Hoe lang kan er nog worden gereden met een lekke koppaking?

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 10 mar 2025 17:26
Actief als: particulier

Hoe lang kan er nog worden gereden met een lekke koppaking?

Bericht door Fientje »

De Mégane Break uit 2002 met 1.6 16v motor... daarvan is de koppakking lek :cry2: Het plan is dat de pakking over 3 weken vervangen wordt. Tot die tijd zou hij nog moeten rijden. Alleen... hoe ver kan ik nog komen zonder dat er meer schade optreedt of dat hij gaat stranden? Ik kan zelf niet goed oordelen hoe ver gevorderd dit lek is.

Eerste vermoeden was net voor m'n vakantie... kvs-reservior lekte en vervangen. Een uur later bleek de kvs uitgezet tot bijna de dop, bij het losdraaien stroomde hij flink over :shock: De garage was al dicht, dus leegde ik het reservoir in hete toestand tot de max. streep. Volgende dag was hij koud gedaald naar min. en warm steeg hij weer tot net boven de max. Daarmee heb ik de vakantie overleeft. De dop siste langs de rand wel lichtelijk na uren rijden.

Vervolgens nog 2 weken gereden met de dop niet helemaal vastgedraaid. Gisteren bij de garage laten testen met zo'n vloeistof-setje... die werd instant geel :( Hij is ook slechter geworden... paar dagen geleden waren de slangen niet echt hard en dat zei ik ook tegen de garage, maar toen zij knepen was het keihard :?

Vanaf eerste vermoeden tot nu is er zo'n 5000km gereden. De kvs borrelt wat. Er zit geen olie in de kvs en geen kvs in de olie. Uitlaat geen witte rook. En hij verliest amper kvs. Temperatuur volgens de meter is nog goed en kachel werkt.

Zou dit nog 2000km "veilig" meekunnen of kan ik tot de reparatie beter geen lange ritten (>100km) meer rijden?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:49

Re: Hoe lang kan er nog worden gereden met een lekke koppaking?

Bericht door mechanic »

Het beste is natuurlijk helemaal niet rijden.

Niemand kan iets zinnigs zeggen eigenlijk, kans op gevolgschade is zeer groot.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

Ik vrees dat ik dan behoorlijk wat kan uitgeven aan bus- en treinkaartjes de komende weken :( Net nog een kort stukje van 50km gereden, het voelt niet geruststellend. Bij stilstand het geluid van stromend water. Slangen hard zelfs met dop niet helemaal vast. En die borrelende kvs spat er zowat uit als ik de dop weghaal bij toerental hoger dan stationair :( Ik zie me er niet meer "even" mee naar Antwerpen of Groningen gaan. Een week geleden was 'ie beter.

Sommige auto's schijnen wel best lang ermee te kunnen doorrijden, zelfs met witte rook uit de uitlaat :o Bij deze zijn er op de kvs na eigenlijk amper merkbare symptomen, als 'ie van iemand was geweest die nooit onder de motorkap keek was er mogelijk nog een tijdje "niks aan de hand" geweest.

Het speelt wel mee dat deze nog gerepareerd moet worden dus elke extra schade kost geld. En bij stranden ik 'm zelf moet terug zien te halen.

Is het eigenlijk normaal dat de koppakking van dit type motor na 350k al lek is? Hij is destijds bij 191k vervangen als onderdeel van een koprevisie, er staat nu 553k op. LPG is er bij 295k in gegaan, volgens de garage zou dat ook mee kunnen spelen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het is van invloed hoe de koppakking lek is.
Uitwendige lekkage van olie/koelwater kan lang goed gaan, inwendige lekkage van olie in het koelkanaal ook bijvoorbeeld.

In dit geval worden er verbrandingsgassen gelekt in het koelsysteem, de drukken zijn nu geheel ontregeld en de kans op gevolgschade is groot.
Doorrijden kan lekkage aan koelsysteem geven, slang welke scheurt bijvoorbeeld, alle koelvloeistof lekt weg en de temperatuurmeter blijft nog even netjes aangeven door de rijwind. In mijn ogen is doorrijden onverstandig.
Iemand die nooit onder de kap kijkt had de motor al lang naar de klote gereden, dus punten voor jou dat de auto het zo lang gedaan heeft al.

De cilinderkop moet nagezien worden, is deze al krom geraakt nu? Hoe zijn de kleppen etcetera.
Het is onverstandig enkel even vlug de koppakking te wisselen.
Het rijden op lpg betekende in die tijd dat de koppakking/cilinderkop extra slijtage had, niks raars aan verder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

Ik ga ervan uit dat 'ie nu niet krom is, hij is niet oververhit geweest, heeft ook niet zonder kvs gelopen.

Rijden gaat 'm voorlopig niet meer worden :( De druk in het koelsysteem is te verontrustend. Tot dagen geleden werden de slangen niet hard als de dop losser zat, nu wel. Als het knapt is volgens mij niet alleen de motor die kapot loopt, de automaat wordt dan ook niet meer gekoeld. En de LPG verdamper bevriest, lijkt mij.

Dat wordt de komende 3 weken me met openbaar vervoer behelpen :(

De garage waar de koppakking vervangen gaat worden laat de kop sowieso afpersen en vlakken, omdat hun ervaring is dat 9 v/d 10 keer een kop toch niet helemaal recht is na veel kilometers. De kleppen en zittingen worden gecontroleerd en in geval van vergaande slijtage vervangen. Omdat de distributieriem toch eraf moet (die er nog geen jaar op zit :( ) komt er ook een nieuwe set en wordt de lekkende krukaskering meegenomen. De garage weet dat de auto nog een tijd mee moet en zegt het goed aan te gaan pakken.

Is het in de tussentijd nog verstandig om 'm eens in de paar dagen even te starten om de accu op peil te houden? Ik weet ook niet of als 'ie langer stilstaat er alsnog via het lek kvs in een cilinder sijpelt en dat na weken dan veel wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De beste manier van werken, maar ook duurste, is een koprevisie.
Auto heeft veel gelopen, als je er nog even mee wil doen geeft dat geen dubbel werk.

Zou de auto niet meer starten, als er in verleden sprake was van een accu welke leeg liep, aan de druppellader.

Het euvel met rook na starten, is inderdaad vaak door afkoeling van het materiaal dat koelvloeistof in de verbrandingsruimte lekt. Dat verbrand dan, en geeft rook na 1e start.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 25 apr 2025 20:33

Bericht door Pepone »

Blauwe rook is slechte verbranding.
Zwarte rook is verbrande smeerolie of vervuilde motor.
Witte rook is koelvloeistof, dus lekke koppakking, kromme kop.

Welke kleur heeft de rook nu.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Bedoelde het als voorbeeld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

Of de accu na weken stilstand leeg raakt, weet ik niet. Zolang ik de auto heb (en hij niet in reparatie was), is het aantal dagen per jaar dat hij helemaal niet had gelopen op 1 hand te tellen. En heeft hij vrijwel nooit langer dan 2 dagen achter elkaar stilgestaan. Er is geen druppellader aanwezig (gezien de auto dagelijks wordt gereden), en ik woon op 3 hoog.

De rook gisteren was vooralsnog de normale kleur, niet abnormaal wit en ook niet abnormaal veel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Haal de min poolklem anders los. Maar 3 weken moet gewoonlijk wel lukken met een oudere auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

De auto rijdt weer :) Er is een gebruikte kop (wel nagekeken als in nieuwe klepseals, kleppen ingeslepen, gevlakt) gemonteerd omdat na demontage v/d kop bleek dat de kleppen, zittingen en geleiders vergaande slijtage vertoonden. Revisie was helaas buiten budget gezien wat er de afgelopen tijd al was uitgegeven aan reparaties.

Verder is de distributie en de krukaskering aan die zijde vernieuwd en alle pakkingen van het inlaattraject vervangen. De motor loopt nu heel goed en wat vage problemen met onregelmatig stationair lopen en inhouden bij koud gas geven zijn verdwenen :)

Helaas is er aan deze motor nog een aanzienlijke olielekkage (ongeveer 1l per 9000km, olie waait naar achteren, hele smeerboel onder :( ), de krukas blijkt ingelopen :( In april was de automaat bij een andere garage vervangen en daar werd de kering bakzijde meegenomen. Hij lekte echter nog steeds en is nu opnieuw daar gedaan waarbij de kering iets verder naar binnen werd gemonteerd en dat heeft niet geholpen... kostte ondanks coulance wel weer enkele honderden euro's :( Er zou een groef in de as voelbaar zijn geweest.

Volgens beide garages zou er nog een hele tijd mee gereden kunnen worden mits olie op peil wordt gehouden. Ik hoop dat de wagen er heel oud mee kan worden (en ondertussen sparen voor een andere motor :fp: ), want reparatie betekent een andere krukas/onderblok ofwel praktisch een andere motor. Online schijnen er hoezen te bestaan om over de as te schuiven (speedi-sleeves). Te laat helaas, als de bak er nog een keer af moet is het tegen de volle arbeidskosten :(

De teller ging vandaag de 555.555km over, op naar de 6 ton :)
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Elk geval fijn dat de auto weer rijdt!

Is de motor gedemonteerd geweest uit de auto?
Dan was het met een paar 100e toch opgelost geweest?.bak en kop eraf, kleine moeite dan.

Het nadeel van een lekkage als deze is dat het naast lang goed gaan, ook in een keer afgelopen kan zijn waar je tiidens bet rijden te laat achter komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Fientje
Lid
Lid

Bericht door Fientje »

De motor is nooit uit de auto geweest. Alleen de cilinderkop was eraf geweest en later bij de andere garage alleen de bak.

Volgens de garage zou lekkage door een ingelopen krukas niet in een keer zo groot worden dat de olie eruit loopt, maar waarschijnlijk lange tijd hetzelfde blijven en geleidelijk gaan. Dit is dus niet waar?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut