
Afbeelding: Werk de kabelset weg aan de rechterzijde van de auto, langs de deur van de bijrijder. Houd de gaatjes voor de torx-schroefjes echter vrij! Op de afbeelding zie je aan de linkerzijde ook nog andere kabeltjes lopen - negeer deze even voor de uitleg - die waren al aanwezig.

Vervolgens plaats je de kabels onder het "bruggetje" van vloerbedekking, richting de radio. Almost done... (zie afbeelding)

Afbeelding
Afbeelding: Aan de onderzijde van de afbeelding zie je de kabels onder de vloerbedekking lopen. Rechterzijde van de afbeelding is de voorzijde van de auto.

Haal nu de twee meest rechter stekkers uit de radio (de linker van die drie is voor de afstandsbediening en kan dus blijven zitten). En sluit de ISO-stekkers hierop aan. De meest rechter stekker is voor de speakers en de middelste is voor de spanning. (zie afbeelding)

Afbeelding
Afbeelding: Zo zien de stekkers eruit voordat je de Parrot erop aansluit. Op de foto is de onderste voor de speakers en de middelste voor de spanning.

Zorg dat de kabels en stekkers netjes bij de radio worden weggewerkt en tape deze nu netjes bij elkaar zodat er een compact, solide en waterdichte kabel ontstaat. Doe het zelfde aan de zijde van de blauwe unit. Plaats de stoel weer terug, evenals de kunststof beschermkap en de schoenenmat. Het meeste werk is gedaan... Op naar de volgende stap.

Afbeelding
Afbeelding: De Parrot-stekkers zijn aangesloten maar nog niet netjes weggewerkt..

5. Plaats de media-kabel (iPhone, USB etc)

Ik heb al verteld dat ik de blauwe unit aan de onderzijde van het schuifplankje van de megabox wil gaan plaatsen. De kabels voor de iPhone, USB en dergelijke komen daar aan de bovenzijde uit, zodat je je iPod, iPhone of USB-stick netjes onder de klep van je mega-box kunt leggen en alles keurig is weggewerkt. Om dit te kunnen doen is het handig om de blauwe unit even in de megabox te laten liggen in plaats van vast te maken, want we moeten gaan boren in het schuifplankje.

Verwijder het plankje en haal voorzichtig de rubber antislip-mat ervan af. Boor nu met een "grote-gaten-boor" in het midden een gat dat qua diameter overeenkomt met de ovaal die in de plank zit (zie afbeelding). Schuur de eventuele bramen weg.

Afbeelding
Afbeelding: De plank met in het midden de ovaal die wordt uitgeboord.

Plaats nu de antislip-mat terug en snij met een hobby-mes voorzichtig een gat hierin ter hoogte van het zojuist geboorde gat. LET OP! Het gat in het matje moet een stuk kleiner zijn dan die van de plank, want hier komt een afdek-plaatje overheen. Te groot uitsnijden levert een lelijk resultaat op.

Plaats nu de kabel waar de iPhone- en USB-stekker op zitten door het zojuist gemaakte gat en druk de onderzijde van het afdekplaatje dat hieromheen zit door het gat. De "pootjes" van het afdekplaatje dien je door het gat te drukken zodat het plaatje zichzelf strak trekt tegen de plank aan. Laat de stekker nog maar even los - die plaatsen we op het einde in de blauwe unit zodra deze geplaatst is.

6. Plaats het schermpje en afstandsbediening

Ik heb ervoor gekozen om het schermpje net links naast de bovenklep van de mega-box te plaatsen, achter het stuur. Je kunt dan door je stuur op het scherm kijken de kabel kun je hierdoor het mooiste wegwerken. Ik zal hier nog een afbeelding van plaatsen om een handige manier te laten zien om de kabel weg te werken. Daarna kun je de bovenklep weer terugplaatsen (die hadden we nog uitgebouwd, weet je nog?)

De afstandsbediening heb ik eerst met de rubber band aan de onderzijde van mijn stuur geplaatst maar dit werkt niet. Iedere stuurbeweging druk je per ongeluk op de scrollknop en wordt je verrast door de kreet "Telefoonboek", uitgesproken door een mevrouw met een fout Frans accent ;-). Een betere plek is om de afstandsbediening rechts naast het schemrpje te plaatsen, maar nu wel op de voorzijde van de bovenklep van de megabox. Zoals gezegd: afbeelding volgt snel. Door hem hier te plaatsen heeft je bijrijder ook de mogelijkheid om de carkit te bedienen - wel zo prettig.

7. The moment of truth: Aansluiten maar...

Plaats eerst de twee airbagstekkers in je bijrijderstoel maar bevestig de stoel nog niet. Mogelijk moet je nog bij je kabels zijn zodra je de werking ervan getest hebt. Plaats nu alle kabels in de unit en bevestig deze aan de onderzijde van het plankje van de mega-box. Schiet alle overtollige kabels op en werk deze weg aan de onderzijde van de plank (ook hier biedt zelfklevend klittenband een uitkomst). Als je nu de iPhone wilt plaatsen aan de kabel, leg deze dan aan de rechterzijde van de plank neer. Ik had deze in eerste instantie aan de linkerzijde geplaatst (recht boven de blauwe unit) maar dit resulteerde in een hoop ongewenste herrie op mijn speakers zodra er een telefoongesprek plaats vond of zodra mijn telefoon een nieuwe zendmast zocht. Door het magnetisch veld van de telefoon dien je deze dus niet boven de unit te plaatsen, maar aan de rechterzijde. Het heeft me een week uitzoeken en schelden gekost voordat ik erachter kwam - beschouw het dus als een tip van Flip, of in dit geval Frank.

Controleer nu even het volgende: Wanneer je het contact van de auto uitzet, moet de melding "Tot ziens" verschijnen". Is dat niet het geval, wissel dan bij de radio de twee draden waar een zekering tussen zit met elkaar om. Dit staat ondermeer op de website en het instructieboekje van Parrot. Werkt alles naar behoren? Bevestig dan nu de bijrijdersstoel, kies je beste album van Doe Maar uit en bel je man/vrouw via de Parrot met de mededeling dat je het komende half uur een testrit gaat maken. Het is aan te bevelen om het feit dat je zojuist je nieuwe Parrot hebt aangesloten te vieren met een milkshake van McDonalds - werkte bij mij ;-)

Ik hoop dat jullie iets aan deze uitleg hebben gehad. En hoor graag reacties. Veel succes en o ja - bij vragen: stuur me maar een PM.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mvanleeuwen
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 sep 2023 19:17
Actief als: particulier

Re: Inbouwen van een Parrot 9200 Carkit in een Espace

Bericht door Mvanleeuwen »

Hoi Frank,

Briljant verhaal! Ik ben net begonnen met het inbouwen van een Parrot MKi-9200. Je verhaal is inspirerend. Ik was al een heel eind op weg. Maar toch had ik behoefte aan een klankbord en dat vond ik hier. Vooral was ik op zoek naar een oplossing voor het wegwerken van de kabels. Zelf heb ik besloten om geen verlengkabel te gebruiken (de KRAM iso2car kabel ie5 of ie4 was een optie geweest, dan hoef je niet te solderen). Ik hoop genoeg lengte te hebben voor de microfoon en het display. De muziekkabel ligt inmiddels bij de voorste cupholder. De microfoon en het display wil ik ergens midvoor bij de ventilatieroosters plaatsen. De foto met het gat voor de kabel in je dashboardkast vond ik erg prettig, ik ga zo zoeken of ik die ook heb. Daar kan ik de kabels mooi door trekken.

Bedankt voor je posting, al met al erg behulpzaam.

Groeten, Michiel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Frank_77
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 10 apr 2013 17:47

Bericht door Frank_77 »

Bedankt voor je reactie. Hoewel je post al een tijdje op het forum staat, bij deze alsnog succes gewenst!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Robberts
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 24 jan 2012 12:39
Actief als: particulier

Bericht door Robberts »

Dag Frank, mooi verhaal en ik ga dit zeker gebruiken met het inbouwen van mijn parrot maar helaas zijn de foto's die erbij stonden weg. Heb je dit nog ergens in een bestand staan zodat ik je uitleg incl foto's kan gebruiken als ik ga sleutelen?
Groeten Robbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen