HELP Espace luchtvering ombouwen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
HELP Espace luchtvering ombouwen
Hoi
In de laatste paar weken is mijn Gr Espace III (V6 initiale 2002) verschillende malen door zijn luchtvering gezakt. Met als gevolg een auto die niet te rijden valt. Een bovaggarage en een Renaultdealer hebben het systeem bekeken maar geven aan te weinig expertise in huis te hebben. Luchtbalgen zijn 1,5 jaar oud en niet lek. Daarnaast schijnt luchtvering op de Espace III niet vaak voor te komen. Opvallend is dat de auto bij langer stilstaan (halve dag) weer omhoog komt en verder te rijden is. Wel lijkt de vering veel harder dan voorheen. Met alle onzekerheid van dien. Mysterie alom. Compressor? Luchtbalgen? Sensor?
De gok gewaagd en toch met de vakantie naar Frankrijk afgereisd. In het land van herkomst zou misschien wel kennis van zaken zijn. Helaas stort de Espace weer in. Nu anders dan de vorige keren niet bij stilstand en contact af maar onder het rijden. Gevolg afslepen op de Peage en de volgende dag retour met vervangend vervoer. Lang leve route mobiel. Teleurstellend was wel dat ook de Renaultdealer in Frankrijk niet wist wat te doen. En ook nu weer de volgende dag een Espace die normaal op zijn poten schijnt te staan. De auto toch laten staan vanwege de gevaarlijke wegligging bij leeglopen en daardoor gevaar voor de inzittenden.
Nu na ongeveer 2 weken staat de auto weer op Nederlandse bodem (afgesleept). Kennis over luchtvering is zeer dun bezaaid. Zo dun dat ik zit te overwegen de luchtvering er onderuit te laten halen en te laten vervangen door spiraalvering.
VRAAG : Heeft iemand ervaring met de ombouw luchtvering naar spiraalvering? Is het nodig om de complete as te vervangen of volstaat het ( is het mogelijk ) om schotels te monteren op de oorspronkelijke as?
Alle suggesties zijn welkom! Ik wil de Espace namelijk de deur nog niet uitdoen.
Met vriendelijke groet,
Hein
In de laatste paar weken is mijn Gr Espace III (V6 initiale 2002) verschillende malen door zijn luchtvering gezakt. Met als gevolg een auto die niet te rijden valt. Een bovaggarage en een Renaultdealer hebben het systeem bekeken maar geven aan te weinig expertise in huis te hebben. Luchtbalgen zijn 1,5 jaar oud en niet lek. Daarnaast schijnt luchtvering op de Espace III niet vaak voor te komen. Opvallend is dat de auto bij langer stilstaan (halve dag) weer omhoog komt en verder te rijden is. Wel lijkt de vering veel harder dan voorheen. Met alle onzekerheid van dien. Mysterie alom. Compressor? Luchtbalgen? Sensor?
De gok gewaagd en toch met de vakantie naar Frankrijk afgereisd. In het land van herkomst zou misschien wel kennis van zaken zijn. Helaas stort de Espace weer in. Nu anders dan de vorige keren niet bij stilstand en contact af maar onder het rijden. Gevolg afslepen op de Peage en de volgende dag retour met vervangend vervoer. Lang leve route mobiel. Teleurstellend was wel dat ook de Renaultdealer in Frankrijk niet wist wat te doen. En ook nu weer de volgende dag een Espace die normaal op zijn poten schijnt te staan. De auto toch laten staan vanwege de gevaarlijke wegligging bij leeglopen en daardoor gevaar voor de inzittenden.
Nu na ongeveer 2 weken staat de auto weer op Nederlandse bodem (afgesleept). Kennis over luchtvering is zeer dun bezaaid. Zo dun dat ik zit te overwegen de luchtvering er onderuit te laten halen en te laten vervangen door spiraalvering.
VRAAG : Heeft iemand ervaring met de ombouw luchtvering naar spiraalvering? Is het nodig om de complete as te vervangen of volstaat het ( is het mogelijk ) om schotels te monteren op de oorspronkelijke as?
Alle suggesties zijn welkom! Ik wil de Espace namelijk de deur nog niet uitdoen.
Met vriendelijke groet,
Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Helaas het is niet mogelijk om een Espace III met luchtvering om te bouwen naar spiraalvering. De carrosserie is totaal anders en is hier niet op gemaakt dat er spiraalveren kunnen worden geplaatst. De spiraalschotels zijn namelijk niet aanwezig bij de carrosserie met luchtvering. Wil je het toch gaan proberen dan zul je extreem veel sloop en laswerk moeten gaan uitvoeren om er een spiraalvering uitvoering van te maken. Ik zou toch de oorzaak gaan proberen te achterhalen waarom de lucht ontsnapt. want zo blijven rijden is geen optie en zo doorverkopen met het gebrek, krijgt u er ook niet veel meer voor, maar ombouwen is nagenoeg niet of helemaal niet te doen...................... maar niks is onmogelijk en met een bult kennis en doorzettingsvermogen zult u er wel komen
Ik ben benieuwd of u die sprong in het diepe gaat nemen en wat het resultaat gaat worden
Ik ben benieuwd of u die sprong in het diepe gaat nemen en wat het resultaat gaat worden
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Het zal toch niet de enige Esp. met luchtvering zijn in Nederland.
Bel eens met de importeur in Amsterdam, deze beschikken over alle dokumentatie van deze wagen en kunnen je vast verder helpen.
Denk zelf dat het een storing is in een of ander circuit. Als de balgen niet lek of poreus zijn, moet het wel een storing zijn.
SUC6
Bel eens met de importeur in Amsterdam, deze beschikken over alle dokumentatie van deze wagen en kunnen je vast verder helpen.
Denk zelf dat het een storing is in een of ander circuit. Als de balgen niet lek of poreus zijn, moet het wel een storing zijn.
SUC6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Tja meer dan een luchtpomp, druksensor, hoogtesensor, luchtleiding en luchtbalgen zal het niet zijn. Dus daar ergens moet het probleem zitten
Zijn het echt de luchtbalgen niet ???? bij de mijne gingen ze een voor een stuk. Het lekken van de luchtbalgen geschied vrijwel altijd in de 'gevouwen' rand.
iets word er over het hoofd gezien
Zijn het echt de luchtbalgen niet ???? bij de mijne gingen ze een voor een stuk. Het lekken van de luchtbalgen geschied vrijwel altijd in de 'gevouwen' rand.
iets word er over het hoofd gezien
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ha lotgenoot...
Ik er ook luchtvering onder zitten onder een 24v Initiale uit 2001, en helaas is er een balg lek.
Bodem is inderdaad met luchtvering vlak, met normale veren zit hier een voorgevomde plek voor een spiraalveer.
Links achter, blaast lucht door de balg en in de buurt van de bevetigingsbout op de as, balg is op dat punt niet te repareren moet nog een nieuwe voor komen.
Normaal rijden kan, maar moet ie niet zwaar beladen zijn.
De compressor heeft een tijdslimit ingesteld gekregen, weet niet hoe lang dat is.
Wanneer compressor te lang moet pompen stopt ie ermee en geen melding dat deze gestopt is met z'n functie.
Tijdens rijden zak je dan dus door de achterkant.
Auto stil zetten ± 2 minuutjes het contact uit, ook deuren gesloten houden.
Deur openen en dan gaat de compressor gaat na ± 2 seconden vrolijk z'n werk weer doen alsof er niets aan de hand.
Balg is al 8 weken in bestelling bij de Renault dealer hier in Hellevoet, tot op heden kan er geen levertijd gegeven worden.
Prijs ± € 250,- ex btw, weet niet of het een set van 2 is of 1 balg, kan dealer eveneens niet vertellen.
Na stilzetten duurde het in 1e instantie ± 2,5 uur voor dat de "kont op straat" lag, is nu ± 15 minuten geworden.
Lek wordt dus groter.
De hoogte van de achterkant vergelijkt een sensor vanaf de vooras, sensor is geplaatst ter hoogte van de bestuurders stoel aan de aan de stabilisatorstang aan de onderkant van de auto.
Aan de achteras zit ook zo'n sensor gemonteerd.
Kan ook slecht contakkie zijn in dat systeem.
Ik heb het lek met een spuitbusje gaslekzoeker gevonden binnen 10 seconden.
We lezen wel wat je ermee gaat doen.
Suc7.
Ik er ook luchtvering onder zitten onder een 24v Initiale uit 2001, en helaas is er een balg lek.
Bodem is inderdaad met luchtvering vlak, met normale veren zit hier een voorgevomde plek voor een spiraalveer.
Links achter, blaast lucht door de balg en in de buurt van de bevetigingsbout op de as, balg is op dat punt niet te repareren moet nog een nieuwe voor komen.
Normaal rijden kan, maar moet ie niet zwaar beladen zijn.
De compressor heeft een tijdslimit ingesteld gekregen, weet niet hoe lang dat is.
Wanneer compressor te lang moet pompen stopt ie ermee en geen melding dat deze gestopt is met z'n functie.
Tijdens rijden zak je dan dus door de achterkant.
Auto stil zetten ± 2 minuutjes het contact uit, ook deuren gesloten houden.
Deur openen en dan gaat de compressor gaat na ± 2 seconden vrolijk z'n werk weer doen alsof er niets aan de hand.
Balg is al 8 weken in bestelling bij de Renault dealer hier in Hellevoet, tot op heden kan er geen levertijd gegeven worden.
Prijs ± € 250,- ex btw, weet niet of het een set van 2 is of 1 balg, kan dealer eveneens niet vertellen.
Na stilzetten duurde het in 1e instantie ± 2,5 uur voor dat de "kont op straat" lag, is nu ± 15 minuten geworden.
Lek wordt dus groter.
De hoogte van de achterkant vergelijkt een sensor vanaf de vooras, sensor is geplaatst ter hoogte van de bestuurders stoel aan de aan de stabilisatorstang aan de onderkant van de auto.
Aan de achteras zit ook zo'n sensor gemonteerd.
Kan ook slecht contakkie zijn in dat systeem.
Ik heb het lek met een spuitbusje gaslekzoeker gevonden binnen 10 seconden.
We lezen wel wat je ermee gaat doen.
Suc7.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Heb even gekeken in het werkplaats handboek, denk dat ombouwen iets is waar je niet aan wil beginnen, er zit teveel verschil tussen de verschillende systemen.
Ik verwacht dat je het zoeken moet in de hoogtesensor. In het handboek staat dat de rekeneenheid steeds signalen krijgt ook van de trillingen die ontstaan tijdens het rijden, als de sensor een los contact heeft krijgt de rekeneenheid verkeerde info en gaat aanpassen naar een stand die eigenlijk niet moet.
Ken het systeem verder niet maar zou daar eerst eens zoeken en als de balgen vol zijn eens kijken met een oplossing van zeepsop om de zien of de balgen echt niet lek zijn.
succes
Ik verwacht dat je het zoeken moet in de hoogtesensor. In het handboek staat dat de rekeneenheid steeds signalen krijgt ook van de trillingen die ontstaan tijdens het rijden, als de sensor een los contact heeft krijgt de rekeneenheid verkeerde info en gaat aanpassen naar een stand die eigenlijk niet moet.
Ken het systeem verder niet maar zou daar eerst eens zoeken en als de balgen vol zijn eens kijken met een oplossing van zeepsop om de zien of de balgen echt niet lek zijn.
succes
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Oh ja, nog wat...
Werkt je koplamphoogte instelling nog goed?
Zal moeilijk te zien zijn met xenon verlichting....
Werkt je koplamphoogte instelling nog goed?
Zal moeilijk te zien zijn met xenon verlichting....
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
@Rojo69. Helaas €250 is de prijs per balg.
De balgen lijken niet lek aangezien de auto de meeste tij dop niveau blijft en bij parkeren afsluiten het gebruikelijke stukkie inzakt om dan weer op dat niveau te blijven. Bij lekkage in de balgen lijkt mij dat de auto altijd weg zal zakken. En dat is dus niet het geval. Renault heeft de balgen onderzocht maar ik zal zelf ook nog eens met gaslekzoeker aan de gang gaan.
Ik zal eens op zoek gaan naar de twee sensoren (voor en achter). Enig idee of deze sensoren de vering alleen aansturen in de lengte richting (niveau voor en achter) of dat deze ook de vering kunnen aansturen in de dwarsrichting (niveau links ten opzichte van rechts)?
De hoogteregeling van de Xenonverlichting lijkt te werken en ik krijg ook geen foutmelding van de hoogteregeling. Zijn de hoogtregeling verlichting en luchtvering direct met elkaar verbonden anders dan dat beide systemen sensoren hebben op de achteras en vooras?
@RPS: Welk WPHB Werkplaatshandboek eb jij? Ik heb een duitse boek en dat gaat niet verder dan de melding "es gibt Luftverderung". Wat is een goed WPHB voor de EspaceIII
Alle inzichten en commentaren blijven welkom om het Espace-je rollend te houden.
Met vriendelijke groet,
Hein
@Rojo69. Helaas €250 is de prijs per balg.
De balgen lijken niet lek aangezien de auto de meeste tij dop niveau blijft en bij parkeren afsluiten het gebruikelijke stukkie inzakt om dan weer op dat niveau te blijven. Bij lekkage in de balgen lijkt mij dat de auto altijd weg zal zakken. En dat is dus niet het geval. Renault heeft de balgen onderzocht maar ik zal zelf ook nog eens met gaslekzoeker aan de gang gaan.
Ik zal eens op zoek gaan naar de twee sensoren (voor en achter). Enig idee of deze sensoren de vering alleen aansturen in de lengte richting (niveau voor en achter) of dat deze ook de vering kunnen aansturen in de dwarsrichting (niveau links ten opzichte van rechts)?
De hoogteregeling van de Xenonverlichting lijkt te werken en ik krijg ook geen foutmelding van de hoogteregeling. Zijn de hoogtregeling verlichting en luchtvering direct met elkaar verbonden anders dan dat beide systemen sensoren hebben op de achteras en vooras?
@RPS: Welk WPHB Werkplaatshandboek eb jij? Ik heb een duitse boek en dat gaat niet verder dan de melding "es gibt Luftverderung". Wat is een goed WPHB voor de EspaceIII
Alle inzichten en commentaren blijven welkom om het Espace-je rollend te houden.
Met vriendelijke groet,
Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
RPS: Welk WPHB Werkplaatshandboek eb jij? Ik heb een duitse boek en dat gaat niet verder dan de melding "es gibt Luftverderung". Wat is een goed WPHB voor de EspaceIII
Ik heb een cd van iemand van marktplaats gekocht. Staan verschillende modellen Renault op, ook div modellen Espace.
Alles in PDF file.Er schijnt ook een nieuwe versie rond te gaan met de nieuwe manieren om diverse dingen te repareren(o.a. kachelradiateuren met losse aansluitpijpjes).
Kwam toen van iemand uit Eindhoven.
zal proberen het gedeelte van de luchtvering naar je te sturen via PM.
Ik heb een cd van iemand van marktplaats gekocht. Staan verschillende modellen Renault op, ook div modellen Espace.
Alles in PDF file.Er schijnt ook een nieuwe versie rond te gaan met de nieuwe manieren om diverse dingen te repareren(o.a. kachelradiateuren met losse aansluitpijpjes).
Kwam toen van iemand uit Eindhoven.
zal proberen het gedeelte van de luchtvering naar je te sturen via PM.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
kan geen bestanden mee sturen via PM.
Stuur mij even je gewone email via PM dan probeer ik het zo. is wel groot 2,3mb
Stuur mij even je gewone email via PM dan probeer ik het zo. is wel groot 2,3mb
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
@RPS: dank voor de moeite. Ik zal ook eens op Markplaats kijken. Ben ook bezig met Dialogys voor Renault maar lukt nog niet helemaal.
grt Hein
ps PM verstuurd
grt Hein
ps PM verstuurd
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ha die Heinz....
Bedrag per balg kan ik eigenlijk wel begrijpen .
Compressor slaat bij mij regelmatig aan en je hebt gelijk in het wegzakken, mijn E zakt door tot de druk volledig weg is.
De vooras heeft 1 sensor en de achteras heeft 1 sensor, dus aansturing voor niveau regeling in lengte richting.
Weet niet precies of deze sensoren ook voor de koplampen of andere meldingen/systemen gebruikt worden, vandaar.
Ik heb die 4 cd's met Dialogys erop staan, kan niet alles zien.
Geeft aan dat er geen Adobe op zit, moet ik ook nog uitspitten.
Laat maar weten als je erachter bent gekomen, ik ga er ook nog even voor zitten......
Suc7.
Bedrag per balg kan ik eigenlijk wel begrijpen .
Compressor slaat bij mij regelmatig aan en je hebt gelijk in het wegzakken, mijn E zakt door tot de druk volledig weg is.
De vooras heeft 1 sensor en de achteras heeft 1 sensor, dus aansturing voor niveau regeling in lengte richting.
Weet niet precies of deze sensoren ook voor de koplampen of andere meldingen/systemen gebruikt worden, vandaar.
Ik heb die 4 cd's met Dialogys erop staan, kan niet alles zien.
Geeft aan dat er geen Adobe op zit, moet ik ook nog uitspitten.
Laat maar weten als je erachter bent gekomen, ik ga er ook nog even voor zitten......
Suc7.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
En Heinz, als wat wijzer geworden?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Gisteren onder auto gelegen. Sensor uitgebouwd, compressor uitgebouwd, balgen gecontroleerd, rekenmodule gevonden.
Overigens zit er maar 1 sensor voor de hoogteregeling op de achteras. De overige twee op de voor- en achteras zijn voor de xenon hoogte verstelling. Luchtverering is een zelfstandig subsysteem. De enige connectie met de boordcomputer is een kabeltje voor de signalering dat rekeneenheid een fout heeft gevonden.
Balgen onderzocht met lekzoeker, maar lijken ok. De compressor kan ik rechtstreek aansturen en brengt de auto dan omhoog. Hij houdt dan alleen geen hoogte meer. Sluit ik de rekenmodule vervolgens weer aan dan wordt direct de ontluchtingsklep aangestuurd waardoor de auto versneld inzakt. Verder reageert de pomp niet op handmatig manipuleren van de hoogte sensor. Krijg sterk het vermoeden dat de sensor niet goed functioneert. Iemand een idee wat zo'n sensor voor luchtvering kost?
Overigens zijn alle onderdelen van de luchtvering afkomstig van Wabco met uitzondering van de balgen. Nog een product van Matra.
Ga kijken of ik de auto bij een specialist kan krijgen. Evt met montage van een tijdelijk noodventiel. Dat zit er nml niet op. Dit in tegenstelling tot wat de `renault dealer heeft gezegd en heeft aangewezen.
Grt Hein
Overigens zit er maar 1 sensor voor de hoogteregeling op de achteras. De overige twee op de voor- en achteras zijn voor de xenon hoogte verstelling. Luchtverering is een zelfstandig subsysteem. De enige connectie met de boordcomputer is een kabeltje voor de signalering dat rekeneenheid een fout heeft gevonden.
Balgen onderzocht met lekzoeker, maar lijken ok. De compressor kan ik rechtstreek aansturen en brengt de auto dan omhoog. Hij houdt dan alleen geen hoogte meer. Sluit ik de rekenmodule vervolgens weer aan dan wordt direct de ontluchtingsklep aangestuurd waardoor de auto versneld inzakt. Verder reageert de pomp niet op handmatig manipuleren van de hoogte sensor. Krijg sterk het vermoeden dat de sensor niet goed functioneert. Iemand een idee wat zo'n sensor voor luchtvering kost?
Overigens zijn alle onderdelen van de luchtvering afkomstig van Wabco met uitzondering van de balgen. Nog een product van Matra.
Ga kijken of ik de auto bij een specialist kan krijgen. Evt met montage van een tijdelijk noodventiel. Dat zit er nml niet op. Dit in tegenstelling tot wat de `renault dealer heeft gezegd en heeft aangewezen.
Grt Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
en hoor je ook geen lucht weglopen uit een slang naar de balg?
op een normale compressor zit een ventiel aan de onderkant om na verloop van tijd vocht af te tappen wat uit de buitenlucht is gekomen bij het produceren van compressielucht.
soms sluit dit niet goed af door wat vuil, zit er misschien zo'n aftap mogelijkheid op de compressor en lekt hij hierdoor lucht?
ergens raak je het kwijt, dit buiten het probleem dat hij niet automatisch bijvult.eigenlijk heb je dus twee problemen.
op een normale compressor zit een ventiel aan de onderkant om na verloop van tijd vocht af te tappen wat uit de buitenlucht is gekomen bij het produceren van compressielucht.
soms sluit dit niet goed af door wat vuil, zit er misschien zo'n aftap mogelijkheid op de compressor en lekt hij hierdoor lucht?
ergens raak je het kwijt, dit buiten het probleem dat hij niet automatisch bijvult.eigenlijk heb je dus twee problemen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ik hed verwacht dat de sensor van de vooras en achteras met elkaar vergeleken werden en zo de auto horizontaal aansturen en houden, kan best anders werken met de computers van tegenwoordig.
Hi RPS...
De compressor is compeet dicht gebouwde rechthoekige zwarte doos aan de linkerkant van het reservewiel, er gaan een paar draadjes naar binnen en er komt 1 slangetje naar buiten.
Nergens een knopje ventieltje stekkertje of alles wat je kan verzinnen.
Het 1nige wat er in de luchtleiding aan de buitenkant van de zwarte doos is verwerkt is een drukventieltje met een vaste instelling en geen bedrading.
Is volgens mij een snelheids regelventiel.
Het is een onderhoudsvrij concept.
Heinz had het er ook over dat ie soms te hard is opgepompt, dus een lek lijkt me onwaarschijnlijk.
Er zit inderdaad ook een snel ontluchter op voor een te hoge achterkant te verlagen, anders kan ie alleen maar oppompen.
Geen idee wat zo'n sesor moet kosten, zal denk ik geen hoofdprijs zijn.
Kan je de sensor niet doormeten?
Sensor geeft dus een vaste waarde aan.
Kan best zijn dat deze sensor "versleten" is en geen of een verkeerde waarde aangeeft.
De as beweegt natuurlijk altijd...
(geen bedrading bloot of een onderbreking?)
We kijken uit naar jouw bevindingen.
M.v.g. Johan.
Hi RPS...
De compressor is compeet dicht gebouwde rechthoekige zwarte doos aan de linkerkant van het reservewiel, er gaan een paar draadjes naar binnen en er komt 1 slangetje naar buiten.
Nergens een knopje ventieltje stekkertje of alles wat je kan verzinnen.
Het 1nige wat er in de luchtleiding aan de buitenkant van de zwarte doos is verwerkt is een drukventieltje met een vaste instelling en geen bedrading.
Is volgens mij een snelheids regelventiel.
Het is een onderhoudsvrij concept.
Heinz had het er ook over dat ie soms te hard is opgepompt, dus een lek lijkt me onwaarschijnlijk.
Er zit inderdaad ook een snel ontluchter op voor een te hoge achterkant te verlagen, anders kan ie alleen maar oppompen.
Geen idee wat zo'n sesor moet kosten, zal denk ik geen hoofdprijs zijn.
Kan je de sensor niet doormeten?
Sensor geeft dus een vaste waarde aan.
Kan best zijn dat deze sensor "versleten" is en geen of een verkeerde waarde aangeeft.
De as beweegt natuurlijk altijd...
(geen bedrading bloot of een onderbreking?)
We kijken uit naar jouw bevindingen.
M.v.g. Johan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ik twijfel, of heb het niet goed gezien, of er op de slangen na het verlaten van de compressor een ventiel zit. Er zit wel een ontluchtingsventiel op de T splitsing van de luchtslang (voor liner en rechter balg). Dit ventiel heeft een ordinaire dop te vergelijken met een dop op autobandventiel. De druk opvoeren en aflaten vindt in de "blackbox" plaats. Op de compressor zit een ventiel om de druk te verlagen en wordt aangestuurd via de sensor richting rekeneenheid.
Ik hoor ook geen lucht ontsnappen op dat T stuk (ook met lekzoeker gecontroleerd).
Kan de sensorkabel nog doormeten om breuk uit te sluiten.
Leuk zo'n onderhoudsvrij systeem!! Is uiteraard niet het zelfde als kan niet kapot gaan maar klinkt wel zo.
Grt Hein
Ik hoor ook geen lucht ontsnappen op dat T stuk (ook met lekzoeker gecontroleerd).
Kan de sensorkabel nog doormeten om breuk uit te sluiten.
Leuk zo'n onderhoudsvrij systeem!! Is uiteraard niet het zelfde als kan niet kapot gaan maar klinkt wel zo.
Grt Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
"Onderhouds-vrij" betekend dat als het stuk is het moet worden vervangen
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ha die Heinz...
Weet je al meer?
Weet je al meer?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ja en Nee.
Via internet contact gelegd met een persoon die veel te maken heeft met luchtvering. Zo ook een noodventiel in handen gekregen. Zou iedereen met luchtvering bij zich moeten hebben. Hiermee omzeil ik het traject van de compressor. Gevolg is dat de espace nu al weer een dag hoog staat. Weer een bevestiging dat de balgen niet lek zijn. Enne ik kan nu eindelijk naar de eerder genoemde persoon om de overige componenten ( sensor, rekeneenheid en compressor/ontluchting) een voor een uit te sluiten of als oorzaak aan te wijzen.
Met een dikke week moet de Espace weer ok zijn (indien onderdelen ook op vooraad zijn bij Renault of Wabco). Nu afwachten wanneer we weer de volgende stap kunnnen zetten.
Grt Hein
Via internet contact gelegd met een persoon die veel te maken heeft met luchtvering. Zo ook een noodventiel in handen gekregen. Zou iedereen met luchtvering bij zich moeten hebben. Hiermee omzeil ik het traject van de compressor. Gevolg is dat de espace nu al weer een dag hoog staat. Weer een bevestiging dat de balgen niet lek zijn. Enne ik kan nu eindelijk naar de eerder genoemde persoon om de overige componenten ( sensor, rekeneenheid en compressor/ontluchting) een voor een uit te sluiten of als oorzaak aan te wijzen.
Met een dikke week moet de Espace weer ok zijn (indien onderdelen ook op vooraad zijn bij Renault of Wabco). Nu afwachten wanneer we weer de volgende stap kunnnen zetten.
Grt Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Hoi Heinz ,
Heb je voor mij de naam van je specialist??
Zoals iedereen weet is Matra failliet , en daarmee is de kans voor mijn balg,aangezien hij niet meer voorradig is, verkeken.
Nu wist de garage een mannetje met een reparatieset ,maar moet nog even kijken of dit ook echt gaat passen.
Kosten €485,- excl btw voor een complete set (2 balgen/montageplaat/connector/2 bumpstokken/fotohandleiding plaatsen/bouten en moeren)
Iemand ervaring?
gr Johan
Heb je voor mij de naam van je specialist??
Zoals iedereen weet is Matra failliet , en daarmee is de kans voor mijn balg,aangezien hij niet meer voorradig is, verkeken.
Nu wist de garage een mannetje met een reparatieset ,maar moet nog even kijken of dit ook echt gaat passen.
Kosten €485,- excl btw voor een complete set (2 balgen/montageplaat/connector/2 bumpstokken/fotohandleiding plaatsen/bouten en moeren)
Iemand ervaring?
gr Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ik heb toch nog gewoon luchtbalgen kunnen bestellen bij de dealer zonder problemenRojo69 schreef:Hoi Heinz ,
Heb je voor mij de naam van je specialist??
Zoals iedereen weet is Matra failliet , en daarmee is de kans voor mijn balg,aangezien hij niet meer voorradig is, verkeken.
Nu wist de garage een mannetje met een reparatieset ,maar moet nog even kijken of dit ook echt gaat passen.
Kosten €485,- excl btw voor een complete set (2 balgen/montageplaat/connector/2 bumpstokken/fotohandleiding plaatsen/bouten en moeren)
Iemand ervaring?
gr Johan
En dat mannetje......had dat het niet gewoon over een universele luchtvering set waarmee je spiraalveren kunt ombouwen naar luchtvering
Er zijn bedrijven die deze luchtvering er onderbouwen
maar de orginele luchtvering van de espace type 3 daarvan ben ik nog niet van op de hoogte dat je de luchtbalgen kunt laten repareren. De rubber balg zelf is van pirelli maar ik heb geen een bedrijf kunnen vinden die ze kon leveren
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Demi ,Ik heb toch nog gewoon luchtbalgen kunnen bestellen bij de dealer zonder problemen
Hoelang is dat geleden dan? En bij wie (die hebben dan al ervaring )
Mijn balg staat nu 8 weken in bestelling en niemand kan me vertellen wanneer dat ding komt.
Na een rondje bellen kreeg ik via de dealer in Tiel te horen dat ze op zouden zijn.
Vandaar die "reparatieset"
Ik heb geen idee nog wat het inhoudt ,de goede man staat momenteel in Dusseldorf op een beurs.
Gr Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
@Rojo69Rojo69 schreef:Hoi Heinz ,
Heb je voor mij de naam van je specialist??
gr Johan
Je hebt een PM
Grt Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Dank Hein.
Ik ga bij hem informeren naar de mogelijkheden.
Ik heb wel altijd het geluk dat de adressen voor noodoplossingen minimaal 200 km weg liggen... .
Gr. Johan
Ik ga bij hem informeren naar de mogelijkheden.
Ik heb wel altijd het geluk dat de adressen voor noodoplossingen minimaal 200 km weg liggen... .
Gr. Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 09 jul 2007
- Laatste bezoek: 04 apr 2012 16:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Schiedam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
dat is met zo'n comfortabele wagen toch geen probleem. Lekker een stukje rijden
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
En als je een beetje door kunt rijden ben je binnen een uurtje daarRPS schreef:dat is met zo'n comfortabele wagen toch geen probleem. Lekker een stukje rijden
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Ik heb gezien dat er een firma is die vervangende luchtbalgen produseerd voor de espace
Vervangende set luchtbalgen voor Renault artikelnummer 6025305198.
Wordt geleverd als set bestaande uit;
> luchtbalgen (twee stuks)
> bumpstops
> luchtslang met koppeling
> fotohandleiding
Luchtvering Renault Espace en Grand Espace, bouwjaren 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006ervangende set luchtbalgen voor Renault artikelnummer 6025305198
Firma Otoparts
tel; 070-7370381
Vervangende set luchtbalgen voor Renault artikelnummer 6025305198.
Wordt geleverd als set bestaande uit;
> luchtbalgen (twee stuks)
> bumpstops
> luchtslang met koppeling
> fotohandleiding
Luchtvering Renault Espace en Grand Espace, bouwjaren 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006ervangende set luchtbalgen voor Renault artikelnummer 6025305198
Firma Otoparts
tel; 070-7370381
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 04 aug 2008
- Laatste bezoek: 08 jul 2012 23:21
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Oh, dus de IV is ook geleverd met luchtveren (bouwjaar t/m 2006). Dat wist ik niet. Was dat een optie of standaard op een bepaalde uitvoering ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Verwacht niet van een goedkopere uitvoering van de Espace dat hier dit sysyteem op zit.
Meerprijs voor zo'n systeem zal ± € 2000,- geweest zijn.
Het zal op de standaard uitvoering niet eens geleverd kunnen worden denk ik.
Waarschijnlijk zal dit nog in een brochure staan over welke opties er mogelijk zijn op welke uitvoering.
Had ik eerder in dit topic gemeld dat de zwatre doos aan de linkerkant van het reservewiel zit, eeeeeh ja hij zit inderdaad aan de rechterkant.
Kan ook niet anders, de uitlaat zit links.
Demi: bedankt voor het adres.
Mooie snelheid op de foto ervoor, de 3.0 automaat van voor 2000 haalde deze snelheid blijkbaar.
Foto van de balg is exact hoe die er nu onder zit.
Ook hier even informeren wat de mogelijkheden zijn.
(Is maar ± 50 km)
Hein:
Hoe ver ben jij met de vering van je E?
Gr. Johan
Meerprijs voor zo'n systeem zal ± € 2000,- geweest zijn.
Het zal op de standaard uitvoering niet eens geleverd kunnen worden denk ik.
Waarschijnlijk zal dit nog in een brochure staan over welke opties er mogelijk zijn op welke uitvoering.
Had ik eerder in dit topic gemeld dat de zwatre doos aan de linkerkant van het reservewiel zit, eeeeeh ja hij zit inderdaad aan de rechterkant.
Kan ook niet anders, de uitlaat zit links.
Demi: bedankt voor het adres.
Mooie snelheid op de foto ervoor, de 3.0 automaat van voor 2000 haalde deze snelheid blijkbaar.
Foto van de balg is exact hoe die er nu onder zit.
Ook hier even informeren wat de mogelijkheden zijn.
(Is maar ± 50 km)
Hein:
Hoe ver ben jij met de vering van je E?
Gr. Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Nou .... orgineel zien ze er toch een beeeeeetje anders uit, zie fotoRojo69 schreef: Foto van de balg is exact hoe die er nu onder zit.
Gr. Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Helemaal gelijk, zeker teveel .
De stalen bus zit tegen de carosserie, hij ligt dus op z'n kop.
Bij mij is ie lek bij de middelste bevestigingsbout en door de balg heen in de ronding waar ie altijd beweegt/veert.
Heb je deze over?
(Nog niet achter de adressen aan kunnen gaan, zal morgen gebeuren.)
De stalen bus zit tegen de carosserie, hij ligt dus op z'n kop.
Bij mij is ie lek bij de middelste bevestigingsbout en door de balg heen in de ronding waar ie altijd beweegt/veert.
Heb je deze over?
(Nog niet achter de adressen aan kunnen gaan, zal morgen gebeuren.)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: 28 dec 2008
- Laatste bezoek: 16 apr 2023 14:31
- Actief als: particulier
- Locatie: Stevensweert
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Nee ik heb deze ooit geplaatst onder mijn vorige espace The RaceRojo69 schreef: Heb je deze over?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 20
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 04 mei 2010
- Laatste bezoek: 26 aug 2016 09:05
- Actief als: particulier
- Locatie: onder rotterdam
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
En weer zonde....of jammer....het is maar welk bericht je eerder leest, deze of van de Xenon verlichting.
Ik ga van de week lang in Den Haag om een vergelijk te trekken met degene die er nu onder zitten.
Laat nog weten wat eruit komt.
Gr. Johan
Ik ga van de week lang in Den Haag om een vergelijk te trekken met degene die er nu onder zitten.
Laat nog weten wat eruit komt.
Gr. Johan
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 12
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 29 apr 2010
- Laatste bezoek: 16 aug 2013 20:49
Re: HELP Espace luchtvering ombouwen
Zo
De Espace staat weer op zijn pootjes. Was een behoorlijke zoektocht. In eerste instantie bleek de ontluchting niet te werken en een verkeerde weerstand te hebben . Gevolg was dat de rekeneenheid een foutmelding geeft. Ontluchting vervangen maar helaas. De Espace zakte langzaam weer in. Bleek het compressorhuis een minimale maar hoorbare lek te hebben. Met 5 a 6 bar gaat dat toch snel.
Vervolgens een nieuwe pomp met de eerder genoemde ontluchting samengevoegd tot een nieuwe unit. En ja hoor pompen...... even dan. De pomp/ontluchting werkte zowat tegengesteld. Aflaten bij een te laag punt en pompen bij een te hoog punt. Puzzelen en uiteindelijk blijkt de sensor 180 graden gedraaid te zijn in zijn huis. Blijken er niet 1 maar 2 kalibratiepuntjes te zijn. Lekker handig.
Zooitje weer ingebouwd en afgesteld. Lijkt alles het te doem stop de hele pomp weer. Sta je dan op een doe het zelf garage brug die over 15 minuten sluit. Maar ja gelukkig zijn er thermische beveiligingen in een pomp die,zo hoopte we, die als laatste mogelijkheid voor het niet functioneren aan te wijzen waren. Na een paar slopende minuten kwam de pomp weer vrij en werkt ie naar behoren. Al blijven de eerste ritten mentaal lastig!!!
Overigens onzettend goed geholpen door Ben van Baal. http://link.marktplaats.nl/232630793. Zowel qua meedenken, sleutelen als ook de prijsstelling van de nieuwe onderdelen. Voor een fractie van de prijs van een nieuwe compressor bij de officiële Renault dealer lijkt de Espace nu weer te doen wat ie moet doen. Op niveau blijven.
Grt Hein
De Espace staat weer op zijn pootjes. Was een behoorlijke zoektocht. In eerste instantie bleek de ontluchting niet te werken en een verkeerde weerstand te hebben . Gevolg was dat de rekeneenheid een foutmelding geeft. Ontluchting vervangen maar helaas. De Espace zakte langzaam weer in. Bleek het compressorhuis een minimale maar hoorbare lek te hebben. Met 5 a 6 bar gaat dat toch snel.
Vervolgens een nieuwe pomp met de eerder genoemde ontluchting samengevoegd tot een nieuwe unit. En ja hoor pompen...... even dan. De pomp/ontluchting werkte zowat tegengesteld. Aflaten bij een te laag punt en pompen bij een te hoog punt. Puzzelen en uiteindelijk blijkt de sensor 180 graden gedraaid te zijn in zijn huis. Blijken er niet 1 maar 2 kalibratiepuntjes te zijn. Lekker handig.
Zooitje weer ingebouwd en afgesteld. Lijkt alles het te doem stop de hele pomp weer. Sta je dan op een doe het zelf garage brug die over 15 minuten sluit. Maar ja gelukkig zijn er thermische beveiligingen in een pomp die,zo hoopte we, die als laatste mogelijkheid voor het niet functioneren aan te wijzen waren. Na een paar slopende minuten kwam de pomp weer vrij en werkt ie naar behoren. Al blijven de eerste ritten mentaal lastig!!!
Overigens onzettend goed geholpen door Ben van Baal. http://link.marktplaats.nl/232630793. Zowel qua meedenken, sleutelen als ook de prijsstelling van de nieuwe onderdelen. Voor een fractie van de prijs van een nieuwe compressor bij de officiële Renault dealer lijkt de Espace nu weer te doen wat ie moet doen. Op niveau blijven.
Grt Hein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 335 Weergaves
-
Laatste bericht door Hector
-
- 4 Reacties
- 406 Weergaves
-
Laatste bericht door dejebe
-
- 2 Reacties
- 271 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 364 Weergaves
-
Laatste bericht door EspaceVI_driver
-
- 0 Reacties
- 57 Weergaves
-
Laatste bericht door HarrieOCI
-
- 3 Reacties
- 276 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic