Hoe bobines testen?

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 07 mei 2012 11:19
Actief als: particulier

Hoe bobines testen?

Bericht door Clicootje »

Clio Dynamique :
2003 :
Benzine :

Elders op het forum probleem al beschreven maar na een beetje rondlezen hier lijkt het exact hetzelfde probleem te zijn als een ander die het al beschreven had: ik ga er van uit dat er een of meerdere bobines niet meer goed zijn. Uit de onderhoudshistorie blijkt dit bij mijn auto ook al vaker voorgekomen te zijn. Nu heb ik hem een week of twee geleden laten uitlezen bij een allround garage maar deze computer kon geen storing vinden. Conclusie: naar de dealer of doorrijden tot het erger wordt. Ik las alleen hier wel dat slechte verbranding tot een defecte katalysator kan leiden en dat dit dus nog weer een veel duurder grapje wordt... de dealer bezoek ik alleen bij hoge nood vanwege het feit dat ze vorig jaar doodleuk mijn auto uit elkaar gingen schroeven nadat ik ze verteld had dat het storingslampje niet meer brandde en ze honderden euros later belden met de mededeling dat ze geen storing op kunnen sporen wanneer het storingslampje niet brandt :clap:

De symptomen: koud starten geen probleem, warmgereden in stilstand voor stoplicht etc. stotteren en wisselende toerenteller, bij optrekken op snelweg etc inhouden/knijpen bij meer gas. Ons tot nu toe gevonden idee: neveltest, dan schijn je te kunnen zien welke bobine er stroom lekt? En via bougie contact maken met massa om door te meten? Iemand ervaring hiermee of nog andere ideeën over hoe we kunnen testen welke bobine(s) er kapot is (zijn)?

Daarnaast gaat sinds enkele dagen ook mijn kofferklep niet meer van het slot met CV. En aangezien je deze niet met sleutel kunt openen is dat nogal onhandig. Zekeringen zijn in orde. Draadbreuk/motortje? Deze laatste hoor je ook niet meer bij ver-/ontgrendelen. Hoe te testen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13

Re: Hoe bobines testen?

Bericht door Harm »

Geen idee hoe je een bobine kunt testen (behalve dan dat de garage dat kan uitlezen door de auto aan 'de computer' de hangen). Maar de keren dat ik een kapotte bobine had was dat zeer wel merkbaar: de auto liep nog maar op drie cilinders, schudde, trilde, trok bijna niet meer op, er valt dan bijna niet meer met de auto te rijden, hooguit een paar kilometer naar de garage met veel gedoe. Dus dat is toch een heel ander verhaal dan wat jij beschrijft. Overigens: bij een echt kapotte bobine (zoals boven beschreven) kun je ook de Wegenwacht bellen (als je die hebt tenminste), die hebben gangbare bobines op voorraad.

Achterklep: probeer eens:
a. de auto te openen en sluien met de reservesleutel, wat gebeurt er dan? Doet die het wel dan is je sleutel defect of je batterij gewoon (bijna) op.
b. niet de afstandsbediening gebruiken, maar de sleutel in je portier steken en dan ontgrendelen, wat gebeurt er dan?
c. gebeurt er dan nog niets, dan kun je dat in ieder geval uitsluiten en zul je wel in de richting gaan van een kapot motortje of draadbreuk.
d. Is er geen mogelijkheid om van binnenuit (als noodvoorziening) de kofferklep te openen door aan een pinnetje of palletje te trekken of met een schroevedraaier ergens iets te bewegen oid, misschien is daar iets over te vinden in je instructieboekje. Dan kun je de klep open krijgen en eens even kijken naar draden oid.
e. en dan heb je ook de mogelijkheid om de binnenbekleding eraf te halen en eventueel het motortje te vervangen. Heb ik weleens gedaan bij een andere auto, niet bij een Clio, dus hoe moeilijk het daar is weet ik helaas niet.
Voor verwijderen van de binnenbekleding van de klep had ik toen een Torx sleutel nodig (soort imbus, maar dan net even anders). Koop je bij ijzerwarenzaak, als stuk gereedschap of als bitje.

Succes, groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Bedankt Harm! Dat ga ik van de week allemaal eens even uitproberen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Clicootje
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door Clicootje »

Even een update... De auto vanochtend volgens afspraak naar de garage gebracht met het verzoek om de bobines te testen en evt. gasklephuis na te kijken. 2 bobines zijn doorgeslagen en één twijfelt. Ze worden alle vier vervangen inclusief bougies. Verder blijkt het electronisch deel van het slot van de achterklep nog wel enigszins aansturing te ontvangen dus geen kabelbreuk, maar moet wel vervangen worden. Uitlaat is helemaal in orde dus mogelijk dat het geluid alsof ie lekt weggaat door het vervangen van de bobines (volgens de monteur). Duur lesje maar de volgende keer weet ik waar ik als eerste naar moet kijken en ik heb inmiddels ook begrepen hoe je zelf de bobines kunt testen dankzij jullie. Ik zal later in de week nog eventjes laten weten of het probleem hiermee ook daadwerkelijk verholpen is. Bedankt voor alle reacties!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut