HELP! ratelend geluid alleen bij optrekken en koude motor
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 30 apr 2023 22:08
- Actief als: particulier
HELP! ratelend geluid alleen bij optrekken en koude motor
Megane grand tour - 1.6 :
2006 :
LPG :
Goedemiddag,
Sinds enkele tijd is een zacht ratelend geluid waarneembaar. Dit geluid is alleen hoorbaar bij versnellen (gas geven in de versnelling 1-5). Het geluid gaat gelijk op met het aantal toeren. Naarmate de motor warmer wordt verminderd het geluid.
Wanneer ik tijdens het rijden de koppeling intrap of naar zijn vrij schakel, dan is het geluid weg. Bij het in zijn vrij of met koppeling in de toeren op laten lopen is geen geluid hoorbaar. Bij gas los of weinig gas op elke snelheid in versnelling 1-5 is geen geluid hoorbaar.
Mogelijke oorzaken:
- motorsteun zorgt voor speling motor die ergens tegen aan trilt/iets loopt aan
- druklager/drukgroep/koppeling (deze maakt op vriesdagen een gierend geluid, nu is dat weg) Volgens de garage is dit waarschijnlijk niet de oorzaak.
- massavliegwiel?
De auto rijdt en schakelt verder goed. Enige is dat met extreem lage toeren optrekken in 1 soms wat schokkend gaat en dat met extreme koude het druklager wel eens wil janken (bij start in vrij niet hoorbaar). Uitgesloten is alles in de vering, resonantie in uitlaat. Het is of de koppeling of in de aandrijflijn, in zijn vrij is niets hoorbaar, ook rollend in zijn vrij.
Hebben jullie enig idee hoe ik de oorzaak kan achterhalen, voordat ik de bak/koppeling laat inspecteren, cq vervangen?
Alvast enorm bedankt en met vriendelijke groet,
Elpaso
2006 :
LPG :
Goedemiddag,
Sinds enkele tijd is een zacht ratelend geluid waarneembaar. Dit geluid is alleen hoorbaar bij versnellen (gas geven in de versnelling 1-5). Het geluid gaat gelijk op met het aantal toeren. Naarmate de motor warmer wordt verminderd het geluid.
Wanneer ik tijdens het rijden de koppeling intrap of naar zijn vrij schakel, dan is het geluid weg. Bij het in zijn vrij of met koppeling in de toeren op laten lopen is geen geluid hoorbaar. Bij gas los of weinig gas op elke snelheid in versnelling 1-5 is geen geluid hoorbaar.
Mogelijke oorzaken:
- motorsteun zorgt voor speling motor die ergens tegen aan trilt/iets loopt aan
- druklager/drukgroep/koppeling (deze maakt op vriesdagen een gierend geluid, nu is dat weg) Volgens de garage is dit waarschijnlijk niet de oorzaak.
- massavliegwiel?
De auto rijdt en schakelt verder goed. Enige is dat met extreem lage toeren optrekken in 1 soms wat schokkend gaat en dat met extreme koude het druklager wel eens wil janken (bij start in vrij niet hoorbaar). Uitgesloten is alles in de vering, resonantie in uitlaat. Het is of de koppeling of in de aandrijflijn, in zijn vrij is niets hoorbaar, ook rollend in zijn vrij.
Hebben jullie enig idee hoe ik de oorzaak kan achterhalen, voordat ik de bak/koppeling laat inspecteren, cq vervangen?
Alvast enorm bedankt en met vriendelijke groet,
Elpaso
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: HELP! ratelend geluid alleen bij optrekken en koude moto
Dag allemaal,
helaas 70 keer bekeken, maar geen reactie. Heb geprobeerd zo uitgebreid mogelijk verslag te doen.
Inmiddels ben ik aan het voorbereiden welke versnellingsbak erin kan. Dan vervang ik zowel de bak als koppeling, probleem opgelost. Echter, zijn de versnellingsbakken van de Megane 2 uitwisselbaar? Kan ook de 6-bak van de 2-liter eronder gezet worden? In hoeverre zijn de bakverhoudingen problematisch van soortgelijke bakken, maar met andere code. Bijvoorbeeld: Jh3412
Jr5104
Jr5125
Kan iemand mij een tipinformatie geven?
Bij voorbaat dank.
Groet Patrick
helaas 70 keer bekeken, maar geen reactie. Heb geprobeerd zo uitgebreid mogelijk verslag te doen.
Inmiddels ben ik aan het voorbereiden welke versnellingsbak erin kan. Dan vervang ik zowel de bak als koppeling, probleem opgelost. Echter, zijn de versnellingsbakken van de Megane 2 uitwisselbaar? Kan ook de 6-bak van de 2-liter eronder gezet worden? In hoeverre zijn de bakverhoudingen problematisch van soortgelijke bakken, maar met andere code. Bijvoorbeeld: Jh3412
Jr5104
Jr5125
Kan iemand mij een tipinformatie geven?
Bij voorbaat dank.
Groet Patrick
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Ik denk niet dat je die zesbak erin krijgt. Maar als ik me niet vergis zijn er op latere modellen 6-bakken ingebouwd bvb in de scenic 1600 16V. Misschien kan dat wel..
Maar waarom bak wisselen als je niet zeker bent van de oorzaak? Geluid niet na te bootsen met wielen opgekrikt en dan luisteren waar geluid vandaan komt?
Maar waarom bak wisselen als je niet zeker bent van de oorzaak? Geluid niet na te bootsen met wielen opgekrikt en dan luisteren waar geluid vandaan komt?
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25
Kenmerkend is dat je het geluid kennelijk niet hoort in zijn vrij of met ingetrapte koppeling en ook niet in zijn versnelling bij gas terugnemen. Wel bij versnellen, als er kracht op de aandrijfassen wordt uitgeoefend, dus grote kans dat het een homokineet is (bakzijde of wielzijde).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 12 jul 2019 21:04
Je kunt ook gewoon blijven doorrijden en je niks aantrekken van dat geluid. Hij rijdt toch goed?
Wil je nou echt (veel) geld, tijd en moeite investeren in een auto uit 2006
?
Ik zou zeggen: Lekker blijven doorrijden en als er wat ergs gebeurt dan kan je altijd nog zien. Toch?
Wil je nou echt (veel) geld, tijd en moeite investeren in een auto uit 2006

Ik zou zeggen: Lekker blijven doorrijden en als er wat ergs gebeurt dan kan je altijd nog zien. Toch?
Hide post links |
-
Allen dank voor de reactie,
Doorrijden is wat ik nu ook doe. Echter is het gevoel van betrouwbaarheid sterk afgenomen. Het doen van een trip naar Italië of Zweden voelt dan ook onverstandig, terwijl de auto nog perfect rijdt.
Ook de Renault dealer wist niet direct wat het was. Inderdaad ben ik niet van plan de boel te onderzoeken met hoge kosten.
Doorrijden is wat ik nu ook doe. Echter is het gevoel van betrouwbaarheid sterk afgenomen. Het doen van een trip naar Italië of Zweden voelt dan ook onverstandig, terwijl de auto nog perfect rijdt.
Ook de Renault dealer wist niet direct wat het was. Inderdaad ben ik niet van plan de boel te onderzoeken met hoge kosten.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 11 apr 2025 22:56
Golf'kes hebben dat ook ,optrekken en schokken.En dat zijn de kineten bakzijde.En wat was de toestand toen men de mof vervangde,niemand weet dat.Of de tijd van nu,keihard zwijgen.
Haal daarom een een paar occasie aandrijfassen.Kost minder als de zoveelste diagnose.(merk ze wel bij switchen)
Haal daarom een een paar occasie aandrijfassen.Kost minder als de zoveelste diagnose.(merk ze wel bij switchen)
Hide post links |
-
- Lid
Ik heb het probleem dat er speling zit in de aandrijving. Als ik gas geef/gas loslaat voel ik een soort vrije slag in de aandrijving, vooral in de lagere versnellingen. Is niet heel erg, maar ik ga me er langzamerhand aan storen
.
De bovenste motorsteun ziet er goed uit, lijkt OK. Pendelsteun weet ik niet, maar ik heb niet het idee dat de motor “kantelt” bij gasgeven.
Blijft over: aandrijfas (homokineet) of koppelingsplaat/vliegwiel.
Is dat een juiste conclusie? Hoe kom ik er achter waar het probleem werkelijk zit? Ik kan wel ‘willekeurig’ alles vervangen, maar het is beter om eerst te weten waar het probleem zit.

De bovenste motorsteun ziet er goed uit, lijkt OK. Pendelsteun weet ik niet, maar ik heb niet het idee dat de motor “kantelt” bij gasgeven.
Blijft over: aandrijfas (homokineet) of koppelingsplaat/vliegwiel.
Is dat een juiste conclusie? Hoe kom ik er achter waar het probleem werkelijk zit? Ik kan wel ‘willekeurig’ alles vervangen, maar het is beter om eerst te weten waar het probleem zit.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
@Zappy, krik een wiel op met de versnelling ingeschakeld. draai dan licht aan het wiel heen en weer. Meet de slag die het wiel maakt. Doe hetzelfde aan de andere kant. Zijn de verschillen groot dan weet je welke as de meeste speling heeft in de homokineten.
mvg WillemS
mvg WillemS
Hide post links |
-
- Lid
Dank je Willem. Ik heb jouw tip uitgevoerd. Eerst rechts opgekrikt, toen links. Beide wielen hebben ca. 6 cm vrije slag, gemeten over het loopvlak van de band. Ik heb tegelijk gevoeld aan de aandrijfas, deze draait mee met de speling.
Dat zou dus betekenen dat ik aan beide assen speling heb in de binnenste homokineet. Klopt dat?
Wat te doen? beide assen vervangen of kan je alleen de binnenste homokineet vervangen.
Of is het toch de koppelingplaat/vliegwiel?
Dat zou dus betekenen dat ik aan beide assen speling heb in de binnenste homokineet. Klopt dat?
Wat te doen? beide assen vervangen of kan je alleen de binnenste homokineet vervangen.
Of is het toch de koppelingplaat/vliegwiel?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
6 cm op de omtrek van de band geeft in feite de Totale speling aan van beide homokineten plus de speling in het differentieel en versnellingsbak.
Op zich is dit een gunstig bericht want hieruit blijkt dat de assen gelijke slijtage/speling hebben.
Het zou bij een sterk ongelijke speling een indicatie zijn dat de as met de grootste speling de boosdoener is.
Speling dient er altijd te zijn, een vergelijk met een gelijkwaardige wagen zou uitsluitsel kunnen geven over de mate van eventuele excessieve slijtage van de aandrijflijn.
mvg WillemS
Op zich is dit een gunstig bericht want hieruit blijkt dat de assen gelijke slijtage/speling hebben.
Het zou bij een sterk ongelijke speling een indicatie zijn dat de as met de grootste speling de boosdoener is.
Speling dient er altijd te zijn, een vergelijk met een gelijkwaardige wagen zou uitsluitsel kunnen geven over de mate van eventuele excessieve slijtage van de aandrijflijn.
mvg WillemS
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in