Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Gezocht: raammechaniek + zwengel
Een goede raammotor (links, 2.2 model uit Duitsland '85) lijkt niet meer leverbaar. Het raam Fuego is nu dus electrisch bediend. Die troep gaat eruit.
Er zijn er twee 2e-handjes geprobeerd. Ze storen allebei, net als de oorspronkelijke: soms wel, maar meestal niet. Waarschijnlijk versleten koolborstels in dat motortje? Soms als je een flinke klap tegen de deur geeft waar 't motortje zit, wil 't weer eventjes.
Enfin, ik ben 't zat, paar honderd euro garagekosten (inderdaad, ik heb twee linkerhanden in dezen ), etc; ik wil nu een ouderwetse zwengel.
Wie heeft er nog goed spul liggen? (Desnoods een hele deur - mag roestig zijn, als 't mechaniek maar werkt.) Dan laat ik de hele boel ombouwen.
Als iemand in de buurt van het midden van het noorden zit kan ik het wellicht ook ophalen.
Een goede raammotor (links, 2.2 model uit Duitsland '85) lijkt niet meer leverbaar. Het raam Fuego is nu dus electrisch bediend. Die troep gaat eruit.
Er zijn er twee 2e-handjes geprobeerd. Ze storen allebei, net als de oorspronkelijke: soms wel, maar meestal niet. Waarschijnlijk versleten koolborstels in dat motortje? Soms als je een flinke klap tegen de deur geeft waar 't motortje zit, wil 't weer eventjes.
Enfin, ik ben 't zat, paar honderd euro garagekosten (inderdaad, ik heb twee linkerhanden in dezen ), etc; ik wil nu een ouderwetse zwengel.
Wie heeft er nog goed spul liggen? (Desnoods een hele deur - mag roestig zijn, als 't mechaniek maar werkt.) Dan laat ik de hele boel ombouwen.
Als iemand in de buurt van het midden van het noorden zit kan ik het wellicht ook ophalen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 12 jul 2007
- Laatste bezoek: 19 okt 2017 20:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Hallo mrrf,
Garages en elektronica, het gaat blijkbaar nog steeds vaak niet samen. Zoiets moet toch uit te meten zijn?
Het probleem zit niet in de motor, maar in de bedrading. Ik heb al eens hetzelfde probleem gehad, na lang zoeken bleek het een slechte stekkerverbinding in de middenconsole te zijn. Je kunt er heel makkelijk bij door de 2 kapjes links en rechts van de middenconsole los te schroeven. De stekkers zitten onder de asbak op de verhoging in de vloer.
Je kunt het controleren door in plaats van de motor een H4 lamp als belasting aan te sluiten. Je kan dan meteen zien of de lamp knippert als je aan de stekkers zit te rommelen.
Een andere mogelijkheid is een (bijna) doorgebroken draad in het doorvoerrubber tussen de deur en de carosserie, door het vaak openen en sluiten van het portier kan de bedrading breken, het is tenslotte wel minstens 25 jaar oud.
Het kan ook nog een gare zekering zijn. Optisch lijkt het vaak wel in orde, maar soms zijn de uiteinden van de zekeringen verrot of zijn de clipjes waartussen de zekering geklemd zit, lam.
Meten is weten. Dat hoeft bij deze simpele techniek niet eens met een multimeter, maar kan ook met een lampje.
Gr., Janbert.
Garages en elektronica, het gaat blijkbaar nog steeds vaak niet samen. Zoiets moet toch uit te meten zijn?
Het probleem zit niet in de motor, maar in de bedrading. Ik heb al eens hetzelfde probleem gehad, na lang zoeken bleek het een slechte stekkerverbinding in de middenconsole te zijn. Je kunt er heel makkelijk bij door de 2 kapjes links en rechts van de middenconsole los te schroeven. De stekkers zitten onder de asbak op de verhoging in de vloer.
Je kunt het controleren door in plaats van de motor een H4 lamp als belasting aan te sluiten. Je kan dan meteen zien of de lamp knippert als je aan de stekkers zit te rommelen.
Een andere mogelijkheid is een (bijna) doorgebroken draad in het doorvoerrubber tussen de deur en de carosserie, door het vaak openen en sluiten van het portier kan de bedrading breken, het is tenslotte wel minstens 25 jaar oud.
Het kan ook nog een gare zekering zijn. Optisch lijkt het vaak wel in orde, maar soms zijn de uiteinden van de zekeringen verrot of zijn de clipjes waartussen de zekering geklemd zit, lam.
Meten is weten. Dat hoeft bij deze simpele techniek niet eens met een multimeter, maar kan ook met een lampje.
Gr., Janbert.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Grote kans dat 't probleem in de schakelaar(s) zit en niet in het motortje.
Controleer de aansluitingen eens en maak ze eens goed schoon, eventueel schuren v.d. contacten.
Controleer de aansluitingen eens en maak ze eens goed schoon, eventueel schuren v.d. contacten.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Bedankt voor de antwoorden. Volgens de garage hebben ze het doorgemeten en moet het in het motortje zitten. Net als de vorige keer. Tja, zelf heb ik er de ballen verstand van... Als ik iets los probeer te halen breken er bij mij ook altijd allerlei lipjes en dergelijke af. Ikzelf kom daar niet meer aan
Olie bijvullen, dat is iets wat ik nog net zelf kan...
Misschien heeft de garage niet gelijk - maar toch richt ik mijn pijlen eerst nog maar even op een ouderwetse zwengel. Je wilt ook niet dat als je op vakantie bent en 't regent en 't raam wil niet meer omhoog... Dan heb je een probleem.
Oh en Janbert, dat van die middenconsole snap ik niet... De knoppen van de electrische bediening zitten in de deur...
Olie bijvullen, dat is iets wat ik nog net zelf kan...
Misschien heeft de garage niet gelijk - maar toch richt ik mijn pijlen eerst nog maar even op een ouderwetse zwengel. Je wilt ook niet dat als je op vakantie bent en 't regent en 't raam wil niet meer omhoog... Dan heb je een probleem.
Oh en Janbert, dat van die middenconsole snap ik niet... De knoppen van de electrische bediening zitten in de deur...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Past een R18 zwengel + mechaniek in een Fuego? Zitten er dezelfde deuren in? Of toch weer net anders...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
In de allereerste Fuego's (TL en TS) zaten raammechanieken met zwengel. In Nederland zijn die moeilijk te vinden.
Misschien nog in Frankrijk.
Ik denk dat de mechaniek van een 18 niet past.
Wat betreft de middencosole opmerking van Janbert, de bedrading loopt door v.d. deur(en) tot de middenconsole. Daarachter / onder zit een een aantal stekkerkoppelingen met de hoofd kabelboom.
Misschien nog in Frankrijk.
Ik denk dat de mechaniek van een 18 niet past.
Wat betreft de middencosole opmerking van Janbert, de bedrading loopt door v.d. deur(en) tot de middenconsole. Daarachter / onder zit een een aantal stekkerkoppelingen met de hoofd kabelboom.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
JammerFuego Turbo schreef:In de allereerste Fuego's (TL en TS) zaten raammechanieken met zwengel. In Nederland zijn die moeilijk te vinden. Misschien nog in Frankrijk.
Ik denk dat de mechaniek van een 18 niet past.
Aha... Op die fiets.Wat betreft de middencosole opmerking van Janbert, de bedrading loopt door v.d. deur(en) tot de middenconsole. Daarachter / onder zit een een aantal stekkerkoppelingen met de hoofd kabelboom.
Ik heb mijn garage (geen Renault-dealer) gevraagd of ze nog een splinternieuw motortje bij Renault kunnen bestellen i.p.v. zo'n tweedehands. Werd moeilijk i.v.m microfiches napluizen enzo, begreep ik... Het kan financieel zeker niet uit om zulks te digitaliseren, en ik kan me voorstellen dat veel Renault-garage's die microfiche-apparaten al hebben weggeknikkerd.
Enfin, een ouderwetse zwengel lijkt me sowieso veel betrouwbaarder dus als dat zich aandient voor er een nieuw motorje is gevonden ga ik daarvoor.
Ik vind trouwens dat een automerk geen electrische raammotoren moet inbouwen als dat niet zeer langdurig uiterst betrouwbaar blijft. Electrische ramen lijken me in veel gevallen meer (in elk geval aan de linkerkant) een onnozel verkoopargument. Maar dat terzijde...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Indien gewenst, zal ik het renault nummer v.d motor even voor je opzoeken.
Ik heb een onderdelen PR1080 handboek v.d. Fuego.
En ik heb ook nog een compleet nieuwe motor liggen. Weet alleen niet ui mijn hoofd of die voor links dan wel rechts is.
Ik heb een onderdelen PR1080 handboek v.d. Fuego.
En ik heb ook nog een compleet nieuwe motor liggen. Weet alleen niet ui mijn hoofd of die voor links dan wel rechts is.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
De garage heeft me net gebeld. Ze hadden nog geen antwoord van de Renault-dealer. Dat wordt waarschijnlijk maandag. Ik heb dus wel belang voor dat onderdeelnummer, als je die zo uit 't boek kunt vissen .
(Ikzelf heb trouwens een standaard Haynes manual, ik neem aan dat daar geen bestelnummers in staan.)
(Ikzelf heb trouwens een standaard Haynes manual, ik neem aan dat daar geen bestelnummers in staan.)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Links is nummer 7701 348 204 en rechts is nummer 7701 348 174
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 12 jul 2007
- Laatste bezoek: 19 okt 2017 20:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Het is helaas niet zomaar mogelijk om het motortje even te vervangen door een zwengeltje, het mechanisme is anders (zie afbeeldingen). Het handbediende mechanisme heeft een asje die door de portier-bekleding steekt. De flens van dit asje zit op het mechanisme gestanst, en vormt dus één geheel met het complete mechanisme. Het part-nummer van dit mechanisme is ook anders dan die van het elektrisch bediende mechanisme.
Je vraag over de bedrading achter de middenconsole is al beantwoord door "Fuego Turbo", daar zitten de stekkers die de schakelaars van de rechter- en linker-ruitbediening met elkaar verbindt en waar de voedingsspanning vandaan komt. Het zal niet de eerste keer zijn dat het probleem daar zit.
Defecte ruit-motoren die het soms niet doen hebben vaak een defecte themische schakelaar doordat er water in gelopen is. Dat is van buiten-af meestal wel te zien, er moeten dan sporen van roest-water op het motortje zichtbaar zijn.
Je vraag over de bedrading achter de middenconsole is al beantwoord door "Fuego Turbo", daar zitten de stekkers die de schakelaars van de rechter- en linker-ruitbediening met elkaar verbindt en waar de voedingsspanning vandaan komt. Het zal niet de eerste keer zijn dat het probleem daar zit.
Defecte ruit-motoren die het soms niet doen hebben vaak een defecte themische schakelaar doordat er water in gelopen is. Dat is van buiten-af meestal wel te zien, er moeten dan sporen van roest-water op het motortje zichtbaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 04 mei 2007
- Laatste bezoek: 12 sep 2014 19:28
- Actief als: particulier
- Locatie: Zwolle
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Over oorzaak of oplossing van de storing kan ik niets toevoegen, maar ik heb eventueel twee gebruikte motortjes liggen.
Als je info over onderdelen(nummers) van de ficheslezer nodig hebt, kan ik die wel even opzoeken.
Als je info over onderdelen(nummers) van de ficheslezer nodig hebt, kan ik die wel even opzoeken.
Ik voel me lekkerder in een [b]RENAULT[/b]
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Dat zijn de motortjes, neem ik aan? (Niet de handmatige draaimechanieken.)Fuego Turbo schreef:Links is nummer 7701 348 204 en rechts is nummer 7701 348 174
Dat klinkt me niet vreemd in de oren; maar het was dan ook de bedoeling om het gehele mechaniek te vervangen. PS: wat is een flens? Doet me aan pannenkoeken denken...Janbert schreef:Het is helaas niet zomaar mogelijk om het motortje even te vervangen door een zwengeltje, het mechanisme is anders (zie afbeeldingen). Het handbediende mechanisme heeft een asje die door de portier-bekleding steekt. De flens van dit asje zit op het mechanisme gestanst, en vormt dus één geheel met het complete mechanisme. Het part-nummer van dit mechanisme is ook anders dan die van het elektrisch bediende mechanisme.
Ik neem aan dat zo'n schakelaar niet (makkelijk) te vervangen is (en dat je die schakelaars niet los kunt krijgen).Defecte ruit-motoren die het soms niet doen hebben vaak een defecte themische schakelaar doordat er water in gelopen is. Dat is van buiten-af meestal wel te zien, er moeten dan sporen van roest-water op het motortje zichtbaar zijn.
Dank voor het aanbod, maar 2e-hands motortjes daar heb ik nu mijn buik van vol...Justus schreef:Over oorzaak of oplossing van de storing kan ik niets toevoegen, maar ik heb eventueel twee gebruikte motortjes liggen.
Als je info over onderdelen(nummers) van de ficheslezer nodig hebt, kan ik die wel even opzoeken.
Als ik besluit het motortje te vervangen, dan wordt het voor een spiksplinternieuwe. Of evt. het huidige motortje repareren, indien mogelijk - al ziet de garage dat niet zo zitten. Dicht gestanst/gelast?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
1000 tegen 1 dat jouw huidige motortjes niet kapot zijn.
"Dat zijn de motortjes, neem ik aan? (Niet de handmatige draaimechanieken.)"
Dat klopt. De handmatige mechanieken zijn heel wat meer nummers tezamen.
Groet
Enrico
"Dat zijn de motortjes, neem ik aan? (Niet de handmatige draaimechanieken.)"
Dat klopt. De handmatige mechanieken zijn heel wat meer nummers tezamen.
Groet
Enrico
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Dat snap ik niet. Elke garage kan er toch zeker wel stroom op zetten om te kijken of ze nog bewegen?Fuego Turbo schreef:1000 tegen 1 dat jouw huidige motortjes niet kapot zijn.
Tja, dan kan ik misschien beter een gehele (roestige) linker deur zien te vinden..."Dat zijn de motortjes, neem ik aan? (Niet de handmatige draaimechanieken.)"
Dat klopt. De handmatige mechanieken zijn heel wat meer nummers tezamen.
Enrico
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Kan/wil een mod de titel 'Gezocht: raammechaniek + zwengel' wijzigen naar 'Gezocht: raammechaniek links (of complete oude deur)'?
Weet iemand welke mod het actiefst is? Dan zal ik die misschien een pm-metje sturen.
Weet iemand welke mod het actiefst is? Dan zal ik die misschien een pm-metje sturen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
Dat snap ik niet. Elke garage kan er toch zeker wel stroom op zetten om te kijken of ze nog bewegen?mrrf schreef:Fuego Turbo schreef:1000 tegen 1 dat jouw huidige motortjes niet kapot zijn.
Ik denk dat de meeste garages het wel kunnen, maar of ze het daadwerkelijk ook doen?
Het is een nogal tijdrovend klusje om exact uit te zoeken waar het probleem echt zit.
Verder, zoek je nu een oude deur inclusief handmatige raammechaniek of eentje met een motortje en elektrisch?
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 27 nov 2004
- Laatste bezoek: 19 jan 2016 17:41
- Actief als: particulier
- Locatie: Edam
Re: Gezocht: raammechaniek + zwengel
mrrf schreef:Kan/wil een mod de titel 'Gezocht: raammechaniek + zwengel' wijzigen naar 'Gezocht: raammechaniek links (of complete oude deur)'?
Weet iemand welke mod het actiefst is? Dan zal ik die misschien een pm-metje sturen.
u vraagt wij draaien
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Ik denk dat we een heel stuk verder komen wanneer er eens iemand induikt die deze auto's beter kent.
Met de tips die in dit topic gegeven zijn wil ik er best wel eens in duiken om te zien waar het probleem nu werkelijk zit.
Ook kan er dan naar een goede en duurzame oplossing gezocht worden.
Daarom een vraag aan de topicstarter (en ook aan de rest van de gebruikers die dit nog niet gedaan hebben) om zijn of haar woonplaats in zijn profiel in te vullen.
Antonio.
Met de tips die in dit topic gegeven zijn wil ik er best wel eens in duiken om te zien waar het probleem nu werkelijk zit.
Ook kan er dan naar een goede en duurzame oplossing gezocht worden.
Daarom een vraag aan de topicstarter (en ook aan de rest van de gebruikers die dit nog niet gedaan hebben) om zijn of haar woonplaats in zijn profiel in te vullen.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3327
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 20 nov 2024 07:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Met logisch denken kom je volgens mij een heel eind.
Twee ruilmotortjes en het orginele motortje vertonen alledrie dezelfde verschijnselen, meestal niet werken, af en toe wel. Dus ligt de oorzaak volgens mij voor 99% niet aan de motortjes.
Als er een klap op de deur wordt gegeven, dan werkt het motortje weer even. Dus ligt volgens mij de oorzaak voor 99% aan de bedrading in de deur/stekker op het motortje/deurdoorvoer, zoals allemaal al genoemd in dit topic.
Samen met de tuimelschakelaars welke vaak problemen kunnen geven heb je volgens mij voor 99,99% de mogelijke oorzaken wel genoemd. Met een klein beetje handigheid niet moeilijk om op te lossen.
Het vervangen van een complete deur dan wel deurmechanisme is volgens mij 10x moeilijker en veel meer werk.
Twee ruilmotortjes en het orginele motortje vertonen alledrie dezelfde verschijnselen, meestal niet werken, af en toe wel. Dus ligt de oorzaak volgens mij voor 99% niet aan de motortjes.
Als er een klap op de deur wordt gegeven, dan werkt het motortje weer even. Dus ligt volgens mij de oorzaak voor 99% aan de bedrading in de deur/stekker op het motortje/deurdoorvoer, zoals allemaal al genoemd in dit topic.
Samen met de tuimelschakelaars welke vaak problemen kunnen geven heb je volgens mij voor 99,99% de mogelijke oorzaken wel genoemd. Met een klein beetje handigheid niet moeilijk om op te lossen.
Het vervangen van een complete deur dan wel deurmechanisme is volgens mij 10x moeilijker en veel meer werk.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Dank voor de antwoorden en aanpassing van titel.
Rossy: ik woon in 0osterwolde (midden van het Noorden). Ik zal kijken of ik dat in 't profiel kan zetten. Dank voor het aanbod om er evt. naar te kijken (maar die kans is klein; moet je net in de buurt wonen). In principe hoop ik 't nog wel met mijn vaste garage zelf af te ronden indien een beetje mogelijk. Misschien moet ik ze op dit draadje wijzen.
@Fuego Turbo:
Als iemand een complete (oude, zeer roestige, maakt niet uit, als 't mechaniek maar compleet en werkend is) deur heeft, DAN met handmatige mechaniek. Dat moet volgens mij veel betrouwbaarder zijn (en ook sneller. Het rechterraam die 't nog wel doet, gaat ook niet bepaald snel en zeker niet omhoog). Ik heb meer auto's gehad met haperende of niet werkende electrische ruiten. Gek wordt je d'r van...
Electrisch motortje mag dus ook, maar DAN echt spiksplinternieuw. Dan kan de garage i.i.g. nooit zeggen dat 't daar aan ligt en dan zoeken ze maar tot ze een ons wegen naar de werkelijke oorzaak. Maar goed dan zullen ze voor dat zoeken wel 't "e.e.a." ander in rekening willen brengen natuurlijk, dus daarom zat ik in eerste instantie toch maar te denken aan vervangen en lekker handmatig draaien.
Rossy: ik woon in 0osterwolde (midden van het Noorden). Ik zal kijken of ik dat in 't profiel kan zetten. Dank voor het aanbod om er evt. naar te kijken (maar die kans is klein; moet je net in de buurt wonen). In principe hoop ik 't nog wel met mijn vaste garage zelf af te ronden indien een beetje mogelijk. Misschien moet ik ze op dit draadje wijzen.
@Fuego Turbo:
Als iemand een complete (oude, zeer roestige, maakt niet uit, als 't mechaniek maar compleet en werkend is) deur heeft, DAN met handmatige mechaniek. Dat moet volgens mij veel betrouwbaarder zijn (en ook sneller. Het rechterraam die 't nog wel doet, gaat ook niet bepaald snel en zeker niet omhoog). Ik heb meer auto's gehad met haperende of niet werkende electrische ruiten. Gek wordt je d'r van...
Electrisch motortje mag dus ook, maar DAN echt spiksplinternieuw. Dan kan de garage i.i.g. nooit zeggen dat 't daar aan ligt en dan zoeken ze maar tot ze een ons wegen naar de werkelijke oorzaak. Maar goed dan zullen ze voor dat zoeken wel 't "e.e.a." ander in rekening willen brengen natuurlijk, dus daarom zat ik in eerste instantie toch maar te denken aan vervangen en lekker handmatig draaien.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Oosterwolde - Emmeloord is nou ook weer geen wereld afstand.
Ik wil er best wel een keer in duiken.
Eens zien of dit probleem te tackelen is.
PB me maar.
Antonio.
Ik wil er best wel een keer in duiken.
Eens zien of dit probleem te tackelen is.
PB me maar.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Dank voor het aanbod. Ik zal er over nadenken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Toch maar niet (reparatie van het electrische). Nu zijn zowel links als rechts zeer onbetrouwbaar; niet alleen links.
Daarom bump ik hier even .
Niet dat ik nog voor electrisch ga, maar heeft zo'n motortje een koolborsteltje of niet?
Maakt niet uit of de deuren half verroest zijn, toch? Je kan alle onderdelen wel overzetten naar de electrische deur, neem ik aan?
Een bericht naar renaultparts.nl een tijd terug is niet beantwoord. Ze zullen het dan wel niet hebben.
Ik spreek geen woord frans (wel, alleen een tres petit peut), dus importeren uit Frankrijk wordt ook lastig...
Zou een mod de titel a.u.b. willen veranderen naar iets als 'Gezocht: deur links en rechts met handmechaniek, ipv electrische bediening.'
Daarom bump ik hier even .
Niet dat ik nog voor electrisch ga, maar heeft zo'n motortje een koolborsteltje of niet?
Heeft niemand nog een paar oude deuren met mechanische bediening staan?Het is helaas niet zomaar mogelijk om het motortje even te vervangen door een zwengeltje, het mechanisme is anders (zie afbeeldingen).
Maakt niet uit of de deuren half verroest zijn, toch? Je kan alle onderdelen wel overzetten naar de electrische deur, neem ik aan?
Een bericht naar renaultparts.nl een tijd terug is niet beantwoord. Ze zullen het dan wel niet hebben.
Ik spreek geen woord frans (wel, alleen een tres petit peut), dus importeren uit Frankrijk wordt ook lastig...
Zou een mod de titel a.u.b. willen veranderen naar iets als 'Gezocht: deur links en rechts met handmechaniek, ipv electrische bediening.'
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Een Fuego is al redelijk zeldzaam.
Een Fuego zonder elektrische ramen is nog veel zeldzamer.
Alleen de allereerste modellen werden soms geleverd met handbediende mechaniek. Dan spreek ik over de TL of TS types.
Wordt een speld in een hooiberg.
Een Fuego zonder elektrische ramen is nog veel zeldzamer.
Alleen de allereerste modellen werden soms geleverd met handbediende mechaniek. Dan spreek ik over de TL of TS types.
Wordt een speld in een hooiberg.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Wbt wel of geen koorborstel.
Je hebt aangegeven dat je al meerdere 2e hands motortjes hebt geprobeerd.
Zaag er daar eens een van door. Ik weet echt niet of er een koolborstel in zit. Jij, na een zaagsessie wellicht wel.
Je hebt aangegeven dat je al meerdere 2e hands motortjes hebt geprobeerd.
Zaag er daar eens een van door. Ik weet echt niet of er een koolborstel in zit. Jij, na een zaagsessie wellicht wel.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 12 jul 2007
- Laatste bezoek: 19 okt 2017 20:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Er bestaan voor de Fuego 2 typen raammotoren, een zwart vierkant model van het merk CIM en een wat platter metaalkleurig model bestaande uit 2 spuit-gietijzeren delen.
Die zwarte vierkante motor is vrij eenvoudig uit elkaar te halen (zonder zaag) door 4 lipjes naar buiten te buigen. Daardoor komt het kapje met het elektrische aansluitpunt (waar de stekker op hoort) los van de motor. In dit kapje zitten 2 koolborstels.
Maar de kans is klein dat deze koolborstels versleten zijn, omdat de motoren van elektrische ramen maar weinig draaiuren maken. Vergelijk het maar met een stofzuiger-motor, deze koolborstels kunnen wel 10 jaar mee en een stofzuiger draait -tig maal zoveel uren als een autoruiten-motor, terwijl de koolborstels dezelfde zijn.
Het andere type motor is wat lastiger uit elkaar te halen omdat de 2 spuit-giet-ijzeren kappen op een stuk of 10 punten vastzitten d.m.v. uitgestanste lippen. Maar met wat geduld en beleid moet het mogelijk zijn om de motor zonder schade uit elkaar te krijgen.
Maar als je toch kiest voor handbediende ruit-mechanieken, neem eens contact op met Jan Lijnema in Roodeschool. Niet mailen maar bellen, de contactgegevens kun je vinden op renaultfuego.nl of even Googelen.
Succes.
Die zwarte vierkante motor is vrij eenvoudig uit elkaar te halen (zonder zaag) door 4 lipjes naar buiten te buigen. Daardoor komt het kapje met het elektrische aansluitpunt (waar de stekker op hoort) los van de motor. In dit kapje zitten 2 koolborstels.
Maar de kans is klein dat deze koolborstels versleten zijn, omdat de motoren van elektrische ramen maar weinig draaiuren maken. Vergelijk het maar met een stofzuiger-motor, deze koolborstels kunnen wel 10 jaar mee en een stofzuiger draait -tig maal zoveel uren als een autoruiten-motor, terwijl de koolborstels dezelfde zijn.
Het andere type motor is wat lastiger uit elkaar te halen omdat de 2 spuit-giet-ijzeren kappen op een stuk of 10 punten vastzitten d.m.v. uitgestanste lippen. Maar met wat geduld en beleid moet het mogelijk zijn om de motor zonder schade uit elkaar te krijgen.
Maar als je toch kiest voor handbediende ruit-mechanieken, neem eens contact op met Jan Lijnema in Roodeschool. Niet mailen maar bellen, de contactgegevens kun je vinden op renaultfuego.nl of even Googelen.
Succes.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Maar een startmotor draait ook niet zo veel... Toch heb ik ook daar versleten koolborstels gezien (die kon je destijds zowaar zelfs apart bestellen). Maar koolborstels terzijde...
Weet iemand een frans Fuego forum; dan probeer ik 't daar.
Als 't niet lukt via de heer Lijnema.
Da's balen...Wordt een speld in een hooiberg.
Weet iemand een frans Fuego forum; dan probeer ik 't daar.
Als 't niet lukt via de heer Lijnema.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Iemand heeft het slot van de linkerdeur gerepareerd. Nu is de rechterkant stuk (kan wel op slot, maar alleen van binnenuit weer los). Grr!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Heb je het rode knopje linksonder bij het gaspedaal in het kunststof van het dashbord
al eens ingedrukt?
Wellicht helpt dat .
Is het nieuwe probleem ontstaan direct na de slot reparatie vd linkerdeur? Wat is daar aan gerepareerd?
al eens ingedrukt?
Wellicht helpt dat .
Is het nieuwe probleem ontstaan direct na de slot reparatie vd linkerdeur? Wat is daar aan gerepareerd?
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 14
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Laatste bezoek: 11 mei 2016 09:48
- Actief als: particulier
- Locatie: Friesland
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Rood knopje? Wist niet dat daar een rood knopje zat...
Zal eens kijken of ik die kan vinden als ik weer bij de auto ben.
Nee, de reparatie van het andere slot is maanden geleden.
Daarna heeft de garage nog een keer de sleutels verloren, en heb ik nieuwe sleutels gekregen (waarvan de contactsleutel minder goed past/werkt dan de vorige; werkt wel, maar moet er soms een beetje mee spelen). Dus ik neem aan dat de sloten toen ook vervangen zijn.
Ik zie trouwens dat ik raammechaniek en deurmechaniek door elkaar heb gehaald; excuses.
Dit is feitelijk een ander topic.
Zal eens kijken of ik die kan vinden als ik weer bij de auto ben.
Nee, de reparatie van het andere slot is maanden geleden.
Daarna heeft de garage nog een keer de sleutels verloren, en heb ik nieuwe sleutels gekregen (waarvan de contactsleutel minder goed past/werkt dan de vorige; werkt wel, maar moet er soms een beetje mee spelen). Dus ik neem aan dat de sloten toen ook vervangen zijn.
Ik zie trouwens dat ik raammechaniek en deurmechaniek door elkaar heb gehaald; excuses.
Dit is feitelijk een ander topic.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 10
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 23 aug 2005
- Laatste bezoek: 19 aug 2018 21:18
- Actief als: particulier
- Locatie: Arnhem
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Als de deursloten door de garage vervangen zijn, kan het ook daardoor komen dat het slot vd rechter deur niet goed werkt.
Is het nieuwe slot vd rechterdeur goed aangesloten op de centrale deurvergrendeling? Of helemaal niet?
Het rode knopje waar ik het over had is de "reset" knop vd centrale deurvergrendeling.
Is het nieuwe slot vd rechterdeur goed aangesloten op de centrale deurvergrendeling? Of helemaal niet?
Het rode knopje waar ik het over had is de "reset" knop vd centrale deurvergrendeling.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 02 mei 2014
- Laatste bezoek: 02 sep 2019 15:43
- Actief als: particulier
Re: Gezocht: raammechaniek links of complete linkerdeur
Hallo mrrf.
Kom een keer naar Utrecht, kijken we er samen naar.
Gr Ben.
Kom een keer naar Utrecht, kijken we er samen naar.
Gr Ben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Deurscharnier links twingo 1 versleten, onderdeelnummer gezocht.
door Vertrokken - 46027 » » in Techniek algemeen - 5 Reacties
- 382 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46027
-
-
- 7 Reacties
- 720 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 3 Reacties
- 317 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 8 Reacties
- 643 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 123 Weergaves
-
Laatste bericht door bogdanowicz
-
- 14 Reacties
- 1404 Weergaves
-
Laatste bericht door Scenic1 1.616v k4m
-
- 0 Reacties
- 145 Weergaves
-
Laatste bericht door Intens140