De auto rijdt weer

Er is een gebruikte kop (wel nagekeken als in nieuwe klepseals, kleppen ingeslepen, gevlakt) gemonteerd omdat na demontage v/d kop bleek dat de kleppen, zittingen en geleiders vergaande slijtage vertoonden. Revisie was helaas buiten budget gezien wat er de afgelopen tijd al was uitgegeven aan reparaties.
Verder is de distributie en de krukaskering aan die zijde vernieuwd en alle pakkingen van het inlaattraject vervangen. De motor loopt nu heel goed en wat vage problemen met onregelmatig stationair lopen en inhouden bij koud gas geven zijn verdwenen
Helaas is er aan deze motor nog een aanzienlijke olielekkage
(ongeveer 1l per 9000km, olie waait naar achteren, hele smeerboel onder
), de krukas blijkt ingelopen

In april was de automaat bij een andere garage vervangen en daar werd de kering bakzijde meegenomen. Hij lekte echter nog steeds en is nu opnieuw daar gedaan waarbij de kering iets verder naar binnen werd gemonteerd en dat heeft niet geholpen... kostte ondanks coulance wel weer enkele honderden euro's

Er zou een groef in de as voelbaar zijn geweest.
Volgens beide garages zou er nog een hele tijd mee gereden kunnen worden mits olie op peil wordt gehouden. Ik hoop dat de wagen er heel oud mee kan worden
(en ondertussen sparen voor een andere motor
), want reparatie betekent een andere krukas/onderblok ofwel praktisch een andere motor. Online schijnen er hoezen te bestaan om over de as te schuiven (speedi-sleeves). Te laat helaas, als de bak er nog een keer af moet is het tegen de volle arbeidskosten
De teller ging vandaag de 555.555km over, op naar de 6 ton
