fusee kogels vervangen
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 nov 2012
- Laatste bezoek: 25 nov 2012 11:39
- Actief als: particulier
fusee kogels vervangen
Model/uitvoering : scenic.
Bouwjaar :2003.
Brandstof : benzine.
Hallo ben nieuw aangemeld op het forum vandaag.
De scenic heeft een opmerking gekregen met keuren over de fusee li en re welke ruimte krijgen.
Nu heb ik deze al gekocht en bekeken hoe het zit.
Zijn er nog dingen waar je op moet letten?moet de veerpoot los?de stomp welke in het fusee steekt zal wel vastgerot zitten.
Met het los tikken zit je dan met de aandrijfas te knoeien iemand een idee??
MVgr Jan willem
Bouwjaar :2003.
Brandstof : benzine.
Hallo ben nieuw aangemeld op het forum vandaag.
De scenic heeft een opmerking gekregen met keuren over de fusee li en re welke ruimte krijgen.
Nu heb ik deze al gekocht en bekeken hoe het zit.
Zijn er nog dingen waar je op moet letten?moet de veerpoot los?de stomp welke in het fusee steekt zal wel vastgerot zitten.
Met het los tikken zit je dan met de aandrijfas te knoeien iemand een idee??
MVgr Jan willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: fusee kogels vervangen
Gaat het hier om een scenic I of een scenic II? Maakt wel wat uit met de reparatie.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 nov 2012
- Laatste bezoek: 25 nov 2012 11:39
- Actief als: particulier
Re: fusee kogels vervangen
Hallo mechanic,het gaat om een ll het zijn kogels met een strip welke aan je subframe vastzitten.
Heb vanmiddag al gekeken maar het begon te regenen en ben gestopt.
Moet de aandrijf as uit je rem schijf?(de pin van de kogel zat erg vast in het fusee),om te kunnen slaan vanaf boven?
Jan willem
Heb vanmiddag al gekeken maar het begon te regenen en ben gestopt.
Moet de aandrijf as uit je rem schijf?(de pin van de kogel zat erg vast in het fusee),om te kunnen slaan vanaf boven?
Jan willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: fusee kogels vervangen
Bij een renault scenic II is het een stukje meer werk dan bij de scenic I.
Je moet namelijk het voorste stuk subframe demonteren om bij de voorste bout van de draagarm te komen. De fusee kogel is in de draagarm te persen, maar slimmer is om een complete draagarm te monteren. Voor de kogel uit het fusee lichaam te krijgen hoeft de aandrijfas er niet uit. Je ramt een beitel in de opening waar de kogel in het lichaam zit, en dan met gepast geweld de kogel uit het lichaam timmeren.
Draagarm scenic II: http://www.winparts.nl/9/onderstel/wiel ... scenic-03-
Draagarm scenic I: http://www.winparts.nl/9/onderstel/wiel ... -9-dti-99-
Je moet namelijk het voorste stuk subframe demonteren om bij de voorste bout van de draagarm te komen. De fusee kogel is in de draagarm te persen, maar slimmer is om een complete draagarm te monteren. Voor de kogel uit het fusee lichaam te krijgen hoeft de aandrijfas er niet uit. Je ramt een beitel in de opening waar de kogel in het lichaam zit, en dan met gepast geweld de kogel uit het lichaam timmeren.
Draagarm scenic II: http://www.winparts.nl/9/onderstel/wiel ... scenic-03-
Draagarm scenic I: http://www.winparts.nl/9/onderstel/wiel ... -9-dti-99-
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 nov 2012
- Laatste bezoek: 25 nov 2012 11:39
- Actief als: particulier
Re: fusee kogels vervangen
Hallo het plaatje van scenic 1 lijkt er het meest op.
Alleen het frame heb ik niet, alleen de kogel met de strip welke met de 2 bouten aan het staal vast zit.
De beitel had ik al in de opening geslagen toen ik de bout eruit had,maar met het losdraaien van de 2 bouten kwam de veerpoot ook een eind los.
Deze nam de aandrijfas weer een eind mee en ik was bang dat deze uit de bak zou komen.
Ook kon ik niet goed slaan vanaf boven omdat de as door de remschijf steekt.
Alles ingespoten met kruipolie en de volgende keer kijken of het los wil komen.
De kogel is dus volgens jouw niet zonder het frame te koop?
Jan willem
Alleen het frame heb ik niet, alleen de kogel met de strip welke met de 2 bouten aan het staal vast zit.
De beitel had ik al in de opening geslagen toen ik de bout eruit had,maar met het losdraaien van de 2 bouten kwam de veerpoot ook een eind los.
Deze nam de aandrijfas weer een eind mee en ik was bang dat deze uit de bak zou komen.
Ook kon ik niet goed slaan vanaf boven omdat de as door de remschijf steekt.
Alles ingespoten met kruipolie en de volgende keer kijken of het los wil komen.
De kogel is dus volgens jouw niet zonder het frame te koop?
Jan willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: fusee kogels vervangen
Je hebt een fusee kogel met stomp en een triangel als draagarm?!
Dan doe ik als volgt bout en moer los van de stomp en verwijderen. Passende beitel in de spleet en intikken, evt. wat kruipolie ertussen, dan komt de stomp gemakkelijk los. Pas wel goed op voor de stofhoes daar.
De veerpoot hoeft niet los, zorg wel dat de fusee niet te ver naar buiten komt want dan kan de steekas wel uit de bak komen, dus houd alles zo dicht mogelijk bij de wagen. Dan de onderste twee bouten en moeren lossen. Kogel vervangen en monteren.
SUC6 mvg WillemS
Dan doe ik als volgt bout en moer los van de stomp en verwijderen. Passende beitel in de spleet en intikken, evt. wat kruipolie ertussen, dan komt de stomp gemakkelijk los. Pas wel goed op voor de stofhoes daar.
De veerpoot hoeft niet los, zorg wel dat de fusee niet te ver naar buiten komt want dan kan de steekas wel uit de bak komen, dus houd alles zo dicht mogelijk bij de wagen. Dan de onderste twee bouten en moeren lossen. Kogel vervangen en monteren.
SUC6 mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: fusee kogels vervangen
Kogel is wel te koop zonder draagarm, was even een voorbeeld om te kijken welke auto je hebt.
Het moet prima te doen zijn.
Het moet prima te doen zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 nov 2012
- Laatste bezoek: 25 nov 2012 11:39
- Actief als: particulier
Re: fusee kogels vervangen
Oke,maar ik was dus al begonnen en de stomp zit erg vast in de fusee.
Kan het zonder de aandrijfas los te halen of niet?
De as komt toch uit de bak vandaan?als je hier te hard aan trekt of stoot?
De bouten los van de veerpoot en dan de aandrijfas los om vanaf boven op de fusee te kunnen tikken?
Jan willem
Kan het zonder de aandrijfas los te halen of niet?
De as komt toch uit de bak vandaan?als je hier te hard aan trekt of stoot?
De bouten los van de veerpoot en dan de aandrijfas los om vanaf boven op de fusee te kunnen tikken?
Jan willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 16537
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 feb 2025 19:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: fusee kogels vervangen
De bouten van de schokdemper en van de aandrijfas moet je niet aankomen, die hoeven niet los.
Je maakt de centrale moer los van de fusee kogel door de fuseenaaf, en de 2 bouten waarmee deze op de draagarm zit.
Dan ram je je beitel in de opening om het gat te ruimen zodat de kogel meer ruimte heeft om los te komen. Dan kun je met een bandenlichter oid wat wrikken om de kogel los te maken. Lukt dit niet voorzichtig met de hamer tikken tegen de fusee kogel.
Je maakt de centrale moer los van de fusee kogel door de fuseenaaf, en de 2 bouten waarmee deze op de draagarm zit.
Dan ram je je beitel in de opening om het gat te ruimen zodat de kogel meer ruimte heeft om los te komen. Dan kun je met een bandenlichter oid wat wrikken om de kogel los te maken. Lukt dit niet voorzichtig met de hamer tikken tegen de fusee kogel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 nov 2012
- Laatste bezoek: 25 nov 2012 11:39
- Actief als: particulier
Re: fusee kogels vervangen
Dit ook geprobeerd,maar de plaat waar de kogel op vast zit met de 2 bouten zit onder spanning.
Komt dit misschien doordat ik alleen het rechter wiel van grond had?
Misschien met beide voorwielen van de grond is de spanning minder.
De beitel had ik ook al in het fusee geslagen maar de stomp zat en zit erg vast.
De boel wel in de kruipolie gezet, dus van de week proberen met beide wielen van de grond .
Jan willem
Komt dit misschien doordat ik alleen het rechter wiel van grond had?
Misschien met beide voorwielen van de grond is de spanning minder.
De beitel had ik ook al in het fusee geslagen maar de stomp zat en zit erg vast.
De boel wel in de kruipolie gezet, dus van de week proberen met beide wielen van de grond .
Jan willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: fusee kogels vervangen
De onderkant van de fuseekogel waar die twee bouten hem aan de draagarm bevestigen moeten los, dan is de spanning eraf en komt de stomp eruit. Dit is ook wat mechanic bedoelt !!!
Bij monteren dan eerst de stomp erin en dan de plaat met de 2 bouten aan de draagarm monteren.
SUC6 mvg WillemS
Bij monteren dan eerst de stomp erin en dan de plaat met de 2 bouten aan de draagarm monteren.
SUC6 mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 6
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 03 nov 2012
- Laatste bezoek: 25 nov 2012 11:39
- Actief als: particulier
Re: fusee kogels vervangen
Ik had 1 kant omhoog,dan de remklauw aan de kant,de bouten losgehaald zowel uit het fusee als de triangel.
De triangel stond onder spanning,daarna de beitel in de strop opening geslagen.
Tikken en slaan op de fuseekogel maar deze viegt rond de kogelkop alle kanten op.
Ik wil er de volgende keer een vork tussen slaan en de steekas goed in de gaten houden.
Jan willem
De triangel stond onder spanning,daarna de beitel in de strop opening geslagen.
Tikken en slaan op de fuseekogel maar deze viegt rond de kogelkop alle kanten op.
Ik wil er de volgende keer een vork tussen slaan en de steekas goed in de gaten houden.
Jan willem
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08 feb 2014
- Laatste bezoek: 25 aug 2022 00:00
- Actief als: particulier
Re: fusee kogels vervangen
Nah. Toevallig dit werkje ook moeten uitvoeren. Losmaken is werkelijk kinderlijk eenvoudig. Maar die nieuwe weer vast...Bah, niet echt grappig in de miezerregen. Vooral omdat de stabilisator stang heerlijk tegenwerkt omdat ik uiteraard, als professioneel prutser, de auto op 1 krik had staan. Mijn advies is dan ook om beide voorwielen te laten zweven. Millimeter is al genoeg. En als je er dan toch bent: blokken en schijven vervangen is dan 10 minuten extra werk. Tenminste....Ik had een glijbus vastzitten, en das bijzonder naar. Wel te doen, maar desalniettemin lastig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 160 Weergaves
-
Laatste bericht door monza parilla
-
- 2 Reacties
- 360 Weergaves
-
Laatste bericht door Stijnkangoo
-
- 9 Reacties
- 738 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 413 Weergaves
-
Laatste bericht door Zoef Zoef
-
- 3 Reacties
- 428 Weergaves
-
Laatste bericht door SMS-Emmen
-
- 1 Reacties
- 241 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 4 Reacties
- 628 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic