hoog toerental motor en veel laden
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 11 nov 2022
- Laatste bezoek: 22 dec 2024 11:13
- Actief als: particulier
hoog toerental motor en veel laden
Soms gaat de motor met een hoog toerental draaien (te zien via verbruik: bv 2,8 ltr/100 ipv normaal 7,4/100. Dan wordt er ook extra geladen: 22kW ipv normaal ongeveer 7 à 8 kW. Dit duurt enkele minuten en dan zakt het naar normaal: 7,4 tr/100km.
Reden ??
Reden ??
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 21 apr 2025 14:16
- Actief als: particulier
Re: hoog toerental motor en veel laden
Ik maak een wilde gok maar dat is om het accupakket op te laden zodat deze niet onder een minimum kan komen.
Doet mijn Clio E-tech ook.
Moet wel zeggen dat na een software update het wel een stuk minder is geworden. Het is meer gedoseerd.
Die van mij stond zo hoog in toeren dat mijn versnellingsbak problemen gaf met schakelen, lees kraken en knarsen. Dit is nu volledig over.
Doet mijn Clio E-tech ook.
Moet wel zeggen dat na een software update het wel een stuk minder is geworden. Het is meer gedoseerd.
Die van mij stond zo hoog in toeren dat mijn versnellingsbak problemen gaf met schakelen, lees kraken en knarsen. Dit is nu volledig over.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 11 nov 2022
- Laatste bezoek: 22 dec 2024 11:13
- Actief als: particulier
Re: hoog toerental motor en veel laden
ik denk dat 'jouw update' heeft bijgedragen aan het feit dat dit hoge toerental slechts weinig voorkomt. Overigens kan ik er geen logische verklaring voor bedenken: ik rij 100, geen heuvels/bruggen enz. (anders is het als ik én moet laden én moet aandrijven én een verhoging op: dan snap ik het hogere toerental)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 02 feb 2022
- Laatste bezoek: 14 jan 2025 22:11
- Actief als: particulier
Re: hoog toerental motor en veel laden
Bij mij gebeurt dat ook, belachelijk veel toeren als "pure" stand overgaat naar My Sense, heb dat al een keer bij de dealer aangegeven, voelt alsof de auto zich gaat lanceren....zie ook forum van onze Oosterburen, ik verwacht ooit nog wel een software update, tot die tijd moeten we er denk ik maar mee leven 

Renault Captur 2 Plug-in Hybrid 160
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 31 okt 2021
- Laatste bezoek: 29 nov 2023 15:59
- Actief als: particulier
Re: hoog toerental motor en veel laden
Ik heb ook een Captur 2 plug-in sinds sept. 2022 (moest daar bijna 12 maanden op wachten).
Ondervind de zelfde probleem en vooral als de batterij bijna leeg is en overgaat op de motor.
Ik lijk wel een oude kerel die vol gas met een slippende koppeling staat bij een stoplicht.
Ondervind de zelfde probleem en vooral als de batterij bijna leeg is en overgaat op de motor.
Ik lijk wel een oude kerel die vol gas met een slippende koppeling staat bij een stoplicht.

Besteld half oktober 2021 een Captur 2 plug in hybride 160.
Geleverd half september 2022.
Voorheen Peugeot 3008 allure.
Geleverd half september 2022.
Voorheen Peugeot 3008 allure.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: hoog toerental motor en veel laden
Andersom gebeurt ook: de auto komt net van de lader af, batterij is 100% opgeladen en bij wegrijden gaat de motor direct de batterij laden bij hoger toerental.... Dit gebeurt bij mij elke keer na laden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 21 apr 2025 14:16
- Actief als: particulier
Re: hoog toerental motor en veel laden
Kan dat ook niet te maken hebben hoe hoog jullie de temperatuur van de kachel hebben staan?
Als je geen warmtepomp hebt in de Capture en je zet bij het wegrijden de kachel hoger dan 20 graden dan wil je warmte krijgen. Dit kan alleen komen vanuit een warme motor. Als deze dus nog niet op temperatuur is (zoals met een warmtepomp / voorverwarmen) dan zal de motor aanslaan om zo snel mogelijk op temperatuur te komen om de kachel en dus het inzittende compartiment op te warmen.
Dan heeft het hoge toeren niks te maken met het opladen van de accu maar meer om de kachel zo snel mogelijk warm te krijgen en zeker met de huidige koudere buitentemperaturen.
Dit heb ik uit ervaring vanuit mijn Clio. Als de temperatuur voor mij behachelijk is dan zet ik de temperatuur net onder de 20 graden (19,5) en als ik dat doe dan schakelt de auto gelijk over op de EV modus en slaat de verbrandingsmotor af. Start ik de auto met kachel uit dan start deze dus in de EV modus. Zet ik mijn kachel daarna gelijk aan dan slaat ook gelijk de verbrandingsmotor aan.
Als je geen warmtepomp hebt in de Capture en je zet bij het wegrijden de kachel hoger dan 20 graden dan wil je warmte krijgen. Dit kan alleen komen vanuit een warme motor. Als deze dus nog niet op temperatuur is (zoals met een warmtepomp / voorverwarmen) dan zal de motor aanslaan om zo snel mogelijk op temperatuur te komen om de kachel en dus het inzittende compartiment op te warmen.
Dan heeft het hoge toeren niks te maken met het opladen van de accu maar meer om de kachel zo snel mogelijk warm te krijgen en zeker met de huidige koudere buitentemperaturen.
Dit heb ik uit ervaring vanuit mijn Clio. Als de temperatuur voor mij behachelijk is dan zet ik de temperatuur net onder de 20 graden (19,5) en als ik dat doe dan schakelt de auto gelijk over op de EV modus en slaat de verbrandingsmotor af. Start ik de auto met kachel uit dan start deze dus in de EV modus. Zet ik mijn kachel daarna gelijk aan dan slaat ook gelijk de verbrandingsmotor aan.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Re: hoog toerental motor en veel laden
Nou, dat is een duidelijke verklaring waarom de motor aanslaat. Mijn auto staat altijd in een parkeergarage en de temperatuur op 20 graden. Dan klinkt het inderdaad logisch dat de motor gaat werken bij koud weer om het interieur te verwarmen. Maar omdat de display aangeeft dat de motor de accu laadt, wordt je als eenvoudige bestuurder op het verkeerde been gezet....
Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik de auto aan de lader laat en eerst de auto voorverwarm voordat ik weg rij.
Ik zal eens proberen wat er gebeurt als ik de auto aan de lader laat en eerst de auto voorverwarm voordat ik weg rij.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 11 nov 2022
- Laatste bezoek: 22 dec 2024 11:13
- Actief als: particulier
Re: hoog toerental motor en veel laden
Opwarmen via motor klinkt logisch. Maar klopt het? Volgens mij warmt mijn binnenruimte (ook) elektrisch op (zonder dat de motor aanslaat/ aan staat). Volgens het boekje (Captur) kun je binnenwarmte programmeren, maar dat gebeurt alleen als je de auto aan de lader hebt.
Mijn kachel staat standaard op 19 of 19,5. De auto staat in de garage (in winter ong 10 graden), motor slaat nooit aan bij starten (bij volle accu).
Motor slaat alleen aan bij (vrijwel) lege accu na starten (logisch). Maar het is nu winter: 5 graden, kachel op 19,5 DUS motor aan (al was het alleen om de accu voldoende power te geven om warm te stoken, maar misschien dus ook om per motor warm te stoken (buiten staan in de winter)
Ik blijf het vreemd en onnodig vinden dat de motor hoog toerental draait (15l/100 km ipv normaal 7,4l/100), terwijl de accu niet helemaal leeg is. BUG m.i.
Ik ga experimenteren.
Mijn kachel staat standaard op 19 of 19,5. De auto staat in de garage (in winter ong 10 graden), motor slaat nooit aan bij starten (bij volle accu).
Motor slaat alleen aan bij (vrijwel) lege accu na starten (logisch). Maar het is nu winter: 5 graden, kachel op 19,5 DUS motor aan (al was het alleen om de accu voldoende power te geven om warm te stoken, maar misschien dus ook om per motor warm te stoken (buiten staan in de winter)
Ik blijf het vreemd en onnodig vinden dat de motor hoog toerental draait (15l/100 km ipv normaal 7,4l/100), terwijl de accu niet helemaal leeg is. BUG m.i.
Ik ga experimenteren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 442 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 6 Reacties
- 211 Weergaves
-
Laatste bericht door Onyx1
-
- 5 Reacties
- 217 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 2 Reacties
- 93 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 5 Reacties
- 325 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 9 Reacties
- 306 Weergaves
-
Laatste bericht door CakeyEV
-
- 1 Reacties
- 445 Weergaves
-
Laatste bericht door Andere Peter